Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
80 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    vestasfan
    wrote on sidst redigeret af
    #32

    ... Disclaimer, nederst i artiklen, bemeldte Læge er ansat af Novo. Bare for en god ordens skyld.

    1 Reply Last reply
    4
    • troldmandenT Offline
      troldmandenT Offline
      troldmanden
      wrote on sidst redigeret af
      #33

      Masser af data i regnskabet.

      Som analytikerne allerede har sagt, så var salget i Q2 til den lave side. Kun en stigning på én lille mia på toplinjen

      Ozempic og wegovy går frem mens næsten alt andet går tilbage. Samlet GLP1 på 39,3 mia. Op fra 34,6 mia. En stigning på 13,6%. Analytikerne havde 38,3 mia og jeg tæt på 40. Så samlet GLP1 volume/kapacitet er godkendt.

      Novo har samlet oms på 108 mia for halvåret.

      Samtidig har de nu opjusteret forventningerne til både oms og indtjening. Så den nu lyder på 27-33% oms vækst vs 24-30%. Så en opjustering på 1% mere end jeg troede.

      33% vækst svare til 235 mia. Så skal de nå den høje ende så skal oms løftes til 127 mia i 2.halvår. Rammer de den i den høje ende, så snakker vi nok 65-67 mia i Q4O. Så kan vi allerede beghynde at skimte 275 mia i oms i 2024. (17% vækst over 23) Uden yderligere kapacitet. Og der vil blive tilføjet mere kapacitet i 24.

      Jeg notere mig også at Fruegaard har været ude at kommentere at de vil reducere antallet af de lave Wegovy doser. "Så det vil vi fortsætte med at gøre i de kommende kvartaler".

      Wegovy har officielt været nævnt på FDA liste over medicin der er i restordre. På listen stod der at novo forventes alm supply fra sep. Men som ventet er efterspørgsel så stor at alt ny kapacitet straks bliver udnyttet.

      Men ja jeg synes det er vigtigt man allerede nu kan se hvordan væksten fortsætter stejlt op i 2024.

      Bruttomargin var imponerende 85,5% i Q2. Eli Lilly havde 79,8%.

      Novo hæver også EBIT forventningerne til vækst på 31-37%. Op fra 28-34%. Så den øgede toplinje slår direkte igennem på bundlinjen.

      Et par punkter der undre mig men som vi næppe får mere belyst, er den procentuelle store stigning i salgs og distributions udgifter. Den post voksede med 15,3% fra Q1 til Q2. Så nu udgør den poxst 26,4% af omsætningen vs 23,3% i Q1. Novo dækker sig af med at det er udgifter til relancering af wegovy samt øget ozempic marketing. Det var altså Q1 hvor der blev skruet op for marketing af Wegovy. Q2 har de trukket masser af marketing aktiviteter tilbage fordi de alligevel bliver løbet over ende af amerikanere der vil have Wegovy NU.

      Så der er et eller andet "gemt" i den store stigning.

      Novo fortæller i Q2 meddelelsen, at de lukker 2 forskellige forsøg med nye fedme stoffer. Et som blev lukket ned etter de første fase 2 resultater kom ind. Og et fase 1 produkt.

      Det betyder nu novo ikke har nye fedme stoffer i fase 2. Dermed har de et gab på ca 3 år inden den næste potentielle fase 3 kandidat. Og det er knap så heldigt for nu at sige det.....

      Novo melder også ud de har købt det canadiske biotech selskab Inversago Pharma. De har et fase 2 program INV202 mod DKD (Diabetic kidney disease). ca 1 ud af 3 diabetiker oplever deres nyere bliver svækket, og en andel af den patientgruppe ender i dialyse/transplantation. Der er endnu ikke stoffer på markedet der for alvor kan forbedre den tilstand. Det håber Inversago Pharma/NOVO at deres stof kan.

      Prisen er op til $1,075 mia. Afhængig af udviklings og kommercielle milestones.

      Okt 2022 rejste selskab $70 mio. Herunder fra Amgen (deres venture arm)

      Novo kommer til at blive meget mere aggressive på M&A området, og bare generelt skrue op for R&D omkostninger
      S

      1 Reply Last reply
      4
      • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktør
        wrote on sidst redigeret af
        #34

        Novo Nordisks fedmemedicin kan sende milliardregning for tilskud til staten

        29/8 07:22

        Det vil koste staten adskillige milliarder, hvis fedmemidler som Novo Nordisks Wegovy fremover skal være en af den offentlige tilskudsordning.

        Det fremgår af et svar fra sundhedsminister Sophie Løhde (V) til Folketingets Sundhedsudvalg.

        Omkring 900.000 danskere vurderes ifølge Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen at være svært overvægtige med et BMI, body mass index, på over 30, og det er den gruppe, som ministeren har set nærmere på.

        • Hvis alle i denne gruppe fik offentligt tilskud til behandling med Wegovy, ville det medføre regionale tilskudsudgifter imellem 23,9 og 27,9 mia. kr., fremgår det af svaret fra Sophie Løhde.

        Den præcise udgift afhænger dog i sidste ende af, hvilke udgifter patienterne i øvrigt har til tilskudsberettiget medicin, og dermed hvor tæt de er på loftet for maksimal egenbetaling. Udregningen er baseret på tal for medicinpriser og tilskud i 2023.

        Med et BMI over 30 anses man for at være svært overvægtig, mens et BMI i intervallet 18,5-24,9 anses for at være normalt.

        .\˙ MarketWire

        1 Reply Last reply
        3
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden
          wrote on sidst redigeret af
          #35

          Og her kan læse lidt om hvorfor det INGEN betydning vil få for novo/wegovy om der kommer tilskud eller ej. I hvert fald de næste 2-3 år frem

          Just a moment...

          favicon

          (www.proinvestor.com)

          1 Reply Last reply
          3
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #36

            Ja, Novo og konkurrenterne skal nok få solgt meget mere end i dag, selv uden tilskud. Og foreløbig er Novo kapacitets begrænset og ikke efterspørgelses begrænset.
            Men på længere sigt, så kommer enten priserne under pres, eller også kommer der ikke tilskud/forsikring til fedme medicin.
            I ovenstående artikel, så vil det betyde en stigning på 10% i Danmarks samlede sundhedsudgifter (hospital, praktiserende læger, medicin, plejehjem, hjemmehjælp m.m.) alene til Wegovy hvis alle med BMI>30 fik støtte til det..... Det giver tæt på 1% af BNP....

            Med andre ord, det kommer altså ikke til at ske.
            Det er en selvbetaler....

            1 Reply Last reply
            2
            • K Offline
              K Offline
              koden
              wrote on sidst redigeret af
              #37

              Selvfølgelig skal det være selvbetalt for dem der kan motionere/spise sig ud af deres overvægt. Resten skal nok have tilskud.

              1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #38

                Hvis det er kriteriet så kommer vi til at betale meget mere i skat. Man kan ikke bare lige øge de samlede sundhedsudgifter med 10% uden det får en stor budgetmæssig konsekvens. Et overslag er at vores regionsskat nok skal sættes op med 3-4 procent point, udelukkende på grund af Wegovy. Det bliver svært at sælge til det i forvejen hård pressede skatte betalende folk.

                1 Reply Last reply
                2
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden
                  wrote on sidst redigeret af
                  #39

                  Det er en ikke "ikke" historie som nogle journalister har sat i gang. Det er sensations journalistik at fortage en beregning på fuld tilskud til 900.000 danskere. For nej det vil novo ikke engang forsøge at forhandle igennem. Og som skrevet så ER novo allerede mere end lagt ned af efterspørgslen.

                  MEN hvis nu de kære journalister ellers havde gjort deres job, så er der jo allerede over 100.000 dansker der får tilskud via ozempic som de er på. Og 60.000 der allerede selv betaler.

                  Så ja en historie der ingen realisme har på sig

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • V Offline
                    V Offline
                    vestasfan
                    wrote on sidst redigeret af
                    #40

                    Husk at tænke på hvor meget vi som samfund vil spare i skat og dermed udgifter til sundhedsvæsnet, hvis folk i millionvis taber sig. Dertil kommer den humane del, hvor mennesker ikke føler sig ekskluderet og stigmatiseret bla pga voldsom overvægt. Det her præparat er jo Chris McDonald i tablet form. Læg dertil hjertekar problematikken. Men igen, dem som bestemmer i dag, får ikke glæden af de massive fordele globalt om ti år.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • troldmandenT Offline
                      troldmandenT Offline
                      troldmanden
                      wrote on sidst redigeret af
                      #41

                      Ja. Men som skrevet andetsted så er det en kæmpe investering upfront hvor det så tager 5-10 år før det går i nul. Så der er ingen sundhedsmyndigheder og forsikringer der bare siger fuld go vi betaler. Det er SÅ store beløb upfront.

                      Og det har stadig ingen betydning fordi der er udsolgt et par år frem 🙂

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • K Offline
                        K Offline
                        koden
                        wrote on sidst redigeret af
                        #42

                        Jeg tror ikke på der er 900.000 der skal have tilskud. de fleste kan klare sig med motion.

                        Jeg møder masser af biler i storkbh. når jeg cykler på arbejde.
                        Halvdelen kunne sikkert cykle hvis de TOG SIG SAMMEN...
                        I dag kan man få elcykler hvis man er bange for at svede.

                        Samfundet skal ikke belønne dovenskab med tilskud.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #43

                          Jeg er meget uenig i at det er sensations journalistik.
                          Tværtimod er det en historie som udgår politisk fra sundhedsministeriet, for at klargøre for både Folketinget og befolkningen hvad konsekvenserne er, ved at åbne for tilskud til Wegovy og andre fedmemediciner kan betyde.

                          Det kan godt være at Novo ikke kan levere 900.000 daglige doser Wegovy for tiden, eller at langt fra alle svært overvægtige danskere ønsker at tage medicinen.

                          Men det offentlige system fungerer på den måde, at er der først åbnet en mulighed så er den svær at lukke igen. Hvis en medicin er godkendt, fordi den har en effekt som er bedre en alternativerne (og det har Wegovy), så er prisen ikke en gyldig grund til at nægte godkendelse og støtte (hvis man altså godkender fedme som en sygdom).
                          Sådan fungerer det danske system, hvor f.eks. det tyske er anderledes. Der skal man se på om økonomien også er fornuftig.

                          Den debat sluttede for en del år siden i Danmark, med debatten om levertransplantationernes cost/benefit, og jeg tror ikke politikkerne har tænkt sig at genstarte den. Eller hvis de vælger at genstarte den debat, så bliver det med Wegovy som løftestang for generelt at droppe brugen af dyre behandlinger.

                          Hvis der åbnes for støtteberettigelse, så bliver det svært at skelne mellem dem kan få og dem som ikke kan. Og antallet som bliver berettiget vil langtsomt stige år efter år ligesom udgifterne, og der vil ikke være nogen politisk mulighed for at stoppe det tog....
                          Derfor vil politikkerne lægge den debat død en gang for alle: Wegovy, og de andre nye produkter, bliver ikke støtteberettiget.

                          Se bare på hvordan regionerne prøver at stoppe Ozempic, hvilket er meget sværere, da sukkersyge er en anerkendt og dødelig sygdom.

                          Med 900.000 danskere som potentielt skal have støtte til permanent at holde deres vægt nede, så er økonomien helt uoverskuelig. Med ankomsten af Wegovy i tablet form, så stiger antallet som ønsker at tage produktet yderligere.

                          Derfor historien: Det er ikke en sensations historie, men derimod en politisk udmelding som skal ligge støtte til Wegovy død en gang for alle.
                          Det kommer simpelthen ikke til at ske, uanset hvad folk kommer med argumenter.

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #44

                            Alle kan tabe sig med kostplanlægning og en smule motion. Men det er ikke nemt, for det kræver viden, viljestyrke og omgivelser som samarbejder.

                            Rigtig mange overvægtige prøver mange slankekure og vil gerne tabe sig. De går faktisk og stresser over deres overvægt. Nogle gange taber de sig, men har det med at tage på i vægt igen når de stopper slankekuren.

                            Vaner er svære at ændre, og mad er socialt og følelsesmæssig vigtig for os.
                            Dem som har viljestyrken har allerede tabt sig. Blandt de 900.000 er der meget få tilbage, som kan ventes selv at komme ud af overvægten, uden de ændrer deres livsstil og levevilkår. Og det er svært.
                            En sprøjte, og senere en pille om dagen, vil være meget lettere.....

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • K Offline
                              K Offline
                              koden
                              wrote on sidst redigeret af
                              #45

                              Jeg tror en "konsulent" der kan hjælpe dem på vej er meget bedre. Deltage i et fællesskab hvor flere er der at samme årsag.
                              Bare se Chris MacD. og hans "kurser".

                              Jeg har også svært ved at tage mig sammen, men når jeg gør det sammen med andre er det nemt.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • A Offline
                                A Offline
                                AJoke
                                wrote on sidst redigeret af
                                #46

                                Blot for at slå fast:
                                Hvis Ozempic udskrives til ikke-diabetikere gives der ikke tilskud.
                                Det vil sige, at den overvægtige borger betaler det hele selv.
                                Så der er ikke nogen øget samfundsudgift ved at overvægtige får udskrevet Ozempic el. lign. af danske læger.
                                Danske læger udskriver Ozempic og lign. til ikke-diabetikere. Det er lige nu den bedste vej til at hjælpe de overvægtige.
                                Fedme øger risikoen for en række sygdomme såsom diabetes, slidgigt, forskellige cancere og hjertekarsygdome.
                                Samfundet sparer tværtimod udgifter til at borgeren udvikler diabetes, får slidgigt i knæ og hofter grundet overvægt, får hjertekarsygdom eller bliver tidligere pensioneret grundet de forskellige sygdomme, der følger af overvægt.
                                Det er meget få overvægtige, der har succes med motion og fornuftig kost. Og succesen er ofte kortvarig.
                                Der er mange forskellige effektive præparater til diabetikere.
                                Der er kun ét præparat til overvægtige.
                                Det er win-win for såvel samfundet som de overvægtige.
                                Taberne bliver primært de industrier, der i dag lever af de overvægtige.
                                Medicin mod fedme er en gamechanger for alle samfund i hele verden.
                                Disclaimer: Jeg har novo i mine porteføljer.

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • T Offline
                                  T Offline
                                  Thorkild01
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #47

                                  Hej koden.

                                  Firmaer som Vægtvogterne o.l. har eksisteret i US i 60 år, og ikke været i stand til at bremse op for den udvikling , der har været i ekstrem overvægt, og de helbredsmæssige konsekvenser og medfølgende sundhedsomkostninger for samfundet.

                                  Hvis det virkelig viser sig, at brug af Semaglutid o.l. præparater vil kunne fjerne/reducere omfanget af nogle af de sygdomme, som er beskrevet i nedenstående litt. review fra Douglas Cliff i Seeking Alpha, så kan det samfundsøkonomisk set jo godt være en rigtig god ide, at anerkende overvægt på linie med andre lidelser.

                                  " Researchers study weight loss drugs in dementia and addiction

                                  Backed by encouraging early data, researchers have started clinical studies to test if blockbuster weight loss drugs such as Wegovy can treat dementia, addiction, and other neurological conditions.

                                  Christian Hendershot, director of the clinical and translational addiction research program at the University of North Carolina at Chapel Hill, is one such investigator.

                                  Hendershot is studying whether the appetite-controlling methods of weight loss therapies can treat neurological conditions such as alcohol and drug addiction.

                                  Wegovy maker Novo Nordisk (NVO) demonstrated cardiovascular benefits of the GLP1 agonist in August, indicating that the drug, also known as semaglutide, led to a 20% decline in major cardiovascular events in obese or overweight adults in a Phase 3 trial.

                                  With years of preclinical data pointing to the impact of GLP1s on drug and alcohol intake in animals, Hendershot is studying if Novo's (NVO) diabetes medicine Ozempic, which is used off-label for weight loss, can lead to similar effects in humans.

                                  "There is reason for optimism, particularly given the reports," said Hendershot, who expects to publish early data from the trial in 2024.

                                  Meanwhile, Kyle Simmons, professor of pharmacology and physiology at Oklahoma State University, leads a Phase 2 trial to test semaglutide in alcohol use disorder. "

                                  Named Semaglutide Therapy for Alcohol Reduction (STAR), Simmons' 12-week placebo-controlled study runs parallel to a similar study at the University of Baltimore.

                                  "If those two studies both read out, and they're both positive, it's hard to overstate the effect this will have on the field," he added.

                                  Another semaglutide-based trial is underway at the University of Oxford to test if the drug can lead to a decline in tau accumulation and brain inflammation in patients at risk of developing dementia.

                                  "We want to see if these drugs are interfering with the core Alzheimer's disease pathology," senior researcher Ivan Koychev, who leads the trial, said.

                                  While Biogen (BIIB) leads the market for Alzheimer's drugs, other drugmakers, including weight loss drug developer Eli Lilly (NYSE:LLY), as well as Prothena (PRTA), Anavex Life Sciences (AVXL), Cassava Sciences (SAVA), and Alector (ALEC), are trialing rival candidates."

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    AJoke
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #48

                                    Hej bgadk
                                    I Danmark er det ikke normen at starte diabetikere i Ozempic.
                                    Kost og motion er første valg.
                                    Gammelkendte og meget billige Metformin er andet valg.
                                    Der er flere muligheder som tredie valg. Ozempic er et af dem. SGLT-2 præparater bruges også i stor udstrækning, da det udover at regulere diabetes også beskytter hjerte og nyrer.
                                    Når du tager en GLP-1 agonist som fx Ozempic holder du netop op med at spise for meget og drikke de kæmpe colaer.
                                    Så det vil påvirke hele fødevareindustrien incl. cola/slik/chipsproducenterne.
                                    Til gengæld burde der så blive mere mad til hele verden, når der er flere, der stopper med deres overspisning.

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • troldmandenT Offline
                                      troldmandenT Offline
                                      troldmanden
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #49

                                      Lægerne skal ikke udskrive ozempic til ikke diabetikere. Og heller ikke helt ny diagnosticerede
                                      diabetikere, der så får ozempic som deres første medicin uden at have afprøvet andet først.

                                      Sidste år fik 7000 udskrevet recept på ozempic uden at have diabetes. De betaler så selv den fulde pris. Men de personer skal have wegovy og ikke ozempic.

                                      Ud af de 25.000 diabetiker der fik deres første ozempic recept i 2022, var der 6.000 personer der fik ozempic som deres første diabetes medicin

                                      Vi ved at region Nordjylland har været ude at sige de kan se nogle specifikke læger hvor antal af ozempic recepter er steget ekstraordinært. Men hvd der ellers ligger i det ved vi ikke.

                                      MEN måske vi har set det første spæde tegn på nogle patienter bliver skiftet fra ozempic til wegovy.

                                      Vi har kun udspecificerede data fra Q1.

                                      Dec 2022 var der 48.356 personer der fik udskrevet ozempic.

                                      Januar 23 - 48.217, feb 46.498 marts - 47.040. Så måske nogle af dem der fik udskrevet ozempic uden at have diabetes der stille og roligt bliver flyttet. Og det skal de også.

                                      Vi har som nævnt ikke dataudtræk fra andet end Q1 i DK. Men jeg hælder til at antallet af personer på ozempic fortsætter med at falde stille og roligt hen over året.

                                      I Norge trækker de data ud hver mdr. Der kan man se at Ozempic er steget 110% i aug 2023 vs 2022. Det kan jo kun være kæmpe off label brug der får ozempic til at eksplodere sådan. Og DET er et problem.

                                      Hvis vi også inkludere Wegovy, så er værdien af den solgte semaglutid steget 240% vs aug sidste år!

                                      1 Reply Last reply
                                      4
                                      • troldmandenT Offline
                                        troldmandenT Offline
                                        troldmanden
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #50

                                        Særligt hvis nu man i DK går helt specifikt efter dem med bmi 40 og op så vil der være store samfundsmæssige gevinster. Og naturligvis totalt livsændrende for den enkelte person

                                        Udfordringen består dog i at selv ved "kun" at udskrive wegovy til bmi40 og op, så kan novos produktion stadig slet slet ikke følge med til det. Faktisk var LF ude at sige sidste uge, at han tror der vil gå et betydeligt antal år før produktionen kan følge med efterspørgsmål

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • troldmandenT Offline
                                          troldmandenT Offline
                                          troldmanden
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #51

                                          I øvrigt så jeg lige i går eet meeeeeget lille studie med 10 diabetes 1 patienter der havde fået ozempic i 1 år. indenfor 6 mdr var der 7 ud af de 10 der fuldstændigt kunne stoppe med at tage insulin!

                                          Diabetes kan ikke kurrers. Så det er ekstremt vildt hvis det er tilfældet. MEEEEN som sagt et meget lille studie og hvor de 10 var helt ny diagnosticeret type 1 diabetiker. Så man skal i den grad være varsom med at drage forhastede konklusioner. Men mon ikke der nu blive startet flere og lidt større forsøg op hvor man kigger yderligere på det.

                                          https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2023-09-07/in-small-study-ozempic-helped-people-with-type-1-diabetes-quit-insulin-treatments

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger