De nye ejendomsvurderinger
-
For mange af os er vores bolig også en investering. En temmelig passiv investering: Vi bor der bare - mens vi lever med finansiering, skatter, købs- og salgspriser osv. Men lige nu sker der noget. Der kommer ny vurdering og genberegning af skatter.
Nu kan ejere af 1,7 millioner boliger se deres nye ejendomsvurdering
Se og forstå de nye ejendomsvurderinger. Hvad er min ny ejendomsvurdering? Hvad betyder det for min SKAT i 2024? Kan jeg klage? Bliv klogere her
DR (www.dr.dk)
Jeg forudser, at der bliver massiv ballade, når mange ejere ser deres nye vurdering.
-
store stigninger for mange ejendomme. Skatten for de nuværende ejere påvirkes ikke. Men salgsprisen påvirkes selvfølgelig.
-
der kommer en negativ feedback i priserne: høj vurdering => høj skat for ny ejer => lavere salgspris => lavere vurdering ...
-
der opstår en stavnsbinding/mobilitetsbegrænsning, når flytning fra én bolig til en anden indebærer en stor skattestigning
-
pga. forsinkelser, er der designet et kompliceret system med foreløbige vurderinger og foreløbige skatter og senere korrektioner
-
organisationen er næppe dimensioneret til at håndtere de forventeligt mange klager. Foreløbigt har man løst dette problem ved umuliggøre klager

-
hertil kommer regulære fejl i et udskældt it-system.
Spørgsmålet er, hvad de videre konsekvenser bliver? Jeg kan forestille mig to konsekvenser:
-
En krise på ejendomsmarkedet med usikkerhed og faldende priser. En ejendomskrise vil normalt påvirke aktiemarkedet voldsomt. Men denne krise i sig selv bliver kun lokalt dansk.
-
En politisk krise, hvor især Venstres resterende kernevælgere gør oprør. Regeringspartierne kan ikke tåle hverken valg eller splittelse. Det sikreste bliver nok at sparke bolden til hjørne - eller helt ud af stadion. Altså igen udsætte vurderingerne.
-
-
Her har vi så Lars Arne, der skælder og smælder over ejendomsvurderingen. https://www.bt.dk/forbrug/lars-raser-over-sin-nye-ejendomsvurdering-det-kan-kraftedeme-ikke-passe
Lars Arne er folketingskandidat for Moderaterne. Det falder ham dog ikke ind, at han selv kan være ansvarlig for at løse problemet.
-
Det er ligegyldigt, hvor godt du prøver at forberede folk, der vil altid være nogle, der ikke gider at følge med og som derfor reagerer voldsomt og med overraskelse, når der sker ændringer. Det er ikke nødvendigvis systemets skyld, selv er det altid er så dejlig populært at skyde på det.
Jeg har set min nye vurdering på tv2. Den er over det dobbelte af den nuværende. Voldsomt, umiddelbart, og alligevel ikke, da det ligesom har været ret klart længe, at det nok var den vej det gik. Det giver bare heller ingen mening at skatte vurderingerne i flere områder totalt har mistet forbindelsen til den virkelige verden og de faktiske salgspriser. Det bliver der så rettet op på nu. Jeg vil hellere have mindre skat end betale mere, jo da, klart, altid. Alligevel gider jeg ikke være en del af det evindelige danskersyndrom der handler om altid at kræve mere, mere, mere, bedre, bedre, bedre....samtidig med at også vil betale mindre. Når ungerne kræver ind, får de at vide, at sådan virker det ikke. Godt ungerne ikke følger med når de voksne selv skaber sig.
hvis der er noget folk i dette land er gode til, så er det at kræve og klynke, så jo, noget ballade skal der nok blive, uagtet, at 80% får en lavere skat ud af det. Det er da fint - for dem. For andre har man prøvet at lave en lempelig overgangsordning, hvilket da også er godt. Sådan umiddelbart, synes jeg det er ok med de nye vurderinger inkl den nænsomme måde de forsøges implementeret på.
-
Kvadratmeter pris bør være den samme i hele danmark.
Om folk flytter tættere sammen i håbet om, at rige
naboer smitter af, har ingen betydning, hvis "Skat"
sørger for at inddrage 50 procent kontant af alle salgs-
provenuer til statskassen.
Boligpriserne er de seneste 30 år steget uforholdsvis meget.
Dette område vil regulerer sig selv, netop fordi salgs-
provenu-skatten vil regulerer prisernes himmelflugt
nedadgående.
Hvis boligskatten skal reguleres op eller ned, så er det
mere enkelt at regulerer på kvadratmeterprisen over hele
landet på en gang. Hvad det meste værdifulde ved en bolig,
det er antallet af brugbare kvadratmeter. Alt andet fnid-
der tages væk.
En simpel beregningsmetode vil ejendomsvurderinger for
ejerboliger fremovre kunne klares på kort tid.
Ovennævnte er stærkt forsimplet. Det er nødvendigt for, at
politikerne kan forstå at afgøre den simpleste og billig-
ste værdifastansættelse. -
Folk vil det simpelt og alligevel vil de ha millimeterdemokrati, og det hænger ikke sammen.
Det giver da absolut endnu mindre mening med ens kvm-priser. Folk vil jo ikke betale det samme for en kvm på Lolland som i Charlottenlund.
-
Det vil jeg nu gerne, hvis prisen på Charlottenlund bare er ens med priserne på Lolland

-
Du fjerner jo ikke udbud og efterspørgselsmekanismerne.
-
Hehe..............Jeg vil da gerne at min ejendomsskat beregnes på lollandpriser, men omvendt vil dem på Lolland nok hyle voldsomt op hvis de skal betale skat efter Langelinie priser.
De fattigste vil få en kæmpe ekstraregning, og de bedre stillede vil alle slippe billigere. Simpelt er ikke nødvendigs hverken smart eller retfærdigt.
-
I stedet for at opfinde et vanskeligt skattesystem på ejendomme, som er baseret på vurderinger ingen kan gennemskue, så kunne man bare ligestille boligbeskatning med aktiebeskatning - ligesom tænketanken Kraka har foreslået. En flad skat på 25-30 pct. af fortjenesten. Så får vi sat en stopper for boligspekulation og endelig ligestillet investeringer. Men det kommer desværre aldrig til at ske. Det ville være en politisk tabersag.
-
Det er vist tid til at gå hjem fra bodegaen Hans Christian.
-
Hvis du skal flytte bolig på grund af eksempelvis arbejde, så holder modellen jo ikke. Fortjenesten realiseres på fraflytningsboligen, men indflytningsboligen er tilsvarende steget i pris. Så du beskattes af en gevinst du ikke har haft.
Den model vil helt klart hæmme mobiliteten til skade for samfundsøkonomien. -
De smarte nemme løsninger der løser ALT findes ikke. Jeg tror ikke en døjt på den krakamodel.
Nu prøver de at få vurderingerne til i højere grad at matche de priser ejendommene sælges til. Min nye vurdering ligger meget tæt på det jeg købte til for ikke så forfærdelig længe siden. Og hvis de store uforståelige forskelle imellem vurdering/faktiske priser bliver udlignet, så får man da fjernet en af kritikpunkterne fra det gamle system.
-
Det er enormt givtigt at være boligejer i Danmark.
Jeg tihører denne generation der har fået en skatteværdi
på 60 procent i skatteværdi af mine renteudgifter i mine boliger.
Endvidere kom jeg med på vognen, og tilhører de privili-
gerede, har bolig og sommerhus de rigtige steder, har det at eje bolig ført til uanede forbrugsmuligheder.
Det er ulogisk, at det du selv skaber - for eksempel
lønindkomst bliver brandbeskattet med høj skattesats.
I Danmark bryster vi os af, at de brede skulder bærer
den største byrde takket være den progressive beskat-
ning, men lyset krakelerer i lyset af de vanvittige
samfundsskabte skattefrie ejendomsfortjenester. Og
selv om vi har løbende boligbeskatning, som kan være
svære at betale for mange, så er det ulogisk at man
bliver brandbeskattet af det man selv skaber.
Indfør progressiv beskatning af de samfundsskabte
ejendomsfortjenester, som man beskatter aktiefor-
tjenesterne - samtidigt kommer man sort arbejde
til livs.
Vrøvl og atter vrøvl, at man hører det hæmmer mobiliteten. -
At du tager dit eget eksempel og gør det repræsentativt for alle boligligere grænser til videnskabelig uredelighed. Så nej Hans Christian, der er ikke videnskabelig evidens for din påstand.
Men den dag du dør, og ikke længere har brug for en bolig, kan regnestykket og evt. beskatning gøres op. -
-
Fremfor, at vente på dødstidspunktet, kunne man
lade sig førtidspensionerer, og realiserer sine
vanvittige skattefrie ejendomsfortjenester, som
mange herboede har gjort og drage til et mildere
klima sydpå.
"Jacob Ellemann Jensen" dit parti venstre indførte be-
skatning af aktiefortjenesterne, som var skattefri
førhen såfremt ejer tiden var over tre år. Gør det
samme med de vanvittige skattefrie ejendomsfortje-
nester. Så vidt jeg kan huske før valget pointerer moderateres "Lars Løkke Rasmussen" at der skulle
ske en beskatning af ejendomsfortjenesterne.
Der skal bemærkes, at konen og jeg slet ikke er
interesseret i at forlade Danmark. -
Naturligvis husker jeg Optimisten82, som deltog på Euroinvestor i gamle dage. Bølgerne gik ofte højt og tonen blev skinger, men underholdende var det. Velkommen herinde

-
Jeg er ikke modstander af beskatning på arbejdsfri indkomster. Men i realiteten er gevinst på boliger svært at administrere af flere årsager:
Dit boligbehov falder ikke væk, når du sælger din bolig. Hvis du taber penge på bolig nummer 2, så skal staten vel kompensere, hvis det skal være retfærdigt.
Er der tale om en reel gevinst, eller er der blot tale om inflation og forbedringer betalt undervejs. Ejendomsskatter betalt undervejs skal vel også modregnes.
Den reelle gevinst er svær at isolere og med de erfaringer vi har med ejendomsvurdering i Skat, så vil det ikke blive vellykket.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind