Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

17 % aktieskat uden loft

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
97 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    PMPirate2
    wrote on sidst redigeret af
    #56

    Problemet er, at skattemyndighederne reelt ikke kan indkræve denne skat, da de ikke ved hvem der ejer aktierne.

    Det er samme problematik vi så i sagen om svindel med refusion af indeholdt skat for udbyttebetalinger. Mere end halvdelen af alle danske aktier er i samledepoter, hvor Skat ikke kender den reelle ejer.

    Så de kan ikke se om folk køber eller sælger hvis dem der handler gerne vil skjule deres handler.

    Og derfor vil en Tobin skat - igen - ramme den lille investor langt hårdere end de store.

    1 Reply Last reply
    5
    • P Offline
      P Offline
      PMPirate2
      wrote on sidst redigeret af
      #57

      Jeg er glad for, at du vælger at melde den slags ud helt åbent.

      På en måde er du jo den ultimative diktator her på Proinvestor. Men jeg ved du er klog nok til at forblive "benevolent dictator". Den kloge moderator respekterer og hjælper brugerne.

      Alternativet ville jo være som ledelsen ved Reddit prøver i øjeblikket. Det var meningen de skulle børsnoteres, men den notering er allerede fejlet, selvom det ikke officielt er meldt ud. Det skulle ikke undre mig, hvis de har mistet de fleste af deres brugere og moderatorer om et år.

      1 Reply Last reply
      6
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #58

        Et dødsbo er dog skattepligtigt, hvis nettoformuen overstiger en bundgrænse på godt 3 mio. - Men man kan jo med en vis rimelighed overlade den bekymring til arvingerne.

        https://skat.dk/data.aspx?oid=2234751#:~:text=Som udgangspunkt er alle skiftede,i 2022).

        1 Reply Last reply
        5
        • H Offline
          H Offline
          hans_christian
          wrote on sidst redigeret af
          #59

          Et nordisk EU land Sverige beskatter salg af fast
          ejendom. Et ferieland, hvor mange dansker er bosid-
          dende Spanien beskatter fast ejendom ved salg. De
          to lande er meget større end Danmark.

          1 Reply Last reply
          1
          • H Offline
            H Offline
            hans_christian
            wrote on sidst redigeret af
            #60

            Det er et argument du bruger for at undgå beskatning
            af fast ejendom. Hvad med dem der bor i lejebolig, som er meget mere fleksibel end dem der bor i ejerbolig, som ikke er begustiget med store skatte-
            frie samfundsskabte ejendomsfortjenester i de store
            byer.

            1 Reply Last reply
            3
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #61

              Nej det er et argument for at samfundet skal fungere, fordi det ikke er nogen god ide at når folk først har købt et hus, at de så ikke vil flytte fordi de ikke har råd til at købe et nyt på grund af skatten.

              1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #62

                Jeg tror at man ville pålægge handelspladsen at tilbageholde skatten, således at det var OMX København, som ville tage skatten per transaktion.

                Men som tidligere skrevet, vil det blot flytte en stor del af handlen over i "darkpools" i udlandet, hvilket allerede sker i et vist omfang, fordi handelsomkostningerne til OMX (som ikke er specielt høje) anses som for høje.

                1 Reply Last reply
                3
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #63

                  Sverige er et speciel eksempel. Af ideologiske årsager, så vil de helst have at folk er lejere i "folkehjemmet" fremfor ejere. Indtil for nyligt så havde de stort set ingen ejerlejligheder.

                  Jeg har taget et hurtigt kik på Spanien, og ja, de har en skat (IRPF max 28%) som skal betales af gevinsten ved salg af ejendommen. Udgifter i ejertiden kan fratrækkes (renter, vedligeholdelse m.m.).

                  Meen:
                  1) Hvis man køber en ny ejendom så skal man ikke betale skatten.

                  2) Er man over 65 år, så er man fritaget for skatten...

                  3) Skyldes salget en tvangsauktion, så skal der heller ikke betales skat af en eventuel gevinst.

                  Så reelt så kan man undgå at betale skatten ved at holde den sidste ejendom man køber til man bliver pensioneret.

                  Der er også en kommunal skat på køb/salg af ejendom, som udgør en procentdel af handlen - ikke af gevinsten. Det virker mere som en form for tinglysningsafgift.

                  Link Preview Image
                  ¿Cómo declarar la venta de una vivienda en la renta?

                  Si vendiste tu vivienda en propiedad a lo largo de 2025, ¿cómo debes reflejar esa transacción en la renta de 2026?

                  favicon

                  idealista/news (www.idealista.com)

                  Så ja, Spanien har skat på gevinster ved salg af fast ejendom, men de har lavet så mange "huller" i deres regler, at det ikke er svært at undgå at betale den.
                  Men, det påvirker helt sikkert boligmarkedet i Spanien, fordi jeg tror at mobiliteten mellem leje og ejer boligmarkedet bliver meget lille, og det skader den samlede mobilitet.

                  Jeg har også lige slået Tyskland og England op. Hvis huset er din egen bolig bolig så er gevinsten skattefri. Ligesom i Danmark.

                  Og med god grund - ikke fordi det er "rimeligt", men fordi man som samfund "skyder sig selv i foden" fordi folk ændrer adfærd.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #64

                    Apropo skattetemaet:
                    Fra en af mine yngllings serier - http://freefall.purrsia.com/

                    113884_Fordeling.png

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • H Offline
                      H Offline
                      hans_christian
                      wrote on sidst redigeret af
                      #65

                      Åbenbart ikke problemer i Sverige eller Spanien med
                      beskatning af ejendom, hvor afstandene er betydeligt
                      større end i vores lille land Danmark. Mine egne forældre, som har ejendom og sommerhus de rigtige
                      steder er blevet enormt forgyldt, med liberalisering
                      af boliglån, store rentefradrag der kunne modregnes
                      i toppen af lønindtægten, store lønforhøjelser. Som
                      følge deraf store friværdier i deres samfundsskabte
                      skattefrie ejendomme gennem mange år. Udovre det
                      kan de få almisser som tandlægehjælp og mange andre
                      ting fra kommunen, selvom de har store friværdier i
                      deres ejendomme, idet friværdierne i ejendomme
                      ikke indgår i de sociale ydelser. Dengang var der ikke indbetalinger til pensioner, som der i dag.
                      Denne generation er pensioneret og skal ikke ud at søge job. Synes du ikke det er
                      rimeligt, at der sker en beskatning af deres enorme
                      store friværdier i de samfundsskabte skattefrie
                      ejendomsfortjenester den dag de går bort eller sælger deres ejendomme. Mange andre
                      der har arbejde i de store byer, som ikke har råd til, at købe ejendom bliver brandbeskattet af deres
                      hårdt tjente arbejdet, og som systemet er i dag bliver de taber fremovre. Hvad med hele sommerhusom-
                      rådet de rigtige steder, hvor der er store samfundsskabte skattefrie
                      ejendomsfortjenester. Det må være rimeligt, at der
                      sker en beskatning.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • H Offline
                        H Offline
                        hans_christian
                        wrote on sidst redigeret af
                        #66

                        Jeg glemte: Liberalisering af boliglån, renten fra et højt niveau til et lavt niveau og skattestoppet,
                        har udløst de rigtige steder million vis af sam-
                        fundsskabte skattefrie kroner til ejerne.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #67

                          Hvorvidt en skat er rimelig, er kun en blandt flere kriterier som skal overvejes før man vælger at beskatte noget.

                          Det nytter ikke noget at lave en "rimelig" skat, hvis det betyder, at folk ændrer adfærd på en måde, som skader samfundet væsentligt.
                          Det nytter heller ikke noget at lave en "rimelig" skat, hvis den skaber en skævhed i skattesystemet, som betyder at folk kan omgå den på en måde at den skaber et negativt provenue for Staten.

                          Vi kan godt blive enige om at det er "urimeligt" at gevinster på egen bolig er skattefrie i et land som beskatter stort set alt og alle meget hårdt.
                          Men hvis løsningen på det, er en skat som skævvrider incititamenter til fornuftlig og rationel samfundsopførsel, eller gør skattesystemet "skævt" så pengene flyder uden om Statskassen, så er det bedst og lade være med beskatte gevinsterne.

                          Iøvrigt så er det faktuelt forkert, at "Alle andre lande inden for EU har beskatning på fast ejendom ved salg" som du skrev.

                          Selv i de få lande som gør, så viser Spaniens eksempel, at deres regler har et så stort hul, at de reelt IKKE beskatter gevinster på egen bolig.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #68

                            Et afledt spørgsmål er også:

                            Er/Bør "rimelighed" være et kriterie i hvem/hvad/hvormeget man beskatter?

                            Jeg vil mene Ja. Det er som nævnt, ikke det eneste kriterie, men hvis hovedparten af befolkningen finder skattesystemet rimeligt, så øger det sammenhørigheden med Staten og mindsker skatteunddragelse. Omvendt vil følelsen af at skatte systemet er urimeligt gøre det omvendte.

                            Der var en grund til at Glistrup skabte udbredt foragelse da han sagde:

                            "skattesnyderen i dag er at sammenligne med jernbanesabotøren under besættelsen. De gør et farligt job, men de gør et fædrelandsnyttigt job."

                            Og "efter min mening er det umoralsk at betale skat"

                            https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/mogens-glistrup-sammenligner-skattesnydere-med-jernbanesabotoerer-under-besaettelsen

                            Jeg tror ikke at foragelsen over udtalelsen kom fra misundelse (som nogen sagde), men derimod fra at hovedparten af befolkningen, fandt skatten rimelig i forhold til de ydelser Staten gav.
                            Men han fik altså lidt over 20% af stemmerne, så helt enstemmig var opbakningen til den førte majoritetes politik altså ikke.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #69

                              Jeg skal i øvrigt nævne at den store støtte til skattebetalingen som findes i Danmark, er langt fra normal billedet internationalt.

                              Jeg har endnu ikke mødt nogen mexicaner som mener, eller har overvejet, at skat er "rimelig", eller om det overhovedet er et kriterie i opbygningen af skattesystemet.

                              Skat ses lidt som om som en fornuftssag: Hvis der står en mand i din butik, som på en troværdig måde truer dig med at gøre grusomme ting ved dig og din familie, så er det nok bedst at betale ham (så lidt som muligt) så han lader dig i fred.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #70

                                Hmm, jeg må være begyndt at blive sulten.

                                Her er et program om mexicansk mad:

                                Link Preview Image
                                DR | 404 - Hov, noget gik galt!

                                favicon

                                (www.dr.dk)

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • H Offline
                                  H Offline
                                  hans_christian
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #71

                                  Lidt mere enkelt vedr. dødsbobeskatning. I boet en
                                  opsparing f.eks. på 4.000000 kr, hvor der er betalt skat engang ( dobbelt beskatning ) skal boet betale 15 procent i boafgift efter bundfradraget.
                                  I boet, hvor der er samfundsskabte værdier ( boliger
                                  efter parcelhusreglen ) for 4.000000 kr skal boet betale
                                  det samme 15 procent i boafgift efter bundfradraget.

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • OccamO Offline
                                    OccamO Offline
                                    Occam
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #72

                                    Her taler vi ikke om boafgift, men om beskatning af indtægter i boet. Det tilfælde, som PMPirate2 beskrev.

                                    Antag at afdøde har et selskab, der gennem årene har opbygget en egenkapital på f.eks. 10 mio kr. Denne kapitaltilvækst er blevet beskattet med selskabsskat (for tiden 22%).

                                    Hvis arvingerne nu lader selskabet likvidere, så formoder jeg, at dødsboet skal betale skat af aktieavancen (27% hhv 42%), dvs. af de 10 mio minus oprindeligt indskud i selskabet.

                                    Hvorefter arvingerne skal betale boafgift (15% hhv 36,25%) af resten.

                                    I nogle perioder gælder dog, at boafgiften er mindre, såfremt der arves en reel erhvervsvirksomhed (i modsætning til en pengetank).

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • H Offline
                                      H Offline
                                      hans_christian
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #73

                                      Der er også omkostninger i forbindelse med køb og salg af værdipapirer, omkostninger i forbindelse
                                      med lønindkomsterne - samtidig sker der en brandbeskatning af ovennævnte.

                                      1 Reply Last reply
                                      1
                                      • S Offline
                                        S Offline
                                        Strøjer
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #74

                                        Nu er tråden nok så lang, at dette ikke læses.

                                        Vi kunne starte med at alle handler igen blev offentlige og ikke anonyme som det var for 10 års ish.

                                        Alle handler og dybder lavet af algoritmer skulle markeres som sådan.

                                        Og sidst med SLET ikke mindst, så skulle alle bud/udbud tidsstemples, således at hurtige algoritmer ikke kunne nå at annullere deres handel, når der blev smidt en stor klump ud i markedet. DVS. at hvis en handel kunne dække 5 dybder, så kunne en algoritme ikke trække sig fra 2-3-4 dybde, inden maskinerne nåede at cleare ned igennem dybderne. Det er en skandale at det kan lade sig gøre.

                                        Det ville således gøre op med info og skærme bud/udbud.

                                        1 Reply Last reply
                                        7
                                        • H Offline
                                          H Offline
                                          hans_christian
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #75

                                          Skattesystemet er kompliceret og uretfærdigt. F.eks.
                                          renteindtægter er kapitalindkomst, som bliver beskattet ret kraftigt. Modsat renteudgifterne og andre udgifter som bliver beskattet som ligningsmæssige fradrag, hvor man opnår en skatteværdi af udgifterne.

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger