Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Jyske

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg køber og køber på den nedtrend der p.t. sker. Den jyske dame er blevet persona non grata og ignoreres af samtlige i finanskredsen; og netop dette har jeg oplevet før. Om et par uger/måneder er det overstået og den forretningsmæssige side af sagen overbeviser aktionærerne om at broderskabet med BRF var korrekt. Så er kursen en ganske anden. Jeg tror på nemme 10%.
  • DH14/EW3

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    BiopOrBustB
    Ville faktisk bare have smidt indlægget i Glu gruppen, men der kunne jeg ikke finde ud af at vedhæfte noget, så beklager den ligegyldige info til resten af jer... I al sin enkelhed er det lidt statistik på uptake af EW3 i forhold til DH14, jeg burde nok have ventet en dag for at få et mere retvisende billede - men sad lige og kedede mig lidt 67473_DH14_EW3.pdf
  • Regler for udbytte i en aktie

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg ejede DB-aktier da det blev besluttet, at de skulle udbetale 3 kr i udbytte pr.Aktie. Jeg solgte en uge efter, og nu er jeg ikke berettiget til udbytte, er dette korrekt? (jeg troede cuttet var om man havde aktien eller ej ifm vedtagelsen af udbyttebetaling)
  • CD47 antibodies - en kur mod alle cancerformer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg kan godt huske, at jeg for et stykke tid siden havde havde læst noget om "medicinen" mod alle cancerformer. I dag modtog jeg så nedenstående aktietip fra Jason Stutman på min mail. Casen er er meget prematur, men den er absolut værd at holde øje med: "Breaking Cancer's Camouflage A decade ago, researchers at Stanford University School of Medicine found an abnormally high concentration of a specific protein called CD47 when analyzing leukemia cells. Normally found on healthy blood cells, these CD47 proteins function as "do not kill" flags for passing immune cells known as macrophages. What this meant was that the leukemia cells were hiding from our immune system by masking themselves with a common bodily protein - they were pretending to be healthy living cells. At first, this was simply seen as a clever form of molecular camouflage. But CD47 is turning out to have implications on a far grander scale. Fast forward to the present, and the same Stanford researchers are gearing up for potentially groundbreaking human trials surrounding this discovery. Amazingly, CD47 was found in high concentration not just on leukemia cells but "on every single primary tumor that [was] tested," according to Stanford biologist Irving Weissman. The implication of the research is that not just leukemia but also breast, ovary, colon, brain, bladder, liver, and prostate cancers all wear this same form of camouflage. Figure out how to break it, and there's your common cure. Excitingly, this is exactly what scientists are aiming to accomplish right now, and so far, the results are more than promising. By developing an anti-CD47 antibody, researchers have already successfully blocked cancer's "do not kill" flag in human tumors transplanted into mice. The results varied by tumor type, but it was always a positive outcome. In bladder tumors, the anti-CD47 antibody reduced cancer migration to lymph nodes by 90%. In colon cancer trials, tumors shrank in size by an average of 68%. And in breast cancer, the antibody eliminated cancer entirely. Of course, as with any drug this early in development, there are two very important questions left to be answered. First is whether or not these results will transfer over to a more complex human system. Targeting a tumor implanted into a rodent's leg is an ideally isolated environment; the human body is not. Second is the matter of safety and side effects. There is strong warrant for toxicity concern here considering the fact that CD47 is so commonly found in our bodies. While anti-CD47 antigens seem to be more attracted to the high concentrations of the protein on cancer cells, they will still disturb healthy functioning cells containing the protein. When treating leukemia with the drug, researchers found a temporary decrease in red blood cells, meaning the macrophages were now viewing them as foreign intruders. Fortunately, the mice were able to compensate and replace these cells without any adverse effects. If toxicity levels are as limited in human trials, anti-CD47 antigens could be the most significant medical discovery since penicillin. At this point, though, we'll have to wait and see. http://med.stanford.edu/ism/2013/may/cd47.html "The Company with the Cure As an investor, the obvious question to ask here is which company will have the rights to this potential blockbuster. At this point, that answer is unclear because the patents to this specific antigen (known as Hu5F9) still belong to the Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University, with no record of outside contracts. But after some digging, we now know who else is currently pursuing anti-CD47 antigens, and they have a telling connection to a publicly traded company. On June 27, 2012, Celgene Corporation (NASDAQ: CELG) announced a significant option and license agreement with small and privately owned biopharmaceutical company Inhibrx. Celgene, of course, didn't say much about what it was after with the potentially $500 million-plus agreement, but President of Research and Early Development Tom Daniel had the following to share at the time: "Inhibrx has developed an antibody with strong pre-clinical study results on a highly validated target with very promising therapeutic potential." Alone, the statement wasn't too revealing, but when put into context now, it's almost certain what this deal was all about. Though it couldn't have been pinpointed at the time, evidence now heavily points to Celgene's interest in CD47 antibodies. In February of 2013, Inhibrx filed patent WO2013119714 A1, CD47 Antibodies and Methods of Use Thereof. Though officially filed nearly eight months following the agreement with Celgene and not published until August of 2013, the patent holds a priority date of Feb 6, 2012 - just four months before the agreement was inked. As far as I know, Inhibrx's next most recent antibody patent filing was back in July 2008, making it highly probable that the CD47 antibody is what Celgene was referring to in its public statement last year. To support this thesis further, Celgene is also listed as a collaborator on a multi-year, $18.7 million funded development project led by the University of Oxford focused on using CD47 antibodies to treat leukemia. It certainly seems the company is highly interested in pursuing this route. Although Celgene already resides amongst the heavyweights of biotech, its $59 market cap is relatively small compared to players like Gilead (NASDAQ: GILD) and Amgen (NASDAQ: AMGN). If the company moves forward with CD47 human clinical trials, don't be surprised if it begins approaching the $100 billion mark. The potential for a common cancer cure would be enough to drive the market absolutely mad". Med venlig hilsen Helge Larsen
  • Håb forude for Danske Bank

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Danske Bank har traditionelt været topstyret, hierarkisk og med en stærkt centraliseret beslutningsproces. Men set med Thomas Borgens øjne er det hverken holdbart eller tidssvarende, hvis Danske Bank skal genvinde fordums styrke og anseelse i en forandringstid, hvor Danske Banks image har været til tælling, hvor finanskrisen har trukket dybe spor, hvor mere og mere forretning foregår på nettet, og hvor kunderne ikke længere står ydmygt med hatten i hånden for at låne, men hvor bankerne er udfordret af, at for få vil låne". http://www.business.dk/navne/det-er-ikke-et-one-man-show
  • Topo, din gamle heks

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Så slog nogen en fis i hornlygten igen, en kort opblussen i mørket, hvorefter kursen atter dalrer, som vi jo nu kender den. Den springer så adræt som en 85-årig kone over hovedørens lave trin, hvor nogen så desværre har fjernet trappen udenfor. Er det mon naboens, investorforeningsformandens, uartige dreng, der atter har været på spil. Nå, men konen kommer vel på benene igen, klar til næste gode nyhed og hopla over dørtrinnet.
  • BioGaia: 250% kursstigning i vente??.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/
  • Ny trend i Swedish Match

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Carlo_SeestC
    Der er etableret up-trend i Swedish Match med indtil flere købssignaler. På daily chart er der imellem igår og idag lavet break away gap. På weekly chart er bollinger, RSI og momentum i køb. Det bliver spændende at se hvordan SM udvikler sig. PS: jeg syntes jeg ser flere svenske aktier som er gået i køb. Måske det svenske index skal have en optur?? Disclaimer: Jeg ejer selv aktier i SM [image: 68261_Swedish_Match_AB__ChiX_weekly.png] [image: 68261_Swedish_Match_AB__ChiX_daily.png]
  • Modstandere af skiftergas kan starte her

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Welcome to FracFocus.ca – a collaboration between provinces, territories, regulators and industry to provide Canadians with objective information on hydraulic fracturing, what legislation and regulations are in place to protect the environment including groundwater, and transparency on the ingredients that make up hydraulic fracturing fluids. This is not a static site and will be updated as more jurisdictions actively participate, whenever legislation or regulations change and/or as industry practices evolve". http://www.fracfocus.ca
  • Investtech - De ti bedste investeringer i Norden

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Investtech forteller om de ti beste investeringene i Norden. Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 28.3.14 13:52) American Shipping Company ASA(AMSC.OL) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 44.9 (-0.6) American Shipping Company ASA ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 42.00 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 42.00 kroner ved reaksjoner tilbake. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Opera(OPERA.OL) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 80.4 (0.6) Opera har falt tilbake mot gulvet i en stigende trendkanal. Videre oppgang indikeres og dagens kursnivå kan være en god inngangskurs. Aksjen nærmer seg støtten ved ca 75.00 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Vestas Wind Systems(VWS.CO) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 208 (7.5) Vestas Wind Systems ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har nå dessuten falt tilbake mot gulvet i trendkanalen, noe som bør gi en reaksjon opp. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 197 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 197 kroner ved reaksjoner tilbake. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Husqvarna B(HUSQB.ST) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 44.45 (0.03) Husqvarna B ligger i en stigende trend, men tester nå taket i trendkanalen. Dette kan gi en reaksjon ned, mens aksjen på sikt indikerer videre oppgang innenfor trendkanalen. Aksjen ga kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 41.39 kroner. Videre oppgang til 45.67 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 44.00 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. RSI divergerer negativt mot kursen, noe som indikerer fare for en reaksjon ned. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Saab B(SAABB.ST) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 191.2 (-2.8) Saab B har brutt opp gjennom taket på den stigende trendkanalen, og signaliserer med dette enda sterkere stigningstakt. Den positive utviklingen åpner imidlertid for kortsiktige korreksjoner tilbake fra dagens nivå. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 185 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. RSI er overkjøpt. Aksjen kan likevel gjerne stige videre, og vi bør se en nedgang i RSI-kurven før dette brukes som et salgssignal. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Hexagon Composites(HEX.OL) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 33.8 (0.7) Hexagon Composites ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved ca 32.70 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. RSI er overkjøpt. Aksjen kan likevel gjerne stige videre, og vi bør se en nedgang i RSI-kurven før dette anses å svekke aksjen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Salmar Asa(SALM.OL) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 82.5 (-1) Salmar Asa ligger i en stigende trend og fortsatt positiv utvikling innenfor denne indikeres. Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 72.98 kroner og motstand på 82.88 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 80.00 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 80.00 kroner ved reaksjoner tilbake. RSI er overkjøpt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon ned snart bør komme. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. Axis(AXIS.ST) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 220 (0) Axis har falt tilbake mot gulvet i en stigende trendkanal. Videre oppgang indikeres og dagens kursnivå kan være en god inngangskurs. Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 212 kroner og motstand på 223 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen har støtte ved ca 210 kroner og motstand ved ca 246 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. SEB A(SEBA.ST) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 86.85 (0.3) SEB A ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Kursen har også brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved ca 83.50 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Volumtopper korresponderer med kursbunner og volumbunner korresponderer med kurstopper. Dette svekker den stigende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt. NCC B(NCCB.ST) - 27. mar 2014. Siste sluttkurs: 228.3 (-1.1) NCC B ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mot gulvet i trendkanalen. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved ca 225 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. RSI divergerer negativt mot kursen, noe som indikerer fare for en reaksjon ned. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som er et tidlig signal om mulig trendbrudd ned. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt". http://www.hegnar.no/bors/article760919.ece
  • Stærke tal fra Saxobank

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Vi hæfter os særligt ved den markante stigning i driftsresultatet som viser, at Saxo Bank er på en solid kurs med fokus på kerneforretningen. Samtidig vidner rekorden i aktiver under forvaltning om, at kunderne har stor tillid til banken. Vi fortsætter vores fokus på kunderne og værdikæden, hvor vi vil udvikle vores produkter og platforme, heriblandt den nye sociale handelsplatform beta.tradingfloor.com, der nu er på vej ind i en ny fase," siger stiftere og adm. direktører Kim Fournais og Lars Seier Christensen i en fælles udtalelse". http://epn.dk/brancher/finans/bank/ECE6595215/saxo-bank-styrer-nu-over-50-mia-kr/ Med venlig hilsen Helge Larsen
  • Mød Richard Branson i København

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Ses vi? http://branson.pitchxo.com/ Med venlig hilsen Helge Larsen
  • Exiqon generalforsamling

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvis nogen har spørgsmål som de gerne vil have jeg stiller kan de skrive her. Jeg vil selv spørge ind til det tidligere problem med at leverandøren "løb tør" sidste år. Jeg vil gerne se folk i øjnene når de svarer. Jeg vil kun stille de af jeres spørgsmål som jeg selv synes har relevans, og som man ikke kan læse svaret på i årsrapport 2013, men kom frisk. Venlig hilsen Morten
  • Nordnet besøger Aarhus på mandag

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    På mandag d. 31/3, inviterer Nordnet sammen med NASDAQ, Handelsbanken og Nordea til kursus i certifikater/ETN'er i Aarhus. Som bosiddende i Aarhus, overvejer jeg selv at deltage, og tænkte det kunne være en god anledning til at møde andre PI'er. Efterfølgende kunne interesserede evt. samles til en kop kaffe eller øl. Arrangementet afholdes på Scandic Aarhus City. Yderligere info og tilmelding sker på nedenstående link. https://www.nordnet.dk/mux/web/nordnet/nordnetskolan/anmalan.html?kurskod=DK73&tillfalle=1816 Mvh. K
  • FUNCOM - Min nytårsraket letter igen-igen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Min "nytårsraket" fra "millionærklubben" følger "planen" med masser af høje bjerge med dybe dale undervejs. Sådan er det bare for dette hypede selskab, som har et spil i udvikling baseret på populære Lego-figurer. http://arkiv.radio24syv.dk/video/9125951/00:27:18/millionærklubben-02-01-2014 Seneste dages eufori baseres på start af betaversion og god international omtale: https://twitter.com/FortuneMagazine/status/448562236387495937 http://money.cnn.com/gallery/technology/2014/03/25/gdc-video-games.fortune/5.html http://ow.ly/i/51BFc/original http://ow.ly/i/51BPm https://twitter.com/FortuneMagazine http://e24.no/boers-og-finans/funcom-naermer-seg-ny-toppnotering/22831328 Med venlig hilsen Helge Larsen Disclaimer: Jeg har aktier i FUNCOM.
  • Arkil forventer et godt 2014

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    Arkil Holding har i dag aflagt regnskab for 2013, hvilket viste sig at være en positiv oplevelse på flere fronter. Forinden regnskabsmeddelelsen i dag var jeg en smule skeptisk til helårsresultatet, da de første 9 måneder af 2013 havde udviklet sig noget svagere, sammenlignet med 2012. Men et stærkt Q4 gjorde, at man samlet opnåede et nettoresultat, som var en smule bedre end i 2012. Årsregnskab 2013: Arkil realiserede i 2013 et mindre omsætningsfald på 3,7% til 2.776 mio. kr. Den udenlandske omsætning har i regnskabsåret været stigende og det er dermed primært på hjemmemarkedet der har været mindre aktivitet. Alligevel har man formået at øge indtjeningen på hjemmemarkedet idet EBIT-marginen er hævet fra 1,7% til 2,1% og EBIT dermed er hævet fra 35,8 mio. kr. til 41,9 mio. kr. Modsat er EBIT-marginen på de udenlandske aktiviteter faldet fra 3,2% til 2,1%, hvilket samlet bevirker at EBIT er faldet fra 24,1 mio. kr. til 16,3 mio. kr. Baggrunden for faldet i EBIT-margin for segment udland, kan tilsyneladende tilskrives lidt problemer med nogle tyske projekter. Trods en lille omsætningstilbagegang øgede man nettoresultat til 43,2 mio. kr. mod 40,9 mio. kr. i 2012. Nettoresultatet svarer til EPS på kr. 85,6 mod kr. 81 i 2012. Inden regnskabet blev aflagt i dag var kursen ca. kr. 700, svarende til P/E på ca. 8. Indre værdi er i regnskabet opgjort til kurs 1.432, hvilket ved kurs 700, svarer til K/I 0,49. Forventninger 2014: Trods et fornuftigt regnskab, skal vi dog nok kigge lidt på forventningerne til 2014, for at finde årsagen til dagens kursstigning på13,64% til kurs 775. Fsva. de indenlandske aktiviteter, forventes der en stigning i anlægsaktiviteterne inden for både vej-, jernbane- og brobygning. Ligeledes ventes lønsomheden forbedret i 2014, men koncernens mål om en EBIT-margin på 3,5%, venter man ikke at nå op på i 2014, bl.a. som følge af øget konkurrence fra udenlandske konkurrenter. I segment udland forventer man en moderat stigning i såvel aktiviteten som lønsomheden. For helåret 2014 lyder forventningerne således på en omsætning i niveauet 3.000 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet 50-80 mio. kr. Regner vi med en selskabskat på 24,5%, medfører dette et nettoresultat i niveauet 38-60 mio. kr. Omregner vi til EPS svarer dette til niveauet kr. 75-120. Trods en stigning i aktiekursen i dag til kurs 775, svarer dette til P/E-2014 på 6,5-10. Flere ting taler dog for et resultat i den bedste halvdel af intervallet. Dels har man udmeldt en stigende omsætning og dels har man udmeldt en stigende EBIT-margin, som i 2013 var 2,1%. Regner vi med uændrede nettorenteudgifter og en selskabsskat på 24,5%, har jeg beregnet konsekvenserne i vedhæftede tabel. Ved en uændret EBIT-margin på 2,1% (worst-case) har vi EPS på kr. 88. Ved en overskudsgrad på 2,7% er EPS 115. Med baggrund i ovenstående mener jeg, til trods for dagens stigning, at Arkil fortsat er et fornuftigt køb med en P/E-2014 i niveauet 6,5-9 og K/I 0,55. Risikoen er dog også til at få øje på, da det er en branche med lave marginer, så hurtigt kan påvirke indtjeningen. Jeg synes dog Arkil har bevist at de har god styr på deres projekter. OBS: Jeg ejer selv aktier i Arkil Holding. [image: 68230_Arkil.jpg]
  • Glunz og Jensen gemmer på enorme skjulte ejendomsværdier

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Vedhæftet en analyse af selskabet Hvis ejendommen blev bogført til markedsværdi ville indre værdi i aktien være ca. 130-140 kr. pr. Aktie. Dette skal ses i forhold til nuværende kurs på ca. 60. Jeg mener herfor at aktien er voldsomt undervurderet. 68212_Analyse_GlunzogJensen.pdf
  • Er der penge i at "gå grøn"?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Unilever er en gigant på sit felt. Over 400 varemærker. I Danmark f.eks. Omo, Frisko, Dove, Ben & Jerry's, Lipton, Vaseline, Bamseline, Knorr, Neutral, Hellmann's, Becel, TRESemmé, Sunsilk, Cif, Axe, Toni & Guy, Rexona o.s.v. 160 millioner gange om dagen vælges et produkt fra Unilever. Virksomheden er ved at "gå grøn". Varemærker med en tvivlsom miljø-profil bliver i disse år solgt fra. Unilever markedsfører sig ret kraftigt på bæredygtighed. Målsætningen for 2020 er; forbedre sundhed og velbefindende, reducere den miljømæssige påvirkning og købe 100% af råvarer fra bæredygtigt landbrug. Desuden har man et langsigtet mål om at fordoble forretningen uden at påvirke miljøet yderligere. Desforuden udbetales der udbytte 4 gange om året. P.t. udgør udbyttet ca. 3,6-3,8% af aktiekursen. Konkurrenter tæller Nestle, Procter & Gamble m.m. Jeg synes virksomheden er spændende ud fra et langsigtet perspektiv og har d.d. påbegyndt køb i €29,075.
  • Nytænkning i træge købmandshjerner tak

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Vi danskere handler i dag flittigt ind i netshopper. Både danske og udenlandske - ofte med meget fordelagtige priser. Det sætter de fysiske butikker under pres og koster bl.a. lukninger. I disse år ser vi tomme butikslokaler overalt i alle byer. I over 30 år har jeg drevet specialbutikker indenfor materialhandel, helse, sport, tøj og sko. En spændende rejse i op- og nedgangstider og nu også ind i cyber-space. I disse år ser jeg, tydeligt hvordan lige præcis cocktailen af tilbageholdende forbrugere og internettet gør udfordringerne meget store og kræver nye måder at tænke butik på, for os købmænd. Produktivitetskommisonen anbefaler, at planloven ophæves, så vi danskere får mulighed for at at handle ind i flere nye store megabutikker og centre. Det vil alt andet lige betyde øget konkurrence, lavere priser og større produktivitet i detailsektoren. Altsamman til gavn for både forbrugere og butikker. Men modstanden hos den eksisterende detailhandel - minus Dansk Supermarked med Bilka – er meget stor. Direktør John Wagner fra De Samvirkende Købmænd samt Konservative, hævder, at bymidterne og deres mindre butikker, vil blive meget hård ramt af en liberalisering på området. Set fra min "købmandsstol", så bør den eksisterende detailhandel ikke kæmpe imod en udvikling, der drives af forbrugerenes ønsker om lavere priser og øget tilgængelighed. Detailhandelen og dens købmænd bør i stedet tænke i nye baner med øget fokus på "cross-channel" med internettet, nye pris- og servicekoncepter m.m.. De bør i høj grad også overveje, om ikke deres fremtid ligger i større centre uden for bykernerne. Danskerene har taget "mega"- "power" eller storcentre med stor tilgængelighed til sig. Her søger de i stigende grad hen for at handle og for at slippe for de snævre bykerner med besværlig infrastruktur, flittige P-vagter og for få P-muligheder. I centrene får de oveni et stort udvalg af dagligvarer, beklædning, sko, elektronik, hvidevarer, byggemarked og møbler m.m. Bykernerne skal nok overleve. Her vil der måske være færre butikker i fremtiden, men med et markedsorienteret lejeniveau vil der komme nye spændende butikker til med både varer og sociale aktiviteter, når danskernes forbrugslyst igen er kommet op i gear. Fremtiden er kommet for at blive. I hvertfald for en tid - også i dansk detailhandel. En ophævelse af planloven hilser jeg meget velkommen. Det vil give masser af nye tanker i de købmandshjerner som stadig er træge. God handel. Med venlig hilsen Helge Larsen
  • QEC - Betragtninger fra Domus

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Med tilladelse fra Domus poster jeg hans indlæg fra Hegnar denne morgen. "Innlegg av: Domus (22.03.14 09:12 ), lest 403 ganger Ticker: QEC Qec - betraktninger Engasjementet er stort i Qec om dagen på HO, men jeg håper likevel at et lite bidrag ikke besudler den gode tonen og nivået. Qec gikk fra en relativt beskjeden aksje på Oslo børs til å bli en av de mest handlede aksjene gjennom noen utrolige måneder i 2008. Grunnen til dette var Forest oils melding om skifergass"funn" i Quebec. Forest Oil kom med sine ressursestimat som Qec fulgte opp. Aksjen gikk til omtrent 10 kr i påvente av hva Talisman kom til oppdatere markedet om. Talisman er Qecs hovedpartner på Quebecområdet med 75% andel av Qecs ca. 1 mill acres. Da Talisman kom med sine estimater, eksploderte Qeckursen da de plutselig hadde ressurser verdt milliarder. På den tiden var også gassprisen over 10$/mcf. Eventyrlig inntjening var i sikte. Dette ble da selvfølgelig Qecs hovedfokus. På veien gjennomførte de to emisjoner på over 20 kr og hentet inn mange mange hundre mill kroner for å kunne utvikle området med hundrevis av brønner. Imidlertid satte Quebecregjeringen en stopper for prosjektet med sitt moratorium. Qec aksjen stupte. Med meget usikker prognose for hva som skulle skje i Quebec, stod selskapet foran noen viktige valg. Hva gjør vi nå ? Vente på Quebec ? Kjøpe produksjon ? Kjøpe uutviklede områder? Selge ut ? Qec valgte å følge sin strategi som også hadde gitt dem Quebec, nemlig å kjøpe uutviklede assets. Dvs tidlig inn før alle andre skulle inn og dermed komme billig til områdene. Antler ble kjøpt med meget høy netback, men så ble det ganske stille. Hvorfor ? Jeg var i kontakt med selskapet ved flere anledninger bl.a annet med spørsmål om hvorfor de ikke kjøpte seg inn i spesifikke områder. Svaret var like enkelt som selvfølgelig. Pris i forhold til inntjening var for dårlig. Endelig kunne selskpet røpe sin neste storsatsning - Montney. Endelig hadde de funnet et område som svarte til selskapets strategi. Dessuten kjørte de også i gang parallellt med Montney en satsning på oljeskifer. Om dette matrealiseres gjenstår å se. Hva har så Qec brukt sine hundrevis av millioner på ? Det er borret 5 brønner i Quebec. Det er etablert et Antler som er verdt vesentlig mer i dag enn hva Qec har brukt totalt på feltet opp gjennom. Antler er forøvrig slik jeg ser det en mulig salgskandidat. Qec har brukt flere titalls millioner $ på å kjøpe seg en andel i Red Leaf, selskapet som har teknologien som skal brukes til oljeskiferutviklingen. Og Qec har brukt mange millioner på å starte opp produksjonen fra Montney på Kakwa øst. Et område som blir karakterisert som "the sweet spot" i Montney. Pr i dag er det dette området som vil øke Qecs produksjon fra dagens 1400 boed til 6000 boed i 2015. Qec har vel ikke sagt at de skal produsere 3000 ved 2014ye, men de har forpliktelser på 6000 boed i 2015. Qec har prioritert å bygge en solid grunnmur. At enkelte investorer ikke har skjønt selskapets strategi, får stå sin sak. Det er imidlertid framover at selskapet skal bevise at deres strategi har vært fornuftig, har vært bra og har sikret evt langsiktige investorer god avkastning. Binnion har ikke lurt noen investorer. De har som selskap gått den lange korte veien og ikke falt for fristelsen å TA snarveier eller sagt med andre ord gått den korte lange veien. Vi så forøvrig samme strategi da de holdt på i Quebec. De ønsket å borre mange brønner for å teste alle parametre før de skulle gå over i utbyggingsfasen. Snarveier ville kunne føre til at de borret enkelte dårlige brønner. En dårlig brønn ville "stjele" inntjeningen fra mange gode brønner. I år ventes reservene på Montney å øke betraktelig, og selskapet vil også slippe ressursestimatene fra sitt oljeskiferområde i Pasquia Hills der naboer har utgitt estimat på mange hundre millioner fat olje på områder vesentlig mindre enn Qecs. Hva som fremkommer gjenstår å se, men å påstå at Qec og ledelsen ikke har gjort en god jobb anses fra min side å være historeløst. Aksjen er volatil og gir gode muligheter for trading. Hvor kursen skal i det korte og lange bildet avhenger av mange faktorer. Selskapets utfordringer : treffe på brønner, unngå feil, unngå utsettelser, ha med seg myndigheter Lykke til !!! "