Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Svenske vækstaktier med potentiale

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    LivermoreL
    http://svenskeaktier.dk/growth-share-portfolio/
  • Ny analyse på FINGERPRINT CARDS

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Fra "Aktiemiljonaren". "Fingerprint Cards Publicerad 2015-12-31 15:03:13 i Allmänt, Fingerprint Cards Analys/Kommentar av Fingerprint Cards, nedan även benämnt FPC. Har sedan i somras i princip dagligen fått frågor om Fingerprint och dess värdering. Fingerprint har haft en helt fantastisk kursutveckling under år 2015. Aktien är upp ca 1600% från 34 kronor till gårdagens stängningskurs på 591 kronor. I denna analys/kommentar kommer mycket av fokus vara på vad jag själv tror om bolagets framtid. Har försökt att korta ned texten så mycket som möjligt. Diskussioner kring Fingerprint blir oftast väldigt hätsk, orden är ofta hårda. Själv menar jag att det ibland blir lite svårt att diskutera bolaget, då många tenderar att bli upprörda och aggressiva. Många är förbannade över vissa journalisters agerande, vissa menar att man bör förbjuda både blankning och säljrekommendationer. Men det är bara patetiskt. Det är såhär börsen fungerar. Sedan får man givetvis tycka vad man vill om det... Allmän information Fingerprint behöver väl egentligen ingen närmre presentation. "Fingerprint Cards är ett teknikföretag inriktat på utveckling, marknadsföring och försäljning/licensiering av en biometrisk teknik för avläsning av fingeravtryck." Marknaden Marknaden för fingeravtryckssensorer är gigantisk. Sensorerna kan inte bara användas i mobiltelefoner utan även i smarta kort, vid passager, passkontroll, ja bara fantasin sätter stopp. Marknadspotentialen är således enorm. Fingerprint menar själva att de har marknadens bästa sensorer, det stämmer säkerligen, då allt fler kunder har valt Fingerprint som leverantör. Att inte tro att konkurrensen inom biometri kommer att öka kraftigt är bara dumdristigt. Fingerprint har idag en väldigt stor marknadsandel. Under 2016 så uppskattar bolaget att man har en marknadsandel på mellan 50-70%. Att tro att detta är långsiktigt hållbart är också naivt. Således blir min slutsats att konkurrensen kommer öka. Tror dock definitivt att Fingerprint kommer att vara en betydande aktör om inte den helt dominerande även framöver. Tekniken är central och det tar också väldigt lång tid att arbeta fram både teknik, patent etc. VD Jörgen Lantto menar att bolaget uthålligt kan ha en bruttomarginal på mellan 40-45%. Om Fingerprint lyckas med detta blir jag oerhört imponerad. Under de kommande två åren är detta säkerligen fullt möjligt, men ur ett längre perspektiv tror jag det blir svårt. Har således gjort tre antaganden gällande konkurrens, marginalförändring samt marknad. · Konkurrensen kommer sannolikt öka. · Marginalerna kommer sannolikt sjunka på sikt. · Marknaden kommer växa. Ett troligt scenario är att konkurrensen kommer att öka samt att marginalerna sjunker på sikt. Dock behöver detta inte betyda något, då marknaden som helhet med största sannolikhet kommer att fortsätta växa explosionsartat. Kan givetvis ha helt fel angående marginalförsämringen, men en ökad konkurrens bör allt annat lika leda till viss marginalpress. Annat vore underligt. Fingerprints helårsprognos Fingerprints omsättningsprognos för helåret 2016 löper mellan intervallet 6,5 till 8,5 miljarder kronor. En väldigt stor tillväxt om man jämför med 2015, samtidigt som marknaden växer enormt. Tidigare år har Fingerprint tidvis fått nedrevidera sina allt för optimistiska prognoser. Dock tror jag bolaget lärt sig av detta misstag och denna gång hellre varit försiktiga än för optimistiska. Under år 2015 fick man istället upprevidera prognoserna ett antal gånger. Omsättningsintervallet är relativt brett, 2 miljarder kronor. Givetvis så kan man inte precisera en prognos, utan måste ha något slags intervall. Precis innan publiceringen av helårsprognosen handlades Fingerprint omkring 670 kr. Efter att prognosen aviserades ut så föll kursen ganska kraftigt, men har under mellandagarna återhämtat sig. Stängningskurs 30 december 2015 var 591 kronor. "Bolaget kommunicerar även att rörelsemarginalen för 2016 förväntas överstiga rörelsemarginalen för andra halvåret 2015." Tredje kvartalet 2015 hade Fingerprint en rörelsemarginal på ca 36%. Fjärde kvartalet förväntas överträffa denna marginal så räknar därmed med en rörelsemarginal på 40% för år 2016. Långsiktigt tror jag dessvärre det blir svårt att upprätthålla marginaler på denna nivå. Vad blir rörelsemarginalen för år 2017 och framåt? Svårt att spekulera kring, men sannolikt lägre än 2016. Detta grundar jag delvis på mina erfarenheter som investerare och analytiker. "FPC uppskattar att bolagets marknadsandel beräknad i värde av den totala tillgängliga marknaden för fingeravtryckssensorer kommer att uppgå till ca 45 procent för helåret 2015." "FPC uppskattar att bolaget växer snabbare än marknaden under 2016, och att bolagets marknadsandel beräknad i värde för helåret 2016 uppgår till ca 50-70 procent. Under 2016 förväntas smartphonesegmentet stå för den absoluta majoriteten av marknaden för fingeravtryckssensorer, samtidigt som andra segment, speciellt smarta kort, uppskattas växa till att från och med 2017 utgöra en substantiell andel av marknaden för fingeravtryckssensorer." Smarta kort är säkerligen ett segment som kan växa mycket i framtiden, men tror själv det tar tid innan detta är inarbetat. Kortanvändingen i Sverige är väldigt stor jämfört med resterande världen, det är något som många glömmer. Men visst, det finns otroliga tillväxtmöjligheter. Om kommersialiseringen av smarta kort går fortare än vad jag själv förutspår, så kan detta segment bidra väldigt positivt redan 2017. Initialt kommer säkert bruttomarginalerna vara höga, hur höga är dock dumt att spekulera kring. Värdering Om omsättningen hamnar i mitten av bolagets prognosintervall, så uppgår försäljningen till 7,5 miljarder kronor för 2016. Marginalen år 2016 överstiger andra halvåret 2015 och skattas till 40%. Vinsten uppgår till 3 miljarder kronor. Vinst efter skatt 2,340 miljarder. Antal aktier ca 65 miljoner efter optionsprogram. Vinst per aktie 36 kronor. PE 15 - 540 kronor PE 20 - 720 kronor PE 25 - 900 kronor Om försäljningen tar rejäl fart och överstiger bolagets egna prognos, låt säga 10 miljarder i omsättning. Likvärdiga marginaler dvs 40%, ger 4 miljarder i vinst. 3,120 miljarder efter skatt. Vinst per aktie 48 kronor. PE 15 - 720 kronor PE 20 - 960 kronor PE 25 - 1200 kronor Sammanfattning Min personliga tro är att Fingerprint får svårt att upprätthålla marginalerna på dagens nivå framöver. Dock kan det kompenseras av den enorma marknadstillväxt som råder. Marginalerna under 2016 kommer sannolikt vara bättre än andra halvåret 2015 dvs runt 40%. Från år 2017 och framåt tror jag på viss marginalpress. Bolagsvärdet är förenklat nuvärde av alla framtida kassaflöde och vinster. Man kan inte enbart titta på det kommande räkenskapsåret, utan en betydligt längre tidshorisont krävs. I investeringssammanhang så brukar man ofta tala i termer om Risk/Reward alltså risken i förhållande till avkastningen. Jag tror säkerligen att man även fortsättningsvis kan få en väldigt fin avkastning. Men inga träd växer till himmeln. Risken måste dock ställas i förhållande till avkastningspotentialen. Den potentiella uppsidan är stor, men är det värt risken? Den frågan får ni ställa till Er själva. Det finns oerhört mycket förväntningar på Fingerprint. Fingerprint kan säkerligen dubbleras kommande året, men kursen skulle lika gärna kunna halveras, även om det förefaller mindre troligt. Det är så börsen fungerar. Ibland sammanfaller inte bolagets fundamenta med börskursen. Både ur positiv och negativ aspekt. Aktier är förknippat med risk. Fingerprint är inte som andra bolag, det ska man ha klart för sig. Allt kan hända i Fingerprint, glöm inte de. Dessutom är bolaget det snabbast växande företaget i hela Europa vad de gäller intäkter, detta är något som får folk att dra öronen åt sig. Från och med 4 Januari 2016 handlas Fingerprint Cards på Large Cap. Det finns ett antal aktörer som innehar blankningspositioner i Fingerprint. Blankning behöver egentligen inte vara något negativt. Det enda som är säkert är att någon gång måste dessa aktörer täcka sina positioner. Fingerprintaktien är volatil, enstaka dagar har vi kunnat se både otäcka fall och även fantastiska uppgångar. En analys utan en riktkurs är värdelöst. Tror att Fingerprint kommer att handlas över 850 kronor inom 6 månader. Befinner mig för närvarande på semester, men ska ändå försöka svara på Era frågor. Skicka eventuella frågor via mail, då jag inte är begränsad av Twitters 140 tecken. [email protected] Tack på förhand & vänliga hälsningar Aktiemiljonären "Jag delar inte dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem." (Aktiemiljonären äger aktier i Fingerprint)" http://aktiemiljonaren.blogg.se/
  • Høje priser på nytårslaksen

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    LAKS:SOLID START FOR LAKSEPRISEN I 2016 -INTRAFISH Oslo (TDN Finans): Lakseprisen starter 2016 som den sluttet 2015, med høye priser langt opp på 50-talet og dels over 60 kroner. Det melder Intrafish onsdag. Aktører IntraFish har snakket med forteller om svært varierende priser alt etter hvilket marked fisken går inn i. I ferskmarkedet og laks som blir sendt med fly kan man få mer enn i den europeiske foredlingsindustrien. -Det er veldig varierende. Noen marked betaler veldig godt, men det er langt fra alle. Jeg vil tippe snittprisen i Oslo vil ende rundt 57-58 kroner pr kilo for neste uke. Det er ferskmarkedet og flymarkedet som kan betale de høyeste prisene, foredlingsindustrien tar ned produksjonen og permitterer folk om de kan det. Samtidig er det vanskelig å få fisk til USA på disse prisene. Det blir for dyrt, sier en eksportør til IntraFish. En pris på 57-58 kroner er ellers 12-13 kroner over nivået den første uken i 2015. Aktørene IntraFish har snakket med tror det vil være høye priser de første månedene, men det kan bli store svingninger. I tillegg frer norske oppdrettere for fullt, og det blir meldt om god tilvekst og gode temperaturer for laksen i sjøen. Dermed kan volumene også bli høyere enn det mange har spådd. Prisene IntraFish har fått opplyst fra de norske eksportørene gjelder for fisk til industrien. De er som nevnt litt lavere, og ser slik ut. 3-4 kg - 54-55 kroner 4-5 kg - 55-56 kroner 5-6 kg - 57-58 kroner 6+ -- 60 kroner og oppover HR, [email protected] TDN Finans, +47 22 00 11 55
  • robotter og AI

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Kunstig Intelligens og robot teknologi, er eftersigende den kommende teknologibølge, men hvilke selskaber er interessante og ses som fremtidens vindere?
  • IT sikkerhed

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hej Proinvestor, jeg sidder og er igang med at se på fornyelser til porteføljen til 2016. Jeg har undersøgt diverse aktier der beskæftiger sig med IT sikkerhed, som blandt flere eksperter omtales som et potentielt, varmt emne i det kommende år. Jeg har fundet frem til følgende aktier: Fortinet Fireeye VASCO Data Security International Inc. Palo Alto Networks Inc De fleste af dem er faldet markant tilbage i det seneste halvår. Som jeg kunne finde frem til, skyldes det lavere forvetninger til Q4. Er der nogle der kendskab til ovenstående aktier, eller andre i samme branche som evt. kunne være en interessant investering for 2016? På forhånd tak og rigtig glædelig jul.
  • Fingerprint Cards Analyse

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Fingerprint Cards analyse: Efter en lille juleferie, er vi så småt tilbage igen. Volumen vil være lav her i mellem jul og nytår, så man skal passe lidt på med at tage for store risici nu. Men hvis graferne viser gode muligheder, så er der ingen grund til at misse dem helt. Her kommer der derfor en analyse af Fingerprint. Læs analysen her: http://www.egsvang-trading.dk/blog/fingerprint-cards-analyse Swingtrade porteføljen: BioPorto Fingerprint PayPal TopDanmark Veloxis Pharmaceuticals
  • Derfor falder olieprisen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "THE oil price has fallen by more than 40% since June, when it was $115 a barrel. It is now below $70. This comes after nearly five years of stability. At a meeting in Vienna on November 27th the Organisation of Petroleum Exporting Countries, which controls nearly 40% of the world market, failed to reach agreement on production curbs, sending the price tumbling. Also hard hit are oil-exporting countries such as Russia (where the rouble has hit record lows), Nigeria, Iran and Venezuela. Why is the price of oil falling" ? Læs mere: http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2014/12/economist-explains-4?fsrc=scn/fb/wl/bl/ee/whytheoilpricefalling?fsrc=scn/fb/te/bl/ed/whytheoilpriceisfalling Artiklen er ældre repost fra Economics. Kommentarsporet kan anbefales.
  • Genmab vs. Bioporto vs. cBrain

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hej alle dygtige investorer. Jeg står og mangler nogle gode råd angående 3 aktier. Jeg har desværre kun råd til at købe en af dem. Hvad tænker I er det bedste valg. Min risikoprofil er vækst (dog ikke aggressiv). Glædelig jul P
  • FING - Analyse spår flerdobling i 2016

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Aksjen 15 doblet seg i 2015 - kan flerdoble sig i 2016" : http://aksjeanalyser.com/2015/12/29/aksjen-15-doblet-seg-i-2015-kan-flerdoble-seg-i-2016/
  • Olie

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Godmorgen til jer alle, jeg har lige et spørgsmål er det ikke nu man bør sætte lidt penge i olie aktierne eller er det for tidligt, jeg mener, markedet må da vende igen eller hvad mener i om det ? Super dag til jer ønskes i herfra CBA_Trader
  • Breakout af Olieprisen?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    zehranZ
    Jeg har igen kigget lidt på olieprisen, og der er sket interessante ting i løbet af julen. Olien prøver at bryde ud af sin faldende trend på dagbasis, men vil det lykkes? Der er modstand ved det nuværende område, efter stigningen fra 34 til 38$. RSI holder sin opadgående trend. I kan læse mere på min blog her: http://blog.tradedesk.dk/breakout-af-olieprisen/ Hvis I er interesserede i Mærsk, som er følsom overfor ændringer i olieprisen, kan I se teknisk analyse for Mærsk her: http://www.tradedesk.dk/engine/report.php?stockid=70&stockname=MAERSKb.CO Det var det! God Søndag [image: 73921_Olie_rebound.png]
  • Bavarian

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hvor mange mia. Er markedet for RSV for bavarian ? Nysgerrig over hvor meget det kan påvirke aktien i positiv retning - ved godt der er lang vej endnu
  • Federal Reserve har ingen exit-strategi

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Min første video på engelsk hvor jeg forsøger at svare på spørgsmålet: Can the Federal Reserve ever unwind the US government bonds from its balance sheet without bankrupting the US federal government? https://www.youtube.com/watch?v=pip74YtXdBg
  • Glædelig jul og godt nytår

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Kære alle PI-er. Jeg vil benytte denne lejlighed til at ønske jer alle en glædelig jul og et lykkebringende nytår. For mit eget vedkommende har det været et meget stille år mht. investeringer, men jeg håber at kunne vende stærkt tilbage. PI har ændret sig meget det sidste år, så det er svært at genkende, men det er ikke nødvendigvis skidt. Held og lykke med investeringerne. Mange hilsner Hjulmand
  • Mols Linjen markant undervurderet - afnotering eller ej

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Vedhæftet min analyse af Mols Linjen 73880_Mols_Linjen_8.12.15_Public.pdf
  • Bør man være i den?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Helge Jeg vil gerne hører om du mener man bør være inde i Bioporto?
  • Thin Film

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej med jer herinde ! jeg vil høre om der er nogen herinde der har en holdning til Thin Film. Syntes selv den ser spændende ud.
  • FINGERPRINT CARDS - Analyse fra Redeye.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Fingerprint Cards - ett storbolag som väldigt få har koll på. algoritmus 2015-12-23 17:30 Communityanalys Väldigt många verkar ha starka åsikter om Fingerprint Cards men väldigt få har koll på företaget, trots att Fingerprint Cards snart ingår i OMXS30. Denna analys ska förmedla fakta och insikter så att läsaren ska kunna bygga mycket bättre kunskaper och förståelse om företaget. Analysen är skriven i fyra delar: 1. nuvarande ställning 2. prognos 2016 3. värdering 4. Starka åsikter med svagt faktaunderlag i media. Analysen avslutas med en sammanfattning. Förkortningar: FPC = Fingerprint Cards FPS = fingeravtrycksläsare" Læs mere: http://www.redeye.se/analys/userreport/fingerprint-cards-ett-storbolag-som-valdigt-fa-har-koll-pa
  • Mærsk fanget i den perfekte storm?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    zehranZ
    Mærsk aktien har haft det hårdt i år, siden den nåede sit foreløbige toppunkt i 16440. Siden da, er det kun gået en vej. I fredags faldt aktien med et brag under de magiske 9.000. Hvorfor er det gået så galt og hvor bliver reboundet af? Billede 3: Rent teknisk befinder vi os i en faldende trendkanal, hvilket Mærsk har gjort det sidste år. Det ser dårligt ud på den lange bane, men et rebound skulle være på vej, hvis Mærsk følger trenden. Vi får svaret i næste uge eller først i det nye år. Grunden til den faldende trend skyldes to ting, som Mærsk afhænger af: Olieprisen og shippingraterne. Hvor bliver Olie reboundet af? Billede 1: Vi så i sidste uge et forsøg på et rebound, mandag og tirsdag, men overraskende højere lager tal fra USA, end forventet ødelagde det. Olien befinder sig igen, i bunden af den trendkanal, som den har lagt i det seneste år. En kombination af for meget udbud og OPECs manglede vilje til at skære i produktionen, har gjort at vi igen er nede og teste den nederste del af trendkanalen. Vi har også stærk support tilbage fra finanskrisen, hvor olieprisen var 33 $. Det bliver spændende at se hvor langt vi skal ned. Vi får svaret i det nye år og det er helt sikkert en af de ting, som jeg vil holde meget øje med. Hvad med shippingraterne? Billede 2: Baltic dry indexet er også ved tidligere støtte, men ligger i en faldende trendkanal og kan godt falde yderligere. Kombination af lave shippingrater, og historisk lave olie priser har presset Mærsk meget langt ned, men det kunne godt se ud som om, at vi kan få et rebound i det om område, vi ligger I nu. På længere sigt vil jeg gerne se en trendvending før at Mærsk bliver interessant. For en dag til dag teknisk vurdering af Mærsk aktien, se Tradedesk her: http://www.tradedesk.dk/engine/report.php?stockid=70&stockname=MAERSKb.CO Hold øje med om Mærsk lukker over den grønne (købs) linje i næste uge, men pas på, Mærsk er i en stærk nedtrend og købet vil være spekulativt, baseret på et rebound og ikke en trendvending. God jul [image: 73898_Olie_rb.jpg] [image: 73898_baltic_dry.jpg] [image: 73898_maersk_kurs.jpg]
  • PayPal analyse

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Til de af jer, som ser på "De 4 mønstre" kan overveje og tage et kig på PayPal. Og ellers kan i følge med i dette indlæg. I marts 1999 var Elon Musk co-founder af selskabet X.com, som var en online finansiel service. Et år senere slog selskabet sig sammen med Confinity, og dette blev til PayPal. I 2002 blev PayPal så solgt til eBay for $1.5 millioner. I år fik PayPal så sin børsintroduktion og har i dag en market cap på $42.73 milliarder. Læs hele analysen her: http://www.egsvang-trading.dk/blog/analyse-af-paypal-pypl Med venlig hilsen Anders Egsvang Rasmussen Egsvang Trading [image: 73894_Skaermbillede_2015_12_19_kl._17.56.33.png]