Som Helge har redegjort for, betyder IMO 2020, at skibe fra 1/1 2020 skal sejle med brændstof med højst 0,5 % svovl mod 3,5 % i dag. Har de røgrensere (scrubbers), kan de dog stadig sejle på brændstof med 3,5 % svovl eller mere.
Højsvovlsolie vil derfor styrtdykke i pris. Det bliver billigere at sejle for de skibe, der har røgrensere. For dem er det fuld fart frem over bølgen blå. De skibe, der skal sejle på lavsvovlsolie, i meget høj grad det kendte og gennemprøvede produkt MGO med 0,1 % svovl, får derimod dyrere brændstof. Skibe uden røgrensere vil gå ned i hastighed for at spare brændstof såkaldt "slow steaming".
Jo større skibene med røgrensere er, jo kortere tilbagebetalingstid på udgiften til røgrensere.
Det sikre bud inden for hver branche er de selskaber, der allerede har installeret røgrensere:
Produktank: Scorpio Tankers (STNG) og Torm delvis. Norden i noget mindre grad.
Olietank: DHT (røgrensere på de store VLCC'ere!! Hvis det ikke fanger din opmærksomhed, ved jeg ikke, hvad gør). Delvis også Frontline, der desuden er medejer af et røgrenserfirma. Frontline fås dog til overpris, synes jeg. Frontlines overpris er dog ret stabil, og vi ved allesammen godt, hvad der sker med Frontline, når John Fredriksens udbyttemaskine igen klikker op i 5. gear.
Tørlast: Star Bulk Carriers (SBLK). Den mest radikale tilgang i branchen. Røgrensere på samtlige skibe, også de mellemstore. Norden er delvis også et godt bud.
Der er mindst to radikalt forskellige tilgange:
Det sikre spil: Da der efter Torms vurdering skal transporteres 5-6 % mere produkttank rundt, er det mest sikre spil produttank med røgrensere vel vidende, at intet er sikkert i shipping. Da STNG er steget pænt på det seneste, kan Torm være attraktiv.
Gearingen i STNG er dog højere (begge veje). Et slag på tasken: Bevæger Torm sig 10 %, bevæger STNG sig 15 %.
Den gale mands sats: Advarsel: Dette er min egen idé. Fordel: Næsten igen har set det/er enige. Ulempe: Jeg kan tage fejl og være helt galt på den.
Men altså: Ca. 0,5 % af verdens olie bliver pludselig overflødig, nemlig højsvovlsolie. Det kan ikke brændes af i skibe som hidtil. I hvert fald ikke før mange andre skibe har fået røgrensere. Højsvovlsolie skal oplagres, indtil man finder ud af, hvordan det bedst bruges. Eller som Euronav formulerer det: "Storage until the market clears".
Derfor oplagres højsvovlsolie fra omkring årsskiftet og frem. Ret hurtigt vil oplagringsmuligheder på land være udtømte måske efter omkring 3 måneder. Og hvad så? Ja, så er der kun oplagring på vand tilbage. Det kan bedste betale sig at oplagre i gamle olietankskibe uden røgrensere, da disse alligevel ikke kan sejle de store rater hjem. Og hvem har dem? Ja, det er såmænd TNK og NAT.
"Alle" tror, at TNK og NAT står dårligst m.h.t. IMO 2020. Men da TNK og NAT samtidig har de skibe, som skal bruges til flydende oplagring - HVIS min formodning/teori holder - tror jeg, at den største IMO 2020 overraskelse kommer fra en kant, hvor markedet allermindst venter det nemlig fra gamle olietankskibe uden røgrensere.
MEN det er et risikabelt sats. Tager jeg fejl, og markedet har ret, er TNKs og NATs skibe meget lidt værd, og skal skrottes måske i 2020. Mit sats er derimod, at TNKs og NATs skibe bliver meget værd i 2020, 2021 og måske 2022. Først herefter skal de skrottes.