Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Marine Harvest: Bedste 3. kvartal nogensinde

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Aslak Berge - 31 oktober 2018 "Marine Harvest oppnådde et operasjonelt driftsresultat på 207 millioner euro i tredje kvartal 2018, sammenlignet med 194 millioner euro i samme kvartal i fjor. Styret har besluttet et kvartalsutbytte på 2,60 kroner per aksje som følge av et godt resultat, gode markedsutsikter og en solid finansiell posisjon. Dette har vært et meget godt kvartal for Marine Harvest. Etterspørselen etter laks fortsetter å øke globalt, noe som øker verdien på våre produkter og har gitt et rekordhøyt operasjonelt resultat i tredje kvartal, sier konsernsjef, Alf-Helge Aarskog, i en pressemelding. Marine Harvest genererte 990 millioner euro i driftsinntekter i tredje kvartal 2018. Dette er det høyeste selskapet har oppnådd i et tredjekvartal. Totalt slaktevolum i kvartalet var 109 896 tonn. Estimert slaktevolum for 2018 er uendret på 380 000 tonn. Selskapet forventer å slakte 430 000 tonn i 2019. Marine Harvest Norway oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på 2,25 euro i kvartalet, mens Marine Harvest Scotland og Marine Harvest Canada oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på henholdsvis 1,36 og 1,05 euro. Marine Harvest Chile oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på 1,28 euro i kvartalet. Marine Harvest Fish Feed fikk et operasjonelt driftsresultat på 7,3 millioner euro. Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på 16,0 millioner euro. Marine Harvest Fish Feed produserte rekordmye fôr i tredje kvartal, og jeg er veldig fornøyd med at veksten fortsetter med oppstart av en ny fôrfabrikk i Skottland i 2019. Veksten og marginoppnåelsen i vår videreforedlingsvirksomhet i USA og Asia er også svært gledelig, sier Aarskog". https://ilaks.no/den-norske-virksomheten-dro-lasset-da-marine-harvest-leverte-tidenes-tredje-kvartal/
  • Lollands Bank Generalforsamling (Hovedtråd)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Som det fremgår af indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling i Lollands Bank, så ønsker en gruppe aktionærer at få et bud på Lolland Banks aktier via en struktureret proces. Det endelige forslag kan læses her. https://www.lollandsbank.dk/sites/default/files/mediearkiv/dagsorden-gf-2018.pdf Årsagen til forslaget: Det er centralt at fastslå, at initiativtagerne ikke ønsker, at banken skal sælges, men blot ønsker at få et bud på bankens aktier til alle aktionærer, som man sidenhen individuelt kan takke ja eller nej til. Derudover så ønsker vi kun processen igangsat, hvis vi kan finde en rådgiver som vil gennemføre det på "no cure no pay" vilkår for banken og at de minimum skal fremkomme med et bud på indre værdi for at kunne få honorar (Kurs ca. 480). For yderligere motivation og årsager omkring hvorfor en større aktionær vil være en stor fordel for alle Lollands Bank's stakeholders, så henvises til motivationen i forslagene. Forudsætningen for at vi kan få igangsat processen er, at vi får simpelt flertal for forslaget på den ekstraordinære generalforsamling d. 27. november kl. 18.00, og du kan som aktionær gøre din indflydelse gældende ved enten at brevstemme, møde op og stemme eller give os din fuldmagt til at stemme for forslagene. Hvis du ønsker at brevstemme eller give os fuldmagt til at stemme for forslaget, så skal vi bede dig om at sende en mail til ([email protected]), og så vil vi stemme for begge forslag, så vi kan sikre, at processen kan påbegyndes. Hvorfor er Lollands Bank interessant? • Stærk konkurrencesituation - konkurrencen er forsvundet. • Attraktiv kundeportefølje • Stærk kreditbog • Lav aktiekurs • Forventes at levere et rekord-resultat i 2018 • Egenkapitalforrentningen er højere end fx Danske Bank. • Banken er overkapitaliseret • Ingen stemmeretsbegrænsninger
  • Webmaster test

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Ralph_Rezende_LarsenR
    Webmaster test Webmaster test
  • Genmab får positive data i Maiastudiet

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Genmab: Får positive resultater i studie mod knoglemarvskræft - NY2 06:37 Biotekselskabet Genmab har sent mandag aften offentliggjort positive data med kræftmidlet Darzalex i et fase 3-studie, hvor midlet er blevet testet som førstelinjebehandling mod knoglemarvskræft i kombination med Revlimid og Dexamethason, som er lægernes førstevalg på det store amerikanske marked. Det fremgår af meddelelse fra Genmab. Toplinjeresultaterne, de foreløbige data, fra Maia-studiet, viser, at kombinationsbehandlingen nåede det primære endemål om at forbedre den progressionsfri overlevelse, altså hvor længe patienterne overlever, uden at sygdommen udvikler sig. Data viste 45 pct. reduktion i riskoen for progression eller død. Studiet er endnu ikke afsluttet, og derfor er der endnu ikke beregnet en median for den progressionsfri overlevelse for studiet. På baggrund af resultaterne har den uafhængige datakomite anbefalet, at toplinjeresultaterne offentliggøres, mens man fortsætter analysen af data. Ifølge Genmab vil Janssen Biotech, som er ejet af Johnson & Johnson, og som i 2012 indgik en licensaftale med Genmab vedrørende midlet, diskutere potentialet for en udvidelse af indikationen for Darzalex med sundhedsmyndighederne. Vi er meget opmuntrede af disse data, da dette er det femte randomiserede studie, som viser store fordele ved at lægge Daratumumab til standardbehandlingen i multipel myeloma, og det andet, som viser effekt hos patienter, som ikke er egnede til ASCT, med nyligt diagnosticeret multipel myeloma, siger Jan Van de Winkel, administrerende direktør i Genmab, i meddelelsen. ASCT står for autologous stem cell transplant, hvilket vil sige transplantation af stamceller. På den baggrund øger dette vort håb om, at Daratumumab en dag vil hjælpe endnu flere patienter fra begyndelsen af behandlingen af denne sygdom, fortsætter direktør. KAN GIVE ADGANG TIL HALVDELEN AF MARKEDET Jan van de Winkel har tidligere peget på, at Maia-studiet kan få meget stor betydning for Genmab og for salget af Darzalex. Studiet tester nemlig Genmabs kræftmiddel i kombination med den kemoterapi, som er den foretrukne behandling på det store amerikanske marked. Førstebehandling omfatter over 50 pct. af den samlede patientgruppe med knoglemarvskræft, og USA er det største marked, så hvis Darzalex i kombination med Revlimid viser gode data, kan det betyde, at vi med et slag basalt set får adgang til halvdelen patienterne, sagde Jan van de Winkel til Ritzau Finans i august. Og hans vurdering er blevet bakket op af en række analytikere. Eksempelvis kaldte analytiker Peter Welford fra Jefferies i forrige uge Maia-studiets resultater for nøglen til det amerikanske førstelinjebehandlingsregime. Genmabs partner, Janssen, ønsker at præsentere resultaterne på en kommende konference samt offentliggøre dem i en medicinsk tidsskrift, fremgår det desuden af meldingen fra Genmab. I studiet var sikkerhedsprofilen af kombinationsbehandlingen på linje med de tidligere profiler for Darzalex og kemoterapi. I forvejen er Darzalex godkendt som anden-, tredje- og fjerdebehandling af knoglemarvskræft i forskellige kombinationer. /ritzau/FINANS Redaktion RITZAU
  • Et kig på Cannabis efter en dag med store fald

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Her får I lige en hurtig opdatering på Cannabis-sektoren, som jeg jo forleden var ude og udtale mig ret negativt omkring. I dag blev de i store træk savet midt over med 12-16% fald. Jeg kigger på, om det er overstået nu https://www.youtube.com/watch?v=j4BFuUd3YZ4
  • Test

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Ralph_Rezende_LarsenR
    Webmaster laver en test
  • Stærke aktier i en aktienedtur

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Med en smule forsinkelse får I hermed en video om nogle spændende købskandidater her midt i en aktienedtur. Jeg snakker om trendkanaler på ugegrafen og kigger på både gode og dårlige kandidater lige nu. Aktier, vi kommer omkring her er: Orsted NNIT Mærsk Columbus DSV Burlington Stores https://www.youtube.com/watch?v=va9HQkyv2uQ
  • Candlesticks - Hvordan ser vi en vending i markedet?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Mange tænker på, hvornår markedet mon vender rundt igen. Et af de værktøjer vi kan bruge til at spotte en mulig vending er det såkaldte "engulfing pattern", som vi kan aflæse med candlesticks. Se med her hvordan https://www.youtube.com/watch?v=iLZbv9wEjSo
  • Nye redaktører på Økonomisk Ugebrev - Biotech

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Fra Chefredaktør Morten Langer, W. Langer d. 25 oktober 2018 "Kære læser, I forlængelse af tidligere meddelelse om redaktør Peter Aabos pludselige bortgang har ledelsen for Økonomisk Ugebrev overvejet, hvordan vi kan videreføre publikationen. Konklusionen er, at Økonomisk Ugebrev Biotech bliver videreført med Steen Albrechtsen, som ny redaktør, sammen med Helge Larsen som medredaktør. Redaktionen kommer endvidere til at bestå af en større gruppe af erfarne og indsigtsfulde biotech-eksperter. Denne gruppe er åben for nye eksterne skribenter med indsigt i konkrete nordiske biotekselskaber. Hvis du vil byde ind på analysedækning af et eller flere nordiske pharma- eller biotechselskaber, bedes du skrive til Steen på [email protected]. Steen Albrechtsen har i en årrække været analytiker på Økonomisk Ugebrev Formue, hvor han også har beskæftiget sig med pharma og biotech. Redaktionen vil udvikle og forny publikationen og etablere et onlineunivers. Selve udgivelsen vil blive moderniseret og aktualiseret, så analyserne offentliggøres løbende i onlineuniverset, og der vil i højere grad end tidligere blive fulgt op på nyheder fra de enkelte selskaber. På baggrund af vores nylige fokusgruppe-undersøgelse vil yderligere fornyelser og ændringer blive introduceret løbende. Udgivelsen af Økonomisk Ugebrev Biotech, der skulle udkomme i dag torsdag, udskydes, men som abonnent forlænges din abonnementsperiode tilsvarende. Vi forventer, at næste udgivelse udkommer som forventet om to uger. Med venlig hilsen" Morten W. Langer Chefredaktør, Økonomisk Ugebrev
  • Zealand Phama - Nov 15, 2018 - Q3 report

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Zealand Pharma's er bare faldet og faldet siden en perlerække af substantielle positive nyheder og en overraksende nyhed. Imens har vi set at der kom en kraftigt stigning i short men senest meddelse er en reduktion. Tidligere på året har "den flyvende hollænder"(Van Herk) købet 6 % af aktierne UDEN at vi ser nogen kurseffekt ANDET end efter annonceringen. Jeg har i øvrigt stillet spørgsmål til Finanstilsynet om hvorfor der ikke kom en meddelse da Van Herk krydset 5 % (eller at der blev rapporteret en stor handel via Fondsbørsen handelsystem som vi eksempelvis så da Lynkineseren (Qi Jianhong) købt op i B&O). Så 6 % opkøb af aktier giver stort set ikke nogen effekt. Så efter perlerækken af gode nyheder kommer der et fald på 35 % delvist baseret på en øget større short-position (Marshall Wace LLP). Her er mønsteret: 25.10.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 0.88 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 82.50) 19.10.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 0.99 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 88.60) 12.10.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 1.04 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 90.50) 05.10.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 0.92 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 101.20) 27.09.18 - Zealand Pharma has initiated the Phase 3 trial with dasiglucagon for treatment of severe hypoglycemia in children (Lukke Kurs 105.60) 25.09.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 0.83 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 108.20) 21.09.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 0.77 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 108.20) 19.09.18 - Marshall Wace LLP holds a short position at 0.62 % in shares issued by Zealand (Lukke Kurs 117.80) 18.09.18 - Zealand Pharma achieves primary and key secondary endpoints in pivotal Phase 3 trial with dasiglucagon for severe hypoglycemia (Lukke Kurs 118.00) 06.09.18 - Zealand sells royalty streams and milestones for USD 205 million to Royalty Pharma (Åben 07.09 18 Kurs 103.60) Jeg syntes at det er yderst interssant at en øget short position på 1/2-1 % kan forårsage et fald på godt 30-35 % hvorimod et køb af 6 % af aktierne ikke kan ses. Noget er forårsaget af fald i markedet generelt men det kan slet ikke forklare det hele i denne aktie og især ikke set i lyset af de gode nyheder. Hvordan kommer Q3 regnskabet til at se ud ovenpå aftalen med Royalty Pharma? Hvor er faktorerne som skulle udløse så drastisk et fald???? Det er især interssant at short positione nu begynder at blive reduceret. Det fanatsisk at læse så markedet godt. Men bemærke OGSÅ at følgende mægler har mange dage i denne periode har haft Zealand Pharma som den mest top tre mest omsatte aktie (uden for OMX25): Merrill Lynch International Morgan Stanley & Co. Internat. Ltd Deutsche Bank AG Barclays Capital Securities Limited Plc J.P. Morgan Securities plc Goldman Sachs International Instinet Europe Ltd Spire Europe Limited Merrill Lynch International Jump Trading International Limited XTX Markets Limited Citadel Securities (Europe) Limited Deutsche Bank, Barclay og flere amerikanske mægler har igen og igen haft Zealand Pharma som den mest omsatte aktie. Hvorfor er Zealand Pharma så ekspetionelt interssant sammenligne med flere af de andre. (Det skal dog bemærkes at et lidt ligende mønster ses på Matas og B&O men ikke lige så udtalt.). Kan nogen forklare mig hvorfor at mægler har et så klart omsætningsmønster? Jeg har noteret mig at Økonomisk Ugebrev har spekuleret i at nogen "manipulerer kursen" men jeg høre også gjerne gode og seriøse bud på hvad der kunne være en rationel forklaring.
  • Darzalex salgstal opdateret

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Opdateret med recepttal for september fra chatten. Kunne desværre ikke hæfte det på det gamle indlæg. [image: 76417_darzalex_20181025.png]
  • TESLA - Q3 video. Gigantisk shortluk forude?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Tesla-kan-faa-et-historisk-loep
  • Korrektion eller Krak? Hvor er vi henne lige nu?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Det fyger om ørerne på os med begreber som "krak", "korrektion", "recession", "Bearmarked" osv. osv. Hvad hvad betyder de helt konkret, og hvor er markederne henne lige nu på skalaen fra "korrektion" til "kæmpe nedtur"? Det kigger vi på i videoen her https://www.youtube.com/watch?v=_W1WdTTQ1Os
  • Det regner med faldende knive

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det regner med faldende knive Skal jeg gribe midt i min knibe Skal jeg gå eller skal jeg blive eller måske stille vente til regnen holder op [image: 76414_10506863_10205372062446908_3028334422632280853_o.jpg]
  • Er "Buy-and-hold" altid godt på lang sigt?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Vi hører tit, at det ikke kan svare sig at time sine aktiekøb, og at man blot skal lave "buy and hold" på et større indeks. Men passer det virkeligt, at vi altid blot kan tage den nemme vej? Vi kigger lidt i historiebøgerne. https://www.youtube.com/watch?v=A6jpzw2m3aQ
  • Hvad er fremtiden for DAX-indekset?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har fået mange spørgsmål på en DAX-analyse, så her får I lige mit bud på, hvordan vores tyske naboer klarer sig. I videoen kigger jeg også lidt på strukturen i en skulder-hoved-skulder-formation. Hvorfor den opstår, og hvordan man tolker den. https://www.youtube.com/watch?v=Fce2Lb-SN0Q
  • Efter en vild dag kom der ro på til sidst

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Fra Markettimer "Efter en vild dag i markedet fik USA sig en rigtig fin optur her til sidst. Hvis Asien slutter positivt i nat, så tror jeg, vi får en grøn dag i morgen". https://www.youtube.com/watch?v=z2_ZJ-J1v7g&fbclid=IwAR0ZQ97TJccqaD6ePcZowGkzQE2scEAOb1axq0-PkSfxh5YVgqOfYaCnFMg
  • Har Cannabisbranchen en fremtid?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Cannabisaktier har været sommerens store hit og er nu faldet lidt tilbage. Her kigger jeg på branchen både ud fra TA, men også ud fra, hvad jeg mener der ligger af udfordringer og muligheder for produkterne. Jeg kigger bl.a. på, hvad der ligger af evidens for, at Cannabis kan helbrede en lang række sygdomme og symptomer. https://www.youtube.com/watch?v=_2jSWl_Ajbs
  • Genmab Tisotumab Vedotin ESMO18

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Genmab Tisotumab Vedotin ESMO18 76408_4621_Tisotumab_Vedotin_ESMO18.pdf
  • Genmab 4621 Tisotumab Vedotin ESMO18

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger