Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kesko køber Davidsen. A&O Johansen (PE=8,3) på tur?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
17 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aktie-Zlatan
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    "An important part of Kesko's strategy is to grow our building and technical trade business in Northern Europe, especially in B2B trade. We have executed this strategy consistently and acquired many companies in Scandinavia. Acquiring Davidsen and entering the Danish market is perfectly aligned with our growth strategy. Our target is to consolidate the building and technical trade market further in Northern Europe and to be among the leading players in B2B trade in each operating country."

    Link Preview Image
    Kesko acquires the Danish builders’ merchant Davidsen and enters Denmark

    favicon

    Kesko (www.kesko.fi)

    Onninen (ejet af Kesko) og A&O Johansen er et perfekt geografisk match. Solar A/S er udelukket af konkurrenceårsager.

    Attention Required! | Cloudflare

    favicon

    (www.onninen.com)

    1 Reply Last reply
    7
    • A Offline
      A Offline
      Aktie-Zlatan
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Onninen og A&O er allerede partners:

      Link Preview Image
      Members – WIM

      favicon

      (www.wimgroup.org)

      Jeg spurgte om Onninen (=Kesko technical trade) og Danmark.

      CEO: "We have done a lot of homework."

      1 Reply Last reply
      7
      • K Offline
        K Offline
        KyleBass
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Hvad ville A&O koste hvis man brugte de multipler som Davidsen blev købt til?

        1 Reply Last reply
        3
        • A Offline
          A Offline
          Aktie-Zlatan
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Muligvis 120 DKK, eftersom PE (2022) sandsynligvis er ca 11 for Davidsen.

          Just a moment...

          favicon

          (datacvr.virk.dk)

          A&O Johansen er dog historiskt stabilere end Davidsen, så PE (2022)=15-20 er sandsynligere.

          Den polske elgrossisten TIM (også B2B+B2C) kostede, ifølge mine beregninger, Würth PE (2023)=19 hvis årsresultatet bliver 4 x resultatet i Q1-23.

          Sandsynligvis skal Niels og Lili Johansen erholde 50 % ekstra (udover 100 x) for A-aktierne (lex 2007-2008, sandsynligvis grundet stemmer).

          For B-aktierne lander jeg på mindst 150 DKK med TIM-vurdering.

          https://en.timsa.pl/fega-schmitt-elektrogroshandel-is-calling-for-the-sale-of-all-tim-shares-at-pln-50-69-share/

          1 Reply Last reply
          4
          • K Offline
            K Offline
            KyleBass
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Jeg får p/e = 8 for Davidsen.
            Det svarer til kurs 84 for A&O hvis man alene anvender p/e.

            114890_Davidsen.pdf

            1 Reply Last reply
            6
            • A Offline
              A Offline
              Aktie-Zlatan
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              OK "debt free"

              Sammenligning med TIM eller Ferguson (PE=18) er dog sandsynligvis bedre. Jeg beholder hvis jeg ikke erholder 150+ DKK.

              1 Reply Last reply
              4
              • K Offline
                K Offline
                KyleBass
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Ja - det er normal praksis, at virksomhedshandler prissættes på gældsfri basis. Det er også det der står i meddelelsen fra Kesko.

                1 Reply Last reply
                5
                • A Offline
                  A Offline
                  Aktie-Zlatan
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Ja, det er korrekt, men ikke vedrørende TIM og TIM er en bedre "peer" end Davidsen.

                  TIM=elgrossist indenfor B2B og B2C (PE=19)
                  Ferguson=VVS-grossist indenfor B2B og B2C (PE=18)
                  A&O Johansen=VVS-, VA- og elgrossist indenfor B2B og B2C (PE=8,3)

                  Kesko building trade:
                  K-Bygg
                  K-Rauta
                  Davidsen

                  Kesko technical trade:
                  Onninen
                  (muligvis A&O Johansen indenfor nogle måneder eller år)

                  Kesko ved sandsynligvis af erfaring (Onninen Sveriges salg kun 600 MDKK/år) at man skal satse stort (opkøb) for succes indenfor grossistbranchen. Se f eks også Ahlsell VVS i Danmark 1999-2009 og Ahlsell VVS i Danmark fra 2022 (opkøb af Sanistål).

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • L Offline
                    L Offline
                    Labredoor
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Hvor meget er omsætningen på i onninen?

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • A Offline
                      A Offline
                      Aktie-Zlatan
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Ca 9.300 MDKK/år d v s 70 % større end A&O.

                      Onninen er store i Finland og Norge. Ejeren Kesko er en finsk gigant indenfor fødevarer.

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • I Offline
                        I Offline
                        InvestorCL
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Da AO blev forsøgt opkøbt i 2006 af Lemvigh-Müller var det til P/E på 14, buddet var på kr.2500 for "B" aktierne og EPS for 2006 var kr.174
                        Men AO er en langt bedre forretning idag med en meget større markedsandel, så P/E bør være højere ved et salg i dag.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • L Offline
                          L Offline
                          Labredoor
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Sådan en handel skal vurderes på Enterprise value i forhold til EBITDA. Og der ligger handlen på 7X og det svarer til at brødrene AO Johansen skal handles i kurs 126,-

                          Så det er jo kæmpe upside den dag hvor ao handles.

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • K Offline
                            K Offline
                            KyleBass
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Hvordan kommer du frem til 126 kr.?

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • A Offline
                              A Offline
                              Aktie-Zlatan
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Den 22. august:

                              https://whois.domaintools.com/onninen.dk

                              Onninen kan ligesom nu om stunder i Sverige vælge digital salg til installatører med levering fra centrallager til Davidsen-butikker (tidligere eksisterede Onninen-butikker i Sverige), men:

                              1. Onninen Sverige er meget lille (kun ca 7 % af Onninen)
                              2. i Sverige findes ikke nogen stor grossist til salg, men det findes i Danmark hvis A&O er til salg

                              Attention Required! | Cloudflare

                              favicon

                              (www.onninen.se)

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • A Offline
                                A Offline
                                Aktie-Zlatan
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                Men Davidsen er meget mer følsom for udsving i konjunktur.

                                Davidsen:

                                2022
                                4156 MDKK salg
                                +128,3 MDKK resultat

                                2021
                                3835 MDKK
                                +158,5 MDKK

                                2020
                                3348 MDKK
                                +83,8 MDKK

                                2019:
                                2306 MDKK
                                +22,4 MDKK

                                2017/2018
                                1853 MDKK
                                +39,1 MDKK

                                A&O Johansen (side 8):

                                https://ao.dk/globalassets/download/regnskabsdata/2022/ao-arsrapport-2022.pdf

                                A&O Johansen skal have et højere EV/EBITDA (2022) end Davidsen p g a historisk stabilitet (salg til VVS- og elinstallatører og VA). A&O er sandsynligvis et mere innovativt selskab end Davidsen (AO365, 50+ ansatte i IT-afdelingen, ekspert indenfor robotlager og e-handel et c).

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • K Offline
                                  K Offline
                                  KyleBass
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #16

                                  JP skriver om det. Nogen er kan læse hele artiklen?

                                  Link Preview Image
                                  Finsk entré kan eskalere opkøbsbølge blandt byggemarkeder

                                  De nye finske ejere af Davidsens Tømmerhandel har ikke fået stillet sulten på det danske marked med opkøbet af den sønderjyske kæde. Analytiker ser også muligheder for yderligere opkøb.

                                  favicon

                                  Jyllands-Posten (jyllands-posten.dk)

                                  1 Reply Last reply
                                  4
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    Aktie-Zlatan
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #17

                                    Davidsen 2023: salg dykker MINDST 16 % (minus)
                                    A&O 2023: salg øger ca 1 % (plus)

                                    Link Preview Image
                                    Watch Medier

                                    Watch Medier – topnyheder om dansk erhvervsliv med fokus på virksomheder, profiler, tendenser og indsigt.

                                    favicon

                                    (watchmedier.dk)

                                    Hvis Kesko også er interesseret af A&O (for Onninen=Kesko TECHNICAL trade), så bliver vurderingen grundet 2022 højere end for Davidsen (nu Kesko BUILDING trade).

                                    150+ DKK for B-aktien er et mimimum for mig.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • A Offline
                                      A Offline
                                      Aktie-Zlatan
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #18

                                      En mulighed er at Kesko/Onninen istedet køber Scanpipe. Et lille selskab, men stort indenfor VA (ikke VVS og el).

                                      Link Preview Image
                                      ScanPipe – Danmarks største VA-specialist

                                      Jordens bedste VA-sortiment. Personlig service · God rådgivning · Webshop · Hurtig levering over hele landet · Skarpe priser

                                      favicon

                                      (www.scanpipe.dk)

                                      1 Reply Last reply
                                      1

                                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                      With your input, this post could be even better 💗

                                      Tilmeld Log ind

                                      • Log ind

                                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                      • Login or register to search.
                                      • First post
                                        Last post
                                      0
                                      • Debatforum
                                      • Seneste
                                      • Populære
                                      • Bruger