For et år siden lavede jeg en hurtig sammenligning mellem Greentech Energy Systems og italienske Alerion. Alerion minder meget om GES' hovedfokusområde: Produktion af elektricitet via sol og vind med Italien som vigtigste land. Hertil kommer GES' miljø-del med vandrensning.
Konklusionen var sidste år, at GES synes at være undervurderet betydeligt i forhold til det tilsvarende italienske selskab - og det er (surprise...) også konklusionen her et år efter.
Begge selskaber er faldet sidste efterår - ligesom resten af branchen. Men Alerion er slet ikke faldet så voldsomt som GES. Desuden er Alerion godt i gang med at vende opad igen. Her er det mere uklart, hvor GES er på vej hen...
På de to selskabers hjemmesider kan man se, at begge har deres største aktiviteter i Italien.
http://www.alerion.it/
http://greentech.dk/
Man kan desuden se, at de har ca. den samme kapacitet - og producerer også nogenlunde lige meget:
GES har en kapacitet på 258 MW og Alerion har 255 MW
I 2014 producerede GES 388 GWh og Alerion 378 GWh
Jeg har desuden benyttet et link fra Financial Times til at sammenligne de to:
http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=GES:CPH
http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=ARN:MIL
I FT-linket er opgjort:
At GES har en indre værdi pr. aktie på 1,87 € og Alerion har 2,63 €
At kurs / indre værdi er 0,54 for GES og 1,17 for Alerion
At markedsværdien for GES er 108 mio. € og 135 mio. € for Alerion
Og GES har en gæld/kapital på 0,51 og Alerion har 0,66
Man kan fornøje sig lidt med at regne på de tal:
Hvis GES havde samme K/I som Alerion skulle kursen på GES være: 1,17 * 1,87€ = 2,19€ = 16,3. Det er 116% op herfra...!
GES' sol-og vind-del svarer til Alerion. Markedsværdien for Alerion er 135 mio. €. Hvis GES' sol- og vind-del var prissat ligeså, ville disse alene svare til en kurs på: 135/108 * 7,55 = 9,44. Og hertil kommer så GES' miljø-del, som også har en værdi.
Der er bilagt et skema, hvor tallene fremgår.
I dette skema er også økonomiske tal: Revenue, Net income og Ebitda. Jeg er lidt mere i tvivl om disse, for de er forskellige afhængigt af, hvilke kilder man bruger. For så vidt muligt at kunne sammenligne alligevel, har jeg brugt samme kilde, når jeg har sammenlignet.
Selv om tallene nok skal tages med et gran salt (muligvis uens opgørelsesmetode), synes det alligevel at vise, at de to selskaber også økonomiske er sammenlignelige i meget store træk - GES gør det faktisk lidt bedre end Alerion.
Så hvis man skulle vurdere fair værdi - potentiale - for GES ud fra en sammenligning med et tilsvarende italiensk selskab, kunne et passende bud ligge på omkring den angivne indre værdi pr. aktie på 1,87 €. Altså omkring 14 kr. - eller måske endda mere...
HVORFOR SÅ DENNE FORSKEL?
Men hvad er det da som giver denne kurs-forskel, når de to selskaber i store træk ligner hinanden?
To mulige forklaringer:
I Danmark (og i særdeleshed blandt genierne på EI) skrives meget om faldende afregningspriser for vedvarende energi i Sydeuropa. Dette påvirker imidlertid begge selskaber.
I Danmark (og i særdeleshed blandt genierne på EI) skrives meget om mafia-vældet i Italien. Dette burde også påvirke begge selskaber - Alerion har endda en god del af aktiviteterne på Sicilien, hvor det danske folkevid jo siger, at det vrimler med mafia.
Nej, for at droppe min sarkasme - så tror jeg italienerne bedre har styr på, hvad der foregår i Italien, end fordomsfulde danskere.
Men en del af forklaringen på den forskellige prissætning kan alligevel sagtens have rod i disse fordomme og uvidenhed generelt - og det er formentlig det, shorterne spiller på: Får kursen til at rasle ned - som de gjorde i efteråret - med den hensigt at de almindelige småinvestorer skal løbe skrigende væk fra denne aktie, for den falder jo givetvis p.gr.a. faldende afregningspriser og mafia... (igen hvis man læser på EI, kan man læse, at dette er holdningen blandt den almindelige pøbel)....*)
STRATEGI
Nå, en anden ting er GES' mangel på strategi. Aktieugebrevet skrev om det for en måned siden, at de arbejder på at udforme en ny strategi efter den gamle så tydeligt er kuldsejlet.
Hertil kommer kommunikation til markedet. Jeg er ikke så god til italiensk, men såvidt jeg kan bedømme det, informerer Alerion jævnligt til markedet.
Ifølge Aktieugebrevet regner GES med at komme med en ny strategi i løbet af 2. kvartal i år - dvs. indeværende kvartal. Man må formode, at de også vil begynde at informere mere, når de har deres nye strategi på plads.
Jeg tror såmænd, det er nogle ret enkle ting som skal til for at GES kan forløse sit potentiale - og begynder at blive prissat mere i overensstemmelse med fair værdi, som formentlig ligger på 14-15 kr. som før nævnt:
Ny strategi
Mere kommunikation
Et Q1 som bliver OK p.gr.a. relativt store omkostningsbesparelser og en OK produktion
Shortluk
*)
Fra mit seneste GES-indlæg:
SHOTRS
Der er en anden ting, som er værd at hæfte sig ved med GES: Nemlig at den efter alt at dømme er blevet shortet massivt i efteråret; og at dette er den væsentligste grund til, at den faldt så meget.
(Se Chjorts indlæg fra 3/11-14: http://www.proinvestor.com/boards/70104/Chart-og-TAnk..
Ud fra mine opgørelser over mægler-statistikker kan der være tale om helt op til 1,7 mio. shorts. Og det er rigtig mange, den normale handels-volumen taget i betragtning.
(Jeg har talt sammen hvor mange, der er solgt via INT, MLI, SAB, MSI og JPM som alle har haft en handels-adfærd som kunne tyde på, at formålet med deres handel primært har været at presse kursen ned.)
(På Euroinvestor er der ganske vist et sludrechatol som påstår, at GES ikke kan shortes - men sådan var det også tilbage i efteråret 2008, hvor den faldt fra kurs 70 til 20 på en måned under et massivt short-angreb. Og efterfølgende steg den fra 20 til 35 på en uge under shortluk. Dengang blev det også påstået, at GES ikke kan shortes...)
Men altså: Jeg vil antage, at der er en betydelig mængde shorts i GES - og GAK for disse er ca. 7,9.
72206_GES_Alerion.pdf