Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kesko køber Davidsen. A&O Johansen (PE=8,3) på tur?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
17 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • K Offline
    K Offline
    KyleBass
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Hvad ville A&O koste hvis man brugte de multipler som Davidsen blev købt til?

    1 Reply Last reply
    3
    • A Offline
      A Offline
      Aktie-Zlatan
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Muligvis 120 DKK, eftersom PE (2022) sandsynligvis er ca 11 for Davidsen.

      Just a moment...

      favicon

      (datacvr.virk.dk)

      A&O Johansen er dog historiskt stabilere end Davidsen, så PE (2022)=15-20 er sandsynligere.

      Den polske elgrossisten TIM (også B2B+B2C) kostede, ifølge mine beregninger, Würth PE (2023)=19 hvis årsresultatet bliver 4 x resultatet i Q1-23.

      Sandsynligvis skal Niels og Lili Johansen erholde 50 % ekstra (udover 100 x) for A-aktierne (lex 2007-2008, sandsynligvis grundet stemmer).

      For B-aktierne lander jeg på mindst 150 DKK med TIM-vurdering.

      https://en.timsa.pl/fega-schmitt-elektrogroshandel-is-calling-for-the-sale-of-all-tim-shares-at-pln-50-69-share/

      1 Reply Last reply
      4
      • K Offline
        K Offline
        KyleBass
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Jeg får p/e = 8 for Davidsen.
        Det svarer til kurs 84 for A&O hvis man alene anvender p/e.

        114890_Davidsen.pdf

        1 Reply Last reply
        6
        • A Offline
          A Offline
          Aktie-Zlatan
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          OK "debt free"

          Sammenligning med TIM eller Ferguson (PE=18) er dog sandsynligvis bedre. Jeg beholder hvis jeg ikke erholder 150+ DKK.

          1 Reply Last reply
          4
          • K Offline
            K Offline
            KyleBass
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Ja - det er normal praksis, at virksomhedshandler prissættes på gældsfri basis. Det er også det der står i meddelelsen fra Kesko.

            1 Reply Last reply
            5
            • A Offline
              A Offline
              Aktie-Zlatan
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Ja, det er korrekt, men ikke vedrørende TIM og TIM er en bedre "peer" end Davidsen.

              TIM=elgrossist indenfor B2B og B2C (PE=19)
              Ferguson=VVS-grossist indenfor B2B og B2C (PE=18)
              A&O Johansen=VVS-, VA- og elgrossist indenfor B2B og B2C (PE=8,3)

              Kesko building trade:
              K-Bygg
              K-Rauta
              Davidsen

              Kesko technical trade:
              Onninen
              (muligvis A&O Johansen indenfor nogle måneder eller år)

              Kesko ved sandsynligvis af erfaring (Onninen Sveriges salg kun 600 MDKK/år) at man skal satse stort (opkøb) for succes indenfor grossistbranchen. Se f eks også Ahlsell VVS i Danmark 1999-2009 og Ahlsell VVS i Danmark fra 2022 (opkøb af Sanistål).

              1 Reply Last reply
              3
              • L Offline
                L Offline
                Labredoor
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Hvor meget er omsætningen på i onninen?

                1 Reply Last reply
                2
                • A Offline
                  A Offline
                  Aktie-Zlatan
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Ca 9.300 MDKK/år d v s 70 % større end A&O.

                  Onninen er store i Finland og Norge. Ejeren Kesko er en finsk gigant indenfor fødevarer.

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • I Offline
                    I Offline
                    InvestorCL
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Da AO blev forsøgt opkøbt i 2006 af Lemvigh-Müller var det til P/E på 14, buddet var på kr.2500 for "B" aktierne og EPS for 2006 var kr.174
                    Men AO er en langt bedre forretning idag med en meget større markedsandel, så P/E bør være højere ved et salg i dag.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • L Offline
                      L Offline
                      Labredoor
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Sådan en handel skal vurderes på Enterprise value i forhold til EBITDA. Og der ligger handlen på 7X og det svarer til at brødrene AO Johansen skal handles i kurs 126,-

                      Så det er jo kæmpe upside den dag hvor ao handles.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • K Offline
                        K Offline
                        KyleBass
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Hvordan kommer du frem til 126 kr.?

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • A Offline
                          A Offline
                          Aktie-Zlatan
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Den 22. august:

                          https://whois.domaintools.com/onninen.dk

                          Onninen kan ligesom nu om stunder i Sverige vælge digital salg til installatører med levering fra centrallager til Davidsen-butikker (tidligere eksisterede Onninen-butikker i Sverige), men:

                          1. Onninen Sverige er meget lille (kun ca 7 % af Onninen)
                          2. i Sverige findes ikke nogen stor grossist til salg, men det findes i Danmark hvis A&O er til salg

                          Attention Required! | Cloudflare

                          favicon

                          (www.onninen.se)

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • A Offline
                            A Offline
                            Aktie-Zlatan
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            Men Davidsen er meget mer følsom for udsving i konjunktur.

                            Davidsen:

                            2022
                            4156 MDKK salg
                            +128,3 MDKK resultat

                            2021
                            3835 MDKK
                            +158,5 MDKK

                            2020
                            3348 MDKK
                            +83,8 MDKK

                            2019:
                            2306 MDKK
                            +22,4 MDKK

                            2017/2018
                            1853 MDKK
                            +39,1 MDKK

                            A&O Johansen (side 8):

                            https://ao.dk/globalassets/download/regnskabsdata/2022/ao-arsrapport-2022.pdf

                            A&O Johansen skal have et højere EV/EBITDA (2022) end Davidsen p g a historisk stabilitet (salg til VVS- og elinstallatører og VA). A&O er sandsynligvis et mere innovativt selskab end Davidsen (AO365, 50+ ansatte i IT-afdelingen, ekspert indenfor robotlager og e-handel et c).

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • K Offline
                              K Offline
                              KyleBass
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              JP skriver om det. Nogen er kan læse hele artiklen?

                              Link Preview Image
                              Finsk entré kan eskalere opkøbsbølge blandt byggemarkeder

                              De nye finske ejere af Davidsens Tømmerhandel har ikke fået stillet sulten på det danske marked med opkøbet af den sønderjyske kæde. Analytiker ser også muligheder for yderligere opkøb.

                              favicon

                              Jyllands-Posten (jyllands-posten.dk)

                              1 Reply Last reply
                              4
                              • A Offline
                                A Offline
                                Aktie-Zlatan
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Davidsen 2023: salg dykker MINDST 16 % (minus)
                                A&O 2023: salg øger ca 1 % (plus)

                                Link Preview Image
                                Watch Medier

                                Watch Medier – topnyheder om dansk erhvervsliv med fokus på virksomheder, profiler, tendenser og indsigt.

                                favicon

                                (watchmedier.dk)

                                Hvis Kesko også er interesseret af A&O (for Onninen=Kesko TECHNICAL trade), så bliver vurderingen grundet 2022 højere end for Davidsen (nu Kesko BUILDING trade).

                                150+ DKK for B-aktien er et mimimum for mig.

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • A Offline
                                  A Offline
                                  Aktie-Zlatan
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  En mulighed er at Kesko/Onninen istedet køber Scanpipe. Et lille selskab, men stort indenfor VA (ikke VVS og el).

                                  Link Preview Image
                                  ScanPipe – Danmarks største VA-specialist

                                  Jordens bedste VA-sortiment. Personlig service · God rådgivning · Webshop · Hurtig levering over hele landet · Skarpe priser

                                  favicon

                                  (www.scanpipe.dk)

                                  1 Reply Last reply
                                  1

                                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                  With your input, this post could be even better 💗

                                  Tilmeld Log ind

                                  • Log ind

                                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                  • Login or register to search.
                                  • First post
                                    Last post
                                  0
                                  • Debatforum
                                  • Seneste
                                  • Populære
                                  • Bruger