Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Siemens øger omsætning men indtjening falder

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
109 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af

Vi kender ikke vestas samlede ordre for første halvår endnu og ved derfor ikke hvor stort et fald de har oplevet i forhold til sidste år.

Sidste år fik de 2895mw i 1. halvår. De har offentliggjort 1973mw i første halvår i år. Dertil skal så lægges uannoncerede for Q2. Mit bud er 350-700mw. Og nok i den lave ende. Så trods alt et større fald end 6,6%. Hvor har du forøvrigt det fra?

Gamesa har skam også allerede været igennem reduktion af kapacitet. De har lukket en del af deres spanske produktion ned. Så det er altså yderliger en ny runde cutting de nu skal ud i. Derfor er jeg ikke nødvendigvis enig i at vestas på det punkt har været mere forudseende end gamesa

1 Reply Last reply
    0
    • H Offline
      H Offline
      Henne

Hej Troldmand

Tak for kommentaren.

Angående de 6,6 % så kan jeg simpelthen ikke finde det. Mener det var en artikel fra Børsen, hvor man (evt. en Sydbank analytiker) referede til MAKE-undersøgelsen som du også nævner længere oppe - og som derefter kom med de 6,6 % i forhold til hans beregninger på Vestas. Men som sagt jeg kan simpelthen ikke finde den, hvilket jeg beklager.

I øvrigt virker det umiddelbart til at MAKE-undersøgelsen hovedsageligt lægger vægt på offshore-vindmøller, hvilket jo er interessant i forhold til Vestas som fokuserer på onshore.

Hvad angår Gamesa så er det nu lidt interessant at aktien "kun" er faldet 6-8 % i dag. Fra i går til i dag er den dermed steget ca. 10 % efter en - kan man godt tillade sig at sige - meget skidt halvårsmeddelelse. Som nævnt i mit indlæg ovenfor beviser det blot at der tilsyneladende er ekstrem meget spekulation - ikke blot i Vestas - men også i andre vindmølleproducenter. Min opfattelse er derfor stadig at Gamesas halvårsmeddelelse ikke som sådan bringer noget nyt i forhold til, hvad vi har vidst siden 1. kvartalsmeddelelse fra Vestas og at der derfor er et gigantisk potentiale opad for Vestas-aktien allerede i forbindelse med halvårsrapporten. Ikke nødvendigvis fordi det bliver godt, men fordi forventningerne er så meget i bund som de overhovedet kan være.

I øvrigt en interessant betragtning fra MAKE-undersøgelsen:

Weak orders in 1H/2012 support MAKE's view that 2013 will be a weaker
      year for installations (-5% vs 2011). However, we expect that order flow
      could improve in 2013 and beyond and we are tracking over 11GW of wind
      power capacity already outlined through framework agreements plus an
      additional 18GW possible through conditional orders, providing scope for a
      recovery, if conditional orders convert to firm ones.

Altså at 2013 og frem meget vel kan blive bedre på ordrefronten end 2012.

Her er link til uddrag af undersøgelsen:

favicon

(www.make-consulting.com)

1 Reply Last reply
      3
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden

Hej Henne

Jeg tror nu ikke denne MAKE update har speciel fokus på offshore. Det er en generel temperatur på vindmølle marekdet for 1. halvår. Men de laver også specifikke offshore rapporter

Lidt overrasket over de sammenligner 2013 installation med 2011 tal. Nuvel vi kender af gode grunde ikke 2012 tallet endnu. Men det bliver større end 2011 fordi US nok når op på noget i retningen af 12gw. Så faldet fra 2012 til 2013 bliver nok 7-10%

Ja jeg er også overrasket over gamesa ikke er faldet mere tilbage i forhold til den store stigning i timerne op til regnskabet. Måske der er nogen specifikke lokale spekulationer der holder hånden lidt under kursen. For den burde få nogle tæsk på sådan en nedjustering. Og så dropper de jo deres gameplan for at præsentere en ny til okt.

Jeg synes nu stadig der er nyt i gamesa regnskab i forhold til hvad vi vidste ved Q1 fra vestas. Og det er i høj grad den store nedjustering på forventet ordre indtag og hvor brat en opbremsning der er i specielt Asien. Og så viser de også at deres EBIT er blevet påvirket negativt med 5% point på faldende priser.

Derfor synes jeg også skyerne trækker lidt mere op. Jeg tror dog stadig på at det kan blive en rigtig god forretning på den lænmgere bane. Vi har blot et par kraftige bump mere vi skal passere først

1 Reply Last reply
        0
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden

Der bliver også meget spændende at se Goldwind (24/8) og Sinovel (27/8) regnskaber. Hvad siger de om Kina situationen med et fald på nye ordre på 60% for 1. halvår. Hvordan ser de det kinesiske markede den kommende tid. Det bliver nok ikke ret pæne regnskaber.......

1 Reply Last reply
          0
          • H Offline
            H Offline
            Henne

Ja det bliver ekstremt interesssant med de kinesiske selskaber. I Kina kommer der formentlig virkelig hurtigt til at ske konsolidering.

I øvrigt: Jeg har prøvet at finde totalværdien af Gamesa, men kan ikke få de antal aktier, der er oplyst på deres hjemmeside til at passe med totalværdien. Ved du tilfældigvis hvad selskabets børsværdi er?

1 Reply Last reply
            0
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden

Bloomberg siger 290 mio euro

Bloomberg - Are you a robot?

favicon

(www.bloomberg.com)

1 Reply Last reply
              0
              • H Offline
                H Offline
                Henne

Tak - interessant at Vestas selv ved nuværende kursniveau er dobbelt så meget værd. Det må man erkende.

1 Reply Last reply
                0
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden

Ja det er også derfor jeg igen og igen fremhæver at det er HELE branchen der er bombet ned i kælderen. Det er bestemt muligt at vestas kommer til at stige. Men skal de outperforme de andre selskaber markant, skal de også levere bedre resultater end de andre selskaber.

1 Reply Last reply
                  0
                  • H Offline
                    H Offline
                    Henne

Det kan jeg kun være helt enig i.

Note: Ville egentlig blot have skrevet "Enig", men det kunne jeg ikke da indlægene skal have en vis længde. Interessant funktion som jeg egentlig godt kan se er ret hensigtsmæssig.

1 Reply Last reply
                    0
                    • doodhaD Offline
                      doodhaD Offline
                      doodha

Det er jeg såmænd også enig i.

Med den tilføjelse at Vestas er shortet mere markant end de andre. Vestas' nedgang kan i højere grad tilskrives shorting - og hermed har Vestas en større potentiel stigning som følge af short-køb til gode end de andre.

I øvrigt fik Gamesa begrænset sit tab i dag til kun 3,3% efter regneskabet og efter stigningen på 20% i går.

Alt i alt bliver det spændende, hvad der sker ved Vestas' Q2.

1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Hej doodha

Vi ses i tivoli til september

1 Reply Last reply
                        0
                        • C Offline
                          C Offline
                          cykling

i 2008 mente man af en omsætning på ca 6 milliarder og EBIT 10 berettigede en kurs på omkring 900.

Link Preview Image
                          Siden findes ikke

favicon

(borsen.dk)

Hvad skal kursen så være når Vestas har rettet ind og omsætningen fremadrettet ligger på 7 til 8 milliarder Euro og EBIT 5 til 7

1 Reply Last reply
                          1
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

Det her skulle lige på plads inden PTC forlænges.

Link Preview Image
                            Google Translate

favicon

(translate.google.dk)

Det skulle jo helst skabe lokale arbejdspladser.

1 Reply Last reply
                            0
                            • doodhaD Offline
                              doodhaD Offline
                              doodha

Hej Cykling

Svaret på dit (retoriske) spørgsmål er, at kursen skal op på et HELT andet niveau med de forudsætninger, som du nævner.

Jeg har tidligere funderet over noget tilsvarende - som det fremgår af den tråd, som jeg linker til nedenfor. Det var tilbage i november 2011; altså for kun 8 mdr. siden - men hvor meget så helt anderledes ud. Dengang var kursen 80 og 3x15 var lige blevet skrottet. Konklusionen på oplægget og debatten i tråden var: "At den nuværende kurs er helt og aldeles ude af trit med, hvad den burde være"

Sådan så det ud dengang. Når der kommer styr på biksen - sådan at vi kan begynde at se omsætnings- og ebit-forhold som dem, du nævner - ligger "fair værdi" selvsagt i et niveau flere hundrede procent over det nuværende.

Link til den omtalte (forhistoriske) tråd:
                              http://www.proinvestor.com/boards/48566/

1 Reply Last reply
                              0
                              • C Offline
                                C Offline
                                cykling

Hej Doodha

Ja det er samme spørgsmål du stiller.

Og der er vel ikke noget i vejen med dine forventninger til en kurs i det leje som du beskriver.

Det eneste der mangler er tillid til ledelsen i Vestas.

Uanset hvor meget vestas fan/atiker man er.Så har de ikke gjort det godt nok med hensyn til troværdighed og styring af virksomheden.

Det glædelige er dog at de gør noget ved det.Jeg glæder mig til Q2 ikke så meget resultatet.Mere til og høre om hvordan de nye folk angriber problem stillingerne.

Med hensyn til resultatet, har jeg igen været inde og kigge på den udsatte omsætning / bogføring af milliarden fra 2011 til 2012 regnskabet.

Man kan jo ikke lige frem påstå at Q1 var positivt påvirket af forskydningen.

Så det kan ikke passe at der ikke er en effekt i Q2.

1 Reply Last reply
                                1
                                • doodhaD Offline
                                  doodhaD Offline
                                  doodha

Jeg bemærkede i øvrigt, at Ditlev sagde meget tydeligt ved præsentationen af Q1 d. 2. maj, at ved præsentationen ved Q2 vil den nye formand Bert Nordberg deltage.

Jeg ved ikke, om man skal lægge noget i det... I alt fald må man vel formode, at de ikke i maj havde kendskab til nye katastrofer, som skulle præsenteres til august. Mere sandsynligt er det nok, at den nye formand skal være med til at berette om de tiltag, man har foretaget - og hvad man fremadrettet ønsker for at sikre en succesfuld turn-around.

Men igen: Måske lægger jeg for meget i Ditlevs afsluttende kommentar ved præsentationen af Q1. Jeg bed blot mærke i, at det blev sagt meget tydeligt - således at der i alt fald ikke er tvivl om, at det allerede i starten af maj var besluttet, at Bert Nordberg skulle deltage i præsentationen d. 22/8.

Og desuden: Det er (såvidt jeg husker) længe siden, at den tidligere formand har deltaget i Vestas' præsentationer - men nu skal den nye altså.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • C Offline
                                    C Offline
                                    cykling

Mon ikke det er et forsøg på / og i erkendelse af at troværdigheden hos Ditlev selv er en smule slidt ?

Og genoprette en troværdighed hos investorer både med en mere synlig Bert Nordberg og den nye COO og CEO må væe en del af planen.Det håber jeg i hvert fald.

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • troldmandenT Offline
                                      troldmandenT Offline
                                      troldmanden

Vi skal simpelthen glemme de gamle vindmølle dage hvad angår kurser. Det var den gang hvor der var kæmpe vækst og man sagtens kunne betale PE på 50.

Et meget groft bud kunne være som følgende.

Hvis vi nu siger 7,5 mia i oms, 6% EBIT og en PE på 10 så har man en kurs omkring kurs 110.

Omsætningsmæssigt hvornår kan de så nå 7,5 mia Euro igen? 2014 eller måske først 2015. Kommer nok til at afhænge meget af om det bliver en 2 årig PTC forlængelse elelr den bliver på endnu flere år.

EBIT Margin hvad med den? Vestas har sagt den kan nå op på et højt en cifret tal. Men det gælder først fra et normaliseret US år.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • troldmandenT Offline
                                        troldmandenT Offline
                                        troldmanden

Doodha der er også løbet meget vand i åen siden da. Vestas har været ude med endnu en stor nedjustering og alle vindmølle selskaber er faldet mere end 50% siden da.

Der er bestemt plads til kursen kan stige flere hundre procent hvis/når vestas får styr på sagerne. Og det tror jeg skam også de vil få. Men som min grove udregning viste før så er det ikke sådan der ligger en faktor 10 rundt om hjørnet. Tror det bliver et langt sejt træk for at nå i 3-cifret igen

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • C Offline
                                          C Offline
                                          cykling

Noget jeg ikke forstår er hvordan div analytikere med udgangspunkt i et svagt regnskab fra Games og siemens, konkludere at Vestas regnskab kommer til og ligger i den lave ende af vestas udmeldte EBIT på 0-4.

Vestas udmeldte EBIT 0-4 basere sig for 90% vedkommende på allerede indgåede kontrakter hvor indtjeningen er kendt.Usikkerheden ligger i deres egen styring af omkostninger og der kan ikke på den baggrund drages parallel til deres konkurrenters regnskaber.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger