Ørsted: 3. kvartal bliver belastet af store nedskrivninger
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Ørsted advarer om at der kan blive tale om at foretage større amerikanske nedskrivninger. Det kan skabe en nervøs "porteføljeeffekt"
Ørsted har meddelt, at der i 3. kvartal kommer nedskrivninger. Den endelige størrelse er ikke fastlagt
Nedskrivningerne kan komme i 3 bidder og være på i alt 16 mia
5 mia. på grund af forsinkelser i 3 projekter
6 mia. på grund af manglende aftaler om skattekreditter
5 mia. potentielt på grund af stigende og høje renter.
Ørsted fastholder for nærværende forventningerne om en 14 % ROIC fra 2023-2030, men kommer den målsætning i fare?
Holder de langsigtede afkastmål?
Investorerne har ikke haft særlig meget at glæde sig over de seneste år og aktien ramte et 3 årigt lavpunkt for 2 uger siden. Profitabiliteten af de fremtidige projekter er under pres, har Ørsted tidligere advaret om. Det drejer sig ikke kun om renter og skatterabatter, men også om koncessioner (prisen for vinde udbud). For nærværende fastholder Ørsted sine langsigtede indtjeningsambitioner, men hvis det kan blive nødvendigt at revurdere dem blot nogle få måneder efter de blev præsenteret i starten af juni måned på en kapitalmarkedsdag, er det selvsagt en udfordring
Figur: Kursudvikling, 3 år Ørsted
Kilde: Nordnet

-
Endnu en C25 aktie, som får kontant afregning....nede med 15%
-
Ørsted er nu nede med 40% på et år....sikke en nedtur fra toppen i kurs 1350 i jan 2021.
-
Ikke godt. Og værre er, jeg tror stadig den kan gå en del lavere.
-
Det tror jeg du har ret i....renterne skal begynde at give sig før tågen begynder at lette i USA....nede med 22% nu

-
Fra kurs 1400,5 kr. til 430,4 indtil videre. Har den Nipper overhovedet styr på butikken?
-
måske er det bølgerne nedad fra 927,8 (3.11.21)
1 630 (24.2.22)
2 918 (3.9.22)
3 430,4 (idag)
4 14,6% 501,6 ell 23,6% 545,5 ell 38,2% 616,7 kr.derefter wave 5 lidt ned. altså kun hvis 430,4 var bund
-
Ejerne har ifl. marketwire tabt 335 mia kr. under Nipper's ledelse. Hold da op.
-
Og det kunne da i øvrigt være sjovt, hvis der skulle være en enkelt journalist, der ikke er optaget af at grille Nipper, i stedet kunne finde tid til at ringe rundt til nogle aktieanalytikere og spørge om, hvordan de i dag har det med de kursmål på op til 1.500, de havde for et par år siden.
-
Ørsted: Spansk konkurrent har ikke problemer med investeringerne i USA
31/8 06:36
Spanske Iberdrola har onsdag afvist, at energikoncernen også vil blive tvunget til at nedskrive værdien af sine energiprojekter i USA, som den danske konkurrent Ørsted gjorde det sent tirsdag aften.
Det fremgår at et brev fra Iberdrolas offshore-forretning til selskabets investorer.
- Sammenfattet, Iberdrola behøver ikke at foretage nogen nedskrivninger af sin offshore-forretning, hedder det.
I brevet slår det spanske selskab fast, at det har indgået 100 pct. af alle relevante aftaler med underleverandørerne til sine projekter, og indtil videre har man ikke oplevet forsinkelser.
I forhold til finansieringen påpeger Iberdrola også, at alle projekter, der er 100 pct. ejet af selskabet selv, er finansieret via balancen, hvor 85 pct. af gælden er til faste renter. For øvrige projekters vedkommende har Iberdrola allerede sikret sig den fulde finansiering.
Endelig fremhæver Iberdrola, at koncernen har en konservativ tilgang til opnåelsen af mulige skatterabatter for sine investeringer, og at man ikke antager at kunne opnå yderligere rabatter, når en endelig investeringsbeslutning træffes.
- Vi vil også fremhæve vores beslutning, som er blevet truffet i de seneste måneder, om at stoppe visse offshore-projekter, hvor de forventede afkast ikke opfyldte de nødvendige rater for at påbegynde konstruktionen af disse projekter.
Ørsted annoncerede onsdag aften nedskrivninger af værdien af sin portefølje i USA på op mod 16 mia. kr.
De første 5 mia. kr. ligger allerede fast og skyldes forsinkelser i forsyningskæderne i relation til tre havvind-projekter, Ocean Wind 1, Sunrise Wind og Revolution Wind.
Desuden lægger Ørsted op til yderligere en nedskrivning på 6 mia. kr., fordi det endnu ikke er lykkes at få de føderale myndigheder i USA til at godkende, at skatterabatten på investeringerne i Ocean Wind 1 og Sunrise Wind sættes op til 40 fra 30 pct. på baggrund af opbygning af lokal produktion.
Endelig flagede Ørsted for yderligere 5 mia. kr. i nedskrivninger i regnskabet for tredje kvartal på landvind- og solprojekter i USA, fordi de nu højere renter har gjort projekterne mindre rentable.
.\˙ MarketWire
-
Hmmmmm...interessant. Er det Ørsted der har en forkert og lidt for optimistisk tilgang eller er det iberdrola, der bare ikke kan se faren?
-
Ørsted A/S
+1,64%
427,80 DKK
Ørsted underskriver kreditfacilitet for Taiwanesisk vindmølleparker på 5 mia. kr.
31.8.2023 09.36 • MarketWire •
Ørsted har underskrevet en bæredygtighedsforbundet tilbagevendende låneaftale til selskabets havvindmølleparker i Taiwan på 25 mia. Taiwan-dollar svarende til 5,4 mia. kr.Det skriver Ørsted Taiwan i en meddelelse dateret til onsdag den 30. august.
Lånefaciliteten er indgået med et konsortium af finansielle institutioner, herunder ni statsejede banker.
- Finansieringen betyder mere end blot tal. Det afspejler vores forpligtelse til bæredygtighed. Vi er glade for at se stærk støtte fra banksamfundet i Taiwan med deltagelse i denne transaktion af 15 banker, herunder statsejede institutioner, siger Kasper Kiim Jensen, underdirektør for Treasury & Capital Planning i Ørsted.
.\˙ MarketWire
Jakob Due Jakobsen
-
Kan ikke vide hvor bunden er, da de efterfølgende bølger er med til at "kortlægge" hele systemet. Man er også nødt til at kigge på det som et 8 bølge system dvs. 1,2,3,4,5,a,b,c. opdateret: 3 414 (ny bund idag)
Mulige udfald af bølge 4: 14,6% 487,6 ell 23,6% 533 ell 38,2% 606 kr. ingen garanti gives -
Hvor andre større selskaber mindsker eksponeringen mod Kina bl.a. pga af spændingerne vedr. Taiwan, så øger Ørsted deres. Det der skete i går var vel i nogen grad udtryk for, at Ørsted ikke har været så gode til at håndtere risiko, så investorerne havde nok "jublet" lidt højere over dette glade budskab, hvis blot det ikke havde handlet om netop Taiwan.
-
Tror også at man være forsigtig med at hænge sin hat for meget på havprojekter. De kan hurtigt blive objekt for angreb fra f.eks. Rusland og Kina. Vi husker nordstreamsne
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind