Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Solide amerikanske aktier - eps. 2

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er 2. episode klar med de spændende, solide og mere langsigtede amerikanske aktier. Her kigges der på: BorgWarner Fortune Brands Hanes Brands Masco https://www.youtube.com/watch?v=p8_t9VExoms
  • Kapitalpartner/Proinvestor: Webinar med Mdundo

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kapitalpartner og Proinvestor har holdt webinar med i anledning af den forestående børsnotering. Første del af videoen er virksomhedspræsentation. Fra 19. minutter starter Q&A med spørgsmål fra mig og Proinvestors brugere på webssiden og i Facebookgrupperne. God fornøjelse. https://kapitalpartner.eventcdn.net/20200824/
  • PTI Tanker om fusion

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Igår kom så nyheden om at PTI "opsluges" af Yumannity therapeutics. Sidstnævnte vil bruge PTI til at komme hurtigt på Børsen. Idet jeg har en ret stor del af mine frie midler i PTI kræver det en aktiv stillingtagen, hvad nu !. Igår solgte jeg ca 1/3 af min beholdning for at minimerer risiko, en risiko jeg faktisk ikke ved reel. Jeg beholder resten, så må det briste eller bære, tage den tid der tager. Hvis andre er i aktien er de mere end velkomne til at dele deres tanker om nedenstående. Jeg har læst PR flere gange https://ir.proteostasis.com/news-releases/news-release-details/yumanity-therapeutics-and-proteostasis-therapeutics-announce, ligesom jeg har læst hvad der skrives/menes på Yahoo MB. Som udgangspunkt er det vel, i forskning, positivt at gå sammen med andre som forsker indenfor samme felt. Penge at spare for begge, idet man undgår at lave samme fejl, kan komme hurtigt videre. Samtidigt er det gode områder der forskes i, både set med patient og aktionærøjne. Hvad er det så vi får med, hvad har de at byde ind med. Da de ikke endnu er børnoteret, ja så er deres hjemmeside ikke af samme type som vi ellers kender fra over there. Vi ved f.eks at de har fået tildelt/ret til 100 mill $ fra forskellige pharma, vi ved bare ikke hvor mange de har brugt. De kan yderligere få op til 500 mill i royalties, men udløsende begivenheder er ikke at finde. De startede fase 1 op i Parkinson 7/10-19, med forventede resultater i Q1 20. De er ikke kommet. Samtidigt med den store usikkerhed om værdien (kassebeholdning/pipeline) af Yumanity lige nu, ja så vil PTI sælge deres CTRF program, herunder CF. Som jeg læser det vil de, ved et salg, fordele pengene til nuværende aktionærer som en slags udbytte. Dette kan dog tage en rum tid, hvis overhovedet det lykkedes. Jeg synes dette kan virke som en slags undskyldning, plaster på såret til os. Idet Yumanity er i en så tidlig fase vil det være MEGET sandsynligt (husk vi kender ikke milestones/kasse) at de skal ud at skaffe penge ved emissioner. Her var det da bedre at lade pengene blive i det samlede firma. Jeg håber at kunne finde en udskrift af deres conference call igår på et tidpunkt. Her link til Yumanitu: http://www.yumanity.com/ Kom frisk MM
  • Solide US-aktier i god vækst

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er der lige lidt aftenunderholdning til jer. Det er 8 aktier, der både er solide på fundamentaler, er i god vækst og er god langsigtet trend. Dette er ikke nogle af de små raketter, som i de seneste uger, men i stedet potentielle langsigtede US-aktier. https://www.youtube.com/watch?v=eUDakcuuhC0
  • Interessandt Genmab udvikling, kortsigtet target på 2550

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Ser ud til TA indikere mulig kurs op til 2550 inden næste retracement såfremt den positive nyhedsstrøm fortsætter kommende uger. [image: 86145_target_2554.JPG]
  • Covid 19 - Kina dræberen.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Denne artikel fra ugebrevet er så skræmmende, at den bør fremhæves. Er Covid-19 et fejlslagent millitært eksperiment med multi muterende egenskaber, altså en uendelig dræber ? I sandhed skræmmende ! Nogle ting burde mennesket ikke rode med. Et mindre uheld -- og millioner kan dø ! https://ugebrev.dk/flashnews/geopolitik/anerkendt-topforsker-covid-19-er-kunstigt-udviklet-vaccine-tvivlsom/ mvh
  • 5 Lækre danske trendaktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er der langt om længe en danske video klar til jer igen på Markettimer-kanalen. Her kigges der på 5 lækre trendaktier med både teknisk analyse samt med vores egen Q-score, der måler kvaliteten af firmaets vækst og indtjening. God investeringslyst der ude. https://www.youtube.com/watch?v=OcQMdJLXGI4
  • Tanker om kurs efter aktiesplit Apple og Tesla.

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hej. Som I ved laves der aktiesplit i Apple og Tesla d.31. Jeg vil gerne købe begge - har ca 25.000 dkr at købe hver aktie for. Jeg kan bare ikke blive enig med mig selv om, om jeg skal købe aktierne INDEN eller EFTER splittet. Well, Tesla´en "giver jo lidt sig selv", da det ikke giver mening at købe 1 aktie. Mine tvivl handler derfor mest om Apple. Jeg forestiller mig volumen på aktien bliver vanvittig høj, da vi garanteret er mange der vil ind i aktien. Og at dette vil presse kursen stærkt op. Så hvis man ikke er ved tasterne, skarpt sat til at sætte en ordre, kan den jo være fløjet noget langt over alle bjerge inden man får sat sig ved købs-knapperne. Det omvendte scenarie er jo også muligt - at prisen presses ned, fordi aktien ved splittet er blevet mere tilgængelig prismæssigt for mange små-investorer som mig/for alle. Hvem vil ikke (forsøge) købe billigt ?. Men tro flytter jo ikke pengetræer på bjerget nogen steder hen......... Ville du selv handle den før eller efter splittet ? En 10´er for dine tanker...... Vh.
  • 'Arne-skat' på høje aktieindkomster

41
    0 Votes
    41 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    "Antal år på arbejdsmarkedet og pensionsopsparing bliver afgørende for 'Arne'-pension 1,5 milliard skal komme fra en ekstra skat på banker. Og et tilsvarende beløb skal komme ved at rulle skatteletelser på høje aktieindkomster tilbage og fjerne muligheden for, at virksomheder kan trække store lønninger fra." Føj siger jeg bare!
  • Forsikringsinvesteringer - hvad gør en fra industrien?

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Kære medinvestorer jeg vil komme ind på tre konkrete aktieinvesteringer inden for forsikringsverden, som jeg professionelt arbejder inden for og har gjort det hele livet. Industrividen af en nørd inden for denne verden :)! Inden de tre muligheder følger der lige lidt generelt for at tingene er i bedre kontekst ift. min situation. Overordnet Jeg har et omfattende investeringsunivers opbygget gennem mange år og lægger massivt til pt. Det omfattende en bred andel af aktivklasser fordelt på alle grene af privat, VSO, Holding. Jeg har en flerestrenget investeringsstrategi dog kun passive ejerskaber Aktieuniverset fylder omkring 45 % af mit samlede inveteringsunivers Zoomet ind på aktiemarked, har jeg brede ETF'er, Fonde, Investeringsforeninger og enkeltaktier Enkeltaktier udgør under 5 % af mit samlet investeringsunivers pga. jeg ikke tror på, at jeg kan slå marked og vigtigst for mig er at beskytte min kapital mod inflation og ligge passivt 5-7 % til årligt år for år: "Man undervurderer ofte, hvad man kan opnå på den lange bane". Enkeltaktier sektorer Forsikring, Medicial, Infrastruktur, Teknologi og REITS er de eneste sektorer, jeg har. Positionerne er tostregnet dvs. den en kasse er cashflow investeringer og den anden er vækst Tidshorisonten er resten af livet - har aldrig solgt og kommer jeg heller ikke til Vækstkassen udgør 1-2 % af samlede porteføljestrategi Forsikringsaktier Det er en "ringe" sektor at være investeret inden for, dog ikke hvis man som mig er ok med 7 % i afkast og en relativ sikker placring af ens midler Jeg kigger for mine enkeltselskaber mest efter en beskyttet forretningsmodel Det er svært at finde inden for forsikring 3 selskaber jeg er investeret i og de vigtigste årsager hertil Tryg Brandvalue: Det er det stærkeste og bedst brand i Norden. Det betyder at de har en "vis" beskyttelse af deres forretningsmodel Kundeejet: Der givet bonus retur til forsikringsmedlemmerne, der er unikt ift. de øvrige store spiller i norden og gør, at de har en "vis" beskyttelse af deres kunder Privat: Tryg har i Danmark over 20 % markedsandel fordelt på flere hundredetusinde policer og privatpersoner. Det betyder meget lav risiko for, at de mister en betydelig andel Der er en konservativ risikopolitik især på store risici Flere salgs- og servicekanaler end konkurrenterne: Online, Kundeservice, Fagforeninger, Mægler, Agentur, Skadebehandler, Autoforhandler m.fl. Det er overvejende sandsynligt, at dette selskab giver 7 % i afkast om året med lav risiko. Aflac Amerikansk selskab og Kurt fra Maj Invest Value top pick med højeste vægtning i porteføljen Blandt de bedst brandet forsikringsselskab med brand værdi Selve forsikringsydelsen kan jeg ikke selv se idéen i, omformuleret til danks så dækker de bl.a. selvrisikoen ved en skade inden for sundhedsprodukter. Det betyder, at de leverer en løsning, hvor de fjerner den sidste del af risikoen for kunden til et massemarked Det er dog underordnet, hvad jeg synes, det vigtige er hvad alle andre synes, og om de køber produktet. Selskabet har enormt godt fat i denne niche og er meget store i Japan Risikoen er spredt ud over millioner af policer og kunder til et massemarked med en god underliggende vækst i målgruppen, der ønsker sådanne forsikringsordninger Omfattende salgsstrategi og salgsnetværk Der er betydelige regulativer og gående frem af, så bliver det svære at etablere forsikringsvirksomheder globalt Dividend Aristocrat Det er overvejende sandsynligt, at dette selskab giver 7 % i afkast om året med lav risiko. Lemonade Nyt selskab der bevæger sig inden for insuretechs verden De forsøger at indbygge en buisness model, hvor kunden får lov at give overskud videre til fx den lokale fodboldklub og der tænkes i grupper af venner/kunder, der er sikret sammen. Det kan betyde at man måske tænker sig mere om, inden man melder en skade. Selskabet er bygget på AI platform der i sin digitale processer er akkummulerende, hvilket kan vise sig at være yderst værdifuldt og interessant ift. at optimere forsikringspræmier, skadebehandling, salgsprocesser samt alle øvrige tunge driftsprocesser AI optimeringerne har vist sig inden for andre industrier at accelerere betydeligt 90 % af deres nysalg er nye kunder uden forsikring i forvejen, det er betydelig billigere at hente sådan en kunde end at konkurre direkte mod selskab for så at vinde kunden over. Selskabet har fået massive investeringer bl.a. City Bank og Google (Alphabeth), måske Google sørger for, at når der søges på forsikring så kommer Lemonade øverst? Der er en beskyttet forretningsmodel omkring deres data, teknologi og brand value vil forøges markant de kommende årtier Der ligger en på grænsen til vanvid vækstplan de næste årtier De er lanceret i Tyskland senest Det har jeg ingen forudsætninger for at forudse det langsigtet udfald af, om de bliver lønsomme og får et cashflow på niveau med Tryg og Aflac m.fl. Stærkt team med store ejerandele og en rigtig dygtig sælgende CEO, der bliver i selskabet de næste årtier formentlig CEO er connected med de øvrige techselskaber og et joint venture med fx facebook vil få deres vækst til at stige betydeligt AI motoren er selvlærende og pt. har Lemonade kun 1/5 medarbejder til at håndtere forsikringsporteføljen kontra de store amerikanske CHUBB m.fl., der har op til 5 gange så mange medarbejder forholdmæssigt for at håndtere samme portefølje - summes det tal op i takt med deres vækst stiger, så giver det en betydelig konkurrencemæssig fordel, fordi de kan tilbyde billigere forsikringer herunder forventes det at tallet pga. AI teknologi vil stige dag for dag Forsikringspræmierne kommer ind førend skaderne, hvorfor de kan investere hurtigere end konkurrenterne og digitale platform har det med, at der blive en stor vinder og ofte den første, der får fat i marked - facebook, Amazon, Google, Apple m.fl. teknologier Deres forsikringstal er ikke imponerende og de bliver de formentlig ikke i dette årti, dog er målet at komme først i denne AI rejse globalt og bygge et globalt megabrand. Snebolden er rullet ned af en meget stegl bakke, så det er for mig at vurdere usandsynligt, at den smelter, dog kommer der mange skybrud undervejs og rigtig ringe forsikringstekniske tal og skuffet forventninger. Der er store forventninger til selskabet. Jeg vurderer, det er potientielt sandsynligt, at massemarked vil flokkes om dette amerikanske techselskab, hvor data som med Amazon og Tesla m.v. er så stor en konkurrencefordel, at i takt med at nyhedsstrømmen forøges massivt, der vil kursen pludselig og aggressivt stige uagtet lønsomheden i deres forsikringsydelser Stor risiko ved investering i dette selskab Er du selv investeret inden for forsikringsektoren, hvilke selskaber? Det blev lidt langt - håber du fik noget ud af det. Skål herfra og nyd weekenden medinvestorer.
  • Value stocks' time has come

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Marketwatch d. 22. august 2020 "Historically, the stocks of smaller companies have outperformed those of larger companies. And relatively inexpensive stocks have outperformed more expensive stocks. If studying financial markets for 50 years teaches you anything, it's to keep things in perspective. During times of great uncertainty, like we're experiencing now, investors may feel tempted to project today's headlines forward or forget the useful lessons we've learned from the past. I've been thinking about this a lot lately in the context of the growth vs. value stock debate. Too often, news headlines distract us from taking the long view. They create a sense of urgency around what's happening in the market right now. But we have nearly a century's worth of data, and decades of financial science, to look to for guidance. That evidence reveals many investment lessons. For example, over long periods of time, stocks have generally outperformed bonds. This makes sense when you think about it. Stocks are riskier than bonds, so you expect to earn a premium return. Most investors are probably familiar with this so-called equity premium, but they may be less familiar with the market's size- and value premiums. The same basic logic applies, and the same record backs them up. Historically, the stocks of smaller companies have outperformed those of larger companies. And relatively inexpensive stocks have outperformed more expensive stocks. There's solid theory behind thinking about investments in this way, but the premiums don't necessarily show up every day. In fact, there can be long stretches when they don't - stretches that can test the faith of investors. I haven't met many people who expect stocks to return less than U.S. Treasury bills. And yet back when we started Dimensional Fund Advisors (DFA), in the early 1980s, we found ourselves at the end of a 14-year period where T-bills actually outperformed the stock market. I remember a cover of Business Week magazine proclaiming "The Death of Equities." People then were saying the stock market would never be positive again. Of course, investors have since experienced one of the longest bull market runs in history. We're experiencing a similar historical variance right now with value stocks. Over the past decade, growth stocks have largely outperformed value stocks. But it's important to keep things in perspective. According to Dimensional's research, while value's performance in the U.S. from 2009-2019 was in line with its historical average (12.9% vs. 12.7%), growth significantly exceeded its historical average (16.3% vs. 9.7%). In other words, value has performed similarly to how it has behaved historically - it's growth that's been the outlier, performing better than expected. Financial science suggests you should enjoy these unexpectedly good returns, but don't count on them repeating. In my view, the rationale for investing in value stocks is as strong as ever: The less you pay for a stock, the higher your expected return. This is simple algebra. Still, some people are questioning whether the value premium has somehow disappeared. If value investing no longer worked, we'd have to throw out our economic textbooks and develop a new algebra. I'm often asked what investors can do during times like these. The key to capturing any premium is to maintain consistent exposure to it. While we understand that the value premium may not show up every day, every year, or even every decade, sticking with value stocks can help you capture that premium over time. No one can predict when premiums will show up, but we know they can show up quickly. In fact, some of the weakest periods for value stocks compared with growth stocks have been followed by some of the strongest. On March 31, 2000, growth stocks had outperformed value stocks in the U.S. over the prior year, prior five years, prior 10 years, and prior 15 years, according to research conducted by our firm. As of March 31, 2001 - one year and one market swing later - value stocks had regained the advantage in each of those time periods. Why such a dramatic swing? It's human behavior to stick with what's working, and during periods when growth stocks are outperforming, many investors keep piling into those stocks. But many long-term investors think of it another way: The expected return on relatively cheap stocks is getting higher, which means more opportunity. As I like to say, value stocks are crouching lower now so they can spring up higher later. Over half a century of observing markets, time and again I've seen that returns come in spurts. That's why getting into and out of the market repeatedly is such a bad idea - you're too likely to get caught on the wrong side of your decision. You can't time returns. And you can't predict them. To capture the historical premiums you have to stay disciplined. My long career in finance has taught me that there's great value in keeping perspective, which includes keeping perspective on value. As my friend Robert Novy-Marx says, "I wake up every day expecting to see the value premium." I, too, wake up every day expecting value stocks to deliver higher returns for investors. Time has only strengthened that conviction". https://www.marketwatch.com/story/youre-loving-high-flying-growth-stocks-now-but-your-money-should-be-in-these-companies-this-market-pro-says-2020-08-20?link=sfmw_tw
  • Kære brugere på Proinvestor.

24
    0 Votes
    24 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I 2014 sagde jeg ja til en fritidstjans som redaktør på det konkurstruede finansmedie Proinvestor.com. Det blev efterfølgende til noget, som lignede et dobbeltarbejde fra tidlig morgen til sen aften ved siden af arbejdet i mine egne virksomheder. Om alting er - Proinvestor.com overlevede, brugerne strømmede til på websiden og på Facebookdelen. Sidevisningerne voksede, kreditorne blev betalt og gælden nedbragt allerede i de første år. I de senere år åbnede jeg for donationer fra jer trofaste brugere. Det betød først og fremmest, at maskinrummet med nye servere og firewalls blev opgraderet, så sitet ikke længere kollapsede som et korthus under hackerangreb og ustandselig blev inficeret med virus. Uden jer havde sitet ikke eksisteret den dag i dag. I dag kl. 12 blev handlen afsluttet. Jeg har købt Proinvestor.com - Danmarks største uafhængige aktiedebat, chat og nyhedsmedie. Tak for støtten til alle jer som har været med rejsen. Jeg håber forsat i fremtiden, at have jer alle sammen med ombord. Kærlig hilsen Helge [image: 85475_116317121_10224607523161404_6246388339878135471_n.jpg]
  • Cantargia - Halvårsrapport

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Rapport: First half 2020 (1 Jan 2020 - 30 Jun 2020) https://www.cantargia.com/en/investors/financial-reports [image: 86011_Cantargia.jpg]
  • Investeringstanker

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    U
    God morgen Ligger med morgenkaffen i sengen, millionærklubben i ørene og en god kaffe og min PC på stødet. Fantastisk morgen! Præmissen er at købe en ejerandel af et selskab og holde det resten af livet og forsøge at ramme et af de få superselskaber, der vil gøre det bedre end de mange øvrige. Hvad er det vigtigste at holde sig for øje, hvis man har med stock pick investeringer at gøre og kan man overhovedet ramme en af de få superaktier, der over så lang en periode vil gøre det bedre end gennemsnittet?
  • Aggressiv shortning af "crazy stupid" kinesiske tech-aktier

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Famed short-seller Andrew Left is aggressively shorting a "crazy stupid" Chinese stock that has gained more than 320% on the New York Stock exchange in 2020, as he believes it has exaggerated its earnings and will eventually be delisted. The activist short-seller and founder of Citron Capital, told Business Insider that he believes that the earnings of GSX Techedu are grossly inflated "anywhere between 50 to 80%." GSX, which is an online education provider, has surged despite a number of claims by various short-sellers casting doubt on the company's performance"...... https://www.businessinsider.com/gsx-techedu-stock-price-short-seller-andrew-left-bets-against-2020-8?r=US&IR=T
  • Teknisk analyse af guld

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Her er en teknisk analyse af guld. https://www.youtube.com/watch?v=VeeE3bfZjtc&feature=youtu.be
  • BLINK - opdatering om mulig svindel m.m.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er dagens video klar. Og igen handler det om BLINK, som jeg fortalte om i går. BLINK er kommet ud med en udtalelse, og et advokatfirma er ved at varme op til et gruppesøgsmål mod firmaet. Vi gennemgår de forskellige aspekter, og så kigger vi på, om der findes nogle alternativer til BLINK, hvis man vil investere i rene EV-charging aktier. https://www.youtube.com/watch?v=-lkMwcRCGsI
  • Tesla i rekordkurs - over kurs USD 2000

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Tesla i rekordkurs - over kurs USD 2000 I USA til middag er Tesla-aktien oppe med 6 pct, hvilket får aktien til at lande i kurs 1993,32 USD. Den voldsomme stigning skyldes, at ETF'er med fokus på netop den amerikanske elbilproducent oplever rekordstore investeringer. Og de skal jo placeres i de underliggende aktiver. Altså i Teslas aktie. https://www.euroinvestor.dk/nyheder/tesla-i-rekordkurs Tænker at nogle har brændt fingrene på Tesla-shorts herunder Lars Seier Christensen. "Lars Seier: Derfor tør jeg shorte Tesla" https://www.euroinvestor.dk/nyheder/lars-seier-derfor-toer-jeg-shorte-tesla "Tesla-aktie stiger som en raket og synes ustoppelig – men nu vælger Lars Seier at shorte aktien – “den er sindssygt overvurderet”" https://borsen.dk/nyheder/markedsberetninger/tesla-aktie-op-som-en-raket-men-lars-seier-shorter-nu
  • SP500/DAX

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej. Ser svagt ud pt. i disse markeder. DAX gik vidst i stå da euroredningen blev nedstemt af medlemmerne. SP500 er spændende idag, er den toppet kortsigtet? Peger den allerede lidt nedad? Synes heller ikke at nyhederne er gode nok til denne aktieoptimisme. Flere arbejdsløse i USA og lav forbrugertillid i Danmark. Hvad tænker i om situationen i markederne?
  • Deja vu

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Der er nok flere, som følger det amerikanske marked, der lige som jeg sidder tilbage med en deja vue oplevelse, der bringer tankerne tilbage på 2000/2001 og bliver noget skeptiske, når man kan opleve at selskaber som Tesla og Apple på en uge kan stige hhv. ca. 25% og 6%. At værdien af selskaber af den størrelse uden væsentlige nyheder kan ændre sig så meget på en uge lyder for mig ret vanvittigt. Disclaimer. Jeg har selv en ret stor AAPL position købt i juli 2006. https://miro.medium.com/max/4000/1*m4NtFKsGY-Y_iDH8TgyCxw.jpeg