Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud
-
Hartmann-investorer slår sig i tøjret efter forslag om afnotering
26/9 10:16
Der er røre blandt de mindre aktionærer hos æggebakkeproducenten Hartmann, efter at storaktionær Thornico Holding, som er ejet af Christian Stadill, har foreslået en afnotering af selskabet fra fondsbørsen i København.
Tirsdag er det VN Capital Management LLC, der modsætter sig den nyligt bebudede afnotering og det efterfølgende købstilbud. VN Capital Management LLC er investeringsrådgiver for en fond, der har købt aktier i Hartmann siden 2021 og i dag ejer omkring 1,6 pct. af alle aktier i selskabet.
VN Capital opfordrer øvrige minoritetsinvestorer til at stemme mod forslaget om afnotering på den ekstraordinære generalforsamling den 16. oktober. Buddet på 300 kr. per aktie er "uacceptabelt og kraftigt undervurderer værdien af verdens førende emballagevirksomhed til æg", mener investeringsrådgiveren.
-
Afnotering af Brødrene Hartmanns aktier skader minoritetsinvestorerne ved at fratage dem et marked for aktiehandel og tjener det formål at tvinge aktionærerne til på sigt at sælge ud til Stadil-familien til en kraftigt reduceret pris. Det er særligt skadeligt eftersom mange af os gerne vil forblive ejere af denne blomstrende og verdensførende virksomhed.
-
Denne transaktion med en nærtstående part skaber betydelige interessekonflikter for bestyrelsen. Ethvert forsøg på at løfte selskabet væk fra minoritetsaktionærerne til underpris vil møde kraftig modstand fra os, siger James Vanasek, partner hos VN Capital, i en pressemeddelelse.
Investeringsrådgiveren opfordrer bestyrelsen i Hartmann til sætte gang i "en velplanlagt og robust salgsproces i stedet for at forære selskabet til Stadil-familien".
VN Capital undersøger nu, hvilke juridiske beføjelser der er til rådighed for at modsætte sig den foreslående afnotering og det efterfølgende købstilbud. Oveni rådes øvrige minoritetsinvestorer til at forkaste det fremsatte forslag på den kommende ekstraordinære generalforsamling.
Thornico Holding ejer i forvejen 68,6 pct. af Hartmann. En beslutning om afnotering vil ifølge fondsbørsens regler kræve opbakning fra aktionærer, der repræsenterer 90 pct. af aktiekapitalen.
En Hartmann-aktie stiger tirsdag formiddag 0,7 pct. til 310 kr.
.\˙ MarketWire
-
-
Efter forslag om afnotering: Thornico køber aktier for 2,3 mio. kr. i Hartmann
26/9 15:36
Majoritetsejeren i Brødrene Hartmann, Thornico, har gennem sit selskab Thornico Food & Food Technology Group købt 7685 aktier i æggebakkeproducenten for lige over 2,3 mio. kr.
Det fremgår af en indberetning fra Brødrene Hartmann.
Sidste uge foreslog Thornico en afnotering af Brødrene Hartmann og fremsatte i samme ombæring et bud på 300 kr. per aktie i æggebakkeproducenten. Buddet var 1 kr. under lukkekursen på 301 kr.
Købet af aktier er dateret til 21. september - altså to dage efter forslaget om afnoteringen. Samlet er der købt aktier for 2.305.314,19 kr. gennem den danske børs, Nasdaq Copenhagen. Det svarer til en gennemsnitskurs på 299,95 kr.
Forslaget om afnotering og det tilhørende bud er blevet taget ilde op af Brødrene Hartmanns minoritetsaktionærer, der kritiserer, at der ingen budpræmie er i Thornicos bud.
Den daværende kurs afspejler imidlertid værdien af Brødrene Hartmann, argumenterede Thornicos topchef Christian Stadil over for Børsen.
Forud for aktiekøbet 21. september ejede Thornico 68,6 pct. af aktierne i Brødrene Hartmann.
Aktien i Brødrene Hartmann handles tirsdag til 320 kr. efter en stigning på 3,9 pct. Siden Thornicos bud 19. september er aktien steget 6,3 pct.
.\˙ MarketWire
-
Der er investoraktivisme i æggebakker. I sidste uge meddelte Thornico, at de vil tilbyde aktionærerne en overtagelsespris i Brdr. Hartmann, der var svarende til den daværende markedspris. Men det mødte modstand. Nu går den vilde æggebakkejagt, og det vender Hansen og Larsen i ugens afsnit.
De taler også om den bankskepsis, der hersker blandt investorerne, hvordan 'skrækkelige september' har levet op til sit dårlige - og når ja, så er rentefrygten tilbage.I ugens afsnit nævner Per et blogindlæg - det kan du læse her: https://www.nordnet.dk/blog/september...
00.00 - 00.42 Intro
00.43 - 09.53 Thornico og Brdr. Hartmann
09.54 - 16.22 Bankskepsis
16.23 - 20.43 Skrækkelige september
20.44 -https://www.youtube.com/watch?v=EUuXjOTTEfQ 25.53 Rentefrygten er tilbage
-
Dansk Aktionærforening har samlet over 425 Hartmann-aktionærer i kamp mod afnotering
27/9 17:23
Dansk Aktionærforening er foreløbigt lykkedes med at samle mere end 425 private aktionærer, som er er utilfredse med majoritetsaktionæren Thornico Holdings planer om at afnotere Brdr. Hartmann fra fondsbørsen og købe de øvrige aktionærer ud til en kurs på 300 kr. per aktie.
Det fremgår af en opdatering fra foreningen, der i fredags satte sig for at samle de utilfredse aktionærer.
Hvor store ejerandele aktionærerne har, er Dansk Aktionærforening stadig ved at få overblik over.
-
Vi vil i de kommende dage forsøge at kontakte flere af de andre større investorer, der har meldt sig i kampen, og samtidig vil vi sammen med vores advokat tage skridt til, at indsamling af fuldmagter og forberedelse til generalforsamlingen sker effektivt.
-
Og derfra handler det om saglige argumenter og om at stå klar til at gå i en konstruktiv dialog, hvis hovedaktionæren på et tidspunkt melder sig klar til at finde en løsning, siger Mikael Bak, administrerende direktør i Dansk Aktionærforening.
Thornicos hensigter om at afnotere Hartmann blev offentliggjort tirsdag aften i sidste uge. Det mulige bud på 300 kr. var dengang 1 kr. under lukkekursen tirsdag på 301 kr.
Onsdag stiger Hartmann 2,2 pct. til 330 kr., og den bevæger sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding, der ejet af Christian Stadil, annoncerede som en mulighed i tirsdags.
Tidligere har Svenska Handelsbanken, der er næststørste aktionær med en aktiepost på 4,85 pct., meddelt Børsen, at den vil stemme imod en afnotering af Hartmann.
Også VN Capital Management LLC, der investeringsrådgiver for en fond, der har købt aktier i Hartmann siden 2021 og i dag ejer omkring 1,6 pct. af alle aktier i selskabet, er imod.
Hartmann holder ekstraordinær generalforsamling den 16. oktober. En afnotering skal godkendes med mindst 90 pct. af stemmerne og den repræsenterede aktiekapital.
.\˙ MarketWire
-
-
Hartmann bør koste 1,5 mia. kr. mere end budt af Thornico, mener Carnegie
29/9 11:22
Industrikonglomeratet Thornicos bud på æggebakkeproducenten Brdr. Hartmann burde være 1,5 mia. kr. højere end det aktuelle bud på 300 kr. per aktie.
Det vurderer investeringsbanken Carnegie ifølge Insidebusiness.
Den højere værdiansætning af Hartmann er udregnet med udgangspunkt i den norske konkurrent Elopak, der trods en svagere indtjening end den danske æggebakkeproducent handles til en højere værdi.
Med udgangspunkt i Elopaks multipler burde aktien i Hartmann således koste 522 kr. - godt 70 pct. mere end Thornicos aktuelle bud på 300 kr. per aktie, skriver Carnegie.
Det nuværende bud fra Thornico værdiansætter Hartmann til knap 2,1 mia. kr., hvor investeringsbanken ifølge Insidebusiness vurderer, at 3,7 mia. kr. ville være en passende pris.
Carnegies vurdering er ifølge aktionær i Hartmann VN Capital et klart bevis på, at buddet på 300 kr. per aktie ikke afspejler den reelle værdi af selskabet.
-
Den pris, Stadil tilbyder os aktionærer, svarer til en urealistisk lav værdisætning, hvor man kun vil betale knap 5 gange den nuværende EBITDA-indtjening, oplyser James Vanasek, der er stifter af VN Capital, og som ejer 1,6 pct. af Hartmann-aktierne, ifølge Insidebusiness.
-
I lyset af den positive udvikling i selskabet er de på ingen måde fair, og alene på baggrund af den forventede indtjening i år burde tilbuddet være langt højere, fortsætter han.
Thornico fremsatte sidste uge et forslag om at afnotere Brdr. Hartmann fra Nasdaq Copenhagen og tilbød i samme ombæring at købe de øvrige aktionærer ud for 300 kr. per aktie.
Industrikonglomeratets topchef, Christian Stadil, har begrundet buddet over for Børsen med, at det "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".
Aktien i Brødrene Hartmann falder fredag 0,3 pct. til 321 kr.
.\˙ MarketWire
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind