Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Tsakos - Den bør stige til det doble...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
32 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    Enkommentar1
    wrote on sidst redigeret af

Tak for din kommentar

IMO2002 strategi, det har jeg også tænkt over kikker du på de 7 køre Euronav samme strategi og andre lidt blandet. International Seaways og Teekay er også en blanding af begge, Scorpio er ren produkt. NAV og K/I jeg tror ikke der er meget til forskel mellem dem.

Managenement skills, hvor kan du se disse analyser? Tsakos familen ejer 40% og de bestemmer reelt, så måske der er noget her.

Spotpriser/time jeg kender ikke deres overskudsdelingsaftaler - mit indtryk er at disse køre efter de indeks som er offentlige.

1 Reply Last reply
    3
    • E Offline
      E Offline
      Enkommentar1

Samt en ting mere... Tsakos bygger hele tiden og markedet ønsker måske udbytte istedet..

1 Reply Last reply
      2
      • V Offline
        V Offline
        vilja

NAV er baseret på aktuelle skibsvurderinger, som i sidste ende er baseret på markedsforventninger drevet af aktuelle kurser og af skøn over fremtidig indtjeningskapacitet, de vurderes og opdateres løbende af f.eks. Cleaves.no og andre hvor man kan se vurderingerne.

Mht. ledelsesvurderingen, så havde jeg et 14-dages gratis abonnement på en shipping site hos seeking alpha, det kan varmt anbefales, der er rigtig meget lærerig viden og aktuel information for alle shipping kategorier - bortset fra ankerhåndteringsskibe og forssyningsskibe til offshore olie/gas udvinding.

1 Reply Last reply
        3
        • E Offline
          E Offline
          Enkommentar1

NAV enig - min vurdering er at der ikke er meget forskel på dem.

1 Reply Last reply
          0
          • V Offline
            V Offline
            vilja

Jeg kan ikke selv regne det ud, men hvis du tager K/I på Yahoo Finance for TNP, så er den 0,26 ige nu. Iflg Cleaves er P/NAV 0,49 (det var i uge 50, siden er kursen steget 2,5%) - der er ca. det dobbelte i forskel. Sådan vil det ikke altid være, det kommer an på det aktuelle shippingmarked, men det viser at der er en væsentlig forskel for måden hvorpå det beregnes.

1 Reply Last reply
            1
            • V Offline
              V Offline
              vilja

En P/NAV på ca. 0,5 betyder at der stadig er en dobling i udsigt hvis det nuværende marked holder.

Dertil kommer at P/NAV løbende øges i et godt marked fordi skibspriserne stiger med tankraterne.

Personligt tror jeg næste år bliver fantastisk for tankaktierne, alt peger i den rigtige retning, og jeg kan ikke se kortsigtede negative faktorer der kan ændre den positive udsigt.

• Inflowet af nye tankskibe de næste 2 år er lavt, og der tager mere end 1 år at bygge et nyt fra bestilling (afhængigt af typen).
              • Der er IMO2020.
              • Der sker en vækst i efterspørgslen på olie på verdensplan på ca. 1,5% som jeg husker det (supply and demand).
              • der er kø for bunkering ved nogle af de store havne, f.eks. Singapore
              • Måske skal der snart sejles US oil fra den amerikanske golf til Kina igen.
              • Black swans kan i korte perioder få rater til at eksplodere
              1 Reply Last reply
              3
              • E Offline
                E Offline
                Enkommentar1

Beregningen er følgende:
                Egenkapital 1.460 mio usd minus 420 mio usd : 89.129.000 aktier = 11,67 pr aktie i indre værdi - dvs k/I er 0,39

Jeg kan se at meget af det jeg har skrevet ikke er kommet med opdatere senere...

1 Reply Last reply
                0
                • E Offline
                  E Offline
                  Enkommentar1

Dette er faldet ud af mit indlæg:
                  Kurs indre værdi:
                  Euronav 1,23
                  NAT 1,22
                  Frontline 1,74
                  Scorpio Tankers 1,14
                  Teekay Tankers 0,85
                  International Seaways 0,87
                  &
                  Tsakos 0,39

1 Reply Last reply
                  5
                  • E Offline
                    E Offline
                    Enkommentar1

Beregningen er følgende:
                    Egenkapital 1.460 mio usd minus 420 mio usd som er Prf aktier og G aktier : 89.129.000 aktier = 11,67 pr aktie i indre værdi - dvs k/I er 0,39

Jeg kan se at meget af det jeg har skrevet ikke er kommet med opdatere senere...

1 Reply Last reply
                    3
                    • tommycarstensenT Offline
                      tommycarstensenT Offline
                      tommycarstensen

Enkommentar1 Fint indlaeg.

"Jeg har mange gang spurgt mig selv om hvorfor Tsakos er så billig af og kan reelt ikke når frem til en konklusion på dette."
                      Jeg husker alt for godt kurs-udviklingen paa $TNP ifm finans-krisen. Jeg tror, at jeg og andre er blevet skraemt permanent vaek fra den slags investeringer. Brug det til din fordel, at vi andre er skraemte og ikke kan faa oeje paa den gode investering 🙂

1 Reply Last reply
                      5
                      • E Offline
                        E Offline
                        Enkommentar1

Reelt er jeg grundlæggende til Value, læser regnskaberne kikke på tror jeg på det eller ej og hvis jeg tror på det holde jeg ved og køber meget hårdt op. Min tro på Tank har give meget store afkast i år på Euronav, Scorpio Tankers, International Seaways samt Tsakos. De tre første har jeg handlet frem og tilbage i løbet af i år, Tsakos ikke solgt en eneste. Scorpio Tankers er solgt og de andre to halveret.

De investeringer Tsakos laver på 372 mio usd i 2021 og 2022 vil reelt kunne "finansieres" af driften, Tsakos afskriver på deres skibe ca 170 mio usd om året og det svare ca til investeringen. Samtidig vil vi nok se salg af gamle skibe i q1 som kan bidrage til likividiteten, driften samt en lovning om en høj slut udbytte for året 2019. Ligeledes har de lovet at fjerne en prf aktieserie mere i 2020. Ifm sidste web-cast blev der spurgt og opfordret til at få fjerne nogle flere af disse prf aktier af en stor investor og optage alm lån i stedet da hans opfattelse var gæld ift egenkapital var meget lav.

1 Reply Last reply
                        3
                        • HenryASH Offline
                          HenryASH Offline
                          HenryAS

Grunden til at den er billig er ifølge Lau Svensen at de har en uafklaret erstatnings Gsag kørende i mia kr klassen med den Norske stat ang kolision med et flåde fartøj i en Norsk fjord i tæt tåge.

1 Reply Last reply
                          3
                          • E Offline
                            E Offline
                            Enkommentar1

Ved denne type ansvarssager er der begrænsning på ansvarserstatningen, der er intet afsat i regnskabet og derfor er min forventning at det kan klares via deres ansvarsforsikring på skibet.. så den køber jeg ikke..

1 Reply Last reply
                            4
                            • N Offline
                              N Offline
                              NyNovice

HenryAS lige præcist!

Det er derfor Tsakos er så billig på nøgletal. Der er et enormt sagsanlæg som truer efter påsejlingen.
                              Her er der en lille video som viser lidt om hvad og hvorfor: http://webnodesvideostorage.blob.core.windows.net/asset-6aaad760-d1b8-4c8e-94a7-fa245436f950/003-RAPPORTFILM-HELGE-INGSTAD-HAVARIKOMMISJONEN-LANGVERSJON-ENGELSK_H264_3000kbps_AAC_und_ch2_128kbps.mp4

Kommer Tsakos ud af sagen med skindet på næsen, bliver der en kæmpe opside efter min mening og jeg har købt et frimærke for at følge aktien.

1 Reply Last reply
                              3
                              • HenryASH Offline
                                HenryASH Offline
                                HenryAS

NyNovice det samme har jeg for at følge den, når der kører erstatnings sager skal jeg ikke vove det store før det er afklaret, det har jeg prøvet rigeligt af.

1 Reply Last reply
                                3
                                • E Offline
                                  E Offline
                                  Enkommentar1

Jeg vil gerne gentage at der ved sø skader er begrænsninger på, jeg mener det var ca 400 mio dkr en erstatning max kunne blive på... f.eks. er der også begrænsning ved bare som tabs fra container skibe ud fra en kg begrænsning - som nævnt dette har aldrig været nævnt på noget måde ifm deres regnskabsgennemgang eller spurgt ind til af analytiker - min konklusion der er igen problemer uanset udslag

1 Reply Last reply
                                  2
                                  • E Offline
                                    E Offline
                                    Enkommentar1

Kilde til min påstand - max 400 mio n.kr. i erstatning..

Link Preview Image
                                    Tankbåtrederiet må maksimalt betale 400 millioner for skadene på KNM «Helge Ingstad»

Den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad» kan koste norske skattebetalere 14 milliarder kroner om den skal erstattes. Tankbåtrederiet kan maksimalt belastes med om lag 400 millioner kroner for skadene på fregatten.

favicon

VG (www.vg.no)

1 Reply Last reply
                                    3
                                    • E Offline
                                      E Offline
                                      Enkommentar1

Du burde nok understøtte din påstand når du skriver "enormt sagsanlæg"... Fremfor at gisne..

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • tommycarstensenT Offline
                                        tommycarstensenT Offline
                                        tommycarstensen

Ansvaret for Helge Ingstad-kollisjonen skal fordeles neste høst
                                        https://www.tu.no/artikler/ansvaret-for-helge-ingstad-kollisjonen-skal-fordeles-neste-host/475088
                                        Etter kollisjonen opprettet rederiet til «Sola TS» et såkalt begrensningsfond for Bergen tingrett. Fondet skal i hovedsak dekke tingsskade og er på 400 millioner kroner. Summen er den maksimale rederiet må betale for skadene på fregatten.

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • E Offline
                                          E Offline
                                          Enkommentar1

En meget stort part er sandsynligvis fra forsikringen og påvirker derfor ikke selskabet nævneværdig...

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger