Vi handler efter "NordicStock-metoden"...
-
Hej madcat

a.) Du bør KØBE når ...
- Der er købs-signal i MACD og ..
- kombineret med at RSI skal være stigende.
b.) Du bør SÆLGE når RSI rammer ca. 70-72.
Sig til hvis jeg skal lave et grafisk eksempel?

-
hej NordicStock
tak for svar, beklager mit sene svar. Jeg syntes jeg har læst at du både har solgt når MACD krydsede tilbage, og eller når RSI ramte de 70-72, men jeg tager nok fejl. Jeg har været slem til at købe for tidligt de sidste par gange, da jeg vil købe nogle dage før MACD krydset blev etableret, og brændt nallerne, så kan jeg læse det. Det er sket i bravida, epirock og hexpol. Så nu er jeg mere forsigtigt. Hvad er din staus for i år, er du i plus ? jeg er nede med et par procenter men kunne være i plus hvis jeg udførte mine handler ordenligt. Go søndag
/Lars -
Hej Lars the MadCat

Som jeg har skrevet herinde, har jeg ikke selv aktier mere, da jeg ligger på hospice med uhelbredelig cancer. Men min kone og hendes søn, har hvert deres depot, hvor ca. 50% er buy-and-hold value-udbytte-aktier, og den anden halvdel er dette tekniske setup (hvor der løbende købes og sælges), som jeg har beskrevet her.
Min svigersøn administrerer begge depoter nu, og jeg har faktisk ikke lige styr på deres afkast.En ting du bør huske er, at hvis aktier har løbende vækst i omsætningen og tilsvarende løbende vækst i indtjeningen, så kommer aktie-kursen typisk tilbage ret hurtigt. Lige nu får aktier over hele linjen jo hug, fordi renterne er steget, og fordi der for første gang i 14 år, er et afkast at hente i obligations-markedet.
Så TINA* er døende eller i hvert fald på life-support, indtil både FED og ECB har fået styr på inflationen, og kan begynde at sænke renterne igen. Når det sker, vil aktierne stige igen, og kapitalen vil gå fra VALUE-aktier til VÆKST-aktier.
*TINA = There is no alternative (til aktier)
PS: Har du modtaget min Powerpoint fil, med de grafer, hvor jeg kombinerer udviklingen i det seneste regnskab med omsætning og indtjening kombineret med de tekniske signaler?
I dem kan man godt se, at der er meget få aktier der købs-klare lige nu.
Jeg kommer til at lægge nogle af de grafer op i dag, så man lige kan få en fornemmelse af hvordan status er på kombinationen, af de seneste regnskaber kombineret med de tekniske signaler.Stay tuned

-
Her er en status update på den danske C25 index.
-
Carlsberg er købs-klar
-
Coloplast er købs-klar
-
Royal Unibrew er teknisk klar, men deres Q1 2023 var det dårligste i 8 år.
-
Demant er TÆT på at være købs-klar
-
Rockwool er TÆT på at være købs-klar
-
Vestas har dannet en dobbeltbund. Stiger den herfra, så burde købs-signalet snart komme. Vestas' 1.kvartal 2023 var det bedste 1.kvartal's resultat siden 2019.
Sig til hvis i vil se de tekniske modeller, eller måske nogle af jer er frisk på at lave modellerne og lægge dem op her?
Og regnskabs-tal finder i jo i det Excel-ark i har fået tilsendt

=============================
Next up er status oversigten på Danske Large Caps udenfor C25. Stay tuned ...


-
-
Her er en status update på det danske LARGE CAP index udenfor C25.
-
D/S Norden ser pt. ud til at være den bedste risk/reward case.
-
STG Scandinavian Tobacco ser virkelig god ud teknisk, med en mulig ret stor upside. Rent regnskabs-mæssigt, så var Q1 2023 godkendt, selvom der var tilbagegang i indtjeningen sat op imod Q1 2022. Over de sidste 7 år har STG faktisk formået at fordoble sin indtjening, hvilket jeg personligt er lidt overasket over. Jeg troede at det var en lidt "døende" branche men åbenbart ikke

-
De 3 banker på oversigten, har leveret flotte indtjenings-stigninger, men RSI er faldende, så det må pt. være indpriset.
-
Lundbeck ser ud til snart, at blive købs-klar.
-
Next up er oversigten over de danske Mid Caps.

-
-
Hej Bitten98

Der er 2 ting ved Rockwool som er yderst positivt for aktiekursen.
Det seneste regnskab var Q1 2023, og ser vi på den historiske indtjenings-udvikling i det kvartal, så ser tallene således ud:
Earnings Q1 historisk:
Q1 2016: 28 mEUR
Q1 2017: 32 mEUR
Q1 2018: 54 mEUR
Q1 2019: 57 mEUR
Q1 2020: 61 mEUR
Q1 2021: 68 mEUR
Q1 2022: 63 mEUR
Q1 2023: 78 mEURMed undtagelse af Q1 2022, så har man leveret en imponerende indtjenings-vækst historisk, og man har 3-doblet sin indtjening på 7 år i Q1 som typisk er et koldt kvartal rent vejrmæssigt.
Og et selskabs aktie-kurs står og falder med udviklingen i indtjeningen over tid ... og specielt nu hvor renterne er stigende.
Og fordi Rockwool er dygtige til kontinuerligt at øge indtjeningen, så er selskabet også i stand til at øge udbyttet over tid.
2009 9,60 dkk
2010 9,60 dkk
2011 9,60 dkk
2012 10,20 dkk
2013 10,40 dkk
2014 11,30 dkk
2015 11,50 dkk
2016 18,80 dkk
2017 24,10 dkk
2018 29,90 dkk
2019 32,00 dkk
2020 32,00 dkk
2021 35,00 dkk
2022 35,00 dkkSå de ovenstående parametre, er vigtige for Pensions-kasser og investerings-selskaber, når de køber ind til deres langsigtede value porteføljer.
Ser man på den tekniske model lige nu, så er RSI lige begyndt at stige, men der er endnu ikke kommet et købs-signal i MACD. Så KORTSIGTET ville jeg vente med at købe aktien, men til min pensions-portefølje ville jeg klart købe den nu som en langsigtet solid value-aktie.
-
Her er en status update på det danske MID CAP index.
På denne oversigt, er det desværre igen, den negative trend der dominerer

- Rent teknisk ser Flügger god ud, men man skal lige være opmærksom på, at de kommer med deres Q4 2022/2023 skæve regnskab på onsdag den 28. juni ... altså om 2 dage.
De sidste 5 kvartaler har Flügger leveret et dårligere regnskab, end deres sammenlignlige kvartal året før. Det er en laaaang nedtrend i indtjeningen.
- UIE ser god ud, både på indtjenings-vækst og ligeledes på den tekniske analyse. Tilsvarende var deres Q1 2023 regnskab godt, hvor man igen leverede et flot overskud, hvor man næsten er tilbage på 2019 niveau.
Profit for the period - UIE
Q1 2016 13 mUSD
Q1 2017 21 mUSD
Q1 2018 40 mUSD
Q1 2019 34 mUSD
Q1 2020 -23 mUSD
Q1 2021 17 mUSD
Q1 2022 -20 mUSD
Q1 2023 32 mUSDJeg kender meget lidt til UIE, så måske er der et par eksperter herinde, der måske har et par tips eller kommentarer omkring UIE?
Og så er der "The new kid on the block" Gubra, som kom på børsen i slut marts i år. Jeg ville nok ikke lægge for meget i de tekniske signaler på den aktie, med så kort historik.
PS: Lån & Spar Bank ser rigtig god ud, men det er en meget illikvid aktie.

-
Her er en status update på UDVALGTE AKTIER i det danske SMALL CAP index.
I Danmark har vi imo. en irriterende tendens til at rapportere i "skæve" kvartaler og "skæve" halvår.
Derfor har jeg delt oversigten op i de selskaber der rapporter ...
-
"skæve" halvårs rapporter for 1. Halvår
-
"skæve" halvårs rapporter for 2. Halvår
-
og dem som rapporter kvartalsvist.
=====================
-
GreenMobility har forbedret deres indtjening, men den er stadig i minus.
-
CeMat leverede deres bedste regnskab nogensinde, hvor deres H2 2022 bød på et overskud på 21,9 mDKK. Så den vil jeg mene man bør have på ens watchlist, og købe sig ind i når teknikken siger "Go".
-
Dantax er ligeledes overskuds-givende, så når teknikken siger "go" synes jeg også man bør overveje at købe en mindre position i den.
-
Dantax & Brdr. Klee er meget illikvide, og der er mange dage, hvor der slet ikke bliver handlet i de to aktier. Det skal man lige have i mente.
-
Det ser ud til at Gubra er ved at finde en bund omkring kurs 88 kr, men jeg vil gerne se deres første regnskab så man har en idé om de tjener penge eller ej.
-
Sådan helet generelt, så er der LANGT FLERE gode Small Cap aktier i Sverige og delvist også i Finland, og det er imo. bedre at bruge sine kræfter på at finde vinder-aktier der ... især i SMALL CAP Healthcare og Tech aktier.

-
-
Jo, det er en god pointe, som jeg burde have skrevet, så tak for den påmindelse

Man kan heldigvis se det på grafen, hvis der ikke er så meget handel i den. Så ser den mere "hakket" ud, hvis du forstår hvad jeg mener

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind