Shipping — Februar 2020
-
Dennis Er Stuhr Nu er jeg ikke analytiker, men jeg tror at kursfaldende kommer sig af at der er lavsæson i LPG, og ikke mindst, så er der stadig en kraftig reaktion på Corona-virussen og hvad den har af betydning for den kinesiske økonomi og dermed deres energiforbrug, som har været faldende siden udbruddet.
Mine Avance Gas og BW LPG aktier er nede med hhv. -14% og -12% samlet set idag. Jeg kunne mærke panikken, men så er det at man som investor skal prøve at slå følelserne fra og bruge hovedet -
Jeg kan ikke finde nogen årsag til faldet i Avance og BW-LPG i dag. Raterne er stadig i top for årstiden. Begge selskaber er ikke voldsomt eksponeret meo Kina.
-
Og ser man nøgternt på tingene, så ligner det en købsmulighed, da reaktionen på virussen efter alt at dømme er alt for voldsom i forhold til hvor alvorlig den er (relativt set) og dermed dets påvirkning af de langsigtede perspektiver for den kinesiske økonomi. Bliver Kinas økonomi påvirket af virussen? Bestemt. Men så må man spørge sig selv om hvor længe man tror det varer. Personligt tror jeg ikke det kommer til at påvirke den kinesiske økonomi udover i Q1 og måske lidt ind i Q2.
-
Umiddelbart hælder jeg mestt il at investorer lægger LPG ned i den samme gryde som LNG og Olietank uden at skele til at raterne i LPG er tårnnøje og for de andre segmenter helt i bund.
-
Må indrømme det kribler i min købsfinger på på især Avance. Er allerede i BW og Avance og er ikke nervøs pt. af de tidligere nævnte grunde. En ting som jeg synes at huske fra da Ulrik U. Andersen var i millionærklubben, CEO i Avance, var at han nævnte en ekstrem lav oliepris kunne være en hæmsko, og der kunne vi jo godt ende?
-
Lige nu 50,8 for WTI og 54,79 for Brent https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Peak-Shale-Will-Send-Oil-Prices-Sky-High.html
-
Bulder en lav oliepris kan påvirke LPG, da lav oliepris påvirker nkr., hvilket betyder dårligere aktiekurser set i forhold til valutasvækkelse. Da OPEC som du nævner har varslet cut kan det give højere priser på olie og det giver en stærkere norsk krone Det samme kan i mindre grad komme til udtryk i guds eget land. At $ følger olieprisen og derved i sidste ende indvirker på kurserne, det er et meget følsomt område(shipping) og norske investorer mestre dette farvand som ingen andre.
-
Lad os nu om det i sidste endnu ikke er et forsøg på at presse den ned inden weekenden, og køberne kommer på banen sidst på dagen. Det satser jeg på. Umiddelbart virker det overreageret. Vel er corona ikke til at spøge med, men når der kommer lidt mere styr på den i løbet af det næste år, så falder det hele på plads.
-
Det forklarer dog ikke de store fald, men jeg er sikker på at faldet i især Norge skyldes ekstremt dygtige investorer der benytter de mindste geopolitiske bevægelser til at spekulere i store fald og short tilføjer en ekstra dimension. Når tågen letter vil du se store pludselige stigninger, sådan plejer det at være i Norge, alle vil shorte samtidig og alle vil ud af shorten samtidig
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind