Toldsatser - Har magten for gode præmisser
-
Det virker, som om du og mange andre er farvet af DR og TV2. (ikke alle)
Jeg holder mig neutral, ser både TV2 og Fox News, og er bestemt ikke Trump-tilhænger. (synes dog han gør det overordnet bedre end sleepy Joe hvis man zoomer lidt ud)
Zoom ud, som jeg har sagt før, nu zoomer du igen ind på detaljer og misser det store billede, som jeg har forsøgt at uddybe i detaljer.
Intet er vendt på hovedet.
Meget af min analyse bygger på min brede viden om Grønland:
Jeg har boet der i +5 år og læst/ejet over 50 bøger om landet. Det giver mig grundlag for en fornuftig vurdering og konkrete forslag til næste skridt.Jeg kommer med konkrete løsningsforslag.
De fleste fokuserer 100 % på Trumps retorik og overvejer slet ikke, at der kunne være reelle fordele ved en Grønland-deal.
Hvis man kun har set TV2 og DR hele livet, bliver man per automatik forudindtaget.
Jeg har boet i +20 lande de sidste 35 år, læser Bangkok Post dagligt og henter information fra mange forskellige kilder.
Håber det kommer til at gå Grønland godt.
Som jeg allerede har beskrevet i detaljer, er min vurdering, at USA kan udvikle Grønland meget hurtigere end EU.
De vil Grønland, virkelig. EU og Danmark har ikke formået at flytte en eneste brik de sidste 20 år, mens Asien har oplevet vild udvikling i samme periode:
Massive investeringer, infrastruktur-boom, økonomisk vækst og teknologisk spring.Det er den type fremdrift, jeg ønsker for grønlænderne et virkelig herligt folk, som jeg kender masser af.
Så nej, jeg vender intet på hovedet (det i hvert fald ikke hensigten) og er ikke farvet det mindste. Min vurdering er grundigt gennemtænkt og baseret på stor viden og ikke kun omkring Grønland men også udviklingen i masser af andre lande.
Derfor håber jeg, at man snart skifter gear fra retorik og blokering til konkrete forhandlinger, for grønlændernes skyld. De kan altid kræve en folkeafstemning, hvis forhandlingerne kører af sporet.Jeg mener også, at det var dumt at afvise USA's ønske om at deltage i hundeslædekapløbet (Sirius-patruljens årlige kapløb eller lignende events). Det var en lille, symbolsk gestus, der kunne have åbnet døren for dialog og vist vilje til samarbejde på et lavt niveau – uden at forpligte sig til noget stort. I stedet valgte man konfrontation, og det har kun gjort tingene mere låste.Nu handler det om at komme videre: Invitér til bordet, få detaljerne frem, og lad grønlænderne beslutte. Det er deres fremtid – ikke politikernes prestige.Håber det hele ender godt for det herlige folk
-
Jeg tror simplethen ikke der nogle der ikke geren vil "sælge" Grøndland, hvis det bliver gjort på en ordenlig måde, men problemer er at det gør det ikke. Lad os sige at alle Grønlændere får 500.000 Dollars per snude. Danmark får 200.000-300.000 Dollars pr snude og USA igen begynder at støtte Ukraine og lægger stor press på Rusland isted for at please dem hele tiden. (ovenstående er bare et eksempel), men så tror jeg da der kunne snakkes om det. Om det bliver til et ja eller et nej må en afsteming så afgøre, når man er kommet frem til noget fornuftigt.
Men USA må jo komme på banen istedet for at true med det ene eller det andet.
Ovenstående er kun omring 6000 mia DKK. Igenting for sådan en stort land og vigtigt land. Jeg mener enda at USA snakked om en pris ca 2-3 gange så højt.
-
USA's Bessent opfordrer EU til at holde handelsaftale: Grønland-reaktion er "hysteri"
20/1 10:01
USA's allierede i EU bør overholde handelsaftalen mellem parterne, lyder opfordringen fra USA's finansminister, Scott Bessent, ifølge Bloomberg News.
Kommentaren kommer, efter at der i EU mandag blev drøftet mulig gengæld på truslen fra USA's præsident, Donald Trump, om højere told på varer fra en række europæiske lande.
En anden mulighed fra EU's side er et udsalg af unionens beholdning af amerikanske statspapirer. Det frarådes dog også af finansministeren.
- Jeg har tillid til, at lederne ikke vil eskalere, og at det vil løse sig på en måde, så det ender et godt sted, siger Scott Bessent ved en pressekonference i Davos, hvor World Economic Forum i denne uge holder sit årsmøde.
Striden omhandler fortsat USA's ønske om at overtage Grønland. Et ønske, som er blevet mødt af "hysteri" fra omverdenen på linje med reaktionen efter 2. april, hvor USA offentliggjorde sin nye toldpolitik - i hvert fald hvis man spørger Scott Bessent.
-
Det er den samme slags hysteri, som vi så 2. april, siger han ifølge Bloomberg News.
-
Der var panik. Og det, jeg opfordrer alle til, er, at læne sig tilbage, tage en dyb indånding og lade tingene udspille sig.
Om et udsalg af amerikanske statsobligationer lyder kommentaren fra finansministeren, at "det modsiger enhver form for logik", og at han "ikke kunne være kraftigere uenig med" en sådan løsning.
Præsident Donald Trump varslede lørdag, at Danmark sammen med en række andre europæiske lande fra 1. februar vil blive pålagt yderligere 10 pct. told, og at toldsatsen vil stige til 25 pct. fra 1. juni, hvis ikke USA har overtaget ejerskabet af Grønland.
Det fik blandt andet Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, til tirsdag at anbefale brugen af EU's "anti coercion instrument"-lovgivning - den såkaldte "handelsbazooka", der blandt andet blokerer for amerikanske selskabers deltagelse i europæiske udbud.
Den nye told, der omhandler sagen om Grønland, adskiller sig ifølge Scott Bessent fra den handelsaftale, som EU-landene og USA indgik sidste år. Derfor bør EU overholde sin aftale, lyder argumentet.
.\˙ MarketWire
-
Enig i de tal, du kommer med. Jeg mener, at 1 billion USD er en rimelig pris + jobgaranti. At "sælge Grønland" lyder bare for brutalt. Grønlænderne skal selvfølgelig have fulde rettigheder på lige fod med eventuelle amerikanere, der flytter dertil. Hvis industrien boomer, skal de naturligvis prioriteres til jobs og lignende.
Reelt set kunne alle grønlændere blive millionærer (i danske kr) i deres eget land - bare med en ny førerhund. Den danske hund udskiftes med en amerikansk hund.
-
Baseret på rygter og lækager:
https://x.com/_MAGA_NEWS_/status/2013654657281724438?s=20
https://www.nbcnews.com/politics/white-house/buying-greenland-cost-much-700-billion-rcna253921
Jeg tror, at en folkeafstemning i Danmark ville blive vedtaget med et stort flertal, hvis det handlede om at modtage 1 billion USD (ca. 6.400 mia. kr.).
Money talks.
En rimelig fordeling kunne baseres på, hvor meget folk har bidraget via skat gennem livet.
For eksempel kunne pensionister, der har betalt skat i +50 år, modtage 50 gange mere end en 20-årig, der måske kun har betalt skat i ét år.
Se Grønland som en investering, vi alle har betalt til gennem hele livet via skatten. Nu skal skattepengene simpelthen returneres – med renter.
Eller staten kunne bruge pengene til at bygge 5 stjernede all-inklusive alderdomshjem til danskerne i Syd-Spanien - masser af mulighedder.
-
Har svaret et andet sted.
-
Det helt store spørgsmål bliver om Trumps/USAs nuværende ageren gør en "handel" umuligt. Europa ser nok også Grønland som strategisk vigtig i NATO-regi - enten i nuværende form eller i en moderniseret form.
Herudover kan man ikke give pengene til forbrugerne - disse beløb skal administreres af regeringen/regeringerne. Eller vil vi jo se kæmpe inflation. Kun relativ små beløb kan frigives.
-
Rammeaftalen er nu på plads og den går, præcis som forudset, lidt udenom Danmark.
USA glider stille og roligt ind med en permanent fod i Grønland:
Varig tilstedeværelse, kontrol over nøgleområder fra starten. Inden for 10 år har de sandsynligvis fuld reel kontrol uden at Danmark får refunderet en eneste krone af de milliarder, vi har investeret i øen.
Det hele peger på en klassisk face-saving-aftale:
USA får Grønland i praksis, mens EU-bureaukraterne kan pakke det ind som en sejr for deres "modstand" og tage det med hjem som bevis på, at de opnåede noget.
Har hele tiden sagt, at der er under 1 % risiko for krig mellem DK/EU og USA selvom medierne konstant hamrer på det scenarie i breaking news sensations overskrifter.
Realistisk set: Med f.eks. 10+ baser og 15.000 amerikanske tropper er øen under 100 % amerikansk kontrol, uanset traktat-ordlyden.
Så i realiteten fuld kontrol og de sparer de ca. 700 milliarder USD, som tidligere er blevet nævnt som et muligt direkte købstilbud.
Den nuværende "framework"-aftale giver USA strategisk adgang uden at betale den fulde pris.
Tværtimod vil de sikkert kræve adgang til mineraler/miner som betaling for den militære tilstedeværelse.
På papiret ejer Grønland øen, men i realiteten er USA i fuld kontrol – præcis som Kina udnytter Laos gennem gæld og økonomisk indflydelse, som jeg tidligere har beskrevet.
-
Her er en opsummeret top 15-liste over de mest fremtrædende børsnoterede firmae i forbindelse med Golden Dome missilforsvarssystemet og bredere forsvars-/aerospace-sektoren (baseret aktuelle analyser fra januar 2026, inkl. Morgan Stanley, UBS, Motley Fool, Seeking Alpha, Yahoo Finance m.fl.).

-
Grønland og Danmark kan ånde lettet op. Trump har i hver tilfælde for nu opgivet sit krav om både ejerskab af Grønland og opgivet den særlig straf-tolden for de allierede som valgt at deltag i den arktiske NATO-øvelse på Grønland. Det er abolut en sejrer for Grønland og Danmark. Det at stå op for sig selv og vise villighed til at gå hele vejen har gjort indtryk på den store "bølle i skolegården".
Når det er sagt så tager jeg det ikke helt roligt før end den 11. airborn i Alaska er demobiliseret. Den enhed blev officielt mobilseret/aktiveret med henblik på at tage til Minnesota for at slås med demonstranter men de har trænet på at indtage lufthavne. Det tvivler jeg på at anti-ICE demonstraterne besætter. Den 11. airborn er den eneste styrke i det amerikanske militær som træner i og har fuldt udstyr til arktisk krigførsel (husk eksempelvis smøremidler osv. kan fryser når de skal opererer på temperaturer under minus 15 (arktisk forhold)). Det ville have været langt mere oplagt at mobilisere airborn enheder fra New York som træner i amerikanske vintervejrer i USA (0 til minus 15 grader). Men nu hvor det hele er deeskaleret tør jeg godt skrive om dette fordi det virker som om umiddelbare som om faren er drevet over..
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind