Vestas ude af respiratoren!
-
kan være du har ret, Hjulmand ... men skal du ikke i stedet for prøve at leve op til dit navn?
-
det er bare gas! du kan tage det! men sådan er det når man (næsten) hedder julemand ...
-
Det jeg baserer, mit selvfølgelig meget upålidelig skøn omkring ordreindgangen på er, at Vestas sagde på webcasten ved Q3, at ordreindgangen i Q4 vil blive den bedste i året. Dermed skal den være bedre end Q1, som var på 1269 mw. Der er foreløbigt indgået 360 mw i Q4 så vi kan vel mindst forvente 900 mw endnu. Det giver så kun ca. 4000 mw for hele året, men kvartalet skulle jo netop være bedre, men hvor meget ved jeg selvfølgelig ikke, men bedre intet mindre. Om det så kun bliver 4500 mw, så ændrer det ikke på det jeg skriver, fordi Vestas har jo en stor ordrebeholdning nu og de går jo kun efter 5000 mw i produktionskapacitet
-
.....Ditlev sige det ca. 9 minutter inde i Webcasten, ja det var sågar skrevet på plancherne så det må være noget de er rimelig optimistiske omkring.......
-
-
Jeg faldt lige over et interview med Dag Andresen på Bloomberg. Ikke de store epokegørende nyheder, men en ok opsamling på den senere tids nyheder om Vestas:
-
Pengene er der.Det er politisk vilje der mangler.
-
Hej Troldmand
Jeg håber du ligeledes har læst interviewet med Dag Andresen, og at du kan huske vor diskussion omkring den nødvendige medarbejderskare hos Vestas. Du mente ikke at jeg havde ret, nu må du konstatere at det præcis er mine forudsigelser, der bliver gennemført. Lidt trist, men nødvendigt.
Vagn
-
ER vestas helt ude af respiratoren?
I og med vestas gennem en periode ikke har kunne opfylde kravene på deres lån er det naturligvis positivt de nu har fået en ny aftale igennem. Men jeg ser ikke umiddelbart specielt positivt på at deres samlede lån er blevet sat så meget ned i forbindelse med den nye aftale. Det er et kraftigt vink med en vognstang om at forretningen skal skæres hårdt til.
Reelt set så forventer de ikke (fra officiel side) færre ordre nu til fremtiden end da de fik det oprindelige lån på plads.
Jeg tror ikke den nyhe aftale reelt set er nok til at give de store kunder ro i sindet. Der skal flere penge på kistebunden. Jeg er ikke i tvivl om de vil forsøge at skaffe flere penge via salg af div fabrikker. Men det kan godt tage en rum tid. Og i den process også koste massive nedskrivninger og dermed underskud for 2013.
Så jeg tror stadig der er en hård vind forude for vestas.
-
vagn du blander stadig æbler med pærre.
For det første har jeg også mange gange sagt der ville ske yderligre nedskæringer. Og tror faktisk der kommer endnu flere end dem der allerede er meldt ud. Det lå meget i kortene ud fra middagen med Jean Marc (den nye COO)
Men DIN sammenligning gik alene på antal producerede mw vs antal ansatte. Og det kan jeg ikke bruge til noget. For mange af de varslede "fyrringer" er faktisk blot outsourcing. Altså frasalg af fabrikker til underleverandørene. (nogle fabrikker vil blive lukket helt ned og produktionen vil så ske på div fabrikker hos den nye leverandør)
-
det kommer nok meget an på hvordan en evt aftale bliver struktureret. Kommer der penge ind i vestas eller bliver det kun jv offshore delen?
-
vagn jeg har i mere end et år sagt der vil ske store nedskæringer i vestas. Så det er ikke noget med jeg nu "begynder".....
Det eneste nye for mig er at de vitterligt ser ud til at vil outsource meget mere end jeg troede og herunder aspekter der tidligere har været erklæret kerne vestas produktion
-
ja mindre investering og halvering af indtjening. De 2 ting går hånd i hanke.
Jeg er slet ikke i tvivl om kursen vil stige massivt på en aftale. Men med mindre de overrasker mig i forhold til selve aftale strukturen så tror jeg ikke det hjælper så meget på vestas forretning her og nu.
Husk på Vestas allerede har lavet en aftale med DONG om at de nupper de første 1-3 prototyper. Det betyder trods alt vestas får dækket store dele af udgifterne til disse ind
-
Vagn,
Troldmanden har skrevet omkring dette i meget lang tid her på PI.
Forskellen på dine og Troldmandens udmeldinger er at Troldmanden kommer med en dybdegående analyse af Vestas tilstand der viser at han har forstået virksomheden og vindmøllebrancen, hvorimod dine betragtninger er på så overordnet plan at det ikke kan bruges til noget.
Desværre har der været alt for mange af de personer i Vestas....
Mvh
TOPspiller
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind