TESLA — April 2025
-
manglende vedligeholdelse. Tesla har jo ingen krav om faste serviceeftersyn, hvilket giver ejerne frihed, men også ansvar.
For eksempel kan regenerative bremser reducere slid på klodser, men bremseskiver og -væske skal stadig tjekkes – noget, der let glemmes, hvis man ikke får bilen efterset regelmæssigt. Hjulophænget tager også tæsk på dårlige veje, især i Danmark, hvor vi ikke ligefrem har silkeglat asfalt overalt. Og lygtefejl? Det kan ske for enhver bil, men går ubemærket hen, hvis man ikke -
er opmærksom.
Hertil kommer, at Tesla tilbyder 4 års garanti eller 80.000 km, hvad der kommer først (og op til 8 år eller 192.000 km på batteri og drivlinje). Det betyder, at mange ejere nok tænker: "Hvorfor bruge penge på service, når jeg kan køre bilen til syn inden for garantiperioden og få fejl rettet gratis?" På den måde kan man køre næsten uden omkostninger i fire år, hvis man udnytter garantien. Men det kan også forklare, hvorfor nogle biler dukker op til syn med flere fejl – de er -
simpelthen ikke blevet passet godt nok undervejs.
Journalister glemmer desuden, at synsresultater ikke altid fortæller hele historien. Model 3 bliver ofte brugt til lange ture eller som firmabil, så de kører typisk flere kilometer end gennemsnittet, hvilket øger chancen for slid. Plus, danske synskrav er ret strenge, især på tekniske detaljer som bremser og lys, så småfejl bliver opdaget, som måske ville være overset andre steder. -
Plus, nye teknologier som Tesla’s kan udfordre synsmyndigheder, der ikke altid er helt opdaterede på, hvordan de skal vurdere dem.
Så ja, Tesla Model 3 får måske flere anmærkninger ved syn, men det handler om meget mere end bare bilens design. Det er ejernes vedligeholdelsesvaner, kørselsmønstre og en garanti, der kan friste til at springe service over. Tesla kunne nok gøre mere for at nudgge ejerne til regelmæssige tjek, men i sidste ende er det også op til os bilister at tage ansvar. -
En anden vinkel er Teslas Fremont-fabrik i Californien, som tidligere var NUMMI, drevet af Toyota og GM. Den fabrik har haft sin del af børnesygdomme, især i starten, da Tesla overtog den i 2010 for en slik. Model 3-produktionen i 2017-2018 var kaotisk – kaldet "produktionshelvede" af Musk selv – med problemer som dårligt tilpassede karosseridele, kvalitetsfejl i interiøret og forsinkelser på grund af overambitiøs automatisering.
-
Mange af de tidlige Model 3’ere, der blev solgt i Europa, kom fra denne periode, og nogle af synsfejlene kan nok spores tilbage til dengang. Tesla har siden strammet op, men rygtet om kvalitetsproblemer hænger stadig ved, selvom nyere biler er bedre.
-
God morgen
og god Songkran, Thailands sprudlende nytårsfest, rammer fra 12. til 16. april, og det er lige om hjørnet! Jeg trækker stikket fra nu og frem til ca. 20. april for at dykke ned i vandkampe, fest og fejring. Markedet må vente lidt – jeg tjekker, hvordan det ser ud, når jeg er tilbage. Så Tesla-tråden her må nok klare sig uden mine inputs indtil da. Glædelig Songkran til alle, og vi ses på den anden side! -
Det gør vi Stockbull. Rigtig godt nytår.

-
Fin lille oversigt over faldet af Tesla slaget i nogle EU lande. Jeg er sikker på at Trump væremåde ikke vil gavne slaget fremadrette. Kina kunne godt "straffe" Tesla og det kan ses i de næste månedes salg.
-
Land Q1 2024 Q1 2025 Ændring
Tyskland 13.068 4.935 -62,2 %
Frankrig 11.360 6.696 -41,1 %
Belgien 7.219 3.019 -58,2 %
Danmark 3.558 1.549 -56,5 %
Schweiz 3.264 1.238 -62,1 % -
Salg i i Q1 2025 Tyskland: 4.935 som er -62,20%
Frankrig: 6.696 som er -41,10%
Belgien: 3.019 som er -58,20%
Danmark: 1.549 som er -56,50%
Schweiz:
1.238 som er -62,10% -
Why?
1.China is protecting BYD and its EV industry.
2.Tesla became a Western pawn in a trade war.
3.Chinese buyers don’t trust instability – tariffs, Trump, Elon’s chaos — it’s poison in their market.
4.And this → European Union cutting tariffs on Chinese EVs? China doesn’t need Tesla anymore -
→ Tesla’s future = Europe squeezed by Mercedes, BMW EVs.
→ China = dominated by BYD and local brands.
→ U.S. = hostile market with trade war uncertainty.Musk played both sides for too long. China just reminded him — they control the board, not him". https://x.com/PawlowskiMario/status/1910547762774520125
-
Det er jo derfor jeg har advaret så meget mod den måde Trump og Musk driver USA. Det vil have store konsekvenser for Tesla!... Men så er det heldigt at bilsalget ikke betyder så meget for Tesla

-
Surt når man mister sin garanti fordi Tesla ikke kan håndtere det fremadrette... Ja det er jo hvad der kan ske.
-
Tesla stops taking new orders in China for two imported, US-made models https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-suspends-taking-new-orders-model-s-model-x-chinese-website-2025-04-11/
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind