Melder Vestas i morrgen ud om endnu større cost cutting?
-
Ja den skal holdes min. 5 år. Vestas er så manipuleret at fandt du en guldbarre på gaden i morgen ville alle analytikerne & journalisterne så i kø for at fortælle dig det kun er bly

Og så slettede jeg lige 2 vigtige linier herunder, jeg skal jo nødigt skade nogen & slet ikke Vestas som jeg også tror på. Det er jo derfor de er ude efter den!
MIF
-
den nye test bænk kan klare op til et 10mw drivtog. Når man teste, så gør man det op til 200% af drivtogets relle kapacitet.
-
de køre ikke med 200% hele tiden. Men de skal derop i bestemte intervaller. Tænkt på de skal simulere 20-25 års drift på max 2 år. Så det kræver altså mange tæsk
-
Jeg har så mange tanker i hovedet ovenpå de 11 timer.
Men super kort.
Den nye direktion gjorde et rigtig godt indtryk. Det var også hvad jeg hørte fra andre analytikere og investorer. Men nu skal de vise at de kan få alle de nye planer ført ud i livet. Og det tager jo altså lidt tid. Så 2013 bliver stadig et benhårdt år hvor man ikke skal forvente et stort overskud.
For mig at se er den største usikkerhed her og nu hvad der sker med MHI eller en anden partner vs Emission. Alt afhængigt af udfaldet af de 2 ting så kan kursen blive halveret eller måske stige 50%. Fjerne man den usikkerhed så har jeg mere lyst til at være langsigtet investor i vestas nu end før kapitalmarkeds præsentationen. Men jeg ser bare en KÆMPE usikkerhed omkring det ovenfor nævnte. Så en investering i vestas er næste som at sidestille med en investering i et biotech selskab lige nu. Og det er faktisk vigtigt man gør sig fuldt ud klar over det.
Vh
T. -
Hej mackeith
Velkommen til proinvestor som aktivt skribdent. Og altid ekstra glædeligt med nogen der har lidt indsigt i branchen
Må erkende navet ikke just er det jeg har interesseret mig mest for. Andet end hvis jeg har kunnet finde nogle vægt data. For i bund og grund gælder det jo om at have så let en konstruktion som muligt imens den stadig kan holde til de laster den påvirkes med.
Det er stadig meget begrænset med data om V164. Vi ved blot at nacelle inkl NAV vejer 390 ton +/- 10%
-
Tak Troldmand
Jeg har snart 6 års erfaring med service og opstilling af møller; så lidt ved jeg da.
Til gengæld vil jeg ikke påstå at jeg har forstand på aktiehandel eller kursudvikling
Jeg har læst med her i et års tid, og kan se at vi ikke er enige om alting, bl.a. mener jeg at det er en fordel med tunge vinger, det giver en "svinghjuls-effekt" der medfører en roligere drift og mindre hastighedsudsving der skal reguleres af generatoren.
Bortset fra det synes jeg at du skal fortsætte det gode arbejde
-
Målet med PI er heller ikke at vi skal være enige om alt. Det er kun når vi er uenige og bliver udfordret og tvunget til at uddybe argumenterne at vi lære nyt
Det er vægten af vingerne sammen med profilen af den der bestemmer lasterne på drivtoget. Så jo lettere vinger du har jo mindre robust skal drivtoget være. Hvilket så igen betyder at tårn og fundament kan gøres mindre robust. Så der er penge at spare ved at optimere vægt/last på vingerne.
Vestas nye vinge teknologi betyder ca 20% reduktion i vægt
-
Jow jow; hver teori har sine fordele, jeg er blot tilhænger af et stort svinghjul

Ved opgradering af en V80 2MW til V90 er man jo samtidig nødt til at nedgradere den til 1,8MW for at kunne styre den. Havde møllen kunnet bære en tung rotor/svinghjul havde denne nedjustering i mine øjne ikke været nødvendig. -
De har da også en 2mw med 90 rotor og en med 100m rotor. Men det er klart udvekslingen er anderledes. Og ja det er lasterne også. Men jeg ved branchen i princippet jagter så lette vinger som muligt
-
Jow jow; men de er nu også kun egnede der hvor der næsten ingen vind er
Jeg skulle nok have brugt eksemplet med V90 3MW der bliver justeret ned til V100 2,6MW i stedet; der har "den manglende hovedaksel" også bare lidt med sagen at gøre.
Det er korrekt at Vestas jagter lette vinger; men Siemens gør da ikke, så branchen er nok lidt delt på det punkt
-
Og nu er orderen officiel.
http://www.vestas.com/en/investor/announcements/company-announcements/news-display.aspx?action=3&NewsID=3167
Håber dette ordretempo holder resten af kvartalet. -
Her nydt begges indlæg og er stdig en tiknik mongol.
Men er dette ikke en upgrade af Siemens 6 Mw model:
http://www.evwind.es/2012/10/09/siemens-begins-field-test-of-154-metre-rotor-blade-in-denmark/24454/
Jeg har tidlige ved indlæg på debatten forsøgt at beskrive denne anderledes go-to-marked for Siemens og Vestas. Dette understreger? at Siemens tager noget kendt og tilføjer forbedringer senere. Vestas proklamere at der nu er et ny platform som kan eskaleres udfra. Jeg er virkelig non-teknik, men kender tilsvarende go-to-marked modeller fra andre virksomheder.
Jeg er bekymret over at Vestas til stadighed opskalere Mw udfra tegnebrætsmetoden og ikke vælge at annoncere en mellemmølle på ca. 5 Mw. Det ligner 'point of no return' mere end sund fornuft. -
Jo det er en større rotor på den oprindelige 6mw mølle. Og det har hele tiden været meningen.
Mht vestas så mener de faktisk at der i princippet er mindre ny teknologi/platform i V164 end da de lancerede V112 platformen som var fuldstændigt ny for dem. Altså er der meget fra V164 der stammer fra V112.
-
Tak for svaret troldmanden. Men jeg har vel forstået det rigtigt når jeg mener, at Vestas kunne have fortsat 6 Mw udviklingen og opstillet en testmølle. Senere kunne denne opgraderes til 7 Mw og senest 8 Mw. Denne trinvise udvikling ville gøre at Vestas var markedsklar med en 6 Mw tidligere og dermed via salg kunne skaffe financiering til de senere upgrades? Udover at pengene kommer hutigere i kassen, ville en sidegevinst være de tekniske data man kunne hente fra 6 Mw møllerne der operede i real-life. Dette data kunne være af god gavn ved udvikling af følgende upgrades.
-
Det er korrekt hvad Troldmanden skriver. Siemens har lavet en 6 MW mølle; men det første år er den blevet testet med vinger fra 3,6 MW-møllen, for at måle på belastninger o.l., inden de "rigtige" vinger monteres.
Med hensyn til V164 vil jeg da også tro at der laves test med 164 meter rotor, samtidig med at der arbejdes på at lave endnu længere vinger til brug for den endelige 8 MW mølle. -
mccarthy det er ikke sådan bare lige at opgradere fra 6-8mw. Det er så stor en effekt stigning at det praktisk talt vil kræve en helt ny mølle og dermed et kompelt nyt test program. Dvs at så sænker man lige endnu engang 1+ mia i udvikling. Så det er ikke lige noget man gør.
Vestas begrunder selv deres forsinkelse med at selve offshore markedet er blevet forsinket. Det er nu først fra 2015/16 round 3 i UK begynder. Og V164 vil nu være klar i 2016. Meeen noget af årsagen til forsinkelsen skyldes altså også at der blev trukket rigtig mange inginiører fra bla V164 til V112 projektet for at få cost bragt ned på den mølle
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind