Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vi handler efter "NordicStock-metoden"...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
157 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • CupcakeC Offline
    CupcakeC Offline
    Cupcake
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Det er værd at tilføje, at NordicStock-metoden allerede har lettet min hverdag betydeligt. Mine porteføljer har gennemgået en hovedrengøring og der er ikke længere behov for at sidde og overvåge markedet minutiøst-heller ikke når regnskaber udkommer.

    Hidtil har jeg begrænset mig til danske aktier. De seneste par uger har jeg købt et par frimærker i nogle svenske. Jeg glæder mig til at begynde at tage fat i de øvrige nordiske lande - foreløbig har jeg blot oprettet observationslister på OBX 25, S30, H25... På sigt ser jeg frem til at snuse til nogle af de amerikanske aktier NordicStock har anbefalet i sine debat-tråde.

    1 Reply Last reply
    9
    • S Offline
      S Offline
      Simonster
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      Ok, vi holder os til KISS.

      Jeg skal lige kigge på Marketwire, da jeg ikke kender det. Jeg har brugt Morningstar og ellers firmaernes regnskaberne direkte fra firmaernes hjemmesider, men der føler jeg mig hurtigt som Gummi Tarzan. Jeg har også brugt Nordicstocks tal og samenlignet med tidligere regnskaber, for at bekræfte, at det var rigtige tal.

      Excel er ikke noget problem, det kan jeg finde ud af at bruge 🙂

      Ellers regner jeg med, at screene efter aktier inde på Tradingview, for derefter at checke fundamentalerne. Men det skal jeg lige lege lidt mere med.

      Powerpoint arket, har jeg ikke kigget på endnu, men det må jeg lige bruge noget tid på.

      Jeg har handlet en danske og svenske aktier. Jeg har også handlet norske aktier, men har ikke så meget NOK. Jeg ser det svenske marked, som meget spændende. Tænker det er noget større end de andre nordiske markeder.

      1 Reply Last reply
      6
      • S Offline
        S Offline
        Simonster
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        Nordic Semiconductor - Norge.

        Revenue: Q4 2022 191 mNOK +11,8%
        Profit: Q4 2022 31,4 mNOK +17,2%
        Profit margin: 16,4%

        RSI på 47,4
        MACD har lige krydset signallinje opad, men det er sket i dag.
        Jeg ville lægge et stop loss i 129-130. (SL baseret på 3x Average true range)

        Jeg har ikke købt aktien, men holder øje med den og følger op med ny besked ved køb.

        110796_NOD_2023_02_23_18_33_16_4bd96.png

        1 Reply Last reply
        9
        • P Offline
          P Offline
          PALO
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          Tak for start af denne debat Cupcake. Det er fedt, at vi kan debattere aktier vi mener kunne være interessante, uden at forstyrre NordicStocks spændende og lærerige tråd.

          Spændende aktie Simonster. Jeg har haft den på min watchlist i et par uger og ventet på et MACD køb-signal. Hvor langt over MACD køb-signal lader i den normalt gå, før i er overbevist og i køber?

          1 Reply Last reply
          6
          • CupcakeC Offline
            CupcakeC Offline
            Cupcake
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            Det er nok det mest rigtige som du gør, nemlig at anvende regnskaber fra deres hjemmeside. Da der jo kan forekomme opdateringer og ændringer. Hvis man anvender Marketwire også, så ved man ca. hvilke tal man "leder efter"...

            Vedhæftet er et eksempel på Q-tal fra Marketwire. Det er FLS Q4 fra i går.

            110798_2023_02_23_NordicStock___FLS_Q_eksempel.pdf

            1 Reply Last reply
            6
            • CupcakeC Offline
              CupcakeC Offline
              Cupcake
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              Ja, den er også på min "YOY+-observationsliste" for de nordiske hovedbørser 🙂 (handler jeg ikke i Norge endnu).
              Bliver spændende at følge med.
              Være obs på, at NordicStock anvender tidsperioden 1D/1År. Der er dog ikke nogen nævneværdig forskel på netop 6 måneder og 1år ser jeg, dog giver den længere periode også et bedre indblik i om aktier har en tendens til at blive over-/undersolgt - eller om de "vender" før.

              1 Reply Last reply
              5
              • S Offline
                S Offline
                Simonster
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                Jeg har ingen erfaringer med MACD, men ser nok hvad der sker i morgen. Tænker MACD er på vej opad og har været det i nogle dage. I min optik er den gået i køb.
                Der er også nogle andre ting, jeg kan lide, bl.a. Det candle den laver, stigende volumen og nogle ting på ugegrafen.

                1 Reply Last reply
                6
                • P Offline
                  P Offline
                  PALO
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Jeg vil også sige, at den er gået i køb på MACD. Ja det er noget af et momentum candle den har lavet i dag. Du må gerne sige til, hvis du køber 🙂

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • CupcakeC Offline
                    CupcakeC Offline
                    Cupcake
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Hej Palo - Selv tak.

                    Aktien har først givet svagt MACD-købssignal i dag. Har ligget og været på vippen i nogle dage. (When in doubt, leave it out).

                    Track-record YOY de seneste år for netop denne aktie er dog positiv, så kunne man måske været gået ind i går og allerede været op 4% i dag. Men...

                    Kender ikke tendensen i norske aktier. Jeg tænker Norge er speciel pga. olien, men skal først til at lære det at kende.
                    Derfor er det rart at handle efter NordicStock-metoden, hvor der er nogle ganske enkle principper at følge. Og fordi aktien går op 4% i dag er ingen garanti for at den ikke falder sammenlagt 6% over de næste 2 uger... Det er det NordicStock har lært mig... Tålmodighed på den mellem-lang bane...

                    I DK falder mange aktier på trods af gode regnskabstal. Det er tilsyneladende de "forsigtige" (/realistiske?) 2023-skøn, der p.t. påvirker kurserne i negativ retning Danmark. Så der er ikke mange købsklare aktier i DK.

                    Sidst jeg talte, havde jeg kun 13 købsklare aktier i hele norden i hoved-indeksene (= DK's C25).

                    Skal øve mig i at skrive kort og koncis...

                    1 Reply Last reply
                    7
                    • P Offline
                      P Offline
                      PALO
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      Det er fedt du er så godt inde NordicStock-metoden, så kan du holde os andre lidt i ørene 😉 Umiddelbart så synes jeg MACD virker som om den har OK momentum, men det kan være vi læser det forskelligt? 🙂 Derudover er der et gap op til omkring 170 - Se vedlagte graf.

                      110804_NORDIC_SEMI.jpeg

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • CupcakeC Offline
                        CupcakeC Offline
                        Cupcake
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        PALO - Jeg ved ikke om jeg vil sige, at MACD har "momentum". Den har først lige svagt krydset Signallinien i opadgående retning (= Buy).

                        Men RSI er 45 og trender opad.

                        Jeg har ikke nogen steder læst, at NordicStock-metoden opererer med fx "gaps" eller volumen.

                        1 Reply Last reply
                        7
                        • P Offline
                          P Offline
                          PALO
                          wrote on sidst redigeret af
                          #15

                          Hvis vi nu tager denne aktie som eksempel og forestiller os, at det er en dansk aktie, som har krydset MACD, har god RSI og regnskabstal, hvornår ville du så købe den? For den har jo givet de rigtige signaler i forhold til NordicStock-metoden. Jeg er bare interesseret i at høre, hvordan du køber dig ind 🙂 Gaps og volumen er bare lidt ekstra info til at guide yderligere 🙂

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • CupcakeC Offline
                            CupcakeC Offline
                            Cupcake
                            wrote on sidst redigeret af
                            #16

                            Angående Teknisk Analyse (TA)

                            Jeg fornemmer nogle af jer er nogle hajer, hvad angår TA.

                            NordicStock opererer med enkle principper:

                            1) det er først når BÅDE
                            Year over Year "Revenue"
                            OG
                            Year over Year "Profit" er positive i kvartalregnskabet, at man går videre og ser på 2) "RSI" og "MACD".

                            2) Såfremt

                            • RSI Trend er op-adgående, og ikke ligger for højt
                              OG
                            • MACD Signalet er Buy
                              så kan det overvejes at købe aktien.

                            Jeg tænker det er vigtigt at fastholde NordicStocks simple TA-regler her i debatten, så der ikke opstår forvirring blandt mulige deltagere omkring, hvad NordicStock-metoden går ud på og hvad man skal kunne.

                            Jeg kan ikke andet TA end det jeg har læst i NordicStocks debattråde, nemlig de to simple indikatorer RSI og MACD.

                            TA er jo et videnskab og kan være ret så kompleks.

                            1 Reply Last reply
                            7
                            • S Offline
                              S Offline
                              Simonster
                              wrote on sidst redigeret af
                              #17

                              Ja, det er helt fint med mig. Vi ved det virker, så lad os bare holde os til det. ?

                              1 Reply Last reply
                              4
                              • CupcakeC Offline
                                CupcakeC Offline
                                Cupcake
                                wrote on sidst redigeret af
                                #18

                                Efter NordicStock-metoden vil jeg mene, at du sagtens købe aktien nu. Men så hold øje med den eller sæt et stop loss 🙂

                                Det er de lidt uldne markedssignaler, hvor der hurtig kan ske et skift, der gør, at jeg ville vente et par dage, for det kan hurtigt vende. Men jeg er også begyndt at gå med livrem og seler - og er 50% kontant i disse usikre tider, hvor markedet ikke kan finde ud af, hvilken retning det skal tage....

                                Vedhæftet er et eksempel.... Har sat pile på steder, hvor købssignal er hurtig vendt til salgsignal.

                                Håber det giver mening... 🙂

                                110809_2023_02_23_NordicStock___Nordic_Semiconductors_eksempel.pdf

                                1 Reply Last reply
                                6
                                • P Offline
                                  P Offline
                                  PALO
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #19

                                  Tak for at uddybe, det giver rigtig god mening! Og helt fint at vi undlader TA, andet end MACD og RSI 🙂

                                  1 Reply Last reply
                                  6
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    PALO
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #20

                                    Slettet 🙂

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      Sjufta
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #21

                                      Smart at lave en ny tråd. Jeg har lige et par spørgsmål er helt nybegynder som tidligere nævnt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

                                      I bruger MarketWire, til at tracke nye regnskaber også skriver i regnskabstallene ind i excel dokumentet. (Koster dette program penge, eller kan man få det gratis?). Derefter finder i alle aktier som er i profit i Revenue og year over year profit.

                                      Så bruger i MACD og RSI, og køber aktien hvis der er købs signal. - Nogle der kan hjælpe med, hvilke programmer og hvordan man sætter aktien op i disse programmer for at tracke RSI og MACD.

                                      Hvad sætter i stoploss på og hvornår trækker i pengene ud? og hvis i investere på aktiesparkonto med 108.000,-, og i havde 10 aktier hvergang, hvor meget ville i smide ind i hver aktie (ved godt riskikoprofillen er forskellig) - bare for at få en ide, hvilket omfang der mest profitabelt ift. gebyrer.

                                      Er helt ny, så håber i ville bakke op om min forvirring. 🙂

                                      Mega fed tråd, elsker blive klogere omkring investering.

                                      1 Reply Last reply
                                      7
                                      • S Offline
                                        S Offline
                                        Simonster
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #22

                                        Hej Sjufta,

                                        Jeg kan prøve, at svare, så godt jeg kan.
                                        Det er rigtigt, at regnskabstallene skrives ind i Excel arket, men tallene kan man nok hente fra flere forskellige kilder. Jeg kender ikke Marketwire, men har kigget på hjemmesiden og kan ikke finde ud af, hvordan man får adgang til deres materiale. Tænker man skal oprette profil, et eller andet sted, men det kan jeg ikke finde ud af. Måske Cupcake kan hjælpe.

                                        MACD og RSI er også rigtigt forstået. Jeg bruger Tradingview til grafer. Det er en rigtig god platform og du kan bruge den gratis, men kan der er flere abonnement. Tradingview levere charts til mange andre udbyder, så som Børsdata.

                                        SL er lidt forskelligt, men jeg vil helst ikke miste mere end 10% pr investering. Aktiesparekonto, har jeg ingen kendskab til, men position størrels, kommer an på risko, so du selv er inde på. Man skal så også tænke over handelsomkostninger.

                                        Ellers kan jeg anbefalde, at du læser links i Cupcake's første indlæg i denne tråd. Der vil du lære meget og få svar på mange spørgsmål.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • MatchM Offline
                                          MatchM Offline
                                          Match
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #23

                                          Jeg handler ikke på TA, men kunne det forholde sig således, at de store aktører, der handler på algoritmer, har programmeret deres algoritmer til at følge mønstre i TA?

                                          1 Reply Last reply
                                          5

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger