Vi handler efter "NordicStock-metoden"...
-
Denne tråd er til alle, der har lyst til at anvende NordicStock-metoden - samt har brug for nogle at sparre med. Det er mit håb, at der er nogle stykker, der har lyst til at være aktive med egne tanker, eksempler og feedback på køb og salg af primært nordiske aktier - i hvert fald indtil en hvis form for "sikkerhed"/tryghed i anvendelsen er opnået.
Lidt baggrund:
Jeg fik kendskab til NordicStock i en af Helge's mange video'er ultimo 2022 - og har været fuldstændig blæst omkuld over all den information han så beredvilligt deler ud af. Når man som jeg er forholdsvis ny på aktiemarkedet, og primært har handlet i de danske Caps, så er bl.a. udenlandske aktier, MACD og RSI lidt "fremmede" begreber - NordicStock gør det nemt at udvælge aktier til porteføljen, hvis man ikke blot køber til pensionen. NordicStocks utrættelig vidensdeling kombineret med en ualmindelig gavmildhed og pædagogisk tæft er beundringsværdigt.
NordicStocks egne debattråde - a must read !!!
Hvis du også er interesseret i at handle efter metoden og vil vide mere, så læs NordicStocks egne debattråde. Her er en oversigt over de tråde jeg har kunnet finde (kronologisk rækkefølge). Hvis andre har kendskab til yderligere debatter, så hører jeg gerne herom ...
1) Debat 95418 - "Lær at Day Trade med daglige aktie cases" - 24-7-2021 - 5-10-2022.
https://www.proinvestor.com/boards/95418/Laer-at-Day-Trade-med-daglige-aktie-cases-
Denne debat begynder fra scratch og strækker sig over 15 måneder. Heri finder du en sand guldgrube af informationer og eksempler - og NordicStock svarer beredvilligt på alskens spørgsmål fra andre brugere - især @madcat's mange gode "begynderspørgsmål" i tråden er befriende.2) Debat 100183 - "Nordiske Invest-selskaber. Optimer afkast, minimer risiko" 15/1 - 15/3-2022 (ophørt?)
https://www.proinvestor.com/boards/100183/Nordiske-Invest-selskaber-Optimer-afkast-minimer-risiko Jeg tror at denne debat blev lukket ned, men den indeholder stadig nogle guldkorn.3) Debat 107957 - "Status på aktiemarkedet" d. 19-11-2022 - 1-1-2023
https://www.proinvestor.com/boards/107957/ En fortsættelse af 1)4) Debat 109158 - "Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet" 2-1-2023 - https://www.proinvestor.com/boards/109158
Denne tråd er den seneste. Den begynder fra start 2023 og er fortsat kørende med NordicStocks bidrag, herunder refleksioner og opdateringer. Da denne tråd helst ikke skal spammes, så NordicStocks bidrag "druknes", er denne tråd opstartet.Håber på en masse diskussioner og sparring.
Venlige hilsener
Yvonne
a.k.a. Cupcake -
Tak for denne tråd og til Nordicstock for den kæmpestore indsats fra ham!
Da jeg overhoved ikke har brugt Proinvestor, vil jeg lige skrive lidt om mig og hvordan jeg investerer.
Jeg har været medlem af Proinvestor i et par år og har modtaget Nordicstock's Excel fra start af, men har aldrig brugt det.
Efter nogle dårlig år i aktiemarkedet, hvor jeg ikke vidste hvad jeg lavede, meldte jeg mig til Markettimer for 2-3 år siden. Der har jeg lært meget om aktier og særdeles om TA. Jeg er blevet meget bedre til TA, men lærer stadigvæk.
Jeg har læst Nordicstock's tråde igennem og tror jeg har fattet det nogenlunde, men denne form for swingtrading er stadigvæk nyt for mig.Når det kommer til FA, så er jeg totalt blæst! Jeg vil gerne hjælpe, med opretholdelse af Excel-arket, men jeg har overhoved ikke forstand på det. Jeg kan læse og vil meget geren lære mere om FA :).
Jeg håber, jeg kan bidrage positivt i denne tråd.
PS. Jeg arbejder i en turnus og derfor vil der nok være perioder, hvor jeg er mindre aktiv end andre perioder.
Mvh.
Simonsenster. -
Det er super godt, at du nævner det med FA - tak.
I min optik anvender NordicStock KISS - "Keep it simple, stupid".
Jeg har nemlig heller ikke spor forstand på at læse regnskaber (FA/Fundamental Analyse). Og der gik også en rum tid hos mig inden jeg turde åbne Excel-arket - faktisk først efter jeg læste alle NordicStock-debatterne i vinterferien og var tvungen til at checke op på en aktie jeg var interesseret i.
Under normale omstændigheder behøver du faktisk heller ikke at have forstand på FA for at anvende NordicStock-metoden / excel-ark, vil jeg hævde. Det er det geniale ved systemet. Der er blot 2 hovedtal i regnskabet, der skal anvendes, nemlig Revenue og Profit - og resten udregnes selv. Og hvor finder man de (rigtige!) tal?
Det hurtigste og nemmeste er at anvende det komprimeret Q-regnskab på Marketwire/Ritzau Finans. Derefter søges selskabet i excel-arket*.
I begyndelsen kan du altid anvende NordicStocks tal fra sammenligningskvartalet året før for at være sikker på, at du har fat i de 2 rigtige tal fra firmaets nyeste kvartalsregnskab. Når du har prøvet det et par gange eller tre, vil du synes det er nemt.
I Excel-arket ses også hurtigt udviklingen de seneste 6 år! Det giver et hurtigt og retvisende indblik i firmaets udvikling/profitabilitet.Hvis en af de to procenttal er negative - så behøver du ikke tænke mere på den aktie før næste Q-regnskab... Sådan har jeg forstået systemet...
(Men hvis der går hysteri / volatilitet i en aktie en dag så kan man jo altid lave en kort sats.)
Derefter opdaterer jeg NordicStocks powerpoints i hånden for senere at opdatere på pc.
Det er systematikken, der er vigtig... Og jeg tænker, at vi kan hjælpe hinanden med at optimere processen.
- Søgning i Excel-projektmappe: I højre øverste hjørne vælges "Søg og vælg". Skriv fx "NKT" i feltet "søg efter". Det er VIGTIGT at søge "inden for" Projektmappe" (og ikke inden for "ark", der er default).
-
Det er værd at tilføje, at NordicStock-metoden allerede har lettet min hverdag betydeligt. Mine porteføljer har gennemgået en hovedrengøring og der er ikke længere behov for at sidde og overvåge markedet minutiøst-heller ikke når regnskaber udkommer.
Hidtil har jeg begrænset mig til danske aktier. De seneste par uger har jeg købt et par frimærker i nogle svenske. Jeg glæder mig til at begynde at tage fat i de øvrige nordiske lande - foreløbig har jeg blot oprettet observationslister på OBX 25, S30, H25... På sigt ser jeg frem til at snuse til nogle af de amerikanske aktier NordicStock har anbefalet i sine debat-tråde.
-
Ok, vi holder os til KISS.
Jeg skal lige kigge på Marketwire, da jeg ikke kender det. Jeg har brugt Morningstar og ellers firmaernes regnskaberne direkte fra firmaernes hjemmesider, men der føler jeg mig hurtigt som Gummi Tarzan. Jeg har også brugt Nordicstocks tal og samenlignet med tidligere regnskaber, for at bekræfte, at det var rigtige tal.
Excel er ikke noget problem, det kan jeg finde ud af at bruge

Ellers regner jeg med, at screene efter aktier inde på Tradingview, for derefter at checke fundamentalerne. Men det skal jeg lige lege lidt mere med.
Powerpoint arket, har jeg ikke kigget på endnu, men det må jeg lige bruge noget tid på.
Jeg har handlet en danske og svenske aktier. Jeg har også handlet norske aktier, men har ikke så meget NOK. Jeg ser det svenske marked, som meget spændende. Tænker det er noget større end de andre nordiske markeder.
-
Nordic Semiconductor - Norge.
Revenue: Q4 2022 191 mNOK +11,8%
Profit: Q4 2022 31,4 mNOK +17,2%
Profit margin: 16,4%RSI på 47,4
MACD har lige krydset signallinje opad, men det er sket i dag.
Jeg ville lægge et stop loss i 129-130. (SL baseret på 3x Average true range)Jeg har ikke købt aktien, men holder øje med den og følger op med ny besked ved køb.

-
Tak for start af denne debat Cupcake. Det er fedt, at vi kan debattere aktier vi mener kunne være interessante, uden at forstyrre NordicStocks spændende og lærerige tråd.
Spændende aktie Simonster. Jeg har haft den på min watchlist i et par uger og ventet på et MACD køb-signal. Hvor langt over MACD køb-signal lader i den normalt gå, før i er overbevist og i køber?
-
Det er nok det mest rigtige som du gør, nemlig at anvende regnskaber fra deres hjemmeside. Da der jo kan forekomme opdateringer og ændringer. Hvis man anvender Marketwire også, så ved man ca. hvilke tal man "leder efter"...
Vedhæftet er et eksempel på Q-tal fra Marketwire. Det er FLS Q4 fra i går.
-
Ja, den er også på min "YOY+-observationsliste" for de nordiske hovedbørser
(handler jeg ikke i Norge endnu).
Bliver spændende at følge med.
Være obs på, at NordicStock anvender tidsperioden 1D/1År. Der er dog ikke nogen nævneværdig forskel på netop 6 måneder og 1år ser jeg, dog giver den længere periode også et bedre indblik i om aktier har en tendens til at blive over-/undersolgt - eller om de "vender" før. -
Jeg har ingen erfaringer med MACD, men ser nok hvad der sker i morgen. Tænker MACD er på vej opad og har været det i nogle dage. I min optik er den gået i køb.
Der er også nogle andre ting, jeg kan lide, bl.a. Det candle den laver, stigende volumen og nogle ting på ugegrafen. -
Hej Palo - Selv tak.
Aktien har først givet svagt MACD-købssignal i dag. Har ligget og været på vippen i nogle dage. (When in doubt, leave it out).
Track-record YOY de seneste år for netop denne aktie er dog positiv, så kunne man måske været gået ind i går og allerede været op 4% i dag. Men...
Kender ikke tendensen i norske aktier. Jeg tænker Norge er speciel pga. olien, men skal først til at lære det at kende.
Derfor er det rart at handle efter NordicStock-metoden, hvor der er nogle ganske enkle principper at følge. Og fordi aktien går op 4% i dag er ingen garanti for at den ikke falder sammenlagt 6% over de næste 2 uger... Det er det NordicStock har lært mig... Tålmodighed på den mellem-lang bane...I DK falder mange aktier på trods af gode regnskabstal. Det er tilsyneladende de "forsigtige" (/realistiske?) 2023-skøn, der p.t. påvirker kurserne i negativ retning Danmark. Så der er ikke mange købsklare aktier i DK.
Sidst jeg talte, havde jeg kun 13 købsklare aktier i hele norden i hoved-indeksene (= DK's C25).
Skal øve mig i at skrive kort og koncis...
-
Det er fedt du er så godt inde NordicStock-metoden, så kan du holde os andre lidt i ørene
Umiddelbart så synes jeg MACD virker som om den har OK momentum, men det kan være vi læser det forskelligt?
Derudover er der et gap op til omkring 170 - Se vedlagte graf.
-
PALO - Jeg ved ikke om jeg vil sige, at MACD har "momentum". Den har først lige svagt krydset Signallinien i opadgående retning (= Buy).
Men RSI er 45 og trender opad.
Jeg har ikke nogen steder læst, at NordicStock-metoden opererer med fx "gaps" eller volumen.
-
Hvis vi nu tager denne aktie som eksempel og forestiller os, at det er en dansk aktie, som har krydset MACD, har god RSI og regnskabstal, hvornår ville du så købe den? For den har jo givet de rigtige signaler i forhold til NordicStock-metoden. Jeg er bare interesseret i at høre, hvordan du køber dig ind
Gaps og volumen er bare lidt ekstra info til at guide yderligere 
-
Angående Teknisk Analyse (TA)
Jeg fornemmer nogle af jer er nogle hajer, hvad angår TA.
NordicStock opererer med enkle principper:
1) det er først når BÅDE
Year over Year "Revenue"
OG
Year over Year "Profit" er positive i kvartalregnskabet, at man går videre og ser på 2) "RSI" og "MACD".2) Såfremt
- RSI Trend er op-adgående, og ikke ligger for højt
OG - MACD Signalet er Buy
så kan det overvejes at købe aktien.
Jeg tænker det er vigtigt at fastholde NordicStocks simple TA-regler her i debatten, så der ikke opstår forvirring blandt mulige deltagere omkring, hvad NordicStock-metoden går ud på og hvad man skal kunne.
Jeg kan ikke andet TA end det jeg har læst i NordicStocks debattråde, nemlig de to simple indikatorer RSI og MACD.
TA er jo et videnskab og kan være ret så kompleks.
- RSI Trend er op-adgående, og ikke ligger for højt
-
Efter NordicStock-metoden vil jeg mene, at du sagtens købe aktien nu. Men så hold øje med den eller sæt et stop loss

Det er de lidt uldne markedssignaler, hvor der hurtig kan ske et skift, der gør, at jeg ville vente et par dage, for det kan hurtigt vende. Men jeg er også begyndt at gå med livrem og seler - og er 50% kontant i disse usikre tider, hvor markedet ikke kan finde ud af, hvilken retning det skal tage....
Vedhæftet er et eksempel.... Har sat pile på steder, hvor købssignal er hurtig vendt til salgsignal.
Håber det giver mening...

110809_2023_02_23_NordicStock___Nordic_Semiconductors_eksempel.pdf
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind