I løbet af den seneste måned er kursen på cBrain fordoblet, ligesom aktien i de seneste tre måneder er steget med omkring 230 procent.
Det er efter min mening voldsomt, så jeg tør trods den klare optrend ikke øge min position, ligesom jeg heller ikke kan anbefale andre at købe til disse kurser.
Omvendt har jeg ikke tænkt mig at sælge ud af min position i cBrain, specielt ikke så længe den fortsætter med at stige. Jeg bør her nævne, at jeg er langsigtet investor.
Der er naturligvis en risiko ved ikke at tage profit ved så store stigninger. Det kender jeg selv fra SKAKO, hvor jeg ejer aktien med en gennemsnitlig anskaffelseskurs på 37. Her så jeg kursen stige til 145 og senere falde tilbage til 37,5, uden at jeg handlede.
Jeg har også en anden risiko med cBrain, hvis jeg ser på min samlede portefølge af børsnoterede papirer: Allerede i september sidste år var det min klart største position fordi jeg vurderede at markedet voldsomt undervurderede aktiens potentiale. Men nu udgør den 45 procent af mine børsnoterede papirer. Det har fået volatiliteten i min portefølge af børsnoterede papirer til at stige voldsomt: Hvis jeg ser på volatiliteten over den seneste måned og omregner til årsbasis, er den nu 32,5 procent. Jeg er dog ikke voldsomt nervøs over dette, da denne portefølge kun er en lille del af min formue (den er f.eks. mindre end min beholdning i guld), og da den øgede volatilitet især skyldes store kursstigninger. Tidligere var volatiliteten ellers tæt på markedets.
Men det er en ret usædvanlig situation for mig som investor, og det gør mig nervøs. Derfor vil jeg gerne høre hvad andre her mener.