Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas ude af respiratoren!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
126 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • J Offline
    J Offline
    Jackinvestor
    wrote on sidst redigeret af

Hvem siger Q4 bliver dårligt. Der kommer jo et betragteligt positivt cashflow i Q4 samt overskud.

Overskriften på telekonferencen ved Q3 var; Preparation for a profitable 2013 continues. Det ville man forhåbentlig ikke sige, hvis det ikke er det man mener er muligt allerede i 2013. Hvordan man så skal definere profitabelt vides ikke, men sikkert EBIT før eventuelle engangs-/ekstraordinære omkostninger til tilpasning af produktionen....

Jeg håber det lykkedes, at stabilisere Vestas, så det er muligt at være rentable på 5000 mv og så kan man jo altid sætte nye mål herefter ud fra den givne markedssituation mv.

Jeg ser frem til quidance for 2013 ved q4 præsentationen. Ikke så meget fordi jeg ser frem til at man præsenterer nogle fremragende forventninger, men mere at man siger, at nu får vi positivt cashflow, vi får et mindre overskud og vi vurderer at vi i løbet af 2013 vil vende/stabilisere udviklingen (tilpasset produktionen, foretaget de nødvendige fyringer, foretaget frasalg/udlicitering af fabrikker, indfaset omkostningsreduktioner vedr. gridstreamer), selvom året selvfølge er udfordrende da man jo nok ikke kommer til at tjene høje et-cifrede EBIT rater i 2013/2014, som jo er det udmeldte mål på lidt længere sigt (et par år).

Holder udmeldinger så rent faktisk stik ja så kommer tilliden også tilbage igen....Emissionsspøgelset håber jeg herved bliver manet godt og grundigt i jorden.....

Ptc forlængelse i USA, uventede store ordrer/rammeaftaler, MHI aftale o.l. er blot ekstra guf.

De gode nyheder i dag omkring de nye lån giver anledning til at fokusere mere på fremtiden end en umiddelbart nært forestående afgrund (=emission).

1 Reply Last reply
    0
    • C Offline
      C Offline
      cykling

Selv om man ved Vestas melder at der ikke er nogen sammenhæng mellem bank aftalen og MHI.

Så er det min mening at det er en sandhed med modifikationer.

MHI har næppe været upåvirket af den usikkerheder der har været omkring vestas.

Og hvem laver et joint venture med et selskab hvis økonomiske situation er uafklaret.

Så nu hvor der er gennemsigtighed hvad det angår.Så er en MHI aftale formentlig noget tættere på.

1 Reply Last reply
      0
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Samme problematik gør sig også gældende omkring den kapital partner som BN har efter spurgt.

Ingen kapital partner deltager i en rettet Emission før at bankernes har givet tilsagn om kredit aftaler.

Det forhold er så også på plads nu.

1 Reply Last reply
        0
        • Martin_NYSEM Offline
          Martin_NYSEM Offline
          Martin_NYSE

Jeg tror det bliver svært at nå 5000 MW ordre indgang i 2012 og kunne godt tænke mig at se hvordan du kommer frem til det?

Hvis man tager 2010-11 som udgangspunkt kom der 868 MW i 2010 og 928 MW i 2011.

Usikkerheden om PTC vil påvirke dette i år for USA. Man skal nå næsten 2.500 MW i Q4 i så fald, hvor man pt har annonceret 360 MW pt. Og vi har så godt en måned igen. Jeg vil tro vi ender på 3900 - 4100 MW, og mener ikke sidste år kan bruges som sammenligning.

1 Reply Last reply
          0
          • T Offline
            T Offline
            TOPspiller

Ja det er helt utroligt hvad man kan få penge for. Hvis jeg havde en analytiker ansat der mente at alt gæld skulle være betalt tilbage når ens kredit udløber, så ville jeg fyre ham på stedet.

"Vestas skal tjene mange penge inden marts 2015. Jeg forholder mig tvivlende over for, om de kan tjene 1,1 mia. Euro ind organisk ud fra den nuværende forretningsmodel, udtaler analytiker Klaus Kehl, fra Nykredit Markets, til Dagbladet Børsen"

Utroligt at der kan være sådan en inkompetence på det danske arbejdesmarked.

TOPspiller.

1 Reply Last reply
            1
            • C Offline
              C Offline
              cryoid

udover dette er regnestykket vel heller ikke korrekt:
              Vestas har trukket 750 mill Euro af kreditten og 650 mill er revolving. Så det er vel kun 600 mill fra obligationerne + 100 mill fra kreditten + 255 fra de to øvrige banker = 900 mill.

1 Reply Last reply
              0
              • RoxyTrooperR Offline
                RoxyTrooperR Offline
                RoxyTrooper

mange kloge ord er blevet sagt her på stien, tak for det ... Jeg har købt lidt flere Vestas i dag til kurs 29,4 ... Tror 30 er den nye bund ... men lad os nu se ...

1 Reply Last reply
                0
                • N Offline
                  N Offline
                  Nick60

Ja, som dig tror jeg også den nye bund er omkring 30 - så har også købt lidt flere til 29,38 - December kan godt blive lidt spændende

1 Reply Last reply
                  0
                  • HjulmandH Offline
                    HjulmandH Offline
                    Hjulmand

kræver en ny bund ikke en noget højere snitkurs for november end den nuværende? Lige nu ligner ny bund mere 25-27, som jeg ser det?

1 Reply Last reply
                    0
                    • RoxyTrooperR Offline
                      RoxyTrooperR Offline
                      RoxyTrooper

kan være du har ret, Hjulmand ... men skal du ikke i stedet for prøve at leve op til dit navn?

1 Reply Last reply
                      0
                      • HjulmandH Offline
                        HjulmandH Offline
                        Hjulmand

Hvad forventer du, af svar?

Beklager meget, at jeg blandede mig, det skal jeg bestræbe mig på, ikke sker oftere.

1 Reply Last reply
                        0
                        • RoxyTrooperR Offline
                          RoxyTrooperR Offline
                          RoxyTrooper

det er bare gas! du kan tage det! men sådan er det når man (næsten) hedder julemand ...

1 Reply Last reply
                          0
                          • J Offline
                            J Offline
                            Jackinvestor

Det jeg baserer, mit selvfølgelig meget upålidelig skøn omkring ordreindgangen på er, at Vestas sagde på webcasten ved Q3, at ordreindgangen i Q4 vil blive den bedste i året. Dermed skal den være bedre end Q1, som var på 1269 mw. Der er foreløbigt indgået 360 mw i Q4 så vi kan vel mindst forvente 900 mw endnu. Det giver så kun ca. 4000 mw for hele året, men kvartalet skulle jo netop være bedre, men hvor meget ved jeg selvfølgelig ikke, men bedre intet mindre. Om det så kun bliver 4500 mw, så ændrer det ikke på det jeg skriver, fordi Vestas har jo en stor ordrebeholdning nu og de går jo kun efter 5000 mw i produktionskapacitet

1 Reply Last reply
                            0
                            • J Offline
                              J Offline
                              Jackinvestor

.....Ditlev sige det ca. 9 minutter inde i Webcasten, ja det var sågar skrevet på plancherne så det må være noget de er rimelig optimistiske omkring.......

1 Reply Last reply
                              0
                              • MIFM Offline
                                MIFM Offline
                                MIF

Lige efter bogen de fik omsætningen i gang igen med skræmmehistorien om at genvinsten ville smutte. Så kunne syndikatet igen tanke stort op og til lidt billigere pris

lækkert bekræftiger mine teorier. De private daytradere blev bange og solgte ud.

FIF

1 Reply Last reply
                                0
                                • MIFM Offline
                                  MIFM Offline
                                  MIF

Glemte lige at skrive jeg jo også mener det her i sidste ende kommer Vestas til gode men hvorfor? De teorier holder Miffen for sig selv!

MIF

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • X Offline
                                    X Offline
                                    XJK

Jeg faldt lige over et interview med Dag Andresen på Bloomberg. Ikke de store epokegørende nyheder, men en ok opsamling på den senere tids nyheder om Vestas:

Bloomberg - Are you a robot?

favicon

(www.bloomberg.com)

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • C Offline
                                      C Offline
                                      cykling

Pengene er der.Det er politisk vilje der mangler.

Redirecting to https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/milliard-investorer-vil-have-gr%C3%B8n-klimapolitik

favicon

(www.kristeligt-dagblad.dk)

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • U Offline
                                        U Offline
                                        UCP

Hej Troldmand

Jeg håber du ligeledes har læst interviewet med Dag Andresen, og at du kan huske vor diskussion omkring den nødvendige medarbejderskare hos Vestas. Du mente ikke at jeg havde ret, nu må du konstatere at det præcis er mine forudsigelser, der bliver gennemført. Lidt trist, men nødvendigt.

Vagn

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • troldmandenT Offline
                                          troldmandenT Offline
                                          troldmanden

ER vestas helt ude af respiratoren?

I og med vestas gennem en periode ikke har kunne opfylde kravene på deres lån er det naturligvis positivt de nu har fået en ny aftale igennem. Men jeg ser ikke umiddelbart specielt positivt på at deres samlede lån er blevet sat så meget ned i forbindelse med den nye aftale. Det er et kraftigt vink med en vognstang om at forretningen skal skæres hårdt til.

Reelt set så forventer de ikke (fra officiel side) færre ordre nu til fremtiden end da de fik det oprindelige lån på plads.

Jeg tror ikke den nyhe aftale reelt set er nok til at give de store kunder ro i sindet. Der skal flere penge på kistebunden. Jeg er ikke i tvivl om de vil forsøge at skaffe flere penge via salg af div fabrikker. Men det kan godt tage en rum tid. Og i den process også koste massive nedskrivninger og dermed underskud for 2013.

Så jeg tror stadig der er en hård vind forude for vestas.

1 Reply Last reply
                                          3

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger