Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Investeringspodcasten: SVB - er det finanskrise 2.0

    46
    0 Votes
    46 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Er Silicon Valley Bank-krisen et varsel om en ny finanskrise? Vær med, når vores værter undersøger den aktuelle situation, præget af mistillid, dårlig ledelse og utilstrækkelig risikostyring, samt dens indvirkning på økonomien. Kom tæt på begreber som varighed, mark-to-market, og spredningsrisiko. Hør diskussionen om FED's dilemma: skal de hæve renten eller gribe ind i markedet for at berolige frygt og usikkerhed? Og kan GN Store Nord blive udsat for et opkøbstilbud? 00:00 - 01:11 Intro 01:11 - 04:30 Silicon Valley Bank 04:30 - 08:38 Varighedsmismatch 08:38 - 12:25 Investorernes reaktion til SVB 12:25 - 15:05 Hvad gør FED? 15:05 - 22:45 GN Store Nord er presset 22:45 - 26:13 Er Guldlok-scenariet væk? 26:13 - 28:43 Råvarer https://www.youtube.com/watch?v=xikG3IX4z3M
  • Er Credit Suisse begyndelsen til noget langvarigt og værre?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Investorerne er naturligt og behørigt nervøse for tiden. Nedturen i Silicon Valley Bank og "redningsaktionen" i Credit Suisse efterlader en række ubesvarede spørgsmål, som Hansen og Larsen vender i ugens afsnit af Investeringspodcasten. Er det her begyndelsen på en ny finanskrise? Hvorfor - hvorfor ikke? 00:00 - 01:46 Intro 01:47 - 07:29 Credit Suisse - er det begyndelsen på noget varigt og værre? 07:30 - 09:03 Redningsaktionen og AT1 kapital 09:04 - 11:29 Er danske banker i farezonen? 11:30 - 17:46 Hvad betyder finanskrisen eller de finansielle udfordringer? 17:47 - 21:12 Hvad bliver konsekvensen for centralbanker, inflation, rente, udviklingen i indtjeningsforventninger? 21:13 - 25:44 Lidt mere om dagens FED-møde https://www.youtube.com/watch?v=G08gNseFmNg
  • Flot regnskab fra Wirtek

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    I dag kom der regnskab fra et af de mindre small-capselskaber på Nasdaq.CO, nemlig it-selskabet Wirtek. Som jeg vurderer det, så er selskabet for "billigt" målt på nøgletal. Selskabet omsatte for knap 66 mio. kr. i 2022. Op fra 45,3 mio. kr. i 2021 og en tredobling i forhold til omsætningen for 5 år siden. Så de vækster flot. EBITDA endte på 7,5 mio. kr. og resultat efter skat på 5,1 mio. kr. En femdobling i forhold til resultatet for 5 år siden. Også udsigterne for indeværende år ser gode ud. Der er ingen gæld i selskabet, og der er en formue på knap 16 mio. kr. Børsværdien er i dag 110 mio. kr. ved kurs 14,80 kr. Der er generalforsamling den 22/4 og her udlodder selskabet 0,42 kr. pr. aktie. Det er faktisk også flot. Men tjek selv årsberetning og regnskab ud - det ligger her: file:///C:/Users/Kai/Downloads/03226241.pdf
  • AMBU: Ambitiøs, realistisk og tanker om en kapitalforhøjelse

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet AMBU afholder kapitalmarkedsdag og opdaterer forventninger. Der er ikke store overraskelser, men måske alligevel lidt AMBU forventer at markedet for engangsendoskopi over de kommende 5 år vil 3-4x fra aktuelt 5 mia. til 15-20 mia. AMBU fastholder indeværende års forventninger om en organisk vækst på 5-8 % og en EBIT margin fsp på 3-5 % AMBU vil indenfor de kommende år nå over 10 % EBIT margin. Forventningerne aktuelt fremgår af nedenstående skema. Det svarer nogenlunde til analytikernes forventninger AMBU vil indenfor de næste 5 år nå 20 % i EBIT margin AMBU overvejer en kapitaludvidelse på ca. 5 % af nuværende aktiekapital. Det svarer til ca. 11 mio. nye aktier i givet fald i forhold til den nuværende aktiekapital på 223 mio. aktier Ved en kurs på 102 svarer det i runde tal til 1,14 mia. i nye aktiepenge Flere aktiepenge behøver ikke være et problem men kræver tillid AMBU vil genoprette sin profitabilitet igennem høj profitabel vækst. Kortsigtet svarer forventningerne til konsensus. 20 % i EBIT margin svarer nogenlunde til der hvor AMBU tidligere næsten var. En kapitaludvidelse i givet fald på 5 % af nuværende markedsværdi bør ikke afskrække investorerne. Hvis man skal have flere penge, skal man som Egon Olsen have en god og perspektivrig plan, som man kan indfri. [image: 111553_image001_13_.png]
  • FED: 0,25% + dataafhængig pengepolitik + værktøjskasse

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Når den amerikanske centralbank Federal Reserve afslutter sit møde i aften, sker det højest sandsynlig med rentestigning på 0,25 % FEDs marts møde kulminerer i dag Med renteannoncering på 2 dages mødet De seneste uger har den finansielle usikkerhed forandret det pengepolitiske billede noget Dengang var 0,5 % forhøjelse meget mulig Nu er 0,25 % mest sandsynlig Det skyldes den nuværende finansielle uro Og den implicitte effekt den finansielle uro har på bankernes lyst til at låne ud Den manglende lyst betyder strammere kreditvilkår og virker som en centralbankforhøjelse eller flere på økonomien Der er stadig behov for lidt højere renter for at sikre sig at der bliver lagt det maksimale pres på forbrugernes købekraft, som ultimativt skal tæmme inflationenSamtidig bevæger FED sig på den delikate balancebum De skal vise handlekraft, men ikke styre økonomien i en dramatisk vækstafmatning 0,25 + dataafhængig pengepolitik + værktøjskasse En renteforhøjelse på 0,25 %, som forventes af de fleste vil være den salmoniske mellemløsning. Ledsaget af en understregning af, at pengepolitikken er dataafhængig og at FED er klar til at gøre det nødvendige både med hensyn til inflation og for at sikre den finansielle stabilitet og bruge sin "værktøjskasse"
  • SVB igen igen - havde FA-krystalkuglen svaret?

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    I denne traad 111535 spoerger Markettimer , om man kunne have forudsat bank-krakkene med TA: https://proinvestor.com/boards/111535/ Jeg har spurgt mig selv om praecis det samme det seneste par uger mht Silicon Valley Bank ($SIVB); blot med udgangspunkt i FA. Jeg havde i sinde at lave nogle figurer, men New York Times kom mig heldigvis i forkoebet i loebet af weekenden. Der er sagt og skrevet meget om SVB og de andre banker, men det her er den klart bedste artikel jeg har laest: Why People Are Worried About Banks https://www.nytimes.com/interactive/2023/03/18/business/why-people-are-worried-about-banks.html Jeg synes SVB er en af de allerstoerste begivenheder siden finanskrisen i 2008 og siden LTCM 1998, og jeg synes, at det fortjener fokus. Jeg var ikke selv opmaerksom paa SVB, indtil Peter Thiel et par dage i forvejen opfordrede andre til at haeve deres indestaaende. 1) Den foerste figur fra NYT har titlen "Unrealized gains and losses on each bank's investment securities as a share of its deposits". Den viser klart og tydeligt, at der allerede flere maaneder i forvejen var problemer, og de var stoerre hos SVB end andre banker. 2) Den anden figur fra NYT har titlen "Top 50 banks by share of deposits that are not insured by the FDIC". Det er en rigtig god figur, som jeg selv ville have lavet, men jeg havde ikke data. Den viser, at SVB havde en stoerre procentdel end nogen andre, der ikke var daekket af FDIC, fordi beloebene var stoerre end FDIC-graensen paa $250k. Hvorfor er det vigtigt? Hvis der opstaar frygt, saa vil ikke-forsikrede penge helt naturligt blive haevet. Den krakkede Signature Bank ($SBNY) og den knock-outede First Republic Bank ($FRC) ligger/laa heller ikke helt godt i svinget. 3) Den tredje figur fra NYT har titlen "Banks with less cash on hand may be more likely to bear losses if there is a rush of withdrawals". Igen viser den, at SVB ikke var velpolstret, og kontanter kun udgjorde et tyndt udsnit af aktiverne hos hedengangne SVB og Signature Bank. 4) Nogle af mine egne figurer. En figur viser nedgangen i kontanter i absolut forstand og ift samlede aktiver. En anden figur viser det voksende ikke-realiserede tab. De havde ved udgangen af 2022 faerre kontanter end det ikke-realiserede tab. Ved udgangen af 2021 var det ikke-realiserede tab vaesentligt mindre. 5) Jeg har klippe-klistret afsnittet HTM (held-to-maturity) Securities fra side 125 i deres 10K, hvor der staar sort paa hvidt, at de sidder paa et tab paa $15,106mia, hvis de ikke holder til udloeb. 6) Jeg har ogsaa vedhaeftet en tabel fra side 66 i deres 10K, der viser, at stoerstedelen af HTM securities loeb mere end 10 aar; $86,038mia ud af $91,321mia. Det er lang tid at forvente, at folk ikke haever deres indestaaende og renten ikke stiger fra et rekordlavt niveau. 7) Og jeg har vedhaeftet balance sheet fra side 95 i deres 10K, der viser, at fair value af deres HTM securities var $76,169mia ud af bogfoerte $91,321mia, hvorfor de sad paa det foeromtalte ikke-realisered tab paa $15,106mia. Det var ikke gemt af vejen. Men maaske burde GAAP-regler ikke tillade, at man ikke bogfoerer fair value. Kunne SVB have overlevet? Det kunne den maaske godt ligesom LTCM, men de havde ikke styr paa deres risiko. Kunne man have forudset problemerne? Det kunne man sagtens, men jeg var ikke selv opmaerksom paa det, og det irriterer mig gevaldigt, fordi jeg har nogle af de andre regionale banker i USA i min portefoelje, og jeg foeler, at jeg burde have vaeret mere opmaerksom paa problematikken. Link til SVBs 10K-formular fra 24. februar: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/719739/000071973923000021/0000719739-23-000021-index.htm "All I Want To Know Is Where I'm Going To Die So I'll Never Go There" - Charlie Munger
  • GN-Hvis kapitalfond byder, er massiv præmie mest sandsynelig

    19
    0 Votes
    19 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet GN Store Nord stiger og der er forskellige rygter og scenarier i spil. Her er lidt for og imod et bud fra forskellige parter og betydningen Tirsdag besluttede bestyrelsen i GN Store Nord at droppe sin kapitaludvidelse på op til 7 mia. Årsagen var at bestyrelsen ikke mente den kunne sikre 2/3 flertal for udvidelsen Den naturlige konsekvens indtraf onsdag: Aktien stiger med 10 % fordi det nu bliver mere sandsynligt, at der kan komme et bud på hele eller dele af selskabet Efterfølgende falder aktien igen og slutter i går på en kurs, som ligger under tirsdagens lukkekurs. Det er som udgangspunkt "underligt" eller tegn på den spekulative interesse/troen på et bud er forsvundet. Det er stadig sandsynligt med et bud fordi GN Store Nord på ene side er presset, men også fordi aktien er bombet langt tilbage. Måske har investorerne tænkt, at bestyrelsens afvisning af at sælge GN Store i bidder (høreappat i en og Steelseries/headset i en anden) betyder at der ikke kommer et bud William Demant Invest ejer 10 %+ af GN. WDI ejer 55-60 % af Demant WDI forsvarer Demants interesser. En ejeandel på 10 %+ betyder, at man kan blokere for en tvangsindløsning, hvis en investor kommer til at eje tæt på 90 % Hvis en køber udover Demant byder - formentlig en kapitalfond, vil WDIs 10 % ejerandel tilsikre, at de kan blokere. De vil ikke tolerere et lavt bud, fordi det kan ændre dynamikken i industrien GN Store Nord har stadig brug for nye penge. Gældudstedelse er ikke en farbar vej. En mindre udstedelse af nye aktier - (under 10 % som ikke kræver prospekt) vil måske kunne være den mellemløsning, som investorer og selskab kan finde acceptabel som en brobyggerfinansiering uden at det 1)løser problemerne endeligt og 2)ikke udvander aktionærerne unødigt. Udfordringen er at det vil være ca. 2 mia. Noget under op til 7 mia. som bestyrelsen har tænkt og, og lidt under det behov som analytikerne mener er nødvendig Scenarier Bud fra Demant. Demant er den mest realistiske industrielle aktør, som kan byde (mulighed for at få det godkendt af konkurrencemyndighederne). De kan høste meget betydelige synergier. Både i høreapparatdelen, men også i headsetdelen, hvor Demant ikke tjener penge aktuelt - Et bud vil formentlig ligge i niveau 200 eller højere Bud fra kapitalfond. Det er mindre sandsynligt, at en kapitalfond vil byde, også selv om der har været rygter om det flere gange. Det skyldes 3 faktorer De skal lånefinansiere et køb og det er ret dyrt De kan ikke her og nu høste industrielle synergier og skal satse på at udfordringer overvejende skyldes manglende ledelses- og bestyrelseskompetencer, som de kan udskifte. De er ikke vilde med at skulle have WDI "med på bagsmækken" som ejer Hvis de skal overkomme udfordring 3, skal de i givet fald byde så tilpas højt, så Demant 1)har forsvaret sektorinteresser og 2)tjener en solid sum penge. Et bud fra en kapitalfond vil ligge højest og noget over det bud, som Demant i givet fald ville komme med. Snarere i niveauet 225-250 end i 200. [image: 111457__R8A3988_2_.jpg]
  • AMBU PRESENTS UPDATED MARKET POTENTIAL

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Today, Ambu is hosting a Capital Markets Day. In this context, Ambu will outline its assessment of market potential and dynamics as it expands on its ZOOM IN strategy. This includes innovative solutions and execution, delivering sustainable profitable growth. Ambu maintains FY 2022/2023 financial guidance and specifies its long-term financial targets, which include 5-year organic revenue CAGR, EBIT margin as well as its planned reduction of financial leverage to its target NIBD/EBITDA ratio of less than 2.5x. THIS ANNOUNCEMENT IS NOT FOR PUBLICATION, RELEASE OR DISTRIBUTION, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN WHOLE OR IN PART, IN OR INTO ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH SUCH PUBLICATION, RELEASE OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL. THIS ANNOUNCEMENT IS FOR INFORMATION PURPOSES ONLY AND IS NOT AN OFFER OF SECURITIES IN ANY JURISDICTION. With the new ZOOM IN strategy, launched in November 2022, Ambu kickstarted a transformation towards sustainable profitable growth. This transformation builds on innovative solutions, focused execution and applying a flexible approach with allocation of resources to the highest potential opportunities. Ambu operates in a large, fast-growing and high-potential market. Driven by its leading product portfolio of innovative solutions across all major endoscopy segments, the company is well-positioned to address substantial unmet customer needs. "I am excited to confirm an attractive market potential ahead, with unique opportunities for Ambu. We remain a growth company and strongly believe we will expand our position by delivering on our ZOOM IN strategy. While strengthening the balance between growth and profitability, focused execution of our transformation will ensure an effective and scalable business model. At today's Capital Markets Day, I look forward to elaborating on our opportunities and approach for improving the endoscopy field for healthcare systems and patients worldwide." Britt Meelby Jensen Chief Executive Officer UPDATED SINGLE-USE ENDOSCOPY MARKET DYNAMICS Ambu has zoomed in on its Endoscopy Solutions business to address the key market needs with the strongest potential within the four major endoscopy segments where the company is present: Pulmonology, ENT (ear-nose-throat), urology and GI (gastroenterology). Ambu's marketed solutions and near-term product pipeline address procedures across these four segments, where ~100 million procedures are performed annually in Ambu's key markets. As market leader in single-use endoscopy, Ambu covers today ~1.7 million procedures and expects that its marketed products and near-term pipeline can address ~23 million procedures. In total, Ambu expects that the single-use endoscopy market size in five years will amount to 15-20 billion DKK. Today, we estimate the single-use endoscopy market to be ~5 billion DKK. FOCUSED APPROACH AND EXPANDED ENDOSCOPY PIPELINE Ambu has within the last 3-4 years expanded its Endoscopy Solutions business from pulmonology to ENT, urology and, most recently, GI. The company has a world-leading single-use bronchoscopy solution with room for further growth, driven by increased penetration in intensive care units (ICUs) and operating rooms (ORs), as well as further conversion to single-use endoscopy in the bronchoscopy suite. Within ENT, Ambu continues the successful commercialisation of the marketed portfolio to further penetrate the in-patient segment and expand into the outpatient setting with a future high-resolution solution. In urology, Ambu is a market leader in single-use cystoscopy and will continue the successful penetration of the cystoscopy market, while preparing for entry into ureteroscopy. The marketed GI portfolio was expanded with the launch of a single-use gastroscope in 2022, and at its Capital Markets Day, Ambu announces the development of its larger version gastroscope. This product has a larger working channel and improved suction performance, which will expand the addressable market. Gastroenterology is the largest endoscopy segment. Based on customer relationships and the near-term product pipeline, as well as proven track record in other segments, Ambu is well-positioned to lead and drive single-use market adoption in GI. Ambu will initially target attractive niches with high customer needs, e.g., well-defined specific procedures for the large version of the gastroscope in development. Overall, expansion of leadership in single-use endoscopy will be driven by strong commercial execution of the launched portfolio, advancement of the product pipeline and delivering on efficiencies through the transformation program. FY 2022/23 FINANCIAL GUIDANCE MAINTAINED Ambu maintains its FY 2022/23 financial guidance, as stated on 15 November 2022: Organic revenue growth: 5-8% EBIT margin (before special items): 3-5% SPECIFIED LONG-TERM FINANCIAL TARGETS In November 2022, Ambu launched its new ZOOM IN strategy with an aspiration to deliver long-term sustainable double-digit revenue growth with continuously upward trending EBIT margins to industry levels. Ambu specifies long-term financial targets and its disciplined capital deployment to focus on investing in sustainable profitable growth. Specifically, Ambu expects a 5-year organic revenue CAGR (2022/23-2027/28) of >10%, with revenue growth in Endoscopy Solutions of 15-20% and Anaesthesia and Patient Monitoring combined of 2-4%, respectively The company expects an EBIT margin (before special items) >10% within the next two years, with a 5-year target of ~20% (2027/28). Given the market potential, Ambu strives for a balance between revenue growth and profitability that corresponds with Ambu's long-term financial targets, with potential short-term trade-offs on EBIT margin, if growth investments are available to secure long-term sustainable profitable growth. Ambu's ambition is to create a strong balance sheet, and the company is focused on reducing financial leverage to its long-term target NIBD/EBITDA ratio of less than 2.5x and has a clear plan to reach this target within the short-term. Ambu aims to become a positive cash flow (FCF) generating company in 2023/24 and is committed to a disciplined capital allocation, which provides operational flexibility to deliver on its long-term sustainable profitable growth. While Ambu remains committed to reducing financial leverage through execution of its ZOOM IN strategy and transformation program, as well as enhanced free cash flow management, the company may consider to raise capital equal to around 5% of its B-shares outstanding, subject to market conditions and investor support. This will provide significant operational flexibility and reduce financial leverage in an environment with increased geopolitical and economic uncertainty. FOLLOW AMBU'S CAPITAL MARKETS DAY ONLINE All sessions of Ambu's Capital Markets Day 21 March 2023 will be webcasted live via this link. The presentation recording and the presentation material will be made available on the company's website after the event. The live-streamed event will begin at 10:00 CET, and it ends at 15:00 CET. Ambu is looking forward to welcoming institutional investors, stock analysts and financial media to its Capital Markets Day 2023, both online and at its company headquarters in Ballerup, Denmark. FORWARD-LOOKING STATEMENTS This company announcement contains certain forward-looking statements. Statements herein, other than statements of historical fact, regarding our future results of operations, financial condition, cashflows, business strategy, plans and future objectives are forward-looking statements. Words such as "targets", "ambition", "believe", "expect", "aim", "intend", "plan", "seek", "will", "may", "should", "anticipate", "continue", "predict" or similar expressions, as well as other statements regarding matters that are not historical facts or regarding future operating or financial performance, constitute forward-looking statements. These forward-looking statements reflect management's current views, plans and best assumptions with respect to certain future events and potential financial performance. By their very nature, forward-looking statements involve inherent risks and uncertainties. Ambu cautions that a number of important factors, including those described in this company announcement, could cause actual results to differ materially from those set out in any forward-looking statements. Although Ambu believes that the expectations reflected in such forward-looking statements are reasonable, no assurance can be given that such expectations will prove to have been correct. CONTACT Investors Nicolai Thomsen Director, Investor Relations & Strategic Finance [email protected] +45 2620 8047
  • Kunne vi spotte bankproblemerne i grafen for længe siden?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Så har jeg lavet endnu en lille video på min engelske Youtube-kanal, som jeg lige vil dele med jer også. I videoen her tager jeg et kig tilbage på en række af de krakkede banker (SVB, Silvergate, Signature Bank osv.) og kigger på, om vi med simple TA-midler kunne have spottet for længe siden, at de store spillere var på vej ud af dette marked. Jeg er klar over, at det kan virke let købt, at kigge på krakkede aktier "i bakspejlet", men gang på gang ser jeg bare, at aktier, der "pludseligt" krakker, har vist salgssignaler får mange måneder siden, hvis man vidste, hvad man skulle kigge efter. Så her får i en simpel gennemgang af, hvad jeg kigger på, når jeg laver trendfollowing-analyser på en graf. https://www.youtube.com/watch?v=dE34QNru_T8&ab_channel=BuildingFreedom
  • hvidvask bøde i DDB

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    https://www.euroinvestor.dk/nyheder/dansk-bankaktie-er-faldet-10-pct-pa-en-uge-anbefaler-at-kobe-den det bliver udlagt som om hvidvasksagen er afsluttet, men er den det?
  • Teknisk analyse af Novo Nordisk

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Op Lang sigt - Op Aktuel pris: 977 DKK Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i optrend siden januar 2022 og frem til idag. Her har aktien bevæget sig med bund og støtteniveau i kurs 604 DKK, og med top og modstandsniveau i kurs 1024 DKK, der ligeledes er ny all time high. I dag kan Novo Nordisk aktien handles til 977 DKK. Lang sigt: På lang sigt har Novo Nordisk aktien været i optrend, og derfor er der god grund til at aktien vil fortsætte med at stige, og bryde den senste top og modstandsniveau nedefra og op i kurs 1024 DKK. Denne kurs i 1024 DKK, er ligeledes aktiens all time high, og dermed et stærkt købssignal. Aktien har været i optrend siden november 2016 og er fortsat intakt idag. Her lå den i bund og støtteniveau i kurs 218 DKK, og med foreløbig top og modstandsniveau i kurs 1024 DKK. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien top og modstandsniveau i kurs 1024 DKK. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil aktien frembringe et stærkt køb signal, da det er brud af ny all time high. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien ved bund og støtteniveau i kurs 901 DKK. Dernæst i bund og støtteniveau i kurs 730 DKK. Dernæst i bund og støtteniveau i kurs 604 DKK. Brud herunder vil bekræfte at aktien har vendt til nedtrend. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 1024 DKK. Afgørende bunde og støtteniveauer: 901 DKK, 730 DKK, 604 DKK og 331 DKK. De tekniske indikatorer: RSI viser stærkt stigende momentum og værdien viser 75. MACD er stigende og viser værdien 120 samt er over sin signal linje, hvilket indikerer at trenden er stigende i styrke. Ydermere, bevæger selve aktiekursen over sine glidende gennemsnit på 20 og 50, samt tæt på high band af bolinger bands. Dette indikerer, at aktien vil fortsætte sin optrend. Af Proinvestors Analyseteam Klik på billedet for at gøre det større 111502_Teknisk_analyse_af_Novo_Nordisk_d._18.03.2023.docx
  • UBS køber Credit Suisse: Ups eller den beroligende hånd?

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet UBS overtager Credit Suisse for 0,7611 (1 UBS aktie for hver 22,48 CS aktier) SFR per aktie eller ca. 3 mia. CHF. Det er ca. 1/3 af fredagens lukkekurs, og det vil være mere på sin plads at kalde det en Undertagelse på grund af købsprisen I 2008 toppede aktiekursen i lidt over 85 SFR. Undertagelsesprisen svarer til ca. 0,9 % af toppen i 2008! Kursudviklingen viser med al tydelighed, at CS aldrig kom sig over finanskrisen på trods af mange tilpasningsforsøg. Den schweiziske nationalbank stiller 100 mia. CHF til rådighed i likviditet i forbindelse med eventuel uro og trækningsrettigheder for UBS/CHF. Man kan kalde det en form for medgift for at lette handlen fordi UBS taber en for holdet. Man kan også kalde det en form for modgift, hvis der skulle vise sig at være yderligere og ukendte forgiftede finansielle positioner i systemet. Kan købet stabilisere den finansielle uro? Det gode spørgsmål, som vi først kender svaret på i løbet af de kommende uger er, hvorvidt den her handel vil vise sig at være det som bagstopper den usikkerhed og negative udvikling, som startede med kollapset i Silicon Valley Bank, som får First Republic Bank (USA) til at skælve, og som endte med at tvinge Credit Suisse i knæ. Credit Suisse ville formentlig næppe være gået ned nu, hvis ikke udfordringerne i SVB havde været der. At Credit Suisse er tvunget til at acceptere prisen viser, hvor presset de er blevet og at investorerne formentlig mandag morgen ville have stresstestet banken, hvis ikke de "frivilligt" var gået med til en handel. De fik et lavt bud; fornemmede der var en købsinteresse, og måtte forsøge at presse så meget ud af næsten ingenting som muligt. Ikke alle obligationsejere får deres fordringer dækket. Fornemmer investorerne at der er flere oversårbare banker, vil de blive stresstestet af investorerne de kommende dage. På onsdag mødes den amerikanske centralbank, Federal Reserve til sit ordinære marts møde. For et par uger siden ville en rentestigning på 0,5 % ville tæt på givet. I dag er det et åbent spørgsmål om der kommer en renteforhøjelse, men endnu en omgang 0,25 % er formentlig realistisk. Vi er på vej ind i den periode, hvor rentestigninger kan være i overtiden. En ting er stramning af pengepolitikken og den indflydelse det har på rente-, vækst og inflationsforventninger. Noget andet er, hvor meget de kreditopstramninger, der altid følger i kølvanden på en krise, vil kunne betyde for den amerikanske vækst. Risikoen for en USA recession er steget markant de seneste 2 uger. Derfor vil FED på den ene måde være lidt forsigtig. Samtidig kan det være den "mulighed" for kortsigtet at "overstramme" og presse inflationsforventningerne markant ned. Den finansielle nervøsitet kan være det udslagsgivende, som FED og investorerne har ventet på. Danske banker mærker også global usikkerhed De danske bankaktier har også mærket modvinden den seneste uge. Det er på den ene side måske lidt underligt al den stund, at de danske banker generelt og solide og at dansk økonomi har det godt med fuld beskæftigelse, og med statsfinanser som er sunde og solide og samtidig med et betalingsbalanceoverskud op fortsat op imod 10 % af BNP selv efter at normaliserede fragtrater ikke længere får tallene til at svulme ekstraordinær meget. Penge er en global vare I nedenstående figur vises kursudviklingen for Danske Bank, Sydbank og Jyske Bank år til dato. Som det fremgår startede året godt, men udviklingen er blevet markant mere negativ med kursfald på næsten 20 % i forhold til de højeste aktiekurser for eksempelvis Jyske Bank. Nedgangen skal også ses i forhold til den meget markante optur, som har præget danske bankaktier ikke kun i 2023, men i en del af 2022. Sydbank opjusterer igen igen og kursen falder Mandag i sidste uge var den "forkerte" dag for Sydbank at opjustere. Ikke fordi der var/er noget galt med opjusteringen, men fordi den var uheldig timet og faldt sammen med den mandag hvor Silicon Valley Banks skæbne var forseglet, og nedturen bredte sig. Stærk dansk kapitalisering kan ikke forhindre usikkerhed Når verden skælver kan det ikke undgås, at det også får en konsekvens for de danske banker. Kursfald skal nok først og fremmest ses i sammenhæng med den foregående periodes store stigninger, udenlandsk aktieudsalg og frygt for en global spredningsrisiko. Har finanssektoren fundet sin bagstopper? Det spørgsmål som alle gerne vil have svar på, kan ingen desværre med sikkerhed give svar på. Betyder det som er lavet nu at nedturen bliver bagstoppet? Det afhænger bl.a. af om investorerne finder nye svagt kapitaliserede banker, som er i farezonen; om der likviditet nok i systemet og hvordan investorerne opfatter onsdagens renteudmelding fra Federal Reserve jævnfør ovenstående. Figur 1: Kursudvikling i Sydbank, Jyske Bank, Danske Bank, 6 måneder Kilde: Nordnet Tryk på billedet for at gøre det større [image: 111520_image001_12_.png]
  • Finanskrise 2.0 øger sandsynligheden for USA recession

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Idisse dage får investorerne et meget ubehageligt og uvelkommen flash back til finanskrisen 2008. En ting er de udfordringer som et eller flere bankkollaps giver. Noget andet er om det som følger i kølvandet på kollaps og oprydning er så tilpas strammere kreditvilkår, at det bliver den faktor, som underafkøler økonomien? SVB er kollapset Der forsøges samtidig at lave en "solvent" likvidation af Credit Suisse. Den løsning kom søndag med UBS' køb af CS, hvor de betaler en lille smule for aktierne og holder de fleste af obligationsejerne skadesløse. Med undtagelse af efterstillet kapital på (AT1). Det er risikovillig kapital og lidt interessant hvordan investorerne reagerer på det? Appetitten på at overtage CS har ikke været stor og reelt er UBS formentlig blevet trykket lidt på maven. Den schweiziske nationalbank har angiveligt stillet 100 mia. i CHF til rådighed i et likviditetsberedskab. At det netop er Credit Suisse som får vist sig den mistillid, som tilfældet er bør ikke komme som nogen sensation, når det nu skulle være. CS har været i nedtur siden finanskrisens epicentrum i 2008, og aktiekursen sluttede fredag kun i en brøkdel af hvor den var for 15 år siden. Sidste uges nedtur har skabt meget debat, men reelt er det overraskende hvor lidt man har hørt til og hvor få som har været klar over, at aktien fra toppen i 2008 og frem til uroen begyndte for ca. 10 dage siden, allerede var faldet med 95 % eller endda mere. Den nervøsitet, som de første 95 % ikke kunne skabe, har SVB kollapset udløst. Fremkalder kreditstramninger efter finansuro, USA recession? Uroen i banksektoren vil formentlig få konsekvenser også udover den finansielle sektor med hensyn til bankerne. Det naturlige vil være at indlån vil vandre fra de mindre og mindre kapitaliserede banker til de større. Samtidig vil det ikke være unaturligt, hvis bankerne vil blive mindre rundhåndede med kreditterne. Tilsammen giver det risikoen for at den amerikanske økonomi kan komme nærmere på en recession. Lavere vækst og dårligere nøgletal En recession vil på kort sigt (1-3 måneder) betyde, at vækstestimaterne bevæger sig nedad. Det samme kan indtjeningsforventningerne i virksomhederne gøre. I et vist omfang har det været den vej, hvor investorerne, som altid forsøger at være 3-6 måneder og fremadskuende, har spejdet i slutningen af 2022 og ind i starten af 2023. Svagheden er dog udeblevet. Formentlig fordi væksteffekten af de høje prisstigninger og stigende renter har været skuldret af den ekstremt høje beskæftigelse, som har holdt privatforbruget i gang. Nu strammes skruen dog en gang til, og denne gang er det nok ikke kun anden, men 3. gang som i historien om "Bro Bro Brille", hvor man ender i gryden ved #3. Hvis ovenstående antagelse er korrekt er her et par hints: Cykliske aktiers indtjening vil formentlig komme lidt under pres Investorerne vil formentlig søge mod defensive aktier. Inflationsforventninger vil bevæge sig nedad. Investorerne vil begynde at indstille sig på, at den amerikanske centralbank inden længe (1-2 måneder) kan være færdige med at hæve. Rentetoppen vil først flade ud og derefter vende nedad. Investorerne vil nærstudere denne uges FED møde. Det kan hurtigt blive konsensus, at hvis FED hæver denne gang med 0,25 % (0,5 % er formentlig udelukket) kan det blive den sidste renteforhøjelse, hvis ikke FED vil lade pendulet svinge tilpas meget mod overstramning, fordi de nu har chancen for at tæmme inflationen. Markedsrenterne kan have toppet for måneder siden i afvente af, at FED er færdige med at hæve og vil begynde at indprise lavere FED funds slutningen af 2023. USD kommer under pres. USD toppede mod DKK på 7,8. Dengang var USD ekstremt højt vurderet. Selv efter en 10 % nedtur er USD meget højt vurderet. Svagere vækstbillede vil kortsigtet skabe usikkerhed på aktiemarkedet, men den nervøsitet vil "ret hurtigt" blive afløst af forventninger om en inflationstop og ditto rentetop. Sandsynlighed for USA recession stiger markant Finanskrisen 2.0 - hvordan den end vil tage sig ud, kan meget være den faktor, som ender med at gøre forskellen for den amerikanske økonomi. Under alle omstændigheder er risikoen for en recession steget noget de seneste 1,5 uger. Hold øje med nøgletallene for at se om ikke der kommer den svaghed, som har været forventet, men indtil videre er udeblevet.
  • Micro Men og ARM's IPO

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Der er sikkert en del som kan huske Commadore, som udviklet og solgt "Commadore 64" eller Lord Sinclair's "ZX Spectrum" fra 1980'erne. Men der er sikkert ikke så mange som kan huske computer-virksomheden Acorn Computers og deres "BBC Micro" med mindre at de boet i UK i 1980'erne. Jeg var lidt computer-nørd da jeg var ung gut og jeg nøjes ikke med at spille på Commadore 64 men bygget faktisk selv en lille "micro-computer" baseret på den berømte 6502 chip som sad bl.a. i Commadore 64. Jeg var derfor overrasket over at lære om BBC Micro'en som voksen da jeg flyttet til UK for en periode. Årsagen til at jeg hørte mere om Acorn Computer og deres forskellige computer var at jeg kom til at træffe den ene af dem som var med til at starte Acorn Computers, nemlig Hermann Hauser. På grund af min ungdoms fasination af disse 8-bit computer brugt jeg lidt fritid på at lære lidt mere om historien og her var nogle overraskelser. For det først så var jeg ikke klar over den drage-kamp som havde være mellem Acorn og Sinclair. Dette er senere blevet dramatiseret i filmen Micro Men fra 2009 publiseret af Syntax Era, og jeg tror faktisk den kan ses i fuld længde på YouTube. Det var sjov på grund det historiske element. Men det langt mere interessant og årsagen til dette indlæg var at Acorn Computer og selskabets personkreds også var kimen bagved det selskab som i dag hedder "ARM" (, hvilket er en forkortelse for "Advanced RISC Machines" men det var faktiske oprindeligt "Acorn RISC Machine"). Vi kender i dag chip-producenter der laver processorerne (hjerne i computer også kaldet CPU'er) såsom AMD og Intel. Der var en gang en hel stribe CPU-producenter men i nyere tid har det primært været AMD og Intel som har kørt udviklingsløbet imod hinanden og haft de dominerende markedsandele. De har derfor domineret markedet for CPU til dekktops og laptops. (hjemme- og kontor computer). Men disse CPU's har en fysisk begræsning i ydelse og kapacitet. Der er en række faktorer som spiller ind såsom tykkelse på siliconskiver og ligende. En af de meget vigtige faktorer er varmeudvikling. Det er en kunst at skab stor ydelse uden for meget varmeudvikling. Men Acorn udviklet en computer med en CPU, hvor dert var meget lavt energi-forbrug. Der var faktisk så lavet energi-niveau at da de første gang skulle test CPU'en opdaget at de havde glemt at tilsluttte CPU'en med strøm i kredsløbet. Rent teknisk så har man noget ben på CPU'en som skal beskytte imod statisk elektricitet og her står lidt strøm som kunne give den nødvendig strøm for at drive CPU'en. Det var dog klart og tydeligt at med den selvstændigt udvikle CPU-arkitetur, som Acorn Computer's eksperet havde udviklet så var der en interessant egenskab. ARM's arkiteturen var interessant, der var man havde behov lav energi løsninger, såsom mobil telefoner. Apple var et af de selskaber som så mulighederne her tidligt og de har taget ARM arkiturer over i en række af deres mobil løsninger. Det nye kapitel er så at nogle har fået øje på at smartphones i dag jo efterhånden er lige så avanceret som en god laptop. Hvorfor så ikke skifte over til ARM's baseret CPU'er istedet for Intel og AMD's varme CPU'er. Dette spring har Apple stort set taget i de seneste år og der andre i dette marked som ser på det samme. Men i tillæg så bruges ARM arkitekturen også i microporcessor i mange andre sammenhænge. I de senere er bil-computer vokset sig stort og her er vanlig også ARM arkitetur. Og hvorfor denne lange teknologi snak? Ja, ARM's nuværende ejer SoftBank fra Japan vil sætte ARM på børsen. Jeg overvejer at købe, hvis aktierne bliver udbudt til en fornuftig pris og prospektet ser rigtigt ud. Men uanset så kommer jeg til at følge denne IPO. Det er min plan at skrive lidt her på ProInvestor om dette som processen skrider frem. Der er ikke prospekt eller dato for IPO ude endnu men de har næsten lovet at det bliver i 2023. Men jeg håber også at andre vil kommentere på dette. Hvad enten det information om ARM eller om det drejer sig om vurdering af dele af IT-markedet. Det er besluttet at IPO'en skal være på NASDAQ i New York, hvilket var et stort nederlag for børsen i London. Jeg antaker at prospekt maetrialet kommer indenfor de næste par uger til næste par måneder. Det seneste kvartalsregnskab var i hvert tilfælde perfekt for en IPO.
  • Hjælp til REITS etf

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej, har hørt om disse fra en kollega, kan nogen fortælle hvad det går ud på og har i nogen erfaring med disse? På forhånd tak
  • SVB remote work

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    https://www.cnbc.com/2023/03/17/svb-listed-remote-work-as-a-business-risk-before-collapse-its-a-convenient-excuse-experts-say.html https://www.axios.com/2023/03/17/svb-employees-blame-remote-work-for-bank-failure
  • Fejl i skatteopgrøelse Saxobank indberettede handler)

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Jeg har lavet lidt stikprøver - og jeg kan se ikke alle handler er blevet indberettet. Jeg er lidt langsom i det her... Umiddelbart kan jeg godt gå igennem stock ticker per stock ticker. Men så skal jeg manuelt indbrette ændringer... Hvilket nok giver bedst mening når Saxobank har indberettet alt tænker jeg? Hvad ville i gøre? Skats telefon ang. værdipapirer er vist så overbooket man ikke engang kan komme på venteliste på linjen Er der andre som oplevet det? Kontakter i skat eller saxobank?
  • Krybdyrhjernen har taget over efter SVB-krak

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Helge Larsen om den frygt, der har sat sig på aktiemarkedet i kølvandet på Silicon Valley Banks krak. Han kommer bl.a. ind på Fear & Greed Index som nyttigt værktøj i situationer som denne. https://www.youtube.com/watch?v=FL_POYdB3JA&t=1s
  • Hurtig gennemgang af ugens nyheder på finansmarkederne

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har netop lavet en lille "weekly wrap up" video. Her kigger jeg på problemerne i SVB, Credit Suisse osv. Jeg ser også på ugens nyheder indenfor inflation og renter. https://www.youtube.com/watch?v=UQaachztiU4&ab_channel=BuildingFreedom
  • Zealand - Kan BI 456906 udvikles til at blive et guldæg?

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Samarbejdet vedrørende GLP1/GLU dual agonist (BI 456906) mellem Boehringer Ingelheim (BI) og Zealand Pharma (ZP) kan i 2023 udløse en milepælsbetaling, hvis BI vælger at bringe udviklingen af GLP1/GLU dual agonist (BI 456906) over i fase 3. I dette indlæg vil jeg se lidt på potentialet men også risikoen for dette udviklingsprogram. Det er BI, som forestår hele den kliniske udvikling og de betaler alle omkostninger for dette. I den nuværende aftale er der milepælsbetalinger til ZP på op til 345 mio. EUR (ca. 2,5 mia kr) og i tillæg er Zealand berettiget til en høj en-cifret til lav to-cifret procentsats af et eventuelt fremtidigt globalt salg. Potentiel "upside" er derfor stor hvis BI går videre, men der er også risiko for at bivirkninger kan stoppe udviklingsprojektet. Zealand vil ikke direkte få tab, hvis aftalen bliver stoppet, men det er klart at det har en betydning for aktiekursen. Men inden vi går dybere ned i emnet, vil jeg lige kommentere på nogle detaljer omkring denne debat-tråd. Dette er et todelt debatindlæg om samarbejdet mellem BI og ZP. I først indlæg vil jeg præsentere mit egen syn på samarbejdet men i det andet indlæg har jeg lagt ind grundlaget for de kommentarer, som jeg præsenterer i først indlæg. Jeg kunne have nøjes med at henvise til kilderne men jeg tænkte at det var fint at samle det hele fordi det giver et bedre grundlag for den videre debat. Men nu tilbage til mine kommentarer: ZP har præklinisk udviklet GLP1/GLU dual agonist (BI 456906), som er under en samarbejdsaftale med BI, hvor BI vil klinisk udvikle denne lægemiddelkandidat. BI udvikler BI 456906 med én gang ugentlig dosering i tre sideløbende kliniske studier og på forskellige indikationer. Type 2 diabetes Her er fase 2 forsøget mod type 2 diabetes (NCT04153929) blevet afsluttet i november 2021. De foreløbige data herfra er opløftende og blev præsenteret på en stor konference i september 2022. Resultaterne har vist en reduktion på langtidsblodsukkeret, på op til 1,88 pct. hos personer med type 2-diabetes efter 16 uger samt et vægttab på 9% i perioden. Disse tal er umiddelbart noget bedre tal end Novos Semaglutid. Men det skal også bemærkes at bivirkningsprofilen må vurderes yderligere. Over 70% oplever mave/tarm bivirkninger og 15% faldet fra i studiet. BI og ZP har kommenteret at bivirkningsprofilen har været som forventet. I tillæg har CEO Adam Steensberg kommenteret følgende om bivirkningsprofilen for dette forsøg: " Ja, de hyppigst rapporterede bivirkninger i fase 2 studiet med BI 456906 i type 2 diabetes var mave-tarm lidelser, såsom kvalme og opkastning, og de var som forventet med stigende doser af GLP-1-receptoragonister. Behandling med BI 456906 i fase 2 studiet varede kun 16 uger, og det krævede at doserne, som startede meget lavt, blev eskaleret relativt hurtigt for at sikre, at patienterne fik en vedligeholdelsesdosis i 10 uger. Vi og BI mener at langsommere eskaleringsskemaer vil kunne mindske eller afbøde disse bivirkninger.". Det hyppigt at lægemiddelkandidater bliver elimineret for videre udvikling mellem fase 2 og fase 3. Bivirkningsprofilen her kræver opmærksomhed og jeg er ikke sikker på hvad beslutning BI vælger men hvis de går i fase 3 er jeg sikker på at det er fordi de finder bivirkningsprofilen acceptable. Det skal siges at Novos Semaglutid også havde denne type bivirkninger men jeg har ikke lavet en sammenligning av omfanget, hvilke også er vanskeligt. Fedme Det kliniske fase 2 studie med fokus på fedme (NCT04667377) er afsluttet i oktober 2022. I dette studie var 387 patienter inkluderet. Jeg forventer at BI kommer med resultater for dette studie senere i år og eventuelt samme med en beslutning om at gå i fase 3 eller ikke. Nonalkoholisk fedtleversygdom (eller non-alkoholisk steatohepatitis (NASH)) Det kliniske fase 2 studie for NASH (NCT04771273) er forventet at bliver afsluttet i december 2023. Her er der sket en meget interessant ting. Her er der nemlig kommet en voldsom udvidelse af patientpopulationen. Oprindeligt da forsøget startet skulle der inkluderes 240 patienter men i december 2022 kom der en opdatering af studie-information, hvor det blev oplyst at der faktisk er blevet inkluderet 1153 patienter. Det vil sige 4 gange så mange patienter. Dette er et højt tal for et fase 2 studie. Men det kan have noget at gøre med at NASH-projektet har opnået "Fast Track Designation" hos lægemiddelmyndigheden FDA i USA. Det betyder helt konkret at FDA er i meget tæt dialog med BI om udviklingsprogrammet og det skal samlet sikre at udviklingsprogrammet kommer hurtigere i mål. Det betyder blandet også at lægemiddelansøgningen kan indsende løbende og skal ikke indsendes som et stort samlet dossier. Den anden forklaring på at fase 2 populationen er udvidet kan også være bivirkningsprofilen af dette lægemiddelstof, som blev omtalt ovenfor. En udvidet patient-population i et fase 2 giver et bedre forståelse af bivirkningsprofilen og dermed et bedre grundlag for at træffe beslutning om BI skal gå i fase 3 for NASH (eller samlet). Det er dyrt at køre fase 2 og jeg tænker at denne udvidelse af studie er lavet fordi BI tror på dette lægemiddels potential. Det er værd at perspektiver de ovenfor beskrevne kliniske studier. Diabetes og fedme har en stor sammenhæng men der er ikke fuldstændig overlap (90 % af personer med type 2-diabetes har overvægt eller fedme, og mere end 20 % af personer med fedme har også type 2-diabetes). Hvordan BI vil vælge rent klinisk at positioner BI 456906 vil jeg ikke gætte på men det er oplagt at sammenligne med Novos GLP-1 analog, Semaglutid, som bliver solgt som både antidiabetes og antifedme lægemiddel. Ozempic og Rybelsus (oral semaglutide) til antidiabetes og Wegovy til fedme. I seneste regnskab (2022) fra Novo Nordisk oplyste selskabet at Ozempic omsatte for 59.750 mio kr, Rybelsus 11.299 mio kr. og Wegovy 6.188 mio kr. Nu kommer BI 456906 sikkert til at være i konkurrance med Novo Nordisk produkter og Novo er stærk på diabetes salg. Jeg forventer derfor ikke at BI kommer op på disse tal på disse indikationer men til gengæld så har BI udviklet BI 456906 frem imod NASH indikation. Her er der 444 mio. patienter og der er ikke et godkendt lægemiddel på denne specifike indikation i USA. Det betyder at her ligger et potential som BI kan gå efter og som er udenfor indikationsområdet på Novo Nordisk produkter per i dag. Der er også andre selskaber som ser på NASH og bl.a. Novo Nordisk men med Fast Track designation fra FDA ligger det godt an for BI med mindre bivirkningsprofilen har ubehagelig overraskelser. Samlet set tror jeg at 2023 bliver et afgørende år for udviklingen af lægemidler med BI 456906 og valuation af ZP kan komme til at se bedre ud, hvis BI 456906 går i fase 3. Opgraderingen af NASH fase 2 studiet med 4 gange så mange patienter tænker jeg er et positivt signal fra BI om at de tror på det er værd at satse lidt her. Ved initiering af fase 2 udløste det en udbetaling til ZP på 20 mio. Euro. Adam Steensberg har ikke ville oplyse, hvad milepælsbetaling som ligger ved initietring af fase 3 men han kunne oplyse at generelt så ligger denne type betalinger højere når man går ind i fase 3 end fase 2. Det tolker jeg som at der kan forventes et beløb som er højere end 20 mio Euro (plus 150 mio kr.). Så min afsluttende bemærkning er at der er bestemt også andet end Zealand's Glepaglutide potentiale at følge med på i 2023.