Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas ude af respiratoren!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
126 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • U Offline
    U Offline
    UCP
    wrote on sidst redigeret af

Hej Troldmand

Jeg håber du ligeledes har læst interviewet med Dag Andresen, og at du kan huske vor diskussion omkring den nødvendige medarbejderskare hos Vestas. Du mente ikke at jeg havde ret, nu må du konstatere at det præcis er mine forudsigelser, der bliver gennemført. Lidt trist, men nødvendigt.

Vagn

1 Reply Last reply
    0
    • troldmandenT Offline
      troldmandenT Offline
      troldmanden

ER vestas helt ude af respiratoren?

I og med vestas gennem en periode ikke har kunne opfylde kravene på deres lån er det naturligvis positivt de nu har fået en ny aftale igennem. Men jeg ser ikke umiddelbart specielt positivt på at deres samlede lån er blevet sat så meget ned i forbindelse med den nye aftale. Det er et kraftigt vink med en vognstang om at forretningen skal skæres hårdt til.

Reelt set så forventer de ikke (fra officiel side) færre ordre nu til fremtiden end da de fik det oprindelige lån på plads.

Jeg tror ikke den nyhe aftale reelt set er nok til at give de store kunder ro i sindet. Der skal flere penge på kistebunden. Jeg er ikke i tvivl om de vil forsøge at skaffe flere penge via salg af div fabrikker. Men det kan godt tage en rum tid. Og i den process også koste massive nedskrivninger og dermed underskud for 2013.

Så jeg tror stadig der er en hård vind forude for vestas.

1 Reply Last reply
      3
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden

vagn du blander stadig æbler med pærre.

For det første har jeg også mange gange sagt der ville ske yderligre nedskæringer. Og tror faktisk der kommer endnu flere end dem der allerede er meldt ud. Det lå meget i kortene ud fra middagen med Jean Marc (den nye COO)

Men DIN sammenligning gik alene på antal producerede mw vs antal ansatte. Og det kan jeg ikke bruge til noget. For mange af de varslede "fyrringer" er faktisk blot outsourcing. Altså frasalg af fabrikker til underleverandørene. (nogle fabrikker vil blive lukket helt ned og produktionen vil så ske på div fabrikker hos den nye leverandør)

1 Reply Last reply
        0
        • V Offline
          V Offline
          VGB

Trold, vil de store kunder så finde den nødvendige tryghed, hvis den omtalte joine venture aftale(om 164eren), med MHI bliver til noget?

1 Reply Last reply
          0
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden

det kommer nok meget an på hvordan en evt aftale bliver struktureret. Kommer der penge ind i vestas eller bliver det kun jv offshore delen?

1 Reply Last reply
            0
            • U Offline
              U Offline
              UCP

Trold nu begynder du jo at have samme synspunkter som mig og det er glædeligt.

Mvh

Vagn

1 Reply Last reply
              0
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden

vagn jeg har i mere end et år sagt der vil ske store nedskæringer i vestas. Så det er ikke noget med jeg nu "begynder".....

Det eneste nye for mig er at de vitterligt ser ud til at vil outsource meget mere end jeg troede og herunder aspekter der tidligere har været erklæret kerne vestas produktion

1 Reply Last reply
                0
                • HjulmandH Offline
                  HjulmandH Offline
                  Hjulmand

Trold, selv om der ikke er penge med i aftalen, så vil der jo stadig være tale om mindre investeringen end forventet og budgetteret på nuværende tidspunkt?

1 Reply Last reply
                  0
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden

ja mindre investering og halvering af indtjening. De 2 ting går hånd i hanke.

Jeg er slet ikke i tvivl om kursen vil stige massivt på en aftale. Men med mindre de overrasker mig i forhold til selve aftale strukturen så tror jeg ikke det hjælper så meget på vestas forretning her og nu.

Husk på Vestas allerede har lavet en aftale med DONG om at de nupper de første 1-3 prototyper. Det betyder trods alt vestas får dækket store dele af udgifterne til disse ind

1 Reply Last reply
                    0
                    • T Offline
                      T Offline
                      TOPspiller

Vagn,

Troldmanden har skrevet omkring dette i meget lang tid her på PI.

Forskellen på dine og Troldmandens udmeldinger er at Troldmanden kommer med en dybdegående analyse af Vestas tilstand der viser at han har forstået virksomheden og vindmøllebrancen, hvorimod dine betragtninger er på så overordnet plan at det ikke kan bruges til noget.

Desværre har der været alt for mange af de personer i Vestas....

Mvh
                      TOPspiller

1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Jeg syntes der mangler et parameter i ligningen.

Et joint venture med MHI.Gør Japan til hjemmemarked og åbner døre i Asien.

Hvad vil vi helst have det hele af indtjeningen af 100 - eller det halve af indtjeningen af 500.

1 Reply Last reply
                        0
                        • troldmandenT Offline
                          troldmandenT Offline
                          troldmanden

god pointe cykling. Men jeg tvivler n på markede bliver mere end dobbelt så stort ved at indgå en aftale med mhi.

MEN vestas synes desværre at stå i en situation hvor de med stor sandsynlighed ikke selv kan bære risikoen ved at gå videre med v164 på egen hånd. Så derfor er en partner nok desværre den eneste løsning.

1 Reply Last reply
                          0
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user

Nyt Australien projekt på 600MW i 2017

HydroTasmania planlægger Australiens største vindmøllepark på 600 MW
                            Australske energi firma HydroTasmania planlægger at bygge en 600 MW vindmøllepark på Tasmaniens King Island.
                            Projektet, der er kendt som TasWind, ville koste omkring A $ 2 mia ($ 2,1 mia) og ville producere omkring 2400GWh til vedvarende energi til det nationale marked, eller mere end 5% af Australiens mål for vedvarende energi (RET), siger selskabet.
                            Hvis det går fremad, at projektet sandsynligvis vil være Australiens største vindmøllepark, overgår 420MW Macarthur-projektet i Victoria.
                            HydroTasmania har iværksat en tre måneders høring med lokalsamfundet, inden vurderingen vindmølleparken rentabilitet, ifølge en erklæring.
                            Hvis den modtager opbakning fra lokalsamfundet og fuldfører en forundersøgelse og de nødvendige myndighedsgodkendelser, ville konstruktion begynde i 2017, med drift forventes at starte i 2019.
                            Den producerede energi vil blive transmitteret i det nationale el-marked med en høj spænding jævnstrøm undersøiske kabel tværs Bass Strait til Victoria stat, ifølge planen.
                            HydroTasmania vil søge private equity fra joint venture-partnere til at bygge vindmølleparken, samt undersøge Commonwealth strategiske finansieringsmuligheder, siger virksomheden.
                            Virksomheden er i øjeblikket at bygge 168MW Musselroe vindmøllepark og også ejer to vindprojekter på Woolnorth på Tasmanien.
                            Australien har et mål om at udvinde 20% af sin elektricitet fra vedvarende energi i 2020.
                            Dominique Patton
                            Udgivet: Onsdag November 28, 2012

1 Reply Last reply
                            0
                            • D Offline
                              D Offline
                              deleted-user

Opdatering cop 18 Doha

Just a moment...

favicon

(www.businessgreen.com)

1 Reply Last reply
                              0
                              • U Offline
                                U Offline
                                UCP

Topspiller

Du aner ikke hvad du taler om, medens mange her på PI har fremkommet med forventninger og ønsketænkning, er der i FVS blevet gået i dybden med Vestas, så meget som man nu kan med den indsigt vi har. Det der er blevet fremsat er på baggrund af det, og det har vist sig, ikke at være så ringe endda. Du har jo ikke fulgt vore forudsigelser overhovedet, og nu kloger du dig og fremsætter postulater du ingen forudsætninger har for at fremsætte.

Hvis du havde fulgt debatten såvel på PI, som i FVS så må du erkende fakta! Men du siger vel også "Hvis det er fakta, så benægter a fakta".

Men vi skal vel ikke være uenige om at være enige vel!

Mvh.

Vagn

1 Reply Last reply
                                0
                                • T Offline
                                  T Offline
                                  TOPspiller

Hej Vagn,

Jeg har fulgt debatten på FVS. Jeg har set at tråde er blevet fjernet og har skrevet lidt derinde selv.

Det var faktisk også mig der påpegede de fejl der var begået i analysen af Vestas, jeres såkaldte proff analytiker havde skuet samme. Flot opsætning i rapporten, men hvad er det værd hvis indholdet ikke kan bruges til noget.

Og det er faktisk det jeg prøver at beskrive. Trolds indput kan jeg bruge til noget....

Mvh
                                  TOPspiller

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • W Offline
                                    W Offline
                                    wbi

Kære venner .... Det eneste jeg har brug for at vide, om Vestas i det hele taget skal være i offshore segmentet... Er......

En detaljeret sammenligning af Siemens og Vestas to bud på en fremtidig offshoreløsning. Deres to løsninger er meget forskellige men umiddelbart ligner Siemens DD 6,0 vinderen ubetinget, specielt in mente at de allerede er på vej med en opskalering til 10 MW. Siemens offshore mølle er en meget lettere mølle end Vestas løsningen på 8,0 MW.... Det gør omkostningen til hele vindmølleløsningen billigere hos Siemens.... Top head mass weight er simpelthen så forskelligt stort på de to forskellige bud at Vestas løsningen er meget dyrere at installere.... Meget forsimplet kan man konkludere at der sandsynligvis skal betales for dobbelt så meget stål .... For samme effekt ( antaget at begge konstruktioner virker og yder efter specifikationer) hvis man vælger en Vestas løsning.

Jeg græder i mit stille sind når jeg siger dette... Jeg tror ikke på Vestas offshore mere..... De har helt åbenlyst ikke midlerne.... Og det vil være en stor kamel at sluge for Vestas ledelsen ... For hele deres selvforståelse .... Men det er desværre den triste sandhed.... Vestas er kørt ud på et sidespor offshore ... Midlerne er der ikke ... Og de har på nuværende ikke en løsning der kan matche Siemens meget lette løsning uden gear.....

Som stiholdt fra Siemens siger " ikke alene har vi med DD 3,0 og 6,0 markedets på nuværende bedste mølle.... Men vi har samtidig også den smukkeste" ....

Som jeg ser det er der kun en chance for Vestas offshore.... Find en stærk partner som eks. MHÍ .... Men det er kun halv arbejde .... Da den store opgave bliver at dokumentere overfor alle intressenter at deres løsning overhovedet har gang på jorden.... Litmus testen må blive en skarp sammenligning op mod Siemens møllen, for det virker umiddelbart til at være State of the art de næste mange år. Kan Vestas ikke dokumentere comparative fordele og åbenlys COE .... Ja så glem det bare... Så er det bare endnu et fatamorgana.....

Og denne er til cykling..... Hvor kom vi så fra????? Og hvordan er vi så endt her ude på et sidespor!!!!! Ja jeg vil vove at påstå at vi er endt her p.g.a. Endnu en gammel beslutning som DE foretog i 2006. Vestas havde flere store offshore løsninger på beddingen i 2006..... Hvem husker ikke NEG møllen på 4,5mw og Vestas egen mølle på 4,5mw og rotor på 120 m. De koncepter blev begge skrottet, med argumentet at Vestas ville ikke producere rene offshore Møller som skulle have egne faciliteter, nej Vestas offshore Møller skulle kunne produceres i serie sammen med landmøllerne. Og for at sætte prikken over i'et så bekendtgjorde Ditlev galant.... " offshore er Iøvrigt så lille en del af det samlede marked ..... Nu og de næste mange år frem... At det er bedre at bruge vores forskningsressourcer på onshore".....

Det afgjorde sagen ... Siemens tog offshore med deres stabile 3,6 MW mølle og udviklede senere deres gearløse DD serie... Vestas fortsatte med deres problematiske V90 3mw design som senere blev taget af markedet i 2009.... P.g.a. Ja netop gearkasseproblemer....

Det er fandme bare så trist at Vestas ikke har fået en prototype og en nulserie op at stå for mange år siden ... deres bud på en stor stabil offshore mølle.... Selv et miniput selskab som repower har kunnet håndtere det ... Og endda siden 2004 ( ikke sagt at de får succes med deres forehavende)

Det er mit postulat at havde Vestas gjort dette og samtidig overført DE til Lindø med ansvar for at male vindmøllerne med den rustbeskyttende maling ja så havde det set helt anderledes ud offshore..... ;(

Fortsat vidunderlig dag wbi

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • U Offline
                                      U Offline
                                      UCP

Hej Topspiller

Det glæder mig, at vi kan debattere sagligt og i en tone som alle kan være tilfredse med.

De oplysninger som Rudi i sin tid gik ud fra var oplyst på en måde der kunne få enhver til at gå i vandet f.eks. var Service afdelingens indtægter ikke separat angivet. Også jeg selv gik i gyngen, men de forudsigelser som jeg har fremsat såvel i PI som på FVS er fremsat på baggrund af mange undersøgelser, hvor jeg har søgt klarhed over, hvor omkostningerne har løbet løbsk for Vestas.

Jeg har mange års erfaring i produktion (herunder rationalisering), kalkulationer og herunder den del af plastic branchen som er den væsentlige for Vestas netop glasfiber kold støbning (oplægning af vinger). Som tidligere produktionschef og senere ejer, og dermed VD for et firma med mindre end 1 % af Vestas arbejdsstyrke, har jeg haft problemerne helt inde under huden med ansvar for markedsføring, salg, produktion og administration.

Jeg har fået mange informationer fra folk der har haft berøring til Vestas i praksis. Klog af skade har jeg ikke videregivet oplysninger som jeg ikke selv har efterprøvet, men det har alligevel givet en ide`om hvor der skulle søges.

Rudi har gjort sit arbejde og jeg mit uafhængig af hinanden, og jeg har fremlagt mine betragtninger, hvilke nu med Dag Andresens udtalelser ser ud til (desværre)at have ramt plet.

Med tak for en venlig og saglig debat!

Vagn

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • W Offline
                                        W Offline
                                        wbi

Nåh jo ..... jeg kom lige i tanker om noget nu....... Og som straf til ditlev for nu at have forpasset chancen for offshore forretningen .... Ja så bør han alligevel overføres til Lindø værftet .....opgaven er nu at luftmale alle de offshore Møller som Vestas skulle have solgt og leveret ... Havde han set markedet rigtigt og Iøvrigt udvist " rettidig omhu "....

Mon ikke det kan holde ham beskæftiget mange år fremover.... Og kolleger skal have klare instrukser om at han ikke må forlade værftsområdet.... Det er simpelthen SVINEDYRT... Hvis han så meget som nærmer sig hovedkontoret i Århus ... I værste fald må han aflevere nøglerne til firmabilen som en anden potentiel spritbilist.... IKKE mere fyllekjørning på direktionsgangene i Århus

Fortsat vidunderlig aften... Wbi

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • C Offline
                                          C Offline
                                          cykling

Hej Wbi.

På Vestas chatten har vi lavet en klub med navnet-DITLEVS VENNER

Der er forslag om og lave Badge med skriften-DITLEV ER GUD.

Jeg tænkte om det var noget for dig og blive medlem.

Venligst Cykling

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger