Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Anders Bæk - Tesla analyse og kursmål (Jan 2027)

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
27 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M Offline
    M Offline
    MajorBA
    wrote on sidst redigeret af

Du glemmer, ligesom mange andre Tesla investorer, simpelthen hvor stort et selskab Tesla er. Tesla er verdens 8. største selskab målt på markedsværdi og du argumentere for, at nogle futuristiske robotter og det faktum at de har købt Bitcoin skulle retfærdiggøre den pris. Det gør det ikke. Måske i et mindre selskab, men ikke i et selskab af Teslas størrelse.

Når man værdifastsætter selskaber så er du nødt til at værdifastsætte deres fremtidige cashflow og så kan du tillægge deres aktiver. Det faktum at de ejer Bitcoin for 1 mia. skal altså tillægges, 1-til-1, til deres markedsværdi og ikke indgå i en multiplier og den ene mia. er NOTHING, når man tager Teslas astronomiske værdi i betragtning.

Hvor mange selskaber arbejder med husrobotter på samme måde som Tesla? Det ved jeg faktisk ikke, men der er garanteret nogen der gør. Hvis vi finder nogen der er nogenlunde ligeså langt som Tesla på dette punkt, og medgiver at deres markedsværdi skal tillægges Teslas, så kan jeg godt afsløre, at det fortsat ikke bidrager med noget som helst i det store billede.

Den del af Tesla, som ikke er et bilselskab, kan retfærdiggøre måske 5% af deres markedsværdi. Maksimalt.

Ergo:

1. Vi ved at man ikke kan tjene høj margin på at producere biler. Det har Tesla, på trods af deres helt unikke position og fantastiske produktion og deres fantastiske produkt, selv lige bevist ved at måtte sænke priserne voldsomt.

2. Deres øvrige ben er 5% af værdifastsættelsen værd.

3. Så ender du altså med, som tidligere nævnt, at en meget voldsom andel af værdifastsættelsen skal oppebæres af FSD. I form af robottaxier og privatkørsel.

Igen, jeg mener det er ren galimatias at snakke om at Tesla skal være 3 x mere værd end Apple om en årrække (4500 USD). Ja, jeg mener sågar at det er galimatias at påstå, at den nuværende kurs er realistisk for selskabet om en række år.

Men det er jo derfor der er et marked og en debat. Fordi vi ikke er enige. Heldigvis 🙂

God jul og godt nytår!

1 Reply Last reply
    3
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS

I videoen omtales denne debattråd om den nye analyse og kursmål som Anders Bæk har lavet på Tesla.
      https://www.youtube.com/watch?v=60d7OnXQjrQ&t=1s

1 Reply Last reply
      3
      • StockBullS Offline
        StockBullS Offline
        StockBull

Jeg forstår, at Tesla er verdens nummer 8, og det er faktisk Elon Musk, der forudser, at der vil komme milliarder af robotter. De er allerede nået langt med deres AI og CPU'er, som er blandt de største i verden, og deres AI-modeller til træning af robotterne er i gang. Jeg er enig i, at de 11.000 bitcoin, de ejer, ikke gør den store forskel lige nu.

Jeg deler også synspunkterne med personer som Cern Basher, Ron Baron og Cathie Wood, der ser det samme potentiale. Faktisk har jeg brugt over 1.000 timer på at studere Tesla-casen de sidste to år, hvilket skyldes deres indflydelse. Jeg har været involveret i Tesla siden omkring 2015, primært gennem day- og swing trading, men jeg dykkede ikke så dybt den gang, da de ikke havde de nye, potentielle forretningsområder, vi ser nu.

For dem, der er interesserede i Tesla-casen, vil jeg anbefale at se de to links med Cern Basher, som jeg har linket til ovenfor. Jeg tror bestemt, at aktiekursen kan falde til 300 eller lavere, hvis markedet bliver negativt, så det er vigtigt at tage ansvar for sine investeringer i Tesla-aktier.

Jeg planlægger dog at købe lidt hver måned i de kommende 12 måneder, da jeg tror, det vil give en god langsigtet indgangspris. Man skal selvfølgelig ikke pantsætte sit hus eller sin bil for at investere i bitcoin og Tesla.

Mange er skeptiske over for bitcoin, men accepterer Tesla. Begge aktiver er meget volatile, men over længere perioder har de vist sig at stige mere end S&P 500, Nasdaq og de såkaldte "Magnificent Seven". Jeg kan godt leve med at have 20-30% af min samlede portefølje i dem. Nogle vil måske mene, at 5% er tilstrækkeligt, mens andre er villige til at satse 50%. Det afhænger af den enkeltes investeringsprofil og økonomiske situation.

Lad os fortsætte diskussionen i 2025.

God jul og godt nytår!

1 Reply Last reply
        2
        • StockBullS Offline
          StockBullS Offline
          StockBull

Tak for de venlige ord, Helge. Jeg vil gerne præcisere, at jeg ikke har en softwareuddannelse, men jeg har en baggrund inden for teknologi og ledelse med fokus på skibsbygning og kraftværker. Jeg har deltaget i over 40 internationale byggeprojekter, der spænder over store skibe (Mærsk), borerigge og kraftværker, blandt andet i Sydkorea, Japan, Kina, Singapore, Filippinerne, Sri Lanka, Dubai, Afrika og Caribien.

Jeg startede mit eget konsulentfirma i 2015, men lukkede det i 2021. Jeg har handlet aktier siden omkring 1990 og begyndte med at investere i Varde Bank, ØK, ISS og Sophus Berendsen. Det første år oplevede jeg, at Varde Bank krakkede, mens ØK steg med 100%, hvilket satte gang i min nu næsten 35-årige rejse som investor.

Siden 2021 har jeg brugt tid på at investere og uddanne mig selv gennem forskellige online kurser samt bøger, herunder blockchain, WEB3, AI, Bitcoin og solarindustrien.

God jul og godt nytår!

1 Reply Last reply
          3
          • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktør

Tak for præciseringen Stockbull. Du har et meget spændende CV selv uden en softwareuddannelse.
            God jul og godt nytår. 🙂

1 Reply Last reply
            1
            • M Offline
              M Offline
              MajorBA

Folk der kan lide et selskab er "a dime a dozen". Det er ikke nemt at værdifastsætte selskaber og derfor er jeg generelt og principielt ligeglad med, hvad Warren Buffet, Bill Ackman og specielt Cathie Wood mener om et selskab. Faktisk anser jeg det generelt for værende lidt skidt, hvis en aktie jeg er ved at købe ind i er en fund-darling i forvejen.

Det sagt, så er vi igen ikke synderligt uenige om, at Tesla er et godt selskab. Der er rigtig mange der arbejder på robotter og jeg har ingen anelse om, hvem der kommer til at vinde det ræs. Jeg vil også være lidt påpasselig med at prøve at vurdere sådan noget. Det er man sjældent kvalificeret til.

Som sagt er vi kun uenige om prisen på Tesla, ikke hvorvidt selskabet er godt eller skidt. Det er et fantastisk selskab.

Bitcoin og Tesla er ganske vidst steget mere end S&P500 og en masse andre aktiver. Når man går fra at være et meget lille selskab til det 8. største i verdenen (på market cap), over ca. 15 år, så ligger det næsten lidt i kortene, at man har performet bedre end markedet. Min pointe, hvis ikke det fremgår tydeligt, er at jeg ikke tror det er muligt for Tesla at overperforme markedet de næste 15 år. Jeg synes simpelthen at selskabet er alt for overprisfastsat og jeg kan ikke forestille mig en verden, hvor de ikke kommer til at opleve massiv konkurrence på deres væsentligste produkt.

1 Reply Last reply
              1
              • StockBullS Offline
                StockBullS Offline
                StockBull

Synes Cern Basher kommer godt ind på hvorfor Teslas PE100 om 5år kan vise sig at have været et kup:

gælder ikke kun Tesla men alle aktier. Nogle gange kan PE10 være for dyrt og andre gange er PE100 billigt. Tror Tesla / Elon Musk kommer med flere overraskelser når de præsentere årsregnskabet Januar 2025 se forklaringen her ca. 15 min inde:

Men ja der er da en risiko for case ikke udspiller sig som mange bulls forudser. Man skal jo heller ikke have alle æg i en kurv. Har skam også andre sats inklusig Genmab, Novo, Ennogie, guld, og en stor stak kedelige bonds + ETFer i MP: https://muscularportfolios.com/faq/

123687_2025_overraskelser.jpg

1 Reply Last reply
                1
                • StockBullS Offline
                  StockBullS Offline
                  StockBull

Med hensyn til robotterne glemte jeg det her link hvor Elon Musk jo selv sætter lidt tal på: The aim is to mass-produce millions of these humanoid robots within the next three to five years, each unit estimated to cost $20,000. https://myelectricsparks.com/elon-musk-predicts-1-billion-humanoid-robots-by-2040s/
                  Tesla forventer at have 1,000 Optimus robots på arbejde i fabrikken i 2025. https://interestingengineering.com/innovation/tesla-1000-optimus-robots-2025 så det medvirker selvfølgelig til at mange gerne vil betale PE100 for en tesla aktie. Tesla har jo bevist det er best in class når det kommer til AI og skalering. Synes jeg deres FSD er et meget godt eksempel på for ingen har et ligninde produkt som kommer nær Teslas FSD. Derudover er det jo Musk selv der mener han kan gøre Tesla til et 25T usd firma så hans selvtillid fejler intet. Den rejse vil jeg gerne være med på også selvom Tesla måske kun når 10T usd. Man skal også huske på Tesla har mange forretningsområder og hvis man splittede firmaet op i EVs+FSD, Robotaxi, Energi, Robotter kunne hvert firma sagtens være +2T værd inden 2030.
                  Det sådanset heller ikke Cathie Wood der personligt vurdere antal af robot case. Hun læner sig vel bare op ad hvad Elon Musk, David Holz og andre eksperter udtaler. Så baseret på informationer fra eksperter regner hun hendes targets ud hvor andre slet ikke medtager humanoid robotter i deres target. Men på grund at Musks udmelding bliver det selvfølgelig store tal. Man må jo også sige Musk har ramt meget godt inden for skiven med EV bilerne. FSD er på vej i mål. Hans tidligere 50% vækstmål har passet meget godt. 2024 sagde Musk ville blive sidelæns og det ser også ud til at passe. 2025 har han allerede indikeret 20-30% vækst. Så må vi se om han holder fast i de 20-30% efter årsregnskabet eller det skal opjusteres lidt.

1 Reply Last reply
                  0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                  • First post
                    Last post
                  0
                  • Debatforum
                  • Seneste
                  • Populære
                  • Bruger