Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bavarian og shortselling

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
78 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • MatchM Offline
    MatchM Offline
    Match
    wrote on sidst redigeret af
    #13

    Hej AWIN - jeg tror, at du misforstår mit indlæg. Men hvad angå et andet indlæg om "hobbyinvestorer" så er jeg helt enig. Det er aldeles upassende at begynde på sådan en retorik i vores debat.

    1 Reply Last reply
    1
    • A Offline
      A Offline
      AWIN
      wrote on sidst redigeret af
      #14

      ok Match
      ha en god aften

      1 Reply Last reply
      1
      • U Offline
        U Offline
        Urban
        wrote on sidst redigeret af
        #15

        AWIN: Det var alene Finanstilsynets holdninger (i citationstegn). Læs igen!

        1 Reply Last reply
        3
        • V Offline
          V Offline
          vestasfan
          wrote on sidst redigeret af
          #16

          hvor er transperens i forhold til clearingbanker og indbyrdes aftale om køb og salg? Ingen myndigheder kan gennemskue dette med mindre en eller flere whistleblower siger noget. Shortsalg er noget svineri og burde forbydes. Ingen kan gennemskue dette cirkus. Hvordan kan et papir iøvrigt være shortet over 100 procent?? Det er helt til grin.

          1 Reply Last reply
          4
          • B Offline
            B Offline
            bikube
            wrote on sidst redigeret af
            #17

            Naked Shorts er forbudt. For mange år siden, da Vestas var på vej mod konkurs, var den på et tidspunkt shortet med tre gange så mange aktier, som der var i hele firmaet. Det burde ikke kunne forekomme nu til dags.

            1 Reply Last reply
            8
            • A Offline
              A Offline
              AWIN
              wrote on sidst redigeret af
              #18

              Urban
              Jeg har gennem årene været i dialog med Finanstilsynet, som gerne har villet lytte, men ikke flytte sig. De er klar over visse grimme sider ved shorts, men de finder fordelene, herunder især volatiliteten, som vigtig. Da jeg fandt ud af, at de store hedgefonde var indblandet i svindel på regeringsplan i visse lidt seriøse stater, troede jeg det kunne flytte noget. Men nej, så jeg holder mig til periodisk at informere tilhængerne om risikoen, hvor den største er uanset hvordan de selv shorter, kommer de i klemme med fondene, som helt sikkert arbejder sammen. Jeg tror at mere end 50% af alle børsnoterede aktier i verden, er shortet. En shorters eneste mål er jo at trykke aktien ned under gulvbrædderne, hvor han så kan genkøbe og skumme fortjenesten. Så når man taler for shorting, taler man for noget i bund og grund forkert.

              1 Reply Last reply
              4
              • CupcakeC Offline
                CupcakeC Offline
                Cupcake
                wrote on sidst redigeret af
                #19

                Du kender sikkert vedhæftede notat "Short selling i Danmark" på 16 sider fra Finanstilsynet dateret 10. april 2018.

                Short selling er et markedsvilkår.

                110510_Finanstilsynes___Short_selling_i_Danmark_pdf.pdf

                1 Reply Last reply
                6
                • A Offline
                  A Offline
                  AWIN
                  wrote on sidst redigeret af
                  #20

                  Markedsvilkår ja, indtil de bliver ændret, læs forbudt.
                  For 4-5 år siden blev der uro omkring en tysk finansinstitution, for at redde dem blev shorting forbudt i en periode. Husk også, at shorting overfor banker er lig nul. Den ene finanshånd vasker den anden.
                  Det her er noget fanden har skabt, som de siger i religion. Hedgefondene shorter kun yderst sunde selskaber, risikoen er stor for dem, og ved konkurs i en shortet virksomhed, kan shorteren miste alt.
                  Hvorfor spiller så mange danske investorer Hedgefondenes spil? Hedgefondene vinder stort set hver gang, og det uden direkte kapitalindskud, da aktierne er lånt.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #21

                    Et pænt sammensurium af myter, fejlslutninger, misforståelser og udokumenterede påstande. En løgn der er blevet gentaget så tit, at den for nogen er blevet til en sandhed.

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • D Offline
                      D Offline
                      deleted-user
                      wrote on sidst redigeret af
                      #22

                      Wirecard (den tyske "finansinstitution") hvor staten forbød shorts - endte med, at sprænge i luften, da det viste sig, at shorterne havde 100% ret og det var et luftkastel bygget på falske regnskaber og fusk.

                      Så hvem havde ret i deres investeringsstrategi, analyser og gå kort i aktien, indtil staten gik i baglås over, at nogle var klogere end andre, mens nogen var totalt tonedøve?

                      Der var så mange rygter i markedet om fusk og de lange investorer lyttede ikke og det kunne de med fordel have gjort - men i stedet glemte de, deres risikovurdering og sunde fornuft.

                      Så ender investor ret ofte med, at tabe penge på sin investering - short eller ej.

                      De lange investorer tabte desuagtet shorts.

                      1 Reply Last reply
                      8
                      • A Offline
                        A Offline
                        AWIN
                        wrote on sidst redigeret af
                        #23

                        LLI, yes, men det ændrer jo ikke på, at shortsalg blev forbudt i nogle måneder af det tyske Finanstilsyn. Det skete, og det sker aldrig overfor erhvervsvirksomheder. Finansverdenen arbejder sammen.
                        Man kan gå lidt videre, og måske udlede at de gjorde det for at "hjælpe" hedgefondene ud.
                        Under alle omstændigheder går hedgefondene udelukkende efter solide virksomheder, fordi de ellers kommer til at stå i situationer med kollaps, og aktierne SKAL altid leveres tilbage til udlånerne, som jo også i det store spil er finansselskaber læs: din bank, dit kreditforeningsselskab o.s.v. I sidste ende kan det meget vel være dine egne aktier, som udlånes af din egen bank, velbekomme for noget råddentskab.
                        God dag.

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • D Offline
                          D Offline
                          deleted-user
                          wrote on sidst redigeret af
                          #24

                          Der kan jeg altså ikke følge dig.

                          Jeg vurderer short blev forbudt for, at beskytte selskabet og dens kunder (mening mand) og hverken investorer og shortere.

                          Det var i øvrigt en "erhvervsvirksomhed" som faciliterede betalinger og ikke en reel bankvirksomhed.

                          Går et selskab konkurs, er det shorterens drøm og problemer med "aflevering" af aktier er lig nul - da kursen er tæt på eller lig nul.

                          Så nej, shortere går ikke "udelukkende" efter solide virksomheder. De vælger foretager der vakler og hvor de i stort omfang kan påvirke usikre investorer - her hjælper det naturligvis, hvis de finansielle resultater er vigende og usikre.

                          1 Reply Last reply
                          6
                          • U Offline
                            U Offline
                            Urban
                            wrote on sidst redigeret af
                            #25

                            Short selling har da også til tider medført store tab for private investorer. F.eks. i aktier som Tsakos Energy og Hansa Biopharma etc., hvor logikken for short selling langt fra var i overensstemmelse med de private investorers store fremtidige forventninger til stigninger i kursudviklingen etc.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • D Offline
                              D Offline
                              deleted-user
                              wrote on sidst redigeret af
                              #26

                              ja, sådan er det med investering urban. der kommer aldrig nogen garantier og skulle du få en garanti, er den intet værd 🙂

                              1 Reply Last reply
                              5
                              • A Offline
                                A Offline
                                AWIN
                                wrote on sidst redigeret af
                                #27

                                Hvad er det egentlig du skriver om, hvilke myter og løgne?

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • U Offline
                                  U Offline
                                  Urban
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #28

                                  Håber ATP lærte noget af de 64 mia., som de tabte i 2022;-)

                                  De fleste af os, har sikkert lært mest om konkrete risici i et "bear market";-)

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    AWIN
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #29

                                    Urban
                                    Der kan og vil aldrig være overensstemmelse mellem shortere (de store hedgefonde) og os almindelige investorer. Det er rent faktisk lige det modsatte. Se blot lige nu med Bavarian. Forventede store stigninger i går efter vanvittig gode og ventede nyheder, gik aktien i sving pga indsatsen fra fondene, som fremtvinger en langsom stigning. Det gør det muligt for dem at købe lidt mere tilbage end de sælger. Det fortsætter i dag, hvor den igen holdes tilbage. Det er helt normalt, og vi har ikke andet at gøre end at købe op i trenden og bare tage det roligt. Det har jeg selv gjort og øget min beholdning med 10%.
                                    Jeg er lang investor, og det har jeg erfaring for er det rigtige i en tid med vildt meget short selling. Jeg mener også fortsat, at short selling er noget fanden har skabt, og at udlån af aktier hertil skal forbydes. Kun på den måde kan de reelle selskabsresultater igen danne et solidt grundlag for aktier.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      DjengisCash
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #30

                                      AWIN

                                      Du har en hypotese, og alt hvad du oplever tolkes, så hypotesen bekræftes.

                                      To af dine observationer/tolkninger:

                                      "Ingen med bare et minimum af indsigt omkring børskurser og årsager hertil, kan være i tvivl om at shortsalg er hovedårsagen til det der sker i disse minutter med Bavarian aktien."

                                      "Se blot lige nu med Bavarian. Forventede store stigninger i går efter vanvittig gode og ventede nyheder, gik aktien i sving pga indsatsen fra fondene, som fremtvinger en langsom stigning. Det gør det muligt for dem at købe lidt mere tilbage end de sælger."

                                      Måske der kunne være andet end onde fonde på spil ?
                                      Personligt udelukker jeg ikke, at volatilitet på børsmarkedet kan have mange forskellige årsager. At shorting ligefrem skulle være hovedårsagen i Bavarian-casen mangler vi evidens for.

                                      Helge og Per drøfter nyhederne i casen Bavarian, det er cirka 14 minutter inde:

                                      Just a moment...

                                      favicon

                                      (proinvestor.com)

                                      Jeg konstaterer blot, at Helges og Pers tolkning ang. kursudviklingen er noget mere plausibel og nuanceret end din.

                                      1 Reply Last reply
                                      5
                                      • A Offline
                                        A Offline
                                        AWIN
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #31

                                        Hej DjengisCash
                                        plausibel eller ej, jeg ved jo godt, at markedet ikke elsker nytegninger, og at negative ting, som udskydning i et par måneder af Corona casen pga patienttilmelding.
                                        Ingen kommer til at overbevise mig om, at med alle de tilkendegivelser omkring den pt bedste mulighed for invest i Dk, kan komme ud i en sådan hetz, som vi nu ser fortsat siden i går. Kun storkapitalen fra Hedgefondene kan skabe det her.
                                        Jeg er bare fuldstændig klar om min holdning til shorts, men bruger også lavpunkterne til eget opkøb. Så.....
                                        god dag til dig

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • D Offline
                                          D Offline
                                          DjengisCash
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #32

                                          AWIN, din holdning til shorts er jeg ikke i tvivl om.

                                          Men dine argumenter overbeviser mig ikke.

                                          Jeg anerkender, at shorts, algoritmer mv. påvirker kursudviklingen, men effekten overdrives ofte. Fænomenet "short squeeze" bekræfter short-metodens svaghed.

                                          1 Reply Last reply
                                          7

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger