Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Mærsk bunden?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Hvad tænker i om Mærsk aktierne, hvor er bunden? Om lidt er der kæmpe udbytte, vil der blive købt op inden da eller skal vi længere ned. Er der nogen som kender tallene for Rusland, hvor mange procenter udgører det marked samlet set. i min verden er en konflikt lig med højere rater og usikkerhed - hvorfor falder kursen? jeg er med på, at prisen på olien stiger heftigt, men 3000 kroner på en uge - hvor er bunden. Nogle bud på det her?
  • VW og Porsche

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Er Porsche ikke allerede noteret? eller hvad mener herr AA VWs CFO Arno Antlitz oplyste, at selskabets fortsat arbejder på, at få Porsche, som selskabet er storaktionær i, børsnoteret og han tror på at det kan ske allerede i fjerde kvartal i år
  • Aktier: Federal Reserve: Den hårfine rentebalance

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. Det ordinære marts møde kulminerer med dagens renteannoncering. Der kommer (formentlig) den første rentestigning på 0,25 % - og hvad siger investorerne så til det? Ugens mest spændende økonomiske udmelding kommer i aften, dansk tid, når udfaldet af FED mødet bliver offentliggjort Det er næsten afgjort på forhånd, at der der 1)kommer en renteforhøjelse og 2)at den bliver på 0,25 % Under alle omstændigheder vil Federal Reserve formand Jerome Powell efterfølgende give en præsentation af forventninger til forskellige økonomiske størrelser som vækst, inflation, etc. Beslutningen vil naturligvis være nøje afstemt i forhold til forventningerne Rentestigning kan give aktiestemning Det lyder måske lidt som den forkerte konklusion, men beslutningen om at hæve renten kan berolige aktieinvestorerne lidt. Rentestigninger er ikke længere, som i efteråret, en ny nyhed, og de seneste dage har investorerne - på den ufede måde - skulle vænne sig til at renterne er på vej op. Likviditeten er blevet suget ud af markedet, og tidligere vækstkometer, er faldet massivt. Ikke på grund af nye og skuffende resultater, men fordi den pris, som investorerne er villige til at betale for aktierne i et rentestigningsscenarie, har været stadig faldende. Her til morgen, onsdag er renten på den 10 årige amerikanske rente på 2,15 %. Investorerne forholder sig roligt afventende. Det vil ikke være særligt overraskende, hvis rentestigningen, når den kommer senere, vil blive mødt med en let positiv aktiereaktion. Lidt på samme måde, som når en elev kort inde i en eksamen begynder at løsne lidt op, fordi hun da har vished for at hun kender det stof, som hun bliver prøvet i.
  • Nordiske Invest-selskaber. Optimer afkast, minimer risiko.

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Investeringsselskaber i Norden. Optimer afkast - minimer risiko i 2022 og frem ... Hej, Jeg tænkte at jeg ville lave en tråd omkring investeringsselskaber i Norden der er listet på Nasdaq i Danmark, Sverige og Finland eller på Oslo Børs i Norge. PS: Der er IKKE tale om investeringsforeninger! Grunden til denne tråd, er at det kan være en måde at minimere sin risiko, da man spreder sig i hvert investeringsselskab, der så indeholder en blanding af både noterede og unoterede selskaber. Derfor kan man bedre akkumulere løbende, eller måske flytte sin penge fra et investeringsselskab til et andet. Så det er en lidt anden type tråd en min daytrader-tråd, da det her måske er mere en buy-and-hold, eller en akkumulerings-strategi ... og måske nogle gange en hvor man tager gevinst et sted, fordi risk/reward er bedre i et andet investeringsselskab. Til orientering, så bliver alle selskaber herunder behandlet af SKAT i Danmark på præcis samme måde som hvis du havde købt almindelige aktier i Norden. Anyway, herunder er listen over investeringsselskaber i Norden, som vi skal igennem ... en efter en. Håber I er friske? Vi skal dog ikke nødvendigvis igennem investeringsselskaberne herunder i den rækkefølge som de er listet herunder. Sverige: InvestorAB Kinnevik Avanza Bank Bure Equity EQT Industrivärden Intrum Latour Lundbergs Nordnet Ratos Catella Collector Creades Eastnine Hoist Finance Svolder Traction Öresund Havsfrun Investment Midway Naxs Mangold Finland: CapMan Enento eQ Evli Taaleri EAB Panostaja Sievi Capital United Bankers Norge: Aker ABG Sundal Collier Axactor B2 Holding Saga Pure Treasure Er der stemining for denne tråd?
  • Nasdaq: Så fangede aktiebjørnen teknologiinvestorerne

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. Vi har tidligere set det med DAX, EURStoxx, og nu er turen også kommet både til Nasdaq 100 og "Composite": Bjørnen er kommet efter mere end 20 % nedtur For nogle uger siden ramte DAX indekset "bear marked" Nu er turen så kommet til Nasdaq, hvor både Nasdaq 100 og "Composite" er blevet ramt af den 20 %+ nedtur, som karakteriserer et bear marked. Her måles udelukkes på udviklingen fra toppen uden at skele til en bestemt tidsperiode. I rækken til højre kan samtidig ses udviklingen for andre tidspunkter. År til dato afkast er negativt med næsten 20 %. Det er hvis man måler fra toppen, at tallet kommer ned på ca. 21,5 % fra det højeste punkt fra november 2021. I nedenstående figur 2 har jeg vist udviklingen for 5 store amerikanske selskaber: Apple, Microsoft, Tesla, Nvidia, AMD Af figuren fremgår at alle selskaber er faldet en del. Apple/Microsoft dog mindst, mens de 3 andre nogenlunde har haft den samme 25%+ nedtur. Ruslands overkørsel af Ukraine har klart gjort en negativ forskel Den reelle årsag til nedturen er dog kombinationen af høj prisfastsættelse, en betydelig multiple ekspansion og højere prisfastsættelse som følge af rentefaldet, og netop i 2022: Stigende renter og forventninger om yderligere stigninger. Til sammenligning er det danske C25 indeks faldet med 12,58 % aktuelt år til dato. Det er også "meget", men selvsagt ikke i "bjørneterritorium" En af årsagerne til at de danske selskaber i gennemsnit holder skansen, er at USD styrkelse er gode for de danske life science selskaber, og ikke mindst for udviklingen i Novo Nordisk Figur 1: Udviklingen i Nasdaq Comp, 1 år Kilde: Nordnet Figur 2: Kursudvikling år til dato i Tesla, Apple, Microsoft, Nvidia, AMD Kilde: Nordnet [image: 102004_image003_2_.png] [image: 102004_image001_4_.png]
  • Kina

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Kina og Rusland holder sammen. Kina køber sig ind i Rusland. Skal Kina så også have vestlige sanktioner? De vestlige sanktioner mod Rusland får vel ikke den ønskede effekt når Kina bare gør det omvendte af os i vesten? \n\n"\nKina vil købe større andele i russiske råvareselskaber\n8.3.2022 13.34·\n\nKrigen i Ukraine presser ikke kun forsyningskæderne i vesten, men også Kina er mærket af de markante prisstigninger på energi, råvarer og fødevarer.\n\nDerfor overvejer den kinesiske stat at købe større andele i russiske energi- og råvarevirksomheder såsom gasgiganten Gazprom og aluminiumsproducenten United Co. Rusal International.\n\nDet fremgår af Bloomberg News.\n\nAktieopkøbene skal foregår gennem Kinas statsejede virksomheder som eksempelvis China Interantional Petroleum, China Petrochemical, Aluminium of China med flere.\n\nDertil er Kina meget opsatte på, at dette ikke er en støtte til Ruslands invasion i Ukraine, men blot er en sikring af landets import af energi, råvarer samt fødevarer.\n\n.\˙ MarketWire\n\nDaniel Schlosser\n"
  • Aktiekollaps i Kina

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. På indeksoverfladen har der været aktiekursfald på ned til et "Bearmarkeds" niveau i Tyskland og EURSTOXX. 20 % på indeksniveau er ikke kun noget, men rigtig meget. Der er dog andre steder, hvor investeringsnedturen har været langt større og smertelig, som det fremgår af nedenstående 3 figurer over udviklingen i kinesiske aktier, Cathie Wood Innovation ARKK og de tidligere helt elektriske elbilsaktier: Investorerne flygter ud af Kina: Den kinesiske aktienedtur, som har varet i nogle år, er blevet accelereret de seneste uger efter Ruslands overkørsel af Ukraine Det seneste år er de kinesiske aktier, udtrykt igennem MSCI China faldet med mere end 1/3. Alibaba er en af de prominente aktier, som er faldet massivt, men også andre selskaber som Bidu, Tencent og JD er kurskollapset. Investorerne frygter for og flygter formentlig fra, at investering lex Rusland/Ukraine udenfor "normale demokratier" vil bære en ekstrem høj risikopræmie. Eller sagt på en anden måde: Investorerne frygter, at det bliver dyrt at investere i og handle med de forkerte. Indtjeningsforventningerne til udvalgte kinesiske selskaber er faldet markant over de seneste måneder. Kæmpe likviditetsvakuum suger ilt fra vækstmæssige himmelstormere Cathy Woods og den fremragende aktiekursudvikling fra 2017 og år frem, skabte en aktiemæssig guldgraverstemning, som ikke mindst var drevet af udviklingen i Tesla aktien. Tesla klarer sig stadig godt, selv om aktien de seneste uger er faldet til et niveau, som ligger 1/3 under det højeste nogensinde. For en række andre tidligere himmelstormere, ser tingene sværere ud end for Tesla. For ARK Innovation (Cathy Wood portefølje) er der tale om et fald på 2/3 fra de højeste niveauer, som det fremgår af nedenstående figur 2. For de som investerede fra starten og har holdt ved siden, har det dog stadig været en god forretning. Den dårlige nyhed er, at det er der formentlig kun meget få som har. En god udvikling får flere venner og vinger over tid, og langt de fleste investorer har meget store tab på deres beholdninger. Kollaps i elbilsaktier Af nedenstående figur 3, fremgår kursudviklingen for udvalgte elbilsaktier. Det drejer sig om de kinesiske Lucid Motors, Xpeng, NIO samt amerikanske Rivian, som blev børsnoteret under stor interesse i 2021. Man kan ikke kommet til anden konklusion, end at en boble er brast og elbilsaktierne er kortsluttede: Tesla trak formentlig interessen for hele elbilsaktier markant op. Jo mere Tesla steg, jo mere var der brændstof til argumentet om den relative prisfastsættelse (Noget er billigere end andet, som er (meget dyrt)). Alle andre elbilsselskaber var undervurdret i forhold til Tesla, som stadig har en ekstrem prisfastsættelse, men som formentlig også, prisfastsættelsen uagtet, er lidt i sin egen liga. De kinesiske aktier har udover at mærke at likviditeten bliver suget ud, også haft udfordringer med 1)den generelle kinesiske aktienedtur, og 2)stigende råvareomkostninger på specielle metaller, kan have haft en betydning for udviklingen. Figur 1: Udviklingen i kinesiske aktier, Ishares, MSCI China, 1 år Kilde: Nordnet AB Figur 2: Udviklingen i ARK Innovation, 5 år Kilde: Nordnet Figur 3: Udviklingen i Lucid, NIO, XPENG, Rivian Automotive, 1 år Kilde: Nordnet [image: 101963_image003_1_.png] [image: 101963_image002_1_.png] [image: 101963_image001_3_.png]
  • 8 kr per kwh el. Ja du læste rigtig......

48
    0 Votes
    48 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Aldrig før har elpriserne været så høje som nu. I morgen runder de danske elpriser flere nye rekorder. De næste 24 timer er den rå elpris 3,45kr per kwh i gennemsnit. Den peaker endda med 5,2kr per kwh. Altså før nettarif, elafgift og moms.... Inkl så runder prisen 8kr per kwh peak pris, og ca 6 kr i snit for hele døgnet!! Og da de norske vandmagasiner er langt under normalt niveau, så kommer vi til at se forhøjede elpriser over det meste, hvis ikke hele året. Der er ikke noget at sige til stort set alle solcelle leverandører har mere end travlt i disse tider. Tænker det er et meget fint udgangspunkt for bla Ennogie. Jeg er ret spændt på Ennogies guidning for 2022.(Kommer 29/3) Jeg tror vi taler nord for 50 mio. Det kan komme til at stikke ret meget af, særligt i Tyskland som skal have reduceret deres store afhængighed af Putins gas Vh T,
  • Høje priser på energi, råvarer og fødevarer -hvad nu?

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det ligner, at vi er på vej ind i en recession i Europa med den nuværende situation, hvor priser på energi, råvarer og fødevarer er på himmelflugt. Helge Larsen skitserer de store linjer og går ned i bl.a. energisektoren - både den sorte og grønne del. https://www.youtube.com/watch?v=FAuWC9y-dvg
  • Stor ordre på jagerfly til Lockheed Martin

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    https://borsen.dk/nyheder/udland/tyskland-vil-opruste-luftvaaben-med-kampfly-fra-usa?utm_source=borsen&utm_medium=row_1&utm_campaign=list_3
  • SKAT\'s lommeregner aktier

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvis ikke man har anvendt SKAT's lommeregner-system omkring aktiegevinst/tab, men i stedet selv beregnet og skrevet et samlet resultat - kan man så slette de poster der står som uafsluttet fra tidligere år. De bliver ved med at mudre billedet år for år. (I ved det der lomme-regner icon ved siden af beløbet SKAT mener man har haft i gevinst eller tab på aktier for året - når man er inde og vil rette årsopgørelsen). Jeg har ikke kunnet finde ud af det de senere år i hvert fald. Ved ikke om det kan være blevet lettere i dag, eller om man skal have fat i SKAT for at de kan fjerne noget manuelt. Det virker da helt håbløst i så fald. Det har været i begge retninger - at der enten beregnes for lidt eller for meget. SKAT kan vel stadig ikke finde ud af bull/bear certifikater automatisk? Det er tragikomisk at man ikke er kommet længere i forhold til at få lavet noget mere simpelt og at det skal være så besværligt år efter år.
  • Så er den gal igen i Kina.. Peter Sand.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    V
    http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/infocus/virus/news/content/post_9615712.html https://twitter.com/hashtag/supplychains?src=hashtag_click
  • Pandora 4. kvartal 2021

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Vedhæftet syv figurer i relation til Pandoras 4. kvartal. Klik for at gøre dem større. [image: 101951_luxury_revenue_annual_sumFalse.png] [image: 101951_luxury_operatingMargin_annual_sumFalse.png] [image: 101951_revenue_segment_geo.png] [image: 101951_stores.png] [image: 101951_roic.png]
  • Rusland - Ukraine

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg følger denne analyst i Linkdin Jyri Raitasalo der kommer ganske god info igennem ham.\nSenest disse indlæg go henvisninger.\n\npost med linkes synes ikke at kunne afsendes i Proinvestor, så derfor må i selv opsøge ham på linkedin.\n\nUd over at deltage her, prøver jeg at gøre hvad der er mig muligt. I krig går jeg ikke, men jeg har kontaktet forskellige i Dansk Gasindustri for at få lukket for Russiske gasindkøb, selv om jeg kommer til at fryse.\n\nDerudover prøver jeg igennem sociale medier at få informationer frem til Russere, om hvad der rent faktisk foregår i Ukraine - mange Russere har ingen ide om hvad der rent faktisk foregår. Men det er lidt vanskelig for mange kanaler er lukkede eller man skal betale for at få adgang til dem.\n\nJeg har således tilskønnet ledere af sociale netværk at muliggør kommunikation til den almindelige russer.\n\nDet er ikke meget jeg kan gøre aktiv, men det jeg kan prøver jeg. Der er selvfølgelig altid den fare at jeg udsætter min virksomhed for fare for cyberangreb i denne forbindelse.\n\nHvis i har nogle Russiske forbindelser prøv at få informationer frem til dem. \n\n
  • Udbytte skat spørgsmål

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg har et spørgsmål til udbytteskat. På min opgørelse fra banken står der f.eks udbytte 60.000 Tilbageholdt udbytte skat 27% 16.200 beløb til udbetaling 43.800, hvilket er beløbet jeg får udbetalt. På min opgørelse kan jeg se at jeg bliver opkrævet udbytteskat for det beløb jeg har fået udbetalt I udbytte, så for mig ser det ud at at jeg bliver beskattet 2 gange af mit udbytte? Kan dette være rigtigt? Jeg kan ikke finde det tilbageholdte beløb nogen steder i min årsopgørelse. Håber nogen kan forklare mig på en pædagogisk måde hvordan det hænger sammen ?
  • SMS - Ny stærk profil og nye initiativer

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Scandinavian Medical Solutions opruster med stærk profil og søsætter nye initiativer. 11.3.2022 09:07:57 Scandinavian Medical Solutions A/S Investor Nyheder Investornyhed Nr. 9 - 2022 \11-03-2022 Scandinavien Medical Solution A/S har en betalt digital IR-aftale med ProInvestor. Læs meddelelsen:\n\n 101896_SMS_Selskabsmeddelse.pdf
  • Sanistål årsrapport 2021

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    https://publikationer.sanistaal.dk/Sanistaal/Finans/aarsrapport-2021/?_ga=2.1400440.839721498.1646720940-145104688.1639643244&page=1\n\n Sanistål vurderes, ifølge mig, til ca PE (2022)=14 efter udbytte (0 DKK). A&O Johansen vurderes, ifølge A&O, til ca PE (2022)=9,5 efter udbytte. Solar A/S vurderes, ifølge mig, til ca PE (2022)=11 efter udbytte. Skatten er en usikkerhed.
  • Danske bankaktier: ECB udmelding er gode nyheder. Comeback?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. De danske bankaktier startede året som "torden og lynild", frit efter kaptajn Haddock i Tintin, men kom siden meget hurtigt ned på jorden igen. De seneste dage er nedturen igen vendt til optur og ECB udmelding giver muligheder for mere Danske bankaktier startede året med større stigninger Det skete i en periode, hvor der generelt var usikkerhed og kursfald for C25 indekset Forrest i opturen lå Jyske Bank, men der var også pæne stigninger til bl.a. Sydbank og Danske Bank. Udviklingen fremgår af nedenstående figur 1, hvor de 3 bankaktier er sammenlignet med udviklingen i C25. Bag opturen lå flere forhold Fortsættelse af 2021 stigninger. 2)Forventninger om at lave/ingen tab ville fortsætte. 3)Høj BNP vækst 4)Faldende omkostninger. 5)Forventninger om stigende renter, som ville være positivt for udviklingen i rentemarginalen og nettorenteindtægterne Så kom Ruslands aggression i Ukraine, som blæste stigningerne væk, og sendte alle aktier, især bankaktierne ned. Det er ikke så mærkeligt. Kombinationen af en usikkerhedsfaktor, som ville sænke vækstforventningerne og gøre rentestigninger mindre sandsynlige, var/er ikke gode nyheder for bankerne Torsdagens udmelding fra ECB om udviklingen i den forventede pengepolitik var lidt mere høgeagtig end forventet, men ikke meget mere, som nogen efter min mening lidt har fejlfortolket EURen blev svækket over for USD, og det ville næppe være sket, hvis investorerne havde opfattet udmeldingen som meget høgeagtig Konkret forventer ECB, at krigen i Ukraine blot vil koste 0,5 % på væksten i år, og derfor planlægger ECB at udfase obligationsopkøbsprogrammet i 3. kvartal og hæve renten senere Den vækstprognose må bygge på en antagelse om at 1)et underliggende stærkt momentum i økonomien 2)At der hurtigt kommer en fred i Ukraine 3)at gas- og oliepriser hurtigt falder igen ECB tilføjer, at i et risikoscenarie, kan det koste 1,4 % point på væksten, at der er krig i Ukraine Rentescenarie måske igen intak For bankinvestorerne er det gode nyheder. Renterne er måske ikke helt så meget på vej op, som nogen havde regnet med for blot uger siden, men pilen peger stadig op. Samtidig håber investorerne, at de øvrige forudsætninger, jævnfør 5)ovenfor stadig overvejende er intakte. Derfor er bankaktierne igen begyndt at stige. Hvis krigen i Ukraine forhåbentlig slutter snart med et godt udfald, kan det forstærke investorernes opfattelse af, at scenariet igen kan være intakt. Figur 1: Kursudvikling i Jyske Bank, Sydbank, Danske Bank og OMX C25 år til dato Kilde: Nordnet [image: 101891_image001_1_.png]
  • Carlsberg: Fjerner guidance

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet. Der har været spekuleret i det lige siden den 24/2, hvor Rusland løb Ukraine over ende, og i går løftede Carlsberg let af sløret for fremtiden: På grund af usikkerheder med hensyn til Rusland/Ukraine fjerner Carlsberg sin guidance for 2022. 2022 bliver et år præget af mange ekstraordinære omkostninger. Huminitær hjælp i Ukraine, stigende råvareomkostninger, væsentlig lavere salg i Rusland/Ukraine for blot at nævne nogle af dem som er mest synlige Derudover kan der blive tale om at foretage en engangsnedskrivning på værdien af aktiverne i Rusland. Samlet udgjorde Rusland/Ukraine 13 % af omsætning og 9 % af indtjeningen i 2021. Carlsberg er i gang med at vurdere fremtiden i Rusland. På nuværende tidspunkt er alle muligheder åbne. Det ser ud til at blive vanskeligt at videreføre de russiske aktiviteter efter en fred, hvorimod fremtiden i Ukraine efter den fred, som forhåbentlig kommer inden længe, kan være bedre, men næppe helt afklarede, jævnfør nedenfor. Spørgsmålene der trænger sig på i den henseende er bl.a. Hvor tæt forbundne er Carlsberg Rusland/Ukraine - producerer de til hinanden? Er der en risiko for en nationalisering i Rusland. Hvor stor er den og vil der blive tale om en kompensation til Carlsberg i så fald, eller blot tale om en konfiskation? Kan Carlsberg overhovedet gøre sig håb om at sælge "Rusland" til nogen anden virksomhed - formentlig russisk i givet fald - og kan de betale noget særligt, eller vil Carlsberg være tvunget til at forære det væk. Hvordan ser fremtiden for de Ukrainske fabrikker ud? Selv efter en fred, ligger Ukraine geografisk hvor det ligger. Rusland gik over stregen og over grænsen, og der er ingen garantier for at det ikke vil ske igen en anden gang. Det kan betyde et totalt exit også fra Ukraine Nedskrivning er økonomisk håndterbart 2022 bliver et år Carlsberg helst ville have været foruden. Når det er sagt, er Rusland/Ukraine situationen - alene set ud fra en økonomisk situation - håndterbar. En nedskrivning og dermed indirekte egenkapitalpåvirkning er nok negativ, men da gælden er under kontrol, vil det ikke være nogen større katastrofe. Usikkerheden består, og for Carlsberg vil/bør udviklingen i Rusland/Ukraine også få selskabet til at overveje, hvordan fremtiden ser ud i Asien - specifikt i Kina, hvor den geopolitiske risiko ikke er af samme dimensioner, men alligevel en risikofaktor, som skal tælles og vurderes med. Fremtiden for Carlsberg og for den sags skyld mange af vores andre danske globale virksomheder er til debat, overvejelser og et grundigt eftersyn?
  • Casen Vestas

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Jeg er langsigtet varm på Vestas, for hvem skal ellers producere alle de vindmøller den grønne sikkerhedspolitiske omstilling kræver. For kinesiske skal vindmøllerne nok ikke være.\n\nFor godt 14 dage siden, hvor kursen dykkede under 160 var jeg absolut i købsmode.\n\nSiden er vi blevet ramt af konkrete problemer med aftalte leverancer til Rusland og stigende priser på stål og energi. Og kursen er steget voldsomt, så jeg steg af toget for et par dage siden i kurs 222. Udsigterne på kort og mellemlang sigt er ganske enkelt for usikre og forventningerne til lønsom produktion er længere ude i fremtiden.\n\nJeg skal ind igen, men er usikker på, hvad kursniveauet skal være. 150 giver umiddelbart mening, men derned kommer vi nok ikke eller hvad ?\n\nNogen der har en holdning ?