Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Glemte Alm. Brand at fortaelle os noget?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
29 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • 2 Offline
    2 Offline
    2424
    wrote on sidst redigeret af

Er der nogle som har et bud på, at hvis man sælger disse tegningsrettigheder, vil salget af disse da overstige et evt kursfald i forbindelse med emissionen.

1 Reply Last reply
    0
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk

Det er rent gætteri. Nogle gange tjener man på at bruge tegningsretterne. Andre gange er det bedst at sælge dem. Helt uforudsigeligt hvordan markedet reagerer.

1 Reply Last reply
      0
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk

Jeg vil mene at emissions kursen kommer til at ligge et sted mellem 35 og 40, hvis de skal have solgt deres nye aktier. Der skal godt nok sælges mange aktier for at finansiere 12 mia kroner, så det bliver med en betydelig rabat i forhold til dagskurs.

12 mia. til 40 kroner per aktie, giver det 300 mio nye aktier.

12 mia. til 35 kroner per aktie, giver 343 mio nye aktier.

Der er i dag 154 mio aktier i AlmBrand, så de nuværende aktionærer bliver kraftigt udvandet. De ender faktisk med 1/3 af selskabet eller derunder.

Hvis vi antager emissionskurs til 40 kroner, så vil der være 454 mio aktier bagefter.

Hvis man antager at Almb før opkøbet havde en fair pris på 75 kroner per aktie, og at den reelle værdi af Codan er 6 mia kroner, så får man:

Fair Værdi af oprindeligt AlmB: 75*154= 11,55 mia kroner.
        Reel værdi af Codan: 6 mia.

Samlet ny værdi af AlmB: 17,55 mia kroner.
        Antal aktier 454 mio aktier, så efter kursen med ovenstående antagelser bør være: 39.

Hvis jeg skal købe mig ind i det nye projekt, så skal jeg have mindst 20% rabat på "fair" kurs. Hvilket betyder at jeg nok først begynder at kigge på at købe aktier i selskabet lige omkring kurs 30.

Resten af konklusionerne lader jeg være op til jer.

Herunder om I mener at jeg er for hård/for blød i mine antagelser.

1 Reply Last reply
        1
        • K Offline
          K Offline
          KyleBass

Jeg tænker at tegningskursen vil være tættere på 35 end på 40 - garantibankerne har givet stillet krav om en vis margin.
          Du er hård i dine antagelser:
          Din fair værdi af Codan synes jeg er lav - mener du at Almb. har betalt en overpris på 100%?
          Hvad med synergier. Jeg ville ikke regne alle 600 mio. ind fra dag 1, men 0 mio. kr. er en hård antagelse.

1 Reply Last reply
          1
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk

Det kan godt være at jeg er hård, når jeg mener at AlmB betaler dobbelt op for Codan.

Men jeg bygger det på:

• Prisen er som sådan høj for den indtjening Codan har. Så vidt jeg kan læse så tjente Codans danske aktiviteter (dem som AlmB køber) 520 millioner i 2020. Med en købs pris på 12 mia kroner, så er vi langt over P/E 20 for det køb. I 2019 tabte Codan Danmark penge på de danske forsikrings forretninger.

• Det er kun i 2020 at Codan havde en CR under 100, og 2020 er atypisk på grund af Covid, som holdt folk hjemme så de ikke lavede ulykker. Fremover så vil Codan have et CR på over 100, medmindre AlmB ændrer noget drastisk ved Codans forretning.

• 600 mio i synergi gevinster tror jeg simpelthen ikke på.

• Den eneste måde at AlmB kan få Codan til at tjene penge, det er at sørge for at det bliver lige så veldrevet som AlmBrand. Det vil typisk betyde rationaliseringer og stigende priser for forsikringskunderne.

• For at få rationaliseringsgevinsterne, så vil det ikke være muligt at drive Codan videre som selvstændigt selskab. Altså så skal Codans kunder have et brev om at de nu er overgået til AlmBrand. Og langsomt så skal deres betingelser og priser svare til de eksisterende kunder i AlmBrand.
              Det vil få mange kunder til at overveje deres kundeforhold. AlmBrand kan meget vel tabe halvdelen af Codans kunder til Tryg og TopDanmark....

Samlet set så tror jeg at AlmBrand betaler 12 mia kroner for et selskab som kun er 6 mia kroner værd. Hvis du sammenligner omsætning og overskud på de to selskaber, så er det også svært at se at AlmBrand er 7 mia værd på børsen og at Codan skulle være næsten dobbelt så værdifuld.... Det er nok snarere sådan at Codan er halvt så meget værd som AlmBrand i fair value. Og hvis Almbrand burde være lidt over 11 mia kroner værd (kurs 75) hvis de ikke købte Codan, så burde Codan koste det halve......

Det er meget hurtige og løse betragtninger, men jeg tror ikke jeg tager helt fejl.

1 Reply Last reply
            1
            • R Offline
              R Offline
              Rinus

Mads Øvlisen fortalte engang at den måde en ceo kunne få størst udbytte var ved at køre firmaet næsten ned. Derefter kunne man få en masse optioner og lignende også "redde" firmaet. Først lykkedes det for Søren Boe Mortensen. Og nu gentager den nuværende ceo det nok.

1 Reply Last reply
              0
              • K Offline
                K Offline
                KyleBass

Jeg synes stadig du er hård. Der har pågået en proces over flere måneder med fuld adgang til Codans bøger. Gjensidige har angiveligt også været med i kapløbet et godt stykke op i mod de 12,6 mia. kr.
                Dvs. Almb. må have en berettiget forventning om, at CR kan drives længere ned.

Selvfølgelig er 2020 positivt påvirket af Covid-19, men næppe i det omfang du nævner.

Synergierne svarer til ca. 11% af Codans præmieindtægter. Da Tryg overtog Alka var målet 14-15%. Det vil helt klart være dobbeltfunktioner der kan nedlægges.

1 Reply Last reply
                1
                • K Offline
                  K Offline
                  koden

Ja det er ikke nemt. Er man i aktier skal man følge med og forstå det. Siger ikke jeg gør det.
                  Har selv brændt nallerne på de her emmisioner for år tilbage.
                  I dag deltager jeg aldrig i dem... jeg sælger mine aktier før hvis muligt (rygter passer tit), ellers tegn. retter så snart jeg kan.

I dette tilfælde var der, som jeg husker, rygter i pressen om alm. brands køb. Jeg havde solgt hvis jeg havde haft nogen aktier.
                  Jeg har været alm. brand aktionær i mange mange år fra kurs under 10... men solgte de sidste i 2020.
                  Lidt tilfældigt må jeg indrømme, ellers havde jeg måske også stået med en klump nu.

1 Reply Last reply
                  2
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk

Muligvis er jeg for hård ved AlmB, men hvis man tager din forudsætning med emissionskurs 35 og så istedet antager at Codan er 9 mia værd, så får man fair value på kurs 41 efter emissionen og fusionen.

Ikke den store forskel fra den kurs 39 som jeg regnede mig frem til med emission i 40 (optimistisk) og Codans fair value på 6 mia (nok pessimistisk - jeg er ikke fan af opkøb...)

1 Reply Last reply
                    1
                    • M Offline
                      M Offline
                      mcd234

Hvad er egentlig årsagen til faldet? Er det udelukkende pga. overprisen?

Jeg har lidt svært at ved at se din 6 mia. for Codan. Markedet ser ud til at være uenig med dig. Prisen var 12,6 mia. og AlmBrand falder 2,1 mia. Så Codans fair værdi må være 12,6-2,1 = 10,5 mia.

Derudover er der noget andet som ikke stemmer. Hvis udvanding bliver så voldsomt, hvorfor har CEO så købt for over 25 mio. kr. aktier efter faldet?
                      Så vil han jo komme til at udvande sig selv

1 Reply Last reply
                      0
                      • K Offline
                        K Offline
                        koden

Kan man regne med nuværende kurs før tegn. retter kommer ud og det hele er faldet på plads med salg eller udnyttelse af dem?

1 Reply Last reply
                        0
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk

Du kan se af mine udregninger hvad konsekvensen er af at sætte Codan til 6 mia er, hvis der kan nytegnes til kurs 40. Det er en "fair value" kurs 39, hvilket også svarer til godt og vel 10% rabat på dagens markedskurs...
                          Læg dertil at jeg regner med at AlmB burde koste kurs 75, hvis ikke markedet regner med at ledelsen tager aktionæruvenlige beslutninger. Og så har du tabet på de 6 mia. kroner reflekteret i aktiekurserne.

1 Reply Last reply
                          1
                          • M Offline
                            M Offline
                            mcd234

Ok. Det er en snu måde at regne det ud på. Men hvordan når de "simpelt" frem til de 6 mia. for Codan?

1 Reply Last reply
                            0
                            • S Offline
                              S Offline
                              Stockwatch1

Der er åbenbart noget om snakken, iflg. JP.

1 Reply Last reply
                              1
                              • S Offline
                                S Offline
                                Stockwatch1

Link Preview Image
                                I store, stærke forretningsfolk – I må lære at holde på en hemmelighed

Jeg kendte historien om Tvivlen på Lillebælt, men dette var det modsatte af den vægelsindede Christian II, thi dette var Storskryderen på Storebælt, som sgutte var i tvivl om noget som helst. Han ordnede verden per telefon og delte sine hemmeligheder med verden.

favicon

Jyllands-Posten (jyllands-posten.dk)

1 Reply Last reply
                                0
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  Stockwatch1

Link Preview Image
                                  Alm. Brand igangsætter undersøgelse om læk af fortrolige oplysninger

En person skulle have talt højt om Alm. Brands forestående køb af Codan under en overfart med Molslinjen, skriver en klummeskribent på Jyllands-Posten. Beskyldningerne får nu Alm. Brand til at igangsætte en undersøgelse. "Vi ser med største alvor på håndteringen af fortrolige oplysninger," lyder det.

favicon

(finanswatch.dk)

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    koden

ha ha.... for f.. da. Hvis historien passer så sidder der en stor mand med røde ører. Snart job søgende måske 🙂

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk

Det er mig som når frem til 6 mia, som du også kan se af min argumentation ovenfor. Kylebass var ikke enig, men det ændrer ikke det store om man sætter Codan til 6 mia eller 9 mia, hvis man samtidig sætter emissionskursen til 35, fremfor de 40 som jeg tror på.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • M Offline
                                        M Offline
                                        mcd234

Ok, men stadig interessant hvor de 6 mia. kommer fra. Det vel ikke bare et tal ud af den blå luft. Så kommer det fra indre værdi eller er det ren mavefornemmelse

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk

Det er som jeg skriver en ren mavefornemmelse, udfra sagens stilling.

Se mit mere udførlige svar her:

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger