Ørsted: 3. kvartal bliver belastet af store nedskrivninger
-
Og det kunne da i øvrigt være sjovt, hvis der skulle være en enkelt journalist, der ikke er optaget af at grille Nipper, i stedet kunne finde tid til at ringe rundt til nogle aktieanalytikere og spørge om, hvordan de i dag har det med de kursmål på op til 1.500, de havde for et par år siden.
-
Ørsted: Spansk konkurrent har ikke problemer med investeringerne i USA
31/8 06:36
Spanske Iberdrola har onsdag afvist, at energikoncernen også vil blive tvunget til at nedskrive værdien af sine energiprojekter i USA, som den danske konkurrent Ørsted gjorde det sent tirsdag aften.
Det fremgår at et brev fra Iberdrolas offshore-forretning til selskabets investorer.
- Sammenfattet, Iberdrola behøver ikke at foretage nogen nedskrivninger af sin offshore-forretning, hedder det.
I brevet slår det spanske selskab fast, at det har indgået 100 pct. af alle relevante aftaler med underleverandørerne til sine projekter, og indtil videre har man ikke oplevet forsinkelser.
I forhold til finansieringen påpeger Iberdrola også, at alle projekter, der er 100 pct. ejet af selskabet selv, er finansieret via balancen, hvor 85 pct. af gælden er til faste renter. For øvrige projekters vedkommende har Iberdrola allerede sikret sig den fulde finansiering.
Endelig fremhæver Iberdrola, at koncernen har en konservativ tilgang til opnåelsen af mulige skatterabatter for sine investeringer, og at man ikke antager at kunne opnå yderligere rabatter, når en endelig investeringsbeslutning træffes.
- Vi vil også fremhæve vores beslutning, som er blevet truffet i de seneste måneder, om at stoppe visse offshore-projekter, hvor de forventede afkast ikke opfyldte de nødvendige rater for at påbegynde konstruktionen af disse projekter.
Ørsted annoncerede onsdag aften nedskrivninger af værdien af sin portefølje i USA på op mod 16 mia. kr.
De første 5 mia. kr. ligger allerede fast og skyldes forsinkelser i forsyningskæderne i relation til tre havvind-projekter, Ocean Wind 1, Sunrise Wind og Revolution Wind.
Desuden lægger Ørsted op til yderligere en nedskrivning på 6 mia. kr., fordi det endnu ikke er lykkes at få de føderale myndigheder i USA til at godkende, at skatterabatten på investeringerne i Ocean Wind 1 og Sunrise Wind sættes op til 40 fra 30 pct. på baggrund af opbygning af lokal produktion.
Endelig flagede Ørsted for yderligere 5 mia. kr. i nedskrivninger i regnskabet for tredje kvartal på landvind- og solprojekter i USA, fordi de nu højere renter har gjort projekterne mindre rentable.
.\˙ MarketWire
-
Hmmmmm...interessant. Er det Ørsted der har en forkert og lidt for optimistisk tilgang eller er det iberdrola, der bare ikke kan se faren?
-
Ørsted A/S
+1,64%
427,80 DKK
Ørsted underskriver kreditfacilitet for Taiwanesisk vindmølleparker på 5 mia. kr.
31.8.2023 09.36 • MarketWire •
Ørsted har underskrevet en bæredygtighedsforbundet tilbagevendende låneaftale til selskabets havvindmølleparker i Taiwan på 25 mia. Taiwan-dollar svarende til 5,4 mia. kr.Det skriver Ørsted Taiwan i en meddelelse dateret til onsdag den 30. august.
Lånefaciliteten er indgået med et konsortium af finansielle institutioner, herunder ni statsejede banker.
- Finansieringen betyder mere end blot tal. Det afspejler vores forpligtelse til bæredygtighed. Vi er glade for at se stærk støtte fra banksamfundet i Taiwan med deltagelse i denne transaktion af 15 banker, herunder statsejede institutioner, siger Kasper Kiim Jensen, underdirektør for Treasury & Capital Planning i Ørsted.
.\˙ MarketWire
Jakob Due Jakobsen
-
Kan ikke vide hvor bunden er, da de efterfølgende bølger er med til at "kortlægge" hele systemet. Man er også nødt til at kigge på det som et 8 bølge system dvs. 1,2,3,4,5,a,b,c. opdateret: 3 414 (ny bund idag)
Mulige udfald af bølge 4: 14,6% 487,6 ell 23,6% 533 ell 38,2% 606 kr. ingen garanti gives -
Hvor andre større selskaber mindsker eksponeringen mod Kina bl.a. pga af spændingerne vedr. Taiwan, så øger Ørsted deres. Det der skete i går var vel i nogen grad udtryk for, at Ørsted ikke har været så gode til at håndtere risiko, så investorerne havde nok "jublet" lidt højere over dette glade budskab, hvis blot det ikke havde handlet om netop Taiwan.
-
Tror også at man være forsigtig med at hænge sin hat for meget på havprojekter. De kan hurtigt blive objekt for angreb fra f.eks. Rusland og Kina. Vi husker nordstreamsne
-
Hvad skulle Ukraines motiv have været for det? Hvis det var dem, er det nok ikke noget der gør Ukraine populær i vesten
-
En stor prop i Putins pengemaskine. Husker ikke om det var den tyske eller den amerikanske efterretningstjeneste men per avis overskrift for nylig pegede alt eller meget vedr Nordstream i retning af kiev.
-
5% op nu, nu er kursen varmet op
-
Netop... tyskere kommer inden for uger nok med den opsigtsvækkende nyhed at det var Ukrainere der stod bag.
Om det så er sat i værk fra Kiev eller "bare" er en del af den militaristiske højrefløj i Ukraine, der har ageret selv. Det finder man måske aldrig ud af.
Men da Biden jo selv har truet med det på et tidspkt., så tror jeg såmænd ikke det vil mindske støtten til Ukraine.
Nok nærmere imponere at de også kunne det, ligesom de har kunnet så meget andet gennem krigen. -
Jeg synes ikke det kræver meget fantasi at komme på mulige scenarier, som kunne få ukrainerne til at tro, at det ville gavne deres sag. At amerikanerne hader den rørledning, må i så fald have påvirket deres analyse. Omvendt kan jeg også komme på lige så mange scenarier som burde fortælle dem at det vil være et kæmpe politisk sats.
Om, eller hvem, der har gjort det, aner jeg ikke. Men udelukke Ukraine, det vil jeg bestemt ikke.
Men hvis det er Ukraine, så tror jeg ikke det vil betyde noget nu. Man kan jo sige, at sprængningen var med til at åbne et naivt europas øjne for hvor dumt og farligt det var/er at gøre sig afhængig af en mand som Putin.
-
Tyskerne har den teori at det var Ukraine. Men det er meget usandsynligt. Det de har fremlagt, virker heller ikke særligt velunderbygget (skibet er alt for lille til den operation).
Tilgengæld er den undersøgelse lavet af det internationale OSINT samfund sammen med danske og svenske journalister, lagt mere velunderbygget.
De har fundet en hel masse russiske skibe i dagene og ugerne inden sprængningen, og flere af dem var specialiserede i undervands operationer.Den tyske efterretningstjeneste har skudt helt ved siden af under hele optakten og under krigen i Ukraine. Det virker som om at BND er så fuldstændigt infiltreret af FSB og GRU, at det tyske efterretningsvæsen efterhånden er at betragte som en afdeling af den russiske misinformations kampagne...
-
Endnu en storbank sænker Ørsteds kursmål efter chokmelding
https://www.proinvestor.com/investornyt/1043828/endnu-en-storbank-saenker-orsteds-kursmal-efter-chokmelding -
Putin har overvurderet Ruslands and egen formåen i næsten alt. Jeg hælder klart også mest til, at Putin i al sin naive og barnlige selvsikkerhed troede at han med et slag kunne lukke Europa helt ned. Men helt udelukke at andre kunne have gjort det er jeg ikke klar til.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind