Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Pharma og biotek - opdatering fra debat og chat uge 11

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Denne uge fokuserer Helge Larsen på Zealand Pharma, som netop har haft Q&A på Proinvestor.com. Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ Disclaimer: Helge Larsen har aktier i Zealand Pharma. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier https://www.youtube.com/watch?v=E9enLtkSHwk
  • A&O Johansen (PE=9) - generalforsamling live kl 13.00

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    "Generalforsamlingen vil blive webcastet 'live' via selskabets investorportal. Optagelsen vil tillige være tilgængelig 'on demand' på www.ao.dk efter generalforsamlingen. Optagelsen - der vil omfatte såvel billede som lyd - vil dække generalforsamlingens podie og talerstol." https://ao.dk/om-ao/investor-relations/generalforsamling Udbytte 5,25 kr og to nye bestyrelsesmedlemmer. Ann Fogelgren-Pedersen (CIO i GN Store Nord) istedet for Preben Daamgard (RIP). Forhåbentlig med nye friske idéer indenfor IT. https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Ann-Fogelgren-Pedersen-70985029 https://www.computerworld.dk/fil/189760?width=1000
  • BioGaia lancerer BioGaia shops i Japan.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    https://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.com/
  • ECB rentestigning er et finansielt styrketegn.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet ECB hævede lidt uventet med 0,50 %. Det er et finansielt styrketegn For 2 uger siden var investorerne overbeviste om at ECB torsdag ville hæve med 0,50 % For 2 dage siden var den holdning blevet udfordret af problemer i SVB og Credit SuisseECB valgte alligevel at hæve med 0,50 % Det er et billede på flere ting: For det første er der stadig et stykke vej til "sejr over den høje inflation" For det andet kan "stress i systemet" og en yderligere renteforhøjelse give et ekstra nøk til aktiviteten nedad mens tiderne er lidt usikre For det tredje og nok så vigtigt: ECB har en rigtig god fornemmelse for bankernes styrker og svagheder. Hvis ECB ikke er komfortabel med kapitaliseringen, ville de med garanti ikke hæve med 0,50 % Danske Banker står stærkt De danske Banker har generelt en meget stærk kapitalposition. Når vi alligevel har set at de danske bankaktier falder sammen med andre, skyldes det 1)generel usikkerheder og nervøsitet 2)penge er en global varer 3)udenlandske investorer reducerer i danske bankaktier. Det er ikke et billede på en svækket dansk banksektor, men et produkt af den generelle og internationale usikkerhed koblet med at de danske bankaktier er steget markant over det seneste år og investorerne hjemtager gevinster i usikre tider
  • Horizon3 -Investeringsfond med tunge kræfter inden for tech

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Helge Larsen har mange gange været fristet til at investere i amerikanske tech-aktier, men han har holdt sig fra det, fordi han har manglet gode mennesker med stor viden, der kunne rådgive ham. Sådan to mennesker har han fået besøg af i studiet. Nemlig Benjamin Roland Bjerre og Henrik Karlsen, som har etableret en ny investeringsforening, Horizon3. De har en baggrund inden for it, forretningsudvikling og økonomi. I Horizon3 investerer de langsigtet i innovative vækstvirksomheder med stærke, profitable og skalerbare forretningsmodeller. Hør mere i dette interview. Disclaimer: Horizon3 har betalt ir-samarbejde med Proinvestor.com. https://www.youtube.com/watch?v=4OUFJOGHATQ
  • Banklettelse og risiko for let recession giver aktiestigning

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De amerikanske aktier steg markant efter at et nyt større bankkollaps formentlig er afværget First Republic Bank skælvede og gør det egentlig stadig. I det mindste svajer den Bankens aktier havde kurs mod en nedsmeltning i går, men så kom der en håndsrækning Ikke fra Federal Reserve eller den amerikanske stat, men fra bankerne selv En række af de store banker med JPM, Bank of America, etc deponerer 30 mia. USD i indskud, som ikke er sikret af den amerikanske indskydergarantiordning, FDIC På den måde forsøger de at berolige indskyderne om at der er midler nok at tage ud af i givet fald og forsøger at forhindre et bankrun At det var bankerne selv og ikke den amerikanske stat, som laver aktionen, er meget vigtig. Det kan forhindre diskussionen om hvorvidt staten skal redde bankerne ultimativt Bankaktierne steg, men det gjorde hele aktiemarkedet. Forklaringen til stigende bankaktier er formentlig lettelse over at der på kort sigt er undgået et nyt kollaps + at bankaktierne er faldet en del den seneste uge For det bredere marked og især Nasdaq er der formentlig en lidt anden forklaring I tillæg til generel lettelse, ligger der også en øget risiko for en amerikansk recession bag ved Kreditvilkårene i bankerne vil blive strammet, og det har den samme effekt som stigende renter og slankning af FEDs balance ved tilbagesalg af obligationer: Lavere forventet vækst Sandsynligheden for at den amerikanske økonomi allerede vil ramme en recession i 2023 er steget den seneste uge. Det skyldes konsekvenserne af SVB, m.v. Stigende sandsynlighed for recession øger også mulighederne for at inflationen kommer hurtigere ned Samtidig vil det også ret hurtigt begynde at sætte sig i renteforventningerne i givet fald Federal Reserve mødes i næste uge til marts måneds ordinære møde. Det er et åbent spørgsmål om renten bliver hævet og i givet fald og det sker med mere end 0,25 %? Epicentrum for bankudfordringerne er i USA. Derfor vil det være naturligt, at mens ECB hævede med 0,50, kan FED nøjes med mindre; eksempelvis 0,25 % Øget sandsynlighed for USA recession Sandsynligheden for en USA recession er steget, tænker investorerne og sender aktierne op samtidig med at de forventer, at vi indenfor de kommende måneder kommer til at se svagere nøgletal, hvor rentetoppen inden alt for længe kan anes.
  • Video - Råolien er i frit fald

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Priserne på råolie er brudt ud af det seneste korrektionsforløb og efterfølgende er priserne i praksis gået i frit fald med et drop på tæt ved ti procent alene i denne uge. Et fald der har sendt priserne under støtten i 75 dollar og dermed bliver den faldende trend bekræftet. Efter store gennembrud og store fald ser vi dog ofte lidt/noget korrektion og det kan således ikke udelukkes, at de kommende uger kommer til at byde på en del korrektion. Vi anbefaler derfor, at du bruger faldet til at dække dit forårs/forsommer forbrug af. Gennembruddet sender imidlertid også signal om, at der er mere nedadgående i vente på den lange bane, så vi anbefaler ikke køb på lange kontrakter ind i 2024 og 2025". Kilde Agrocom.dk https://www.youtube.com/watch?v=dUTVFC03pGw&t=2s
  • Zealand Pharma - Videointerview med CEO Adams Steensberg

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "CEO i Zealand Pharma: "Vi står overfor et enormt spændende år" "Årelange processer er et vilkår i medicinalindustrien, hvor det er vigtigt at være på forkant med tendenserne. Ikke bare med mulehår, men med flere års intensiv forskning. Derfor er det vigtigt at kende sine styrker og holde fast, når man har fat i noget rigtigt, mener Adam Steensberg, adm. direktør i Zealand Pharma". https://www.danskerhverv.dk/dansk-erhverv-magasinet/01-23/ceo-i-zealand-pharma-vi-star-overfor-et-enormt-spandende-ar/ [image: 111428_335925600_1271499423575637_3841322231740429949_n.jpg]
  • Bavarian aktiens realitet i forhold til analytikerne

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det er ikke nemt at være Bavarian investor lige nu. Samtidig med de den 17.01.2023 melder ud, at de dropper refinansering af gæld, fordi de ikke har behov for det, rejser de "over night" den 2.3.2023 en rettet emission på godt 7 mio aktier, angiveligt til finansiering af tilkøb af nye vacciner. Begge dele tog markedet nogenlunde godt imod. Endelig her op til generalforsamlingen den 30.03.23, lægges der så op til yderligere aktietegning, denne gang til nuværende investorer. Siden er aktierne styrtdykket til 180 kr., alt imens danske og internationale analytikere, har vurdering op til vanvittige 480 kr. (Citigroup) 300 kr over dagskursen. Med de noget uforståelige variationer i Bavarians egne udmeldinger de seneste 2 måneder, er en del af forskellen selvforskyldt, og kan ikke undskyldes i manglende erfaring fra seneste emission, hvor aktien ligeledes faldt med ca. 40% op til emissionen. Det er bare ikke i orden, så jeg håber ikke i får det godkendt den 30.03.2023.
  • Torm - sikke en fest vi har!

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Torm/CEO: Ingen udsigt til forstyrrelser af gunstigt marked 9:57 Rederiet Torm hentede et rekordhøjt resultat sidste år, hvor behovet for import af olie fra fjerne destinationer voksede kraftigt i takt med vestens embargo mod Rusland. Samtidig kunne kapaciteten slet ikke følge med efterspørgslen, og det affødte rekordhøje fragtrater. Og den udvikling ventes at fortsætte i 2023, hvor Torm venter fremgang i resultaterne. Vi baserer forventningerne på det, vi har set indtil videre i første kvartal. Og det er de samme faktorer som sidste år, der gør, at vi har et stærkt underliggende marked, siger Jacob Meldgaard, der er administrerende direktør hos Torm, til MarketWire. Distancen for de produkter, vi skal sejle, er længere i dag, end den var for 12 måneder siden. Og det falder sammen med, at ordrebogen på ny kapacitet til markedet er historisk lav. Det gør, at dynamikken alt andet lige vil fortsætte, så længe behovet for transport er, som det er lige nu, fortsætter han. I 2023 venter Torm et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 750-1100 mio. dollar mod et rekordhøjt resultat på 743 mio. dollar i 2022. Og selv om et så stærkt marked, som tankrederierne oplevede i 2022, normalt ville få skibsrederne til at bestille ny kapacitet i stor stil og dermed selv underminere markedet, er der ikke umiddelbart udsigt til, at det sker foreløbig denne gang. De værfter, der skal bygge skibene, er simpelt hen travlt optaget af at bygge andre typer skibe. Så det er begrænset, hvor meget ny kapacitet, der kan komme ind, siger Jacob Meldgaard. Torm har selv erhvervet ti nye skibe i år - syv i januar og tre, der blev annonceret kort før regnskabet torsdag. Alle ti skibe er dog eksisterende tonnage, som ikke ændrer på markedsbalancen. Og det er vigtigt for Torm at beholde den "disciplinerede tilgang," påpeger Jacob Meldgaard. Med de ti nye skibe er Torms flåde oppe på 88 skibe, når alle er leveret. .\˙ MarketWire
  • ECB: Springer de en renteforhøjelse over

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet ECB mødes i dag, og det er langt fra en done deal at renteforhøjelserne fortsætter i lige linje Da man spurgte investorerne for et par uger siden om ECB ville hæve med 0,50 % den 16/3, var svaret "højest sandsynligt" Det samme gør sig gældende, hvis man havde spurgt ECB medlemmerne selv Nu er det blevet den 16/3, og billedet ser på kort sigt lidt anderledes ud Der er finansielt stress i systemet Hvad SVB begyndte på, har andre fortsat Aktuelt er der nervøsitet for Credit Suisse, men også andre banker kan komme i risikozonen Problemet er de udfordringer, som rentestigningerne har gjort ved bankernes urealiserede tab på oblgationsbeholdninger Nogle bruger "mark-to-market". Andre derimod bogfører obligationer til anskaffelseskurs og kurstab bæres til udløb Sidstnævnte er tilladt, men kræver, at man har den tilstrækkelige kapital til at gøre det Det har de fleste, men ikke alle. Usikkerheden, om hvem som kunne få problemer, nager 3 ECB muligheder ECB kan vælge at springe en renteforhøjelse over og købe sig en time-out ECB kan vælge den bløde løsning på 0,25 %. Midt imellem time-out og den hårde løsning på 0,50 % ECB kan vælge at køre videre med 0,50 % stigning Hvis det var i tipning ville jeg halvgardere 1-2. Bankerne er generelt godt kapitaliserede, men der er ingen grund til at spille rentehøg lige netop i dag. 1 eller 2 [image: 111415_6_1_.jpg]
  • Banker - 3 centrale faktorer i den nuværende stress

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Der er stress i det finansielle system. De fleste banker er meget stærkt kapitaliseret og har grundlæggende den nødvendige finansielle stødpude. Det gælder dog ikke nødvendigvis alle. Her er de 3 ting som udfordringerne aktuelt handler om, opsummeret: Renterne er steget og obligationerne er faldet. Det udfordrer risikostyringen i banker og valg af principper. De banker som har et VARIGHEDSMISMATCH (Indlån på anfordring som bliver placeret i obligationer med en længere varighed og risiko) kan være udfordret. Mens indlån stadig har kurs pari = 100 er værdien af de obligationer, som banken har købt faldet i værdi som følge af rentestigningerne. Nogle banker bogfører obligationer til markedsværdi (mark-to-market) og tab bliver med det samme synlige. Også urealiserede Andre derimod bogfører obligationer til anskaffelseskurs og har et urealisere tab på beholdningen. Sidstnævnte er ikke forbudt, men det kræver, at du har den tilstrækkelig kapital til at holde dine obligationer. Det er her aktuelt, i forbindelse med rentestigningerne, at usikkerheden er forankret. Investorerne frygter for den enkelte bank, som de har investeret i (aktier) eller sat deres indlån i. Aktieinvestorerne frygter for dominoeffekten: At den ene brik vælter de mange og at mistilliden kan få kunderne til at lave et bankrun, som med SVB Hvis tilliden forsvinder; hvis aktieinvestorerne ikke vil komme med ny kapital i givet fald, er aktionærernes penge formentlig tabt. Derfor er tillid helt afgørende. Nøgleord er altså 1)Tillid, 2)Varighedsmismatch, 3)Bogføringsprincip
  • Silicon Valley Bank: Panikken er afværget i første omgang

    14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Kollapset i SVB - Silicon Valley Bank har sendt rystelser igennem det finansielle system. Det er kun naturligt, at mange spørger sig selv om det er begyndelsen til en ny finansiel krise? På blot 2 døgn var alt forvandlet for SVB i sidste uge. Fra onsdag til fredag faldt aktiekursen dramatisk. For 1 år siden var aktiekursen 500+ og markedsværdien større end 30 mia. USD. Årsagen er den usikkerhed og nervøsitet, som fulgte i kølvandet på annonceringen af en kapitaludvidelse på ca. 2 mia. USD i nye aktier. Det var årsagen til problemerne, som skaber nervøsitet. SVB har eksisteret i mange år som en af USA større banker fra Californien, som dels har været "bank for startups" i Silicon Valley; dels været en indlånsbank. Det som er gået fornuftigt i mange år, er blevet ødelagt af formentlig 2 forhold 1)De stigende renter og 2)et varighedsmismatch mellem aktiv- og passivsiden. Hvis det forholder sig som 2)vil de samlede konsekvenser globalt formentlig være mindre og håndterbare. SVB har i tiden med de stigende renter modtaget store indlån på anfordring (indlån som kan hæves med kort varsel) og med den kortest mulige varighed og placeret i stats- og realkreditobligationer med en langt større varighed og risiko.. Dette varigheds-mismatch har medført store kurstab på obligationsbeholdningen på grund af rentestigningerne. Det var denne underbalance og "mark-to-market tab" (tab opgjort på basis af aktuelle kurser), som førte til ønsket om at udstede nye aktier. Udfordringen er/var at der ikke var nogen købere til disse aktier. Konsekvensen er at aktien styrtdykker og trækker andre bankaktier med ned i faldet, og at banken formentlig vil blive sat under tilsynskontrol, hvor man forsøger at redde så mange indskudspenge som muligt. Ifølge forlydender trak kunderne på få dage 42 mia. USD ud af indskud. Det er ikke så mærkeligt. Den amerikanske indskydergarantiordning under FDIC dækker indskud på op til 250.000 USD, men det rækker næppe langt, siges det. Naturlig nervøsitet Udviklingen vækker for nogen minder om, og sender tankerne og tiden tilbage til marts 2008. Det var dengang USA 5. største investeringsbank Bear Sterns endte med at blive overtaget af J.P. Morgan. Også dengang gik tingene meget hurtigt. BS udtalte få dage før de gik konkurs, at der ikke var nogen grund til panik og nervøsitet fordi banken var godt kapitaliseret og økonomisk polstret. Virkeligheden viste sig at være en helt anden. Det handler om (mis)tillid. Langt hovedparten af kapitalen var ikke reelt egenkapital, men trækningsrettigheder på andre bankers kapital. I det øjeblik hvor rygter om finansielle problemer opstår, lukkes denne trækningsrettighed, og derfor gik Bear Sterns ned. Hvis tilliden er væk, er risikoen for at going concern er i fare, stor. FTX og Silvergate spøger Det er ikke sikkert der er nogen direkte og lige linje mellem SVB og kollapset i FTX og Silvergate Capital, men investorerne tager ingen chancer. En dominoeffekt vil være ekstremt bekostelig og sendte chokbølger og rystelser ikke kun igennem det amerikanske finansielle system, men vil også forplante sig globalt. Dels til bankerne, som fik den udvikling at mærke fredag, da ikke kun de regionale og større USA banker, men bankaktier over hele verden faldt massivt. Lehman Brothers moment? Mandag den 15/9 2008 kollapsede Lehman Brothers. Jeg husker ret godt den udvikling. LB var i problemer. Der var rygter om at Bank of America ville overtage banken, men i sidste ende fik BAC "tilbudt" investeringsbanken Merrill Lynch, som også var på vej i problemer. Den bank var større og langsigtet mere attraktiv for BAC, og derfor trak LB sorteper. Kollapset var under opsejling. Resten er historie. Er det her et nyt Lehman Brothers moment? Forhåbentlig ikke. Få/færre vs flere/de fleste banker? For det første er de amerikanske banker i det generelle tilfælde langt bedre kapitaliseret end i 2008. For det andet vil et varighedsmismatch mellem finansiering og placering formentlig være et tilfælde, som rammer de få/færre snarere end flere/de fleste. Der findes dog ingen garantier og finansielle virksomheder er nært forbundne og kortsigtet er en af udfordringerne den manglende transparens. Hold øje med interbankrenter De kommende dage vil banker være på vagt overfor hinanden og være forsigtige med at stille likviditet og trækningsrettigheder til rådighed for bankerne. Det betyder, at centralbanker, og i USA er det Federal Reserve, som bliver det likviditetsmæssige omdrejningspunkt. Det betyder, at det bliver dyrere for de svageste banker at skaffe likviditet. Interbankmarkedet vil de kommende dage blive fulgt for at se hvordan risikoen udspiller sig. TED spread udtrykker forskellen mellem interbankrenter og statsrenter med tilsvarende løbetid. Forvent en massiv udvidelse af det spread og den forskel, som illustrerer mistro og risikopræmie. Hvad gør FED? Manges øjne vil være rettet mod hvad den amerikansk centralbank, Federal Reserve, siger, gør og hvordan de "handler". Investorerne vil forsøge at afkode deres intentioner ved at holde øje med udviklingen ikke kun i TED spreads, men også mere direkte, hvordan de amerikanske statsrenterne bevæger sig. Er FEDs rentetop nået? Torsdag og fredag faldt markedsrenterne, således at den 10 årige amerikanske statsrente faldt til 3,7 %. Det er en naturlig konsekvens af 1)investorerne søger ud af aktier og ind i statsobligationer og 2)investorerne forsøger at afkode om det er så massivt et finansielt problem, at det betyder enden på rentestigningerne. Hvis FED opfatter udviklingen som meget farlig, vil de indenfor meget kort tid signalere, at rentetoppen er nået, fordi beskæftigelse og inflation hurtigt vil blive påvirket af det, som vi ser. FED fastholder renten om 1 uge Om lidt mere end 1 uge mødes Federal Reserve igen officielt, den 21-22/3. Hvis ikke vi havde haft udviklingen i SVB, ville det mest naturlige være, at FED, med de seneste stærke nøgletal i frisk erindring inklusive fredagens amerikanske jobrapport, som overraskede positivt, igen, ville hæve med minimum 0,25 % og måske endda med 0,5 %. I lyset af SVB eventet, er 0,5 % nu meget lidt sandsynligt, og det vil være naturligt, hvis FED trækker vejret dybt og springer en renteforhøjelse over. Falder markedsrenterne? Hvis der overvejende er tale om et varighedmismatch begrænset til 1 eller få banker, vil nervøsiteten relativ hurtigt fortage sig, og udfordringerne blive isoleret til SVB og få andre. Løsningen ligger lige for. FED kan signalere, at de har nået rentetoppen, i det mindste kortvarigt. Det vil sende markedsrenterne ned. Det er godt for dem med mange stats- og realkreditobligationer i beholdningen Inflation stadig vigtig I morgen tirsdag den 14/3 kommer februar måneds inflationstal. På kort sigt kan betydningen være blevet skubbet lidt i baggrunden på grund af SVB. Hvis tallene kommer ud bedre end ventet (under 0,5 % i månedsstigning og ditto 6,2 % på årsbasis), vil investorerne formentlig tolke det som om FED nu får mulighed for at adressere to ting på 1 gang: 1)At rentetoppen er indenfor rækkevidde +/- og aftagende problemer med risikomismatch mellem indlån og obligationsrenter og kurser hos bankerne. Hvis inflationstallet skuffer og er for højt, vil det skabe et mere "mudret billede. Indskydernes penge sikres Søndag kom der en meddelelse fra den amerikanske indskyderordning, som sikrer indskyder adgang til deres penge, og som formentlig sikrer pengene mod tab. Derimod sikres aktionærernes penge ikke. Her er link til meddelelsen: https://www.fdic.gov/news/press-releases/2023/pr23016.html Det betyder, alt andet lige, at spredningsrisikoen er om ikke afværget, så dog meget kraftigt inddæmmet. Reaktionen på den redningsaktion er, at aktieinvestorerne, i det mindste på kort sigt reagerer med et lettelsens suk og sender aktierne op i formarkedet.
  • Zealand Pharma - Transcript fra Q&A med CEO Adam Steensberg

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Zealand Pharma - Transcript fra Q&A med CEO Adam Steensberg onsdag d. 15 marts 2023. https://nbg1.your-objectstorage.com/proinvestor-dev/forum/ir/cms/QA-Zealand Pharma 2023-03-15.pdf [image: 111400_fullsizeoutput_1eb0.jpeg]
  • Bankaktier: Bank til bankaktier rammer også danske banker

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Mens de danske bankaktier har været på et større kursridt, har det seneste år været en sand katastrofe for ditto amerikanske. Her er rundt om den udvikling; hvorfor investorerne panikker i selv de største bankaktier og grunden til, at det også er gået hårdt ud over udvalgte danske banker Hvorfor falder aktierne så meget som de gør? Den seneste måned er aktiebarometeret skiftet for aktier generelt og bankaktier i særdeleshed. For 1 måned siden håbede investorerne på Guldlok scenariet, hvor vækst og aftagende inflation gik så meget hånd i hånd med hinanden, at det indenfor en overskuelig tidshorisont ville tillade, at først den amerikanske centralbank Federal Reserve og siden andre centralbanker ville nå rentetoppen. Det scenarie er siden blevet dramatisk revideret. Aktierne er faldet og bankaktierne udenfor Danmark er fortsat den ekstremt skuffende udvikling. Amerikanske bankaktier i negativt soloridt Mens de danske bankaktier har nydt de stigende renters indflydelse på udviklingen i rentemarginalen, har udviklingen i USA været diametralt modsat. Det virker lidt underligt. Forklaringen skal ikke findes i en manglende viden om og erkendelse af at stigende renter har en positiv betydning for rentemarginalen, men der er forhold som trækker i den anden retning. Investorer frygter recession og Sorteper I USA var bankinvestorerne primært bange for 3 forhold. I hvert fald indtil Silicon Valley Bank tilføjede den 4. De 3 er: 1)Løninflation som ikke fuldt ud kan overvæltes til kunderne; 2)Frygt for recession og stigende tab; 3)at de amerikanske forbrugere bliver pressede og anvender deres kreditkort mindre. I Danmark vil de ikke betyde så meget, fordi hovedparten af transaktionerne sker med debet kort via Nets, hvor indtjeningen ligger hos Nets og ikke hos bankerne. I USA får bankerne en betydelig indtjening fra kreditkort. Den 4. grund kender vi alt for godt nu: SVB har skabt frygt for, at vi en morgen får en information om, at en af de store banker er i problemer, og har brug for at blive reddet, eller sagt med andre ord: At en af de store banker trækker Sorteper. Hvorfor falder markedsrenterne og hvad betyder det? Konsekvensen af disse udfordringer er at bankaktierne er faldet massivt. Den udvikling blev forværret også for de større banker fredag og mandag. Samtidig er markedsrenterne faldet. Det gælder ikke kun de 10 årige renter, men også renten på obligationer med kortere løbetid faldt fredag men især mandag. Hvad gør Federal Reserve i næste uge? Hvis ugen fortsætter som den er begyndt, eller hvis situationen ikke bliver bedre; hvis der ikke kommer mere ro på forud for næste uges møde i Federal Reserve, er sandsynligheden for at FED springer en rentestigning over og undlader at hæve, stor. Hvis man tænker alternativt, vil en FED forhøjelse på 0,25 % (0,5 % er med det som vi ved aktuelt og i hvert fald før tirsdagens inflationsrapport udelukket) være et signal om, at FED tænker 1)markedspanikken driver over og bankerne er generelt men ikke nødvendigvis i alle tilfælde tilstrækkelig kapitaliseret og/eller 2)inflationspresset er stadig alt for højt. Danske bankaktier trækkes med ned Det virker måske lidt underligt, at de danske bankaktier fredag og mandag har fået de kursklø, som de har. Især Danske Bank/Jyske Bank med flere har været i negativt søgelys med kursfald på 10 % eller mere den seneste uge. Er det (ikke) en overreaktion, spørger investorerne naturligt sig selv? Tjah, måske. Her er nogle af årsagerne til kursfaldet og så vil jeg sædvanen tro lade det være op til investorerne selv om tage beslutningen og dømme: Danske bankaktier har haft en fænomenal udvikling de seneste 12 måneder. Korrigeret for den seneste uges nedtur, ville 12 måneders afkast været +50 % for flere danske banker. Det er dramatisk mere end aktiemarkedet generelt og noget mere end stigningerne i banker andre steder. I usikre tider, hvor investorer har tab mange steder, hjemtages og sikres gevinster. Udfordringerne for SVB og måske også andre banker, har formentlig primært været 2 forhold: For det første et varighedsmismatch mellem aktiv og passiv siden (indskydere kan frit hæve penge fra dag til dag og banken har købt obligationer, hvor renten er steget med kursfald og kurstab til følge). For det andet har Silicon Valley Bank ikke været tilstrækkelig opmærksom på "mark-to-market". Banken har siddet med store latente urealiserede kurstab på obligationer. Af en artikel i går i dagbladet Børsen fremgik det at bl.a. Danske Bank har nogle urealiserede kurstab på obligationer jævnfør note i årsregnskabet. Det er ikke ulovligt, men det kræver, at man hensætter kapital til at holde obligationer til udløb, hvilket Danske Bank har gjort. I øvrigt er det normal praksis hos banken og ikke noget nyt. Artiklen kan have fået investorerne til at blive ekstra nervøse. Penge er en global vare. Udfordringer et sted kan hurtigt smitte et andet. Udenlandske investorer har en kortere lunte end hjemlige investorer. Historier som SVB kan have fået dem til at "tømme" aktielommerne i danske bankaktier, som formentlig vil være en lille del af deres positioner. Det danske aktiemarked er, set i en global kontekst, et mindre marked. Nogle investorer kan måske tænke, at rentetoppen for centralbankrenter er nær og at vendingen fra stigende til faldende renter er umiddelbart forestående. Det vil, hvis/når det sker, kunne være en negativ kurstrigger for bankernes udviklingen i rentemarginalen over tid Investorerne frygter måske, ligesom i USA, at de vågner op til en meddelelse om at en større dansk bank er udfordret. Selv om sandsynligheden er mindre, kan risikoopfattelsen være større. Langt bedre kapitaliseret end i 2008 Investorerne frygter en gentagelse af 2008 nedturen, hvor en række banker kapitulerede. Forskellen til dengang er en meget bedre generel kapitalisering, en høj og stigende indtjeningsevne og et lavt tabsniveau. Det kan ændre sig, frygter investorerne og sender ikke mindst bankaktierne massivt baglæns. (For) mange usikkerheder giver kursfald Investorerne forbliver normalt ikke i "ekstrem frygt" i en længere periode. Enten vil nervøsiteten nå et klimaks og risikoen vise sig overdreven, eller også kommer der en udløsende faktor, der kortsigtet medfører et "event". Tiden er normalt en god medspiller, men den kolliderer med utålmodige og nervøse investorer, som nu både frygter et negativt konjunkturforløb, inflationsudfordringer og risikoen for at vågne op en morgen med Sorteper i porteføljen. Disse risici er ikke kumulerende, fordi de trækker lidt i hver sin retning, men det er aktuelt ikke investoropfattelsen.
  • Hove Americas har modtaget en ordre på over DKK 500.000

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hove Americas har modtaget en ordre på over DKK 500.000 fra en vindmølle-OEM 13.3.2023 12:11:31 CET ' Hove A/S ' Investor Nyheder Denne ordre er på over DKK 500.000 og kommer fra en vindmølle-OEM. Hove Americas har leveret pumper og smøremidler til denne OEM gennem mange år, og denne ordre er en del af det eksisterende årlige salg til kunden. Generelt om investornyheder: Medmindre andet specificeres, er alle nye kundeaftaler og ordrer i henhold til Hoves strategiplan og ændrer dermed ikke på den udmeldte guidance. Forretningsområde Ordrer under DKK 500.000 Ordrer over DKK 500.000 Vindmølleindustrien Udmeldes ikke Udmeldes Hove Smart Lube IoT Udmeldes Udmeldes Nye industrier Udmeldes Udmeldes Nye datterselskaber Udmeldes (ved ny kunde) Udmeldes Private Label Udmeldes Udmeldes Internt i koncernen Udmeldes ikke Udmeldes ikke Hove skelner i alle udmeldinger mellem tre kundekategorier; mindre og mellemstore kunder defineres som "kunder", producenter af vindmøller, kraner og andet maskineri med mekaniske lejer defineres som "OEM'er" og de 10 største operatører i de respektive regioner og/eller industrier defineres som "store operatører". Hove melder alle aftaler og ordrer ud med en samlet estimeret værdi på højere end 500.000 kr. Salg af Hove Smart Lube, private label-aftaler, ordrer til nye industrier samt den første ordre til nye kunder i Indien og Brasilien er centrale i Hoves strategi, hvorfor disse udmeldes hver gang en ordre modtages. Ordrer internt mellem Hoves selskaber udmeldes ikke. Yderligere Information Maja Vonsild Jørgensen CEO Hove A/S Tlf. (+45) 31359410 Email: [email protected] Hove har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • SVB kollaps

    24
    0 Votes
    24 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I løbet af næste uge må der komme en del børsmeddelelser fra startups og lignende der må meddele at de har tabt deres arbejdskapital.
  • GN Store Nord: Droppet kapitaludvidelse

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet GN Store Nord meddelte tirsdag, at forslaget om at få bemyndigelse til at udstede for op til 7 mia. DKK nye aktier ikke har kunne samle det nødvendige 2/3 flertal, og er trukket af bordet. Det åbner for konsolidering og er samtidig et vink med en vognstang fra aktionærerne om en fejlslagen strategi og eksekvering. GN Store Nord trækker forslaget om at udstede nye aktier De nye aktier på for op til 7 mia. skulle have sikret, at gæld/indtjening blev bragt tilbage til det rigtige niveau. Årsagen er det mistimede køb af Steelseries, lidt skuffende indtjening og den manglende finansiering af købet på det rigtige tidspunkt. Prisen for Steelseries var på papiret nok 8 mia. men reelt var den flere gange større. Det skyldes at den nu et godt stykke tid senere skulle være finansieret per efterkrav ved udstedelse af nye aktier til rundt regnet 1/3 af værdien. Alt andet lige svarer det i værdifastsættelse til at prisen ikke er 8, men for aktionærerne inklusive udvanding snarere er 3x. Aktionærerne har været højrøstede skeptiske, og GN Store Nords ledelse og bestyrelse har desværre ikke haft de rigtige svar på de gode spørgsmål Analytikere har talt om at behovet for ny kapital, med mindre indtjeningssituationen ser værre ud end annonceret, måske snarere var 4-5 mia. end 7 mia. GN Store Nord har selv bidraget til den usikkerhed ved først at nævne 7 mia. https://www.gn.com/Newsroom/Announcement?id=2604385&lang=en&date=20230208&title=GN-Store-Nord-announces-intention-to-initiate-a-rights-issue. Det tal blev senere præciseret til "op til 7 mia". Uanset ville en kapitaludvidelse have været meget skidt timet og ekstremt udvandende. Det kan undre, at ledelse og især bestyrelsen ikke varetog "rettidig omhu" med at finansiere opkøbet på tidspunkt for købet med eksempelvis nye aktier til en helt anden og meget højere kurs. Hvad sker nu - scenarier GN Store Nord har sagt, at de på et senere tidspunkt vil vende tilbage med en anden finansieringsmulighed. Uret tikker og "senere" kan meget vel blive overhalet af virkeligheden. Bud fra Demant WDI (majoritetsaktionær i Demant) ejer mere end 10% i GN Store Nord. Formålet har indtil videre formentlig været at kunne blokere for en anden byder, som havde lyst til at lancere et opkøb. Dels i relation til 90 % ejerandel og dels fordi et for lavt bud ville kunne ændre på sektoren. Demant er den mest naturlige industrielle konsolidator. Demant kunne tænkes at komme med et bud på GN Store Nord, som nu er finansielt sårbar. Demant er formentlig først og fremmest interesseret i høreapparatsdelen. GN Audio og Steelseries er nok mindre interessante. Samtidig har Demant selv haft udfordringer med at få sin egen "Communications" til at være en profitabel forretning. En løsning kunne være bud på hele GN Store Nord og forsøg på at afsætte det til kapitalfond, som Demant ikke selv finder at være bedste ejer til (Audio, Steelseries, Communications") Er private placement på 9,99 % en mulig "delfinansering"? Aktionærerne har sagt nej til stor kapitaludvidelse. Gad vide om det samme gælder, hvis der kunne laves en udstedelse på 9,99 % nye aktier uden prospektkrav til en eller få købere? Forudsætningen er at de købere findes; at GN tør binde an med det og at køberne er villige til at byde en "fornuftig pris" hvad det så end vil sige. Det her alternativ kan ikke udelukkes, men er mindre sandsynligt end Demant bud. Ingen bud og ingen kapitaludvidelse nu Den tredje mulighed er at der ikke kommer bud fra Demant og heller ikke fra en anden. At en private placement ikke vurderes som realistisk. I det forhold går tiden og GN Store Nord forsøger at afsøge andre muligheder. Det er den mindst sandsynlige aktuelt. Kursstigning for GN og formentlig og måske også Demant Flere aktier fra GN Store Nord synes mindre sandsynlig. Dermed stoppes risikoen for yderligere udvanding; formentlig. Slutspillet om GN Store Nord er i gang. Investorerne vil formentlig tænke på den mulige budpris på hele eller dele af GN Store Nord som meget sandsynlig. Af den årsag ville en større kursstigning fra morgenstunden give god mening. Hvad sker der med Demant. Tjah - det kommer an på om investorerne tror Demant bliver byderen, og hvad de tror buddet kan blive inklusive finansiering. En højere pris skal "finansieres" med mange synergier. Det er ikke umuligt. En lex Novozymes/Chr. Hansen, hvor Novozymes' aktionærer er blevet straffet meget hårdt på grund af høj pris med begrænsede og utilstrækkelige synergier, er eksemplet, som ikke skal kopieres. En forventning om et bud på 200+ vil ikke afskrække Demants investorer, fordi GNs aktiekurs ved en lukkepris på 144,5 tirsdag er udbombet [image: 111370__R8A4097_2_.jpg]
  • Der er vist blevet lagt tryk på ledelsen fra store aktionære

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    GN: TRÆKKER FORSLAG OM KAPITALFORHØJELSE FRA DAGSORDENEN
  • Genmab target kr. 3435

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    13 Marts 2023 ramte Genmab kurs 2403 efter 99 dages retracement på -27.8%. Ugekort kunne godt indikere bundvending og jeg vil mene target på 3435kr inden udgang af November 2023 er et realistisk target. RSI på ugekort har vendt snuden opad ved niveau som historisk set har vis sig som bundvendings niveauer. På dagschartet har vi samme tendens og MACD pænt aftagende på vej til, at krydse signal linien opad i nærmeste fremtid. [image: 111369_Skaermbillede_2023_03_15_083625_Marts_15.jpg] [image: 111369_GMAB_2023_03_14_16_59_59_bund_2403.png]