Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Negativrenter til Husholdninger

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    StockrosenS
    Så nåede vi 1. december, og Jyske Bank er begyndt at dele Nationalbankens negative indskudsbevis-renter med deres private kontohavere med indeståender over 750.000 kr. Samtidig er erhverv blevet rente-neutral med Nationalbankens indskudsbevis rente Jeg mener det er ok, for én skal betale regningen. Fakta vs. negativ-renter: Hvis bankerne under ét indførte negative indlånsrenter for husholdninger for alle indskud uanset størrelsen, ville indeståender for ca. 790 mia. kr. blive omfattet af negativ rente. Der er et indlån, på omkring 240 mia. kr., der aldrig kommer i berøring med negativ rente, da det er kapital, banken har investeret på kundens vegne i puljeordninger, hvor renten afhænger af puljeordningen. Da de første 750.000 kr. af indeståendet ikke får negativ rente, vil indlån for 147 mia. kr. blive forrentet negativt, hvis grænsen sættes til 750.000 kr. i alle pengeinstitutter. Den samlede indtjeningseffekt af negative indlånsrenter for husholdninger er betinget af beløbsgrænsen, hvor de negative indlånsrenter træder i kraft. Jo flere indlån, der omfattes af negativ rente, jo større effekt på indtjeningen. Hvis indlån over 200.000 kr. eksempelvis blev omfattet af negativ indlånsrente, vil den positive årlige effekt på indtjeningen udgøre ca. 2,8 mia. kr. Det svarer til 9,2 pct. af pengeinstitutternes samlede indtjening i 2018. Langt de fleste personer har et beskedent indskud i bankerne. Ca. 70 pct. af de omkring 4,8 mio. personer med en indlånskonto, har indlån under 100.000 kr. Til sammenligning har ca. 178.000 personer indlån i banken på mere end 750.000 kr., svarende til et samlet indestående på ca. 280 mia. kr. 70 pct. af 4,8 mio. personer med indlånskonto udgør 3,4 mio. personer, og jeg vil ud fra det mene, at den endelige grænse for hvor negativ indlånsrenten skal findes, bliver på indlån > 100.000 kr. pr. konto - hvis det bliver situationen, afholder pengeinstitutterne sig fra at påvirke de "almindelige" indlånskunder med negativ renter. Det er nyopdyrket jord Jyske Bank betræder fra i dag, og det må få positiv indvirkning på Nettorenteindtægten i det kommende år ... Vi trænger da virkelig også snart til, Jyske Bank ledelsen får styr på omkostningerne - specielt indenfor BANK-benet ...
  • Tvillingerne Bioporto og Rovsing

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Tvillingerne Bioporto og Rovsing er i dag kommet med hver deres nedjustering. Og man kan få den tanke, at de børshistorier nu er ved at nå slutningen. Trist egentligt, men trods alt har det været forudsigeligt i en del år. Den her børshistorie startede i 2004, hvor Bioporto kom på børsen ved en såkaldt indirekte notering af Antibodyshop, der blev indskudt i en eksisterende børsskal. Foregangsmændene for noteringen var Chr. Rovsing og Lasse Lindblad. Os der har nået skelsår og alder kender de personager, I andre må spørge google. De 2 tjente kassen på børsnoteringen, da de kunne love guld, grønne skove og næsten ubeskrivelige vækstmuligheder for Antibodyshops produkter. I dag har Bioporto ingen omsætning af betydning og har i de mange år aldrig kunne levere andet end underskud. Selskabet har levet af næsten årlige kapitalindskud fra godtroende aktionærer, der igen og igen har købt historier om et enestående produkt, hvor det kommercielle gennembrud er uundgåelig, blot lidt forsinket af et lille undskyldelig tilbageslag. Den samme historie har kørt siden 2006. Og i 2006 gentog Chr. Rovsing og Lasse Lindblad successen. De børsnoterede Rovsing, der også blev beskrevet med enestående vækstmuligheder i et kæmpe marked. Ikke siden børsnoteringen har selskabet leveret andet end årlige underskud og det store potentiale er udmøntet i at omsætningen nu er lavere end den var i 2006. Selskabet har levet af næsten årlige kapitalindskud fra godtroende aktionærer, der igen og igen har købt historier om enestående fremtidsmuligheder, hvor det kommercielle gennembrud er uundgåeligt, blot forsinket af et lille undskyldelig tilbageslag. Og i dag har begge tvillinger udmeldt et lille undskyldelig tilbageslag. Ingen af selskaberne skrev det; men det betyder, at nogle aktionærer igen skal til lommen og deltage i emissioner. Og vil de stadig det? That`s the question.
  • Ny CEO, hmmmmm

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    B
    https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article6955471.ece Blev tilbage i 2014 fyret og erstattet af .......Michael Eising...........
  • Carnegie saying....

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Pandora : sticks to sales forecast despite Black Friday U.S. payment glitch share with twitter share with LinkedIn share with facebook share via e-mail 0 12/02/2019 ' 06:58am EST Danish jewelry maker Pandora said on Monday there was no reason to change its sales guidance as a result of Black Friday payment issues at U.S. and Canadian concept stores. Pandora said in a statement that payments with debit cards, gift cards and loyalty cards were "temporarily affected by an error in a third-party supplier application", a so-called point-of-sales system. Shares in Pandora fell 2.64% following a report by brokerage Carnegie saying it expected a January profit warning due to IT problems during Black Friday sales in the U.S. "Q4 trading up to this point has not given us any reasons to change our guidance given at the Q3 announcement," Pandora said. (Reporting by Nikolaj Skydsgaard; Editing by Alexander Smith)
  • Aspirerende swing trader - gode råd?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    E
    God eftermiddag! Er ny bruger på sitet, men har læst flittigt med her siden EI 'slettede' debatten. Jeg håber jeg opretter indlægget det rigtige sted! Jeg er en aspirerende swing trader, og kommer til jer i håb om at i kan guide mig lidt, da jeg formoder at der er nogle på sitet her der har en del erfaring i rygsækken, som de forhåbentlig vil dele lidt ud af. Hvad gjorde i da i startede ud med swing trading? Er der nogle bøger der er uundværlige, eller eventuelt nogle sites hvor jeg kan høste lidt viden? Jeg har selvfølgelig søgt lidt på Google, og surfet diverse sites, samtidig er jeg begyndt at læse en bog. Men når der er så uendeligt mange veje man kan gå, så kan man hurtigt komme i tvivl om det er den rigtige vej man vælger. Er der nogle ting i ville ønske i vidste da i startede ud? Jeg vil gerne etablere at jeg ikke gør det for at tjene millioner (selvom det ikke ville være så dårligt), jeg har investeret langsigtet siden jeg var 19, men jeg er simpelthen for interreseret i trading til bare at købe og holde. Her føler jeg at swing trading giver mig mulighed for at dykke dybere og bruge mere tid på det der interresere mig! Om den information så er relevant for jer, det ved jeg ikke. Jeg havde bare brug for at dele mine intentioner med jer, så i ikke føler i kaster guldkorn efter en der bare vil blive rig hurtigst muligt. Tak fordi i gad læse mit indlæg, og tak på forhånd for svar! Enevold
  • Bliver Eising fyret??

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Bestyrelsen i ChemoMetec skal hermed meddele, at der er truffet beslutning om ændring i direktionen. Ny direktør forventes at kunne tiltræde snarest muligt. På dette grundlag anmodes Fondsbørsen hermed om suspension af aktien.
  • Fools Market

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Uvidenskabslig undersøgelse viser at 1 ud af 8, ville kaste penge ind i markedet for nuværende. Forklaring: Jeg gik i sidste uge 80%, ud af markedet, efter et overnaturligt afkast i 2019, det er jeg selvfølgelig tilfreds med...men tilbage til min undersøgelse, jeg har spurgt 8 af mine faste investor kollegaer om deres holdninger: 4 fastholder deres investeringer- 2 regner med at sælge ud løbende, og nedbringe deres beholdninger til 5-10%, og så mig der har solgt 80%, kun 1 vil øge sin eksponering, så tilbage står så, hvem trækker markedet op uden de sædvanlige og sunde setbacks.
  • Orientering ledelsesskifte næste uge

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    L
    http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/392104/chemometec-formand_forventer_at_sige_mere_om_ledelsesskifte_naeste_uge.html
  • Chemometec orientering

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Enig med Helge - orientering bør / skal ske før børsåbning mandag; alt andet vil være uforsvarligt.
  • Chemometec orientering

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Enig med Helge - orientering bør / skal ske før børsåbning mandag; alt andet vil være uforsvarligt.
  • Veloxis: Storaktionærer ønskede at sælge

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Veloxis aktionærerne er stadig frustrede og skuffede. Her er Per Hansens indlæg nummer 2. Novo Holding/Lundbeckfonden ønskede at sælge. Derfor blev en salgsproces initieret. Status Quo var kun en option, hvis salgsprocessen ikke viste sig at kaste tilstrækkelig med interesse af sig til en fornuftig pris. Bl.a. derfor er det gået, som det er gået". Læs mere: https://blog.nordnet.dk/veloxis-storaktionaerer-oenskede-at-saelge/ [image: 79685_Veloxis.jpg]
  • Chemo- tanker

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Bestyrelsen og ledelsen i Chemometec ærgrer sig sikkert nu over at de ikke har oprettet en egentlig IR afdeling. Jeg spurgte til det på GF, men blev affejet. Magen til amatøragtig kommunikation ( dagens børsmeddelelse) skal man lede længe efter. Hvad der ligger bag, kan vi nu bruge weekenden til at gætte på, men med ønsket om en suspension, kan man frygte det værste. Jeg stillede på GF en række spg. - for mange vil nogle sikkert mene, og nåede ikke helt igennem. Jeg nåede f.eks. ikke at få svar på hvordan det kunne være at Eising var flyttet til Monaco.......Fremgår af regnskabet under aktiebesiddelser.......Måske er selskabet blevet opmærksom på at det måske er ulovligt at have bopæl i Monaco, og samtidig have "livsinteresser" i Danmark ????????? Anyway, piv hamrende useriøst at bestyrelsen til at starte med har accepteret at Eising har taget bopæl i Monaco for at spare skat når han sælger Chemo aktier. Må haabe at selskabet både får en ny direktion og at bestyrelsen hurtigst muligt ryger ud. Synd hvis selskabet, som angiveligt har et fantastisk produkt falder fra hinanden. Kursen falder nok yderligere mandag/tirsdag, men selskabets markedsposition bør ligge en bund under kursen i niveauet 120-130, Bund
  • Chemometec - aktie anmodes suspenderet

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    L
    http://penge.borsen.dk/artikel/1/392083/chemometec_beder_om_at_faa_aktien_suspenderet_direktoer_ryger_ud_af_selskabet.html?utm_source=forside&utm_campaign=nyhed_01
  • Markedspuls-video: Udviklingen på verdens børser

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Markedspuls Live - Utviklingen på verdens børser & kjøp av oljeselskap https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=OTz8V8J8xh0&feature=emb_logo
  • Et godt køb?

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    E
    I morgen er der regnskab fra Bavarian Nordic - min forventning er at de uændret bekræfter deres forventninger for 2019 samt vi komme dybere ned i deres køb af de to nye midler som, efter min vurdering, desværre har fået kursen til at falde pga frygten for en kraftig udvendig af nuværende aktionærer hvilket også er bekræftet af den fondsbørsmeddelse som fortæller hvor meget kapitalen kan udvides med. Fordelen ved denne udvidelse er dog det er med fortrinsret for nuværende aktionærer samt det først skal ske til næste år. Bavarian fortalte ifm deres web-cast at de først efter handelen er faldet på plads pr 31/12 ville fortælle om deres forventninger til 2020, for mig virker det lidt mærkelig men måske det ligger noget positivt taktisk i det. Reelt har vi fået en nyheder i efteråret: CV301 der kikset i første omgang.. Måske Bavarian helt skulle opgive Cancer forskningen og koncentere sig om resten? CHORDOMA - som viste at den første patient som var indrullet og checket om det virket viste positive resultater - herefter er der indrullet ydeligere 19 i forsøget - dvs der er 29 med i forsøget nu, lykkes forsøget på de 4 er produktet godkendt. Kopper - som blev godkendt samt det også blev godkendt til MONKEYPOX. Dvs. et produkt som er godkendt til to ting samt det kan sælges. Kopper forventes at skabe ydeligere muligheder udover målsætningen for USA om at have 132 mio enheder oplageret, b.la. til militæret og sundhedspersonale. Monkeypox, vurderingen af denne var er salg på op til 65 mio USD alene på godkendelsen i USA - Bavarian arbejder med at få den godkendt i den øvrige verden også. Sammen med godkendelsen af Kopper fik Bavarian en Priority Review Voucher som kan handles omkring 80-120 mio USD - Denne skal sælges om der har været henvendelser om køb af denne fra flere sider jf. Bavarian Nordic. Den 8/10 fortalte Bavarian at de var gået igang med PHASE 1 CLINICAL TRIAL OF EQUINE ENCEPHALITIS VIRUS VACCINE, nok et langt forløb a la Kopper med de Amerikanske myndigheder - dette beviser bare at den teknologi Bavarian har er der efterspørgsel på. Huske i denne forbindelse på at USA alene i Kopper delen har investeret 1,8 mia usd i at få denne udviklet. Ebola - Janssen har investeret en masse penge i dette - de 31/10 blev det offentliggjort at Janssen donere 500.000 vacciner til Congo. Der er en ca. levetid på disse på 3 år så det er på tide de bliver brugt - herudover bør der komme ydeligere ordre på et tidspunkt. Værdien for Bavarian på dette tør jeg ikke spå om da der er lavet en speciel aftale for de fattige lande "GAVI" - dog kan siturationen opstå at vaccinen skal bruges udenfor også er der store penge i dette middel. Med alle de forsøg som der er kørt bør der snart komme en ansøgning til FDA om en godkendelse til Janssen/Bavarian. Slutning er der denne nye handel med køb af to vacciner fra GLAXOSMITHKLINE hvor markedet ikke har købt ind på ideen, men hvor analytikerne reelt ikke har ændret deres kursmål fra de 255 og med hovedparten på køb - Da Nordea er med i finaseringsholdet på aktieudvidelsen har de suspenderet deres dækning, ellers ville kursmålet være højere. Vi mangler uændret at få bekræftet planen for RSV - Bavarian har oplyst at der ikke vil være problemer med dette samt de arbejder med at gøre klar til dette forsøg fra efteråret 2020 med halvdelen samt evaluering i sommeren 2021 samt hvor der evt. samtidig kommer en partner med - anslået udgift til første del ligger på 40-50 mio usd. RSV er blockbooster hvis den lykkes, næste samme størrelse om influenza hvor der sælges for ca 5-6 mia usd om året. I dag er børsværdien knap 5 mia D.kr. - de havde ved halvåret en egenkapital på knap 2 mia, de har udsigt til at få ca. 650-700 mio for "beviset", de har masser af ordre fra USA på Kopper, de har lavet et købt som bør kunne give dem et større stabil overskud - også handles vi på dette niveau... Helt ærlig den er sku skæv prissat - Jeg handlet den noget i år og har en fornuftig afkast på trods af de seneste fald, jeg har været ude og købe kraftig op over de sidste dage da den prissætningsmæssigt er blevet for billig efter mine beregninger.
  • Helt ny i gamet

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej. Jeg er helt ny omkring alt hvad der hedder aktier. Har læst en del på diverse sider, og har nu investeret 8.000 i 7 forskellige aktier på saxo investor. Jeg tjekker dog hver time nærmest. I går var jeg 200,- oppe, men i dag er jeg 115 nede, så 85 plus. Var i andre også sådan i starten? Det er da helt vildt energi krævende, at ens humør skal svinge sådan, fordi man har tabt 100,-. Har i nogle gode råd til en helt ny, så jeg kan være lidt mere rolig? En anden ting, så har bestemt mig for at investere i månedsopsparing, hvor jeg starter med 10.000,-, og så tager den der fra, og indsætter de næste mange måneder og år. Jeg har valgt 3 fonde, så min risiko er ret bred vil jeg mene. Jeg ved godt at i aktier, kan alt ske, men i praksis, vil de 10000,- vel ikke forsvinde, når det er så meget spredt? For så er det da mere sikkert at beholde dem i banken, selvom det ikke giver noget. Men hvis jeg får 6% om året, men der stadig er en risiko for at det hele forsvinder, så kan det vel ikke betale sig? Alle andre råd angående bøger, hjemmesider, apps og hvad man ellers bør gøre som ny bliver modtaget med kyshånd
  • Bavarian der må været kommet et eller andet frem...

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    E
    på generalforsamlingen - der er imod logik at den stiger ovenpå udvidelsen er vedtaget. Er der nogle som har hørt noget? Mit håber er beviset sælges inden de udvider kapitalen samt de efter handlen er lukket 31/12 fortæller meget mere i detaljer om købet.
  • Mindretalsaktionærer i Veloxis ønsker 7 kr. pr. aktie

34
    0 Votes
    34 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Jeg tillader mig at starte en ny Veloxis-tråd, idet Børsen her til aften fortæller, at den gruppe Veloxis-aktionærer, der findes i Facebook-gruppen for selskabet, meddeler at de samlet ønsker at sælge deres aktier til kurs 7 kr. Måske er tiden inde til, at alle mindretalsaktionærer både her på Proinvestor og i divers andre fora går sammen og markerer fælles fodslaw.
  • AB InBev - Fremragende artikel fra Midtgardfinance

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Så klart og visuelt, smukt og enkelt kan en finansartikel laves. Nyd den og bliv klogere. Artiklen er fra Proinvestors partner og skribent Tommy Carstensen fra MidgardFinance.com om bryggerivirksomheden AB Inbev. "AB InBev increases prices in South Korea and Brazil and sees volume decline". http://blog.midgardfinance.com/
  • Van Herk overvejer at investere i Orphazyme

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Det kan blive en absolut game changer for Orphazyme, hvis Zealand-storaktionæren Van Herk vil investere i Orphazyme. Efter at han investerede i Zealand Pharma er aktien steget næsten trefold. Orphazyme står og mangler penge i 2020, og der kan Van Herk sikre, at de ikke får problemer med finansiering. Det tror jeg nu heller ikke de ville få alligevel. Samtidig står de til at modtage en priority review voucher fra FDA til en værdi af omkring 100 mio. USD. https://medwatch.dk/secure/Medicinal___Biotek/article11774785.ece