Investeringspodcasten: SVB - er det finanskrise 2.0
-
AT1 slagtningen kommer til at nedfryse meget bankfinansiering, da de troede sig sikret før aktionærerne. Der skal "opfindes" en helt ny ordning, og DET kommer til at tage meget lang tid. Der er en række AT1 holdere verden over der lige nu har voldsom sved på panden.
Men i det mindste er problemerne ikke i første omgang tørret af på skatteborgerne.
Men det er ikke godt det her og domino brikkerne er langtfra færdige med at falde.
-
Er godt på vej:
10:27 COPENHAGEN, March 21 (Reuters) - Danske Bank
has advised its private clients not to invest in high yield
bonds, citing the risk of substantial capital losses as credit
conditions tighten.
The category of high yield bonds counts both corporate and
bank bonds, including the AT1 bonds that Credit Suisse
will have to write down to zero on the orders of the Swiss
regulator as part of the bank's rescue merger with UBS .
Danske Bank's chief strategist Frank Oland said in a note
published on Monday that the lender's decision was driven by an
increasing risk that yields on high yield bonds could rise quite
significantly, resulting in substantial capital losses.
"We are seeing a tightening of credit conditions, both
before all this with Silicon Valley Bank, but probably
reinforced by what has now happened," Oland said.
"When we have the kind of turmoil where many customers are
withdrawing some deposits from the banks, we can expect credit
conditions to be tightened further, meaning that lending will be
cut back, and interest rates will perhaps also be raised," he
added. -
Måske er det en smule overdrevet hvad AT1 slagtningen kommer til at betyde generelt:
Så vidt jeg kan forstå, er der i Credit Suisses AT1 betingelser en klausul, som gør det muligt at nedskrive obligationerne til nul, hvis banken krakker. UBS har en tilsvarende klausul i deres AT1 betingelser, men så vidt jeg kan forstå har ingen andre banker en sådan klausul i deres AT1 betingelser.
-
Hele formålet med AT1 er at det er ansvarlig kapital.
Selve klausulerne er lidt forskellige. Nogle kan inddrages som myndighedsbeslutning, andre ved konkurs, og endnu andre kan af banken selv inddrages hvis Tier 1 kapitalen falder under et vist niveau, og nogle klausuler indeholder regler om konvertering af AT1 obligationer til aktier.
Ved Banco Popular i Spanien, blev AT1 også slagtet da banken blev overdraget til en konkurrent for 1 euro.
Forskellen er, at CS aktionærer fik lidt, hvorimod AT1 tabte alt. I Spanien tabte både aktionærer og AT1 obligationsejere alt.
-
Så absolut. Det er en ganske fin måde at udvide det potentielle kapital grundlag til banksektoren.
Traditionelt ville man bede bankerne om at udstede flere aktier, så de får mere ansvarlig kapital til at stå imod med.
Problemet er bare, at der er en række investorer, som ikke ønsker at eje (bank) aktier (eller særlig mange aktier), fordi kurserne er meget svingende alt afhængig af markedshumør og indtjening.
De vil tilgengæld meget gerne eje obligationer, fordi de har en fast pris (hvis de holdes til udløb) og de giver en fast og kendt forrentning.
Nu er man som almindelig obligations ejer i en bank, ikke en del af den ansvarlige kapital. Man er kreditor. Og banken kan ikke regne gæld med som egenkapital...
Hvad nu hvis man laver en særlig type obligation, som ikke udløber (men kan opsiges på bestemte tidspunkter), og den så medregnes som ansvarlig kapital?
Det kræver selvfølgelig at kapitalen kan tabes på samme måde som ansvarlig kapital, som er mere udsat end kreditorerne.
Og det er AT1 obligationerne i en nøddeskal.
Problemet har måske været at der er nogen som har troet, at fordi det er obligationer, så er de lige så sikre som almindelige kreditorers obligationer.... og det har aldrig været meningen!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind