Kesko køber Davidsen. A&O Johansen (PE=8,3) på tur?
-
Onninen og A&O er allerede partners:
Jeg spurgte om Onninen (=Kesko technical trade) og Danmark.
CEO: "We have done a lot of homework."
-
Muligvis 120 DKK, eftersom PE (2022) sandsynligvis er ca 11 for Davidsen.
A&O Johansen er dog historiskt stabilere end Davidsen, så PE (2022)=15-20 er sandsynligere.
Den polske elgrossisten TIM (også B2B+B2C) kostede, ifølge mine beregninger, Würth PE (2023)=19 hvis årsresultatet bliver 4 x resultatet i Q1-23.
Sandsynligvis skal Niels og Lili Johansen erholde 50 % ekstra (udover 100 x) for A-aktierne (lex 2007-2008, sandsynligvis grundet stemmer).
For B-aktierne lander jeg på mindst 150 DKK med TIM-vurdering.
-
Jeg får p/e = 8 for Davidsen.
Det svarer til kurs 84 for A&O hvis man alene anvender p/e. -
OK "debt free"
Sammenligning med TIM eller Ferguson (PE=18) er dog sandsynligvis bedre. Jeg beholder hvis jeg ikke erholder 150+ DKK.
-
Ja, det er korrekt, men ikke vedrørende TIM og TIM er en bedre "peer" end Davidsen.
TIM=elgrossist indenfor B2B og B2C (PE=19)
Ferguson=VVS-grossist indenfor B2B og B2C (PE=18)
A&O Johansen=VVS-, VA- og elgrossist indenfor B2B og B2C (PE=8,3)Kesko building trade:
K-Bygg
K-Rauta
DavidsenKesko technical trade:
Onninen
(muligvis A&O Johansen indenfor nogle måneder eller år)Kesko ved sandsynligvis af erfaring (Onninen Sveriges salg kun 600 MDKK/år) at man skal satse stort (opkøb) for succes indenfor grossistbranchen. Se f eks også Ahlsell VVS i Danmark 1999-2009 og Ahlsell VVS i Danmark fra 2022 (opkøb af Sanistål).
-
Ca 9.300 MDKK/år d v s 70 % større end A&O.
Onninen er store i Finland og Norge. Ejeren Kesko er en finsk gigant indenfor fødevarer.
-
Da AO blev forsøgt opkøbt i 2006 af Lemvigh-Müller var det til P/E på 14, buddet var på kr.2500 for "B" aktierne og EPS for 2006 var kr.174
Men AO er en langt bedre forretning idag med en meget større markedsandel, så P/E bør være højere ved et salg i dag. -
Den 22. august:
https://whois.domaintools.com/onninen.dk
Onninen kan ligesom nu om stunder i Sverige vælge digital salg til installatører med levering fra centrallager til Davidsen-butikker (tidligere eksisterede Onninen-butikker i Sverige), men:
- Onninen Sverige er meget lille (kun ca 7 % af Onninen)
- i Sverige findes ikke nogen stor grossist til salg, men det findes i Danmark hvis A&O er til salg
-
Men Davidsen er meget mer følsom for udsving i konjunktur.
Davidsen:
2022
4156 MDKK salg
+128,3 MDKK resultat2021
3835 MDKK
+158,5 MDKK2020
3348 MDKK
+83,8 MDKK2019:
2306 MDKK
+22,4 MDKK2017/2018
1853 MDKK
+39,1 MDKKA&O Johansen (side 8):
https://ao.dk/globalassets/download/regnskabsdata/2022/ao-arsrapport-2022.pdf
A&O Johansen skal have et højere EV/EBITDA (2022) end Davidsen p g a historisk stabilitet (salg til VVS- og elinstallatører og VA). A&O er sandsynligvis et mere innovativt selskab end Davidsen (AO365, 50+ ansatte i IT-afdelingen, ekspert indenfor robotlager og e-handel et c).
-
JP skriver om det. Nogen er kan læse hele artiklen?
Finsk entré kan eskalere opkøbsbølge blandt byggemarkeder
De nye finske ejere af Davidsens Tømmerhandel har ikke fået stillet sulten på det danske marked med opkøbet af den sønderjyske kæde. Analytiker ser også muligheder for yderligere opkøb.
Jyllands-Posten (jyllands-posten.dk)
-
Davidsen 2023: salg dykker MINDST 16 % (minus)
A&O 2023: salg øger ca 1 % (plus)
Watch Medier
Watch Medier – topnyheder om dansk erhvervsliv med fokus på virksomheder, profiler, tendenser og indsigt.
(watchmedier.dk)
Hvis Kesko også er interesseret af A&O (for Onninen=Kesko TECHNICAL trade), så bliver vurderingen grundet 2022 højere end for Davidsen (nu Kesko BUILDING trade).
150+ DKK for B-aktien er et mimimum for mig.
-
En mulighed er at Kesko/Onninen istedet køber Scanpipe. Et lille selskab, men stort indenfor VA (ikke VVS og el).
ScanPipe – Danmarks største VA-specialist
Jordens bedste VA-sortiment. Personlig service · God rådgivning · Webshop · Hurtig levering over hele landet · Skarpe priser
(www.scanpipe.dk)
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind