Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• 1) How big are the chances of Arzerra com..

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    celsiusC
    How big are the chances of Arzerra come in phase IIII in RRMS there is still no indication of how Head2Head versus Roche is going to look like?
  • Wilh. Wilhelmsen Holding - HOT or NOT

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    Wilh. Wilhelmsen Holding (Ticker på OSE; WWI), har den seneste tid været genstand for lidt debat, som følge af, at aktien af Thorleif Jackson, er udvalgt til at indgå i Dansk Aktionærforenings udbytteportefølje. Formålet med porteføljen er, ud fra en simpel strategi, at finde et udvalg af udbytte aktier, som kan slå markedet. Yderligere har aktien fået positiv omtale af bloggere på Nordnetbloggen, lige som der tidligere har været skrevet om den her på PI. Dette har vakt min opmærksomhed og fået mig til at kigge lidt nærmere på WWI. WWI kan handles både som A- og B-aktier, hvor A-aktien er den mest likvide. A-aktien handles aktuelt til kurs 193. Den samlede markedsværdi udgør aktuelt ca. 8,99 mia. NOK. Jeg vil springe over den lange introduktion af WWI. Overordnet består selskabet af følgende aktiviteter: Wilh. Wilhemsen ASA (WWASA) - Transport/logistik virksomhed med en større flåde af RO/RO-skibe. WWASA er selvstændigt noteret på OSE. WWI ejer 160.000.000 stk. aktier i WWASA, svarende til 72,73%. Wilhelmsen Maritime Services (WMS) - Tilbyder en række maritime serviceydelsen. WMS er et 100% ejet datterselskab af WWI. Holding and Investments - hvis aktiviteter består af aktieposter i hhv; 3.1 NorSea Group med en ejerandel på 35,4%. NSG servicerer den norske offshore-sektor via 9 supply-baser lang den norske kyst. 3.2 Qube Holding Limited med en ejerandel på 7,1%. Qube er Australiens største integrerede udbyder af import og eksport logistiske tjenester. Selskabet er noteret på Australian Securities Exchange. 3.3 Investment management - en værdipapir portefølje som ultimo 2014 havde en værdi på $94 mio. Porteføljen består primært af nordiske aktier og investment grade Obligationer. Værdiopgørelse: Nedenfor i vedhæftede tabel, har jeg forsøgt at opgøre værdierne af de enkelte ejerskaber. Værdien af hhv. WWASA og Qube er optaget til lukkekursen i fredags, i forhold til WWI's ejerandel. Investment management er optaget til værdien angivet i regnskabet pr. 31/12/2013. WMS og NorSea Group, som ikke er selvstændigt noteret, er optaget til værdien af den bogførte Egenkapital. Fsva. NorSea Group, er der tale om egenkapitalen pr. 31/12/12, da jeg ikke kunne finde tallene for ultimo 2013. Opgør jeg de samlede værdier, kan den indre værdi opgøres til NOK 279,10, svarende til K/I 0,69. Alene aktiebeholdningen på 72,73% i WWASA svarer til WWI's aktuelle markedsværdi. Dvs. at de resterende selskaber kan betragtes som risikopræmien, svarende til ca. NOK 86 pr. Aktie. Indtjeningen i WWI fejler heller ikke noget. EPS udgjorde i 2013 $5,60, hvilket ved omregning kurs for USD/NOK på 6, svarer til NOK 33,6 @ P/E 5,7. Der foreslås udlodning af udbytte på NOK 3,00 samt tilladelse til i løbet af 2014 at udlodde yderligere NOK 2,5, der såfremt driften forløber tilfredsstillende formentlig vil blive udloddet. Yield kan således forventes at udgøre ca. 2,8% ved en payout ratio på ca. 16% Fremtidsudsigter: WWASA som udgør selskabets største aktivitet oplevede i 2013 et fald i volumen sammenlignet med et historisk godt 2012, som følge af lageropbygning på virksomheden markeder. Koncernen kan dog mærke at raterne og marginerne er under et generelt pres, hvorfor man har indledt et effektivviseringsprogram. WWASA forventer en beskeden vækst i shippingaktiviteterne, primært båret af stigende volumen i transport af biler. WMS vurderer at skibsfarten forsat vil være under pres i 2014. Stemningen er i bedring, men den stigende efterspørgsel opvejes af nybygninger dermed kapacitetsudvidelse. Aktiviteten vurderes stabil til stigende i 2014. Norsea Group fornemmer fortsat god aktivitet i offshore-aktiviteterne med en vedvarende høj efterspørgsel. Værdien af Qube og investeringsporteføljen ventes at udvikle sig i takt med de finansielle markeder. Qube er aktiveret under "aktiviteter til salg", og der kan dermed ikke udelukkes et løbende salgs af aktiebeholdningen. WWI vurderer således overordnet fremtidsudsigterne som stabile/positive. Konkusion: En stor del af risikoen i WWI er koblet op på udviklingen i WWASA. WWASA har dog historisk udvist en god drift, lige som selskabet har en stærk balance. Og med det aktuelle gode bilsalg, er der heller ikke noget som tyder på en væsentlig nedgang i aktiviteten pt., snarer tvært imod. Risikoen ser jeg dermed primært i antallet af nybygninger/kapacitetsudvidelse af RO/RO skibe. Med baggrund i en attraktiv prissætning - hvor kursen pt. alene svarer til prissætningen på WWASA, synes jeg man får meget for pengene og en god mulighed for upside. Risk/reward synes jeg derfor ser attraktiv ud. Yderligere er NorSea Group samt WMS optaget til bogført Egenkapital, hvilket kan vurderes konservativt prissat. Jeg ejer pt. ikke aktier i WWI eller datterselskaber, herunder WWASA. Men med baggrund i min positive konklusion, vil jeg afvise det vil ske i løbet af den kommende tid. Jeg har ikke tidligere fulgt aktien, hvorfor den i første omgang kommer på min observationsliste, inden jeg vil se om man kan få den til en god pris. [image: 68265_Vaerdiopgoerelse_WWI.jpg]
  • Hjælp til investering

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Er der nogen der kender dette firma og i givet fald har erfaring med dem ? http://www.miranova.dk/
  • Alere aftale - hvordan kan de se ud

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Jeg har tidligere i nedenstående indlæg redegjort for at jeg finder det overvejende sandsynligt at vi i løbet af de nærmeste uger vil se en aftale med Alere http://www.proinvestor.com/boards/68629/Bioporto-rising-from-the-grave? Jeg vil i dette indlæg se lidt nærmere på hvordan en sådan aftale evt kan se ud. Først er det vigtigt at fastslå at vi taler POC marked. Det marked udgør altså ca 20% af det totale marked. I 2011 indgik Bioporto en non eksklusiv med Instrumentation Laboratory indenfor POC. Aftalen lød på 5,5% i royalties og 2 mio Euro milestones, hvoraf 250.000 Euro blev betalt upfront. Resten kommer efterhånden som IL får udviklet og godkendt deres egen NGAL test. IL havde i 2013 en omsætning på $741 mio. Alere omsatte for $3 mia. Så altså en faktor 4. Bioportos nye mål er blot at sikre sig fri adgang til det homogene marked. De interessere sig ikke for det hertogene (Abbott) og POC marked. Det mener jeg også åbner op for en anden type aftale med Alere. Der er rigtig mange spillere på POC marked. Så Alere skal som sådan ud at kæmpe med en masse andre. Mon ikke de kunne være fristet af at få den eksklusive adgang (på nær IL som allerede har en licens) Hvis jeg sad i den strategiske tænketank hos Bioporto så ville jeg forøge om det er muligt at få Alere med på en aftale ala beskrevet her nedenfor. Tilbyd Alere en eksklusiv licens og UDEN fremadrettet royalties. Formål for Bioporto er at sikre sig nok likvider til det opkøb de pønser på og/eller øget inhouse satsning på transplantations centre. Hvad skal Alere så betale for en sådan aftale? Hvis vi tager udgangspunkt i IL aftalen og at de har 10% af POC marked (det er højt sat) så skal eksklusiv adgang til resten af POC koste samlet 18 mio. Euro. Typisk betaler man også en ekstra præmie for eksklusivitet. Lad os sætte den til 25%. Så er prisen 22,5 mio. Euro I dette eksempel skal Alere heller ikke betale 5,5% royalties. Det kunne godt give et ganske anseligt beløb over de næste +10 år. Men lad os bare for nemhedens skyld sige det alligevel sættes til 0. Tilbage har vi så 22,5 mio Euro. I IL aftalen blev 12,5% af det beløb betalt upfront. Resten er udvikling og godkendelses milestones. Alere HAR færdigudviklet deres ngal test. Og testen er også godkendt i mange lande, dog ikke i det vigtige marked US. Ud fra ovennævnte tal så "burde" Bioporto godt kunne få 10 mio Euro upfront som et engangs beløb uden flere milestones og uden royalties. Hvad skulle gøre de ikke kan lave en sådan aftale Bioporto vil ikke give eksklusiv rettigheder. Jeg har ikke drøftet scenariet med PME. Men hvis det er muligt at hente et beløb i det nabolag så tror jeg ikke der er nogen hos Bioporto der siger no go. Alere vil kæmpe mod patenterne og slet ikke indgå aftale I så fald holder de sig helt ude af NGAL i 2-5 år endnu. Det er det ikke værd. Skulle det utænkelige ske at Bioporto også mister både eksklusion og traume patentet, så vil der også opstå fri konkurrence. Altså kan alle og enhver kæmpe om de 20% der ligger i POC. Så er det noget mere attraktivt selv at sætte sig på den del. Det taler også for en eksklusiv aftale nu Alere vil gerne indgå en aftale, men vil ikke betale så meget. Det er bestemt muligt. Alere er det store selskab og kan sagtens tænkes at vil forsøge at skrue bissen på. Reelt er det dog Bioporto der har fat i den lange ende. At Abbott er på Bioportos side og ikke længere Aleres våbenbror har helt sikkert en del at sige. Modsat så virker PME til at han bare gerne vil have det her afsluttet, så det er ikke sikker de vil forsøge at række efter æblet der hænger lidt højere oppe. 10 mio Euro er trods alt et beløb af en sådan størrelse at en aftale ikke bliver indgået hurtigt. Hvor realistisk er det så? Tjaa jeg er slet ikke i tvivl om Alere MEGET gerne vil have eksklusiv adgang til ngal. Og hvis man dertil så siger de ikke fremafrettet skal betale royalties klinger sikkert også ganske godt i deres øre. Det er rigtig mange penge værd for dem. At sætte sandsynlighed på kan jeg ikke. Men at det er plausibelt i forhold til de tal jeg nævner mener jeg bestemt det er. Nu kan kun tiden vise om det bliver en freebee aftale ala Abbott(som selv havde patenter Bioporto kunne bruge) eller om der rækkes ud efter et æble der sidder noget højere. Det første scenario er ok og alene det vil få kursen til at stige. Det sidste vil være fantastisk. Og så tør jeg dårligt tænke på den indvirkning det kan få på kursen. Vh T. PS værd at notere sig en mulig risiko i aktien i forhold til det varslede opkøb. Timing heraf vides ikke. Ligeledes hvad det er de pønser på at opkøbe og hvordan det kan påvirke kursen
  • Indiens "Folkevogn"

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Carlo_SeestC
    Tata motors fremstiller verdens billigste bil. Dette er også en af Thorleif Jacksons ynglings aktier. National geografik har lavet en film om bilens tilblivelse og om Megafabrikken. https://www.youtube.com/watch?v=y1mhSk915eA
  • The is something rotten...

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    Spekulant.dkS
    The Economist har kastet et kritisk blik på danskernes boliggæld og realkreditmarkedet; er et stykke hen ad vejen faktisk enig: "- Danskernes forbrugs- og lånelyst begynder at se ligeså uholdbar ud som deres uansvarlige sydlige naboer. The Economist angriber, ligesom kreditvurderingsbureauer og EU, det faktum, at over halvdelen af danske boliglån har korte løbetider eller ingen afdrag. Det skaber frygt for, at markedet vil blive hårdt ramt, når den afdragsfrie periode ophører og boligejerne skal til at afdrage og potentielt samtidig betale markant højere renter. Hvis danskerne bliver tvunget til at nedbringe deres gæld ved at sælge deres huse i takt med, at deres boligudgifter stiger, kan det skabe et pres på huspriser, der vil udløse en grim kædereaktion, skriver The Economist." Kilde: http://www.business.dk/bolig/er-danske-boligejere-sydeuropaeere-i-forklaedning -- Startside og aktiechat | http://www.spekulant.dk Guide til investeringsbøger | http://www.aktieplus.dk/boger.php
  • spp (share purchase plan)

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Hej forum, som ny kommende investor, vil jeg høre hvad er den danske navn for SPP også kaldet OCD i USA, altså en periodisk indbetaling, f.eks. hver måned, som investeres i form af tilkøb af aktier. Er der nogle danske aktier/fonde som tilbyder denne service? Og er denne kurtage/gebyrfri?
  • Proinvestor arrangement i Århus 3/5

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Da jeg har modtaget en del tilbagemeldinger fra folk som er meget interessede i at deltage i arrangementet, men hvor datoen passer dem meget dårligt har vi valgt at udskyde arrangementet til efter sommerferien. Det vil nok angiveligt blive en lørdag i september måned (så sæt allerede nu kryds der), så melder jeg ud i starten af august mht. de nærmere detaljer så alle kan nå at planlægge i god tid. MVH I1989
  • Nasdaq 100

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Hej Pro Investor. Kunne det ikke meget ligne der er en på vej i NASDAQ-100? Definition: taget fra børshandlens psykologi: Head and shoulders-formation. Formation, hvor tre toppe, hvoraf den midterste er højest, indikerer en primær vending af en stigende trend. Kan også optræde som tre bunde og derved indikere vending af en beartrend Derudover: Neck-line. Kritisk psykologisk kursniveau, som kan indtegnes på head and shoulders og dobbelt-top-formationer. Neck-lines refereres der ofte til som de "sidste forsvarslinjer. Linjen mellem de to bunde - bullmarkedets sidste psykologiske forsvarslinje - kaldes "neck-linen". Når den brydes, udløser det et kraftigt salgssignal, men samtidig kan markedet blive så oversolgt, at det kortvarigt trækker tilbage og tester neck-linen nedefra. Det er i givet fald ofte en oplagt salgsmulighed. 3400 brydes og det kunne se meget sort ud? Er der nogen som har andre eksempler hvor det er sket eller evt. hvor det er blevet brudt? Udfording ved analyse: Mikro og makro forhold er aldrig det samme og der er enormt mange variabler i spillet, men jeg synes selv det er en tydelig formation denne gang. Er ret ny indenfor Teknisk Analyse, så kommentar modtages gerne. Evt. hvor shorter man NASDAQ 100? På forhånd tak
  • Aktieanalyser

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej PI Er der nogle her inde som ved om man skal have licens for at sælge aktieanalyser?
  • Vestas starter V164 produktion på Lolland.....

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    I følgende nedenstående link så er der på Lolland rygter om at Vestas vil starte vinge produktion op på deres gamle nedlagte vinge fabrik. Den fabrik som det aldrig er lykkes Vestas at få frasolgt men hvor dele af arealet har været lejet ud. Og det leje mål skulle vestas nu have opsagt. I overskriften skriver jeg det er V164 vinge produktion. Det står for min egen regning. Artiklen nævner 70m vinger. Jeg er ikke for nuværende bekendt med at Vestas har en V144 tæt på lancering. Hvis man reelt set vil starte en ny produktion op med en ny vinge (70m) så bør der have været opstillet en prototype som har kørt et stykke tid. Det har jeg ikke hørt om. Så mit bud er at det er 80m vinger og dermed vingerne til V164. Hvis vi taler om reel produktion og ikke blot 0 serien på de første 20 møller så vil det være en kæmpe overraskelse at MHI Vestas skulle vælge at producere vingerne til V164 i DK. En kæmpe overraskelse. I udgangspunktet vil en lokalitet i UK ligge mere centralt til de kommende mange round 3 projekter. Mon ikke vestas bliver presset til relativt hurtigt at gå ud og kommentere på disse rygter........ http://folketidende.dk/artikel/p4-sjælland-vestas-genåbner-i-nakskov
  • Unilever Q1 okay, ikke prangende, øger dividenden med 6% :-)

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Første kvartal er ude i dag; Okay tal med forbehold for valutaudsving og andre småting. http://www.unilever.com/images/ir_Q1-2014-full-announcement_tcm13-389509.pdf Ved godt mange af jer synes den er kedelig, men det er på mellemlang og lang sigt en super Aktie, sikre ca. 4% udbytte pr. år (udbetaling hvert kvartal). Selskabet er fantastisk veldrevet, arbejder hårdt på at få en grønnere profil og har god eksponering imod de nye markeder. [image: 68649_image.jpg]
  • Bioporto - rising from the grave?

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Er der noget i overskriften, eller er det bare en teaser overskrift for at få flere til at læse? Læs med her og bedøm selv. Jeg var med til GF og fik der efterfølgende en snak med direktionen. Info fra selve præsentationen og min efterfølgende snak og tanker derom kan læses herunder. Emissionen var næste overtegnet med en faktor 2. Så de kunne have hentet pænt på den anden side af 100 mio. Min kommentar er så at der desværre ikke var nogen green shoe mulighed i deres setup. For de kunne godt have brugt omkring 25 mio mere efter min mening. Mere om det senere. Men den særdeles store interesse for at deltage i emissionen viser med alt tydelighed at trods historikken om konstante brudte løfter og praktisk talt årlige små sjat emissioner, så er der stadig en grundliggende tro på potentialet. Det er også et testemente til den nye ledelse om at man tror på de kan føre selskabet i den rigtige retning. En ny ledelse der nu består af CEO Peter Mørch Eriksen, tidligere VP hos det store amerikanske selskab Medtronic, CFO Otto Rasmussen, tidligere finans director hos Novozymes og salgs direktør Finn Fjorder, tidligere Pnn Medical og Medtronic. Var det hele blot et kæmpe store scam som nogle fra tid til anden gerne vil ytre, havde man ikke tiltrukket den slags folk her med solid og tung branche erfaring. PME fortalte da også at noget af det første han traf beslutning om var at ændre den interne fokus i selskabet. Fra tidligere teknik, teknik, teknik, til nu mere markeds orienteret. Før var der udelukkende fokus på R&D samt Ngal. Og Ngal fokus var tidligere world wide domination.(vil vi ind på ICU straks og testen kan bruges i et hav af forskellige situationer) Nu er der blevet skåret i R&D og flyttet ressourcer over i salg. Og modsat tidligere vil man nu også prioritere resten af deres antistof portefølje. PME mener der på den kortere bane kan ligge en ret stor omsætnings vækst her. Ca 65% af omsætningen ligger uden for NGAL. Og det uden reelt nogen markedsføring. Det bliver der nu lavet om på så de aktivt vil gå ud at markedsføre deres antistoffer. (omkring 250 antistoffer) PME fortalte at den måde de store ønsker at købe deres antistoffer på er via webshops. Det har Bioporto aldrig haft. Men her i starten af april lancerede Bioporto så deres første webshop. PME fortalte også at der findes adskillige store konkurrenter derude som har biblioteker på over 200.000 forskellige antistoffer vs bioportos små 250 stk. Så hvorfor skulle bioporto kunne generer salg? Jo fordi Bioporto kun forhandler antistoffer man enten kun kan købe hos dem eller meget få andre steder. Så det handler om at diversificere sig fra de andre. Han gjorde faktisk en del ud af de muligheder der ligger for Bioporto over de næste par år i det segment. Lige som dirigenten var ved at runde hele GF af, afbryder formanden og taler egentligt over sig. Han siger de kigger på opkøbsmuligheder og at det vil vi snart høre mere om. Booom. Der var ikke nogen der reelt agerede på den oplysning. Min umiddelbare tanke er at jeg kobler det til den måde PME talte andre unikke antistoffer end Ngal og at der vil være stigende fokus herpå. Men jeg har ikke for nuværende noget bud på hvad det mere konkret kan tænkes at være de vil opkøbe. De har jo heller ikke super mange likvider, så et opkøb bliver jo nok med aktier. Og så skal det helst ikke være af alt for stor en værdi så længe mcap ikke er højere..... I forhold til ngal kom følgende frem. Ny fokuseret strategi hvor man i stedet for at gå efter world domination her og nu (gamle ledelse strategi) så vil man arbejde sig ind gennem først transplantations centre, for derefter at gå videre til hjerte centre og så af den vej rundt komme stille og roligt ind på ICU Min kommentar: Det geniale i det træk er at så omgår de i vid udstrækning hele reimbursment problematikken. For når man først fortager en nyre transplantation til 150.000 kr, og myndighederne giver tilskud på den del, så betyder det ikke meget at man også bruger måske 1000 kr på ngal test som der ikke gives tilskud til. Og det har i vid udstrækning været tilskud til testen der har været akilleshælen for udbredelsen af testen. Og hertil linker cost off illnes studier. De studier skal stadig laves. Men koblingen til de dyre operationer gør Bioporto/Ngal mindre sårbar overfor dette ønske. i Europa er der omtrent 200 transplantations centre som fortager ca 30.000 transplantationer om året. 60-65% af disse transplantationer er nyre transplantationer. Bioporto forventer at der i Europa er et potentiale på 200-400.000 test i forbindelse med nyre transplantationer. Dvs 10-20 test per patient. Men de siger også at det er meget early stage så de vil i de kommende par kvartaler indsamle data så som hvor mange operationer fortager hvert center og hvor mange test bruger de per patient. Når de har et tilstrækkeligt grundlag, vil de i forbindelse med Q rapporter opdatere os på disse tal, så vi fremadrettet bedre kan estimere potentialet indenfor transplantationer. HVIS man kan benytte de samme tal i de andre transplantationer så vil det totale europæiske transplantations marked udgør 300-600.000 test. Og US lige så idet der udføres 28.000 transplantationer om året på den anden side af Atlanten. Næste step i marketing strategien er fokus på hjerte operationer. Også et område hvor prisen på det operative indgreb er så høj at tilskud til ngal ikke er afgørende. I Europa og US udførelse der flere mio hjerte operationer om året vs ca 60.000 transplantationer....... Abbott Der har naturligvis været meget fokus på hvad denne aftale indeholder og hvorfor den kom i stand. Det tog 3 mdr fra kontakt til Abbott til aftalen blev underskrevet. Det tog noget længere tid end ventet. Men som PME fortalte mig, så oplever han at begynde nærmest på -17 hver gang han kommer ud til en interessent som den tidligere ledelse har "forhandlet" med. Det har været en meget arrogant tidligere ledelse som troede at nu skulle de ud at have world domination og så skulle alle de andre bare sige javel! PMEs tilgang er helt anderledes. Han vil heller have en stor bid af et mindre marked end en lille bid af et stort marked. Underforstået hvorfor kæmpe med de andre når nu de kan hjælpe hinanden. Bemærk dem der bekæmper Bioportos patenter operere indenfor enten det hertogene marked (Abbott) eller POC. (Alere) Men der hvor de rigtig store penge for Bioporto ligger er det homogene marked. Altså deres egenudviklede fuldautomatiske test som kan bruges på tværs af alle de store maskine producenternes eget udstyr. Det homogene udgør ca 60% af det totale marked. Det hertogene marked (Bla abbott) udgør ca 20% og POC udgør ca 20%. De to sidst nævnte segmenter 2 segmenter giver kun lave 1-cifrede royalties i stedet for Margin på over 50% i det homogene segment. DERFOR er det homogene marked SÅ vigtigt, og det betyder knap så meget at man praktisk talt forære de sidste 40% af marked væk. PMEs formål med at indgå aftaler er at de kan fokusere på det homogene marked og så kan de andre få deres egne områder. Så med Abbott aftalen har man altså givet abbott tilladelse til at sælge ngal test på deres egne maskiner men så heller ikke mere. Og det har de stort set fået gratis på nær et mindre upfront beløb som vi kan se i Q1 rapporten. Men det vigtige for bioporto var at fjerne deres største patent opponent. Det var det øvelsen kig ud på. Hvad så med Alere?? Ja man kan jo på den ene side sige at de måske har lugtet blod nu hvor cut off patentet faldt. Men hvis Alere vil ud at bekæmpe alle de andre patenter så bliver Alere holdt ude i 2-4 år mere. Så er det nok noget mere interessant at indgå et forlig med Bioporto. Og PME bekræftede at Alere IKKE vidste at Bioporto og Abbott forhandlede. Så de har først indledt en dialog i ugen efter Abbott aftalen. Mit umiddelbare bud er derfor at vi inden uge 24 har et forlig med Alere og så er den sidste vigtige opponent væk og alt fokus kan så fremadrettet være på at få testen markedsført. Hvad vil Bioporto så forlange for at indgå et forlig. Ja reelt kan de nok forlange noget mere end Abbott aftalen idet der der også var tale om et kryds patent. Men jeg kunne også høre på PME at han tror så meget på at vejen frem er uden alle disse tvister, så kunne godt forstille mig de er klar til at "nøjes". POC udgør som tidligere nævnt ca 20%. Det er dog ikke det samme som at sige Alere får 20%. Men jeg ville nok se om jeg kunne få et mindre 2-cifret mio beløb upfront og så give dem testen uden royalties. Bioporto har ikke specielt mange likvider så det kunne være dejligt om Abbott og Alere aftale til sammen kunne styrke dem med 15-30 mio dkk. Patent Der var meget fokus på eksklusions patentet. Nok ganske naturligt eftersom de lige havde mistet cut off patentet. Selvom de selvfølgelige var ærgerlige over de har mistet cut off, og pt reelt ikke er klar over hvorfor det er sket, så mener de resten af deres patenter er så rigeligt til at holde alle andre ude som ikke har indgået licens med Bioporto. Et bevis på de i hvert fald selv tror på det, er at modsat hvad flere var ude at sige umiddelbart i kølvandet på den tabte sag, så fastholder Bioporto prisen per ngal test. Ja de har sådan set endda hævet den. Der har tidligere været talt om 50-100 kr per test. Men af Bioportos nye webshop, som kom online efter patentet blev tab, kan man se at én test koster ca $21 eller 112 kr. En anden særdeles vigtig bekræftelse for mig var at få fastlagt pris/margin. Der har på det seneste generelt været sået tvivl om Bioporto måske ikke kunne tjene mere end 5-10 kr per test. Men jeg spurgte lige ud om de ville bekræfte de tal den tidligere ledelse har meldt ud. Altså en salgspris på MINDST 50 kr og til en Margin på MINDST 50% når salget kommer til ske gennem de store distributør ala Siemens og Roche. Svaret var et utvetydigt rungende JA. Det var MEGET vigtigt at få fastlagt. For nuværende vil jeg derfor bruge cost pris på 20 kr (selvom jeg tidligere har hørt spekulationer om det var tættere på det halve) og snit salgs pris på 55 kr. Altså 35 kr i Margin. Hvad med Siemens, Roche og de andre store? Ja de er blevet lidt mere tilbageholdende. De vil gerne se et reelt marked. De har jo hørt på Thea snakke ICU, ICU, ICU. Og det kræver store marketing muskler at angribe ICU bredt. Så de vil nu gerne se reelt efterspørgsel. Og der kommer den nye fokuserede transplantations strategi så ind i billede. Her kan Bioporto vise at der er et reelt marked derude. På et spørgsmål fra undertegnede om vi skulle vente helt til 2016 til Siemens, Roche etc kom med om bord var svaret klart nej. PME forventer det kommer til at ske noget hurtigere. Men det er først fra 2016 han forventer de vil være klar med deres egen branding af The Ngal test. Noget han sagde tager ca 18 mdr fra de indgår en aftale. Det var dog ikke det samme som at de ikke ville sælge Bioportos The Ngal test indtil deres egne emballage mm var klar. Han ville blot ikke for nuværende stå på mål for det vil ske. Når de indgår aftaler med Siemens etc så kunne jeg godt tænke mig man skelner til den farmaceutiske industri for at hente lidt aftale inspiration. Man ser fra tid til anden at mindre biotech selskaber får lov til selv at stå for salg til special afdelinger på sygehusene, mens deres partner big pharma står for den brede udrulning til ICU og praktiserende læger. I Europa og US findes der omkring 450 transplantations centre med et samlet potentiale på 600-1.200.000 test om året. Dem så jeg gerne Bioporto SELV står for salget til, og dermed hiver en Margin ind på knap 100 kr per stk. Man kunne så passende sige at BioPorto på de samme 450 sygehuse også står for det direkte salg til hjerteoperationer. Det vil nok øge potentialet med en faktor 2-4. Veloxis skal bruge en salgstyrke på 20 personer for at dække de amerikanske centre af. Så det vil i alt kræve en intern salgstyrke på ca 40 personer at kunne adressere et potentielt marked på op mod 500 mio med en brutto Margin op mod 90% af det beløb..... Så kan Siemens, Roche etc gå efter alt det andet. Nuvel de skal ikke i morgen gå ud at ansætte yderligere 37 sælgere. US forventes jo først klart i 2016. Men jeg mener rent faktisk at de allerede i år bør trykke mere på speederen i Europa således at de kommer ud at besøger alle de europæiske transplantations center inden for max 24 mdr. Og gerne max 18 mdr. Der skal investeres nu i at hockey stikken kommer mere brat fra 2. halvår 2015. Desværre så lød det til at den nuværende strategi kun siger at man i år skal besøge 5 ud af de 20 tyske transplantations centre, for så at lade dem agere "pull" for resten af centrene. Som skrevet længere oppe så jeg gerne at de havde hente ca 25 mio mere i emissionen. Det gjorde de som bekendt ikke. Men jeg ser derfor gerne at man bruger evt likvider fra Abbott/Alere upfront aftale til at ansætte flere inhouse sælger allerede i år til ovenfor nævnte strategi. èn sælger kan bearbejde 10-20 centre. Ansæt mindst 5 sælgere mere her fra primo 2. halvår. Det koster omkring 4 mio per år. Så vil der formentligt være aktiveret 50-100 centre ekstra ved udgangen af 2015. Og der kan måske også være nogle enkelte hjerte centre koblet på lige så vel Omkring US så har der generelt været rigtig meget hemmelighedskræmmeri omkring FDA studiet. Vi har aldrig for alvor kunne få at vide hvor mange patienter der skulle indrulleres. PME fortalte dog det drejer sig om 250 patienter. Der er ikke tale om raske patienter de blot indsamler blod og urin fra. Der er tale om patienter som i forvejen er indlagt på et sygehus og hvor der er reel risiko for at udvikle en nyreskade. Man forventer at kunne indsende registrerings ansøgning ultimo 2014/primo 2015. FDA har så reelt 90 dage til at bedømme den. Bioporto har dog lagt en del luft ind, idet de officielt første forventer at have testen klar til salg fra 2016. Generelt så er det jo desværre gerne sådan at kliniske forsøg tager længere tid end et selskab tror. Lad os håbe det ikke sker her..... og de derved kan være klar i US medio 2015. (hvis registerings ansøgning indsendes ultimo 2014) Det ER en meget stor milestone at få testen godkendt i US. Ca 55% af hele verdens diagnostiske marked ligger i US..... Af Bioportos snak med Abbott så var det deres opfattelse at Abbott er bagefter Bioporto hvad angår godkendelse i US. Reelt set ville det nu have været bedt om Abbott stort set allerede var klar i US som de allerede nu er det i Europa Bioporto - rising from the grave? Hvis jeg skal prøve at summere alt ovenstående op Bioporto har tabt deres patent og det giver naturligvis nogle krusninger på overflade. Alt andet ville være underligt. Men Abbott aftalen har banet vejen for der kan opstå fred på patent siden. Jeg tror der er en ganske pæn sandsynlighed for at der snart vil blive indgået et forlig med Alere. Hvad har Alere at tabe ved det.....? De vil stort set få det gratis som Abbott har fået. Det betyder også der ligger en pæn tricker indenfor de kommende uger. Der er lavet en ny strategi jeg tror på. Det giver rigtig god mening at fokuser NGAL salg mod de dyreste operationer der overhovedet findes. Jeg tror på vi begynder at kunne se det hen over året. Ikke noget voldsomt. Men det kommer stille og roligt. Og så er det jeg i min stille bøn, beder til at de selv sætter lidt mere fokus på den direkte kontakt til de europæiske transplantations centre. I forhold til Q1 tror jeg ikke vi skal forventes os det store på salgs siden. PME fortalte mig at vi ikke måtte drage den forhastede konklusion at blot sige Q4 salg af NGAL var det højeste nogensinde med 1 mio, og så vil det tal nok stige Q for Q. For det er deres helt nye strategi med transplantations centrene, hvor der bla er blevet solgt til lagerføring der fik salget op på 1 mio i Q4. Men jeg forventer deres stigende fokus på resten af deres antistoffer begynder at kunne ses. Jeg tror også den nye ledelse har lært af den forrige som konsekvent skuffede. Derfor er det også min forventning at de generelt har været konservative mht forventningerne til i år. Derfor tror jeg vi hen over året vil se en indsnævring af det pt store omsætnings spænd med en forventet vækst på 15-40%. En ny joker der pludselig er kommet ind i spillet er opkøb. Opkøb af hvad og hvad vil det koste Bioporto? Som nævnt længere oppe tænker jeg primært tilkøb af flere specielle antistoffer. Men jeg har også hørt en spekulere i opkøb af distributør. Det ville jo i så fald kunne give mig de ekstra salgs kræfter jeg gerne vil have. Men spørgsmålet er om der er meget at vinde på et direkte opkøb frem for selv at ansætte nogle få flere? Hvis man skal tolke på formandens udsagn så får vi nok svar på det spørgsmål her i første halvår. Og alt afhængig af omfangen på et opkøb så kan det potentielt godt lægge en dæmper på kursen. Så hold øje med hvad der sker på den front. Som svar på overskriften så ja jeg synes at kunne skimte Bioporto er ved at tage skridtene ud af graven. Der er stadig lang vej endnu. Vi ved ikke med sikkerhed at Alere vil med på forsonings vognen. Vi ved ikke med sikkerhed at den nye strategi for alvor vil virke. Og hvis man ønsker at play safe så bør man blive på sidelinjen til vi har fået mere afklaring. Det behøver slet ikke være nogen dum strategi. For mit eget vedkommende kan jeg sige at jeg har loaded op til max igen, efter jeg solgte det meste ud inden patent afgørelsen. Jeg tror der kommer et par hop i ikke så fjern en fremtid for den så vil sive som sædvanligt og ellers stille og roligt begynde at stige igen efterhånden som salget forhåbentligt understøtter den nye strategi. Sluttelig vil jeg sige at det var mit første møde med den nye ledelse. Jeg kender en del der har talt med dem tidligere og har rost dem. Nu kan jeg så vel selvsyn konstatere at de havde ret. PME brænder utroligt meget igennem. Han har haft patienten Bioporto under kniven og det ser ud til patienten ikke bare bliver reddet, men også kan leve et langt og lykkeligt liv. PME brugte analogien at han var bagud på point når han var ude at møde div store potentielle samarbejde partners. Jeg kan så fortælle ham det samme gælder også på investor siden. Sammenkoblingen af den tidligere ledelse og nogle af de aktionærer der husere omkring selskabet gør at han også her er bagud på point i forhold til nye investorer. Men jeg hørte PME sige alle de rigtige ting for også at tage den problemstilling ved hornene. PME vidste præcist hvilke type data vi som investorer og analytikere ønsker at se. Og de data vil han give i forbindelse med Q rapporter senere på året når der er kommet noget mere statistisk ind fra de transplantations centre der allerede er indrulleret (ca 5) Idet US betyder RIGTIG meget for Bioporto og det fremadrettet salg, så håber jeg også at de i de kommende Q rapporter vil opdatere os på specifikt hvor langt de er nået i indrulleringen af patienter til FDA studiet. I forbindelse med Q rapporterne vil Bioporto også fremadrettet begynde at holde åbne investor præsentationer. (om det sker allerede fra Q1 er jeg ikke klar over) Derudover var direktionen også klar til generelt at vise flaget mere til div investor præsentationer. Det kan være DAF, PI eller andre forum. Og sidst men ikke mindst så har han indledt dialogen med en bank/analytiker. Og nej no more side gade veksler ala Korral/Mark S. Der er tale om en af de store banker. Kan de først få proff analytikere til at interessere sig for casen så begynder det for alvor at se interessant ud. Min umiddelbare tanke er dog at vi nok næppe kommer til at se det i år. De vil gerne se nogle flere fakta som i reelt salg fra den nye strategi. Jeg har selv stadig mange spørgsmål. Men håber i løbet af året at blive klogere på nogle af disse. Vh T.
  • Coloplast tilbage køber aktier?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hejsa Først vil jeg lige sige, at jeg er fuldstændig ny til at handle aktier på nettet, og sådan set også aktiehandel i det hele taget. Dog har jeg fulgt med i mange år, da både min far og farmor har handlet meget med aktier. Jeg bruger Nordnet som online Aktie depot, hvilket jeg syndes er rigtig godt. Mit spørgsmål er så: Jeg har nogle Coloplast aktier inde på Nordnet, og under nyheder og analyse skrives der at Coloplast er ved at opkøbe egne aktier igen. Hvem er Coloplast? Selskabet skal da ejes af nogle, så selskabet kan vel ikke købe aktier i sig selv? Man må vel sige at tilbage køb af aktier er dem som allerede ejer aktierne. Håber mit spørgsmål gav mening. Tak for hjælpen Jack
  • HEXAGON-En af mine børsvindere

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Omstillingen i USA af køretøjer af enhver art - personbiler, lastvogne, trucks, renovationsvogne m.fl - til at køre på skifergas i stedet for diesel, drøner derudaf. Hovedleverandøren af gastankene er norske Hexagon gennem sit amerikanske datterselskab. Selskabet sidder på hele 60 % af af det stærkt voksende marked. Kursen på aktien er steget fra n.kr. 5 til 30 på et lille års tid. Aktien har fået min stærkeste anbefaling siden januar 2013. Bla. flere gange i "Millionærklubben" på Radio24/7 samt på www.spekulant.dk. Lyt med fra 27,5 minut: http://arkiv.radio24syv.dk/7718125/8748321/5637598790c26a42dc9fe30ded294eda/audio/8748321-millionaerklubben-02-10-2013.mp3 Når du har lyttet til udsendelsen, så vil anbefale, at du eventuelt læser selskabets hjemmeside igennem samt anbefalingen fra Seekingalpha som udkom for en lille times tid siden. www.hexagon.no http://seekingalpha.com/article/2084543-hexagon-composites-new-orders-send-the-share-price-soaring?isDirectRoadblock=false&source=email_rt_article_readmore&uprof=16 Hexagon i noteret Norge kan nemt forveksles med Hexagon noteret i Stockholm. Pas på at forveksle de to selskaber. De har ikke noget med hinanden at gøre. God fornøjelse Med venlig hilsen Helge Larsen Disclaimer: Jeg har aktier i Hexagon
  • Industriel revulution i USA

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "The good news is that American manufacturing is on the verge of dramatic change. According to Baily and Bosworth, major revolutions are underway in energy, robotics, materials, and applied information technology. The changes taking place in the energy sector are huge. The United States has the second-largest shale-gas reserves in the world and has pioneered the development of new technologies to exploit it. Fracking, in which gas and oil is extracted from shale rocks by fracturing them, is driving an energy boom in the U.S. that will soon lower natural-gas prices to well below the world average, thus giving American manufacturers a unique competitive advantage". http://www.theatlantic.com/business/archive/2014/04/americas-coming-manufacturing-revolution/360931/
  • Chart og TA'nker pr. Påske 2014

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    Du kan hente "IFTA Nyhedsbrev - Påske 2014" på dette link: http://ifta.dk/ifta_nyt.html https://www.youtube.com/watch?v=du2NTj-LiEE&list=UUSv-EQoabfOofh5y5r5wsyg Gode Påske hilsner CHjort
  • ALK

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Sidder lige ude i Kina og læser om ALK ABELLO vil det være forsent at gå ind i den imorgen eller er der stadig noget at hente på den ?( Er godt klar over at den stiger fra morgenstunden pga de 2 godkendelser). Gitte Fik sat den forkerte tags på , kan ikke fjerne den
  • Bund solid udbytteaktie med stort udbytte.

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Carlo_SeestC
    Har du nogen, så vil jeg gerne høre om dem. Hvis der bliver rigtigt tilbud, kunne det være smukt at samle denne salgs op.
  • ALK står med stærke kort på hånden i USA

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det var ventet, at ALKs tablet GRASTEK/GRAZAX til behandling af græspollen - induceret allergisk rhinitis og conjunctivitis - ville få FDA-godkendelsen fra de amerikanske myndigheder. Det blev så meldt ud i dag. ALK har for USA, Canada og Mexico indgået et strategisk partnerskab med Merck om at udvikle , registrere og kommercialisere en portefølje af tabletbaseret allergivaccination mod græspollen -, ragweed -og husstøvmideallergi. I henhold til aftalen , vil ALK modtage op til 1,6 mia (USD 290 mio ) i milepælsbetalinger fra Merck . Derudover er ALK berettiget til royaltybetalinger af nettosalget af produkterne på de nordamerikanske markeder samt betalinger for produkt forsyning. Merck vil være ansvarlig for alle omkostninger til klinisk udvikling, registrering , markedsføring og salg af produkterne på det nordamerikanske marked . ALK vil være ansvarlig for tablet produktion og levering Omkring potentialet i Nordamerika, så kan jeg anbefale dagens artikel fra MedWatch: http://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article6644329.ece Med venlig hilsen Helge Larsen