Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bavarian og shortselling

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
78 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    AWIN
    wrote on sidst redigeret af
    #7

    Læste et sted, at den nye emission var en rettet emission. Hvis rigtigt sker det over natten til i morgen. Håber det også. Jeg finder det iøvrigt helt på sin plads, at man søger friske penge til det relativt store opkøb.

    1 Reply Last reply
    2
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash
      wrote on sidst redigeret af
      #8

      Enig, kan man ikke lide lugten i bageriet, så må man smutte.

      Vi har haft den samme diskussion mange gange, hvor vi møder det ejendommelige standpunkt, at aktiemarkedet skal være et beskyttet værksted for små hobbyaktionærer.

      Påstandene om manipulation af markedet er i øvrigt en stor undervurdering af den almindelige investors evne til at gennemskue forholdene. Der er ingen som tvinges til hverken køb eller salg.

      1 Reply Last reply
      12
      • U Offline
        U Offline
        Urban
        wrote on sidst redigeret af
        #9

        Finanstilsynets holdninger til shortselling:

        "Short selling giver et mere velfungerende aktiemarked

        Muligheden for short selling er vigtig for den måde, som aktiemarkedet fungerer på. Short selling kan bl.a. bidrage til mere likvide aktier og give mere retvisende kurser. Det er til fordel for de børsnoterede selskaber og deres aktionærer".

        https://www.finanstilsynet.dk/nyheder-og-presse/nyhedsbreve-for-kapitalmarkedsomraadet/2019/nyhedsbrev-maj-2019/artikel-4

        1 Reply Last reply
        8
        • F Offline
          F Offline
          FA-langsigtet
          wrote on sidst redigeret af
          #10

          Tak DjengisCash. Kort og rammende. Jeg er 100% enig.

          1 Reply Last reply
          7
          • MatchM Offline
            MatchM Offline
            Match
            wrote on sidst redigeret af
            #11

            Ja, det er sørme da godt, at vi har en række investorer der er højt hævet over de små og uvidende hobbyinvestorer.

            Tak for konstateringen.

            1 Reply Last reply
            3
            • A Offline
              A Offline
              AWIN
              wrote on sidst redigeret af
              #12

              så kort og godt mener du Match og Urban, at når nogle internationale banditter (hedgefonde) låner sig til 10-15% af et selskabs aktier, som det er sket tidligere med Pandora, hvor aktien gik fra 1000 til næsten 0, og nu igen er i 600, alt inden for 2-3 år, så er det til gavn for Pandora og deres aktionærer. Svært at få øje på fordele for andre, end fondene, som har til formål at skyde aktien i bund, for at komme ind og købe tilbage. Tænk lige tanken, ville nogen shorte en aktie, som man ikke var sikker på kunne overleve. NEJ vel, for i sådant et tilfælde skal shorterne, små som store skaffe aktierne tilbage alligevel, og så koster det kassen med konkurs til følge.
              Iøvrigt synes jeg jeres syn på "små" investorer, ikke hører til i dette forum.
              Iflg Nordnet har Anonumus købt og solgt godt 2.5 mio BAV aktier i dag.

              1 Reply Last reply
              2
              • MatchM Offline
                MatchM Offline
                Match
                wrote on sidst redigeret af
                #13

                Hej AWIN - jeg tror, at du misforstår mit indlæg. Men hvad angå et andet indlæg om "hobbyinvestorer" så er jeg helt enig. Det er aldeles upassende at begynde på sådan en retorik i vores debat.

                1 Reply Last reply
                1
                • A Offline
                  A Offline
                  AWIN
                  wrote on sidst redigeret af
                  #14

                  ok Match
                  ha en god aften

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • U Offline
                    U Offline
                    Urban
                    wrote on sidst redigeret af
                    #15

                    AWIN: Det var alene Finanstilsynets holdninger (i citationstegn). Læs igen!

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • V Offline
                      V Offline
                      vestasfan
                      wrote on sidst redigeret af
                      #16

                      hvor er transperens i forhold til clearingbanker og indbyrdes aftale om køb og salg? Ingen myndigheder kan gennemskue dette med mindre en eller flere whistleblower siger noget. Shortsalg er noget svineri og burde forbydes. Ingen kan gennemskue dette cirkus. Hvordan kan et papir iøvrigt være shortet over 100 procent?? Det er helt til grin.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • B Offline
                        B Offline
                        bikube
                        wrote on sidst redigeret af
                        #17

                        Naked Shorts er forbudt. For mange år siden, da Vestas var på vej mod konkurs, var den på et tidspunkt shortet med tre gange så mange aktier, som der var i hele firmaet. Det burde ikke kunne forekomme nu til dags.

                        1 Reply Last reply
                        8
                        • A Offline
                          A Offline
                          AWIN
                          wrote on sidst redigeret af
                          #18

                          Urban
                          Jeg har gennem årene været i dialog med Finanstilsynet, som gerne har villet lytte, men ikke flytte sig. De er klar over visse grimme sider ved shorts, men de finder fordelene, herunder især volatiliteten, som vigtig. Da jeg fandt ud af, at de store hedgefonde var indblandet i svindel på regeringsplan i visse lidt seriøse stater, troede jeg det kunne flytte noget. Men nej, så jeg holder mig til periodisk at informere tilhængerne om risikoen, hvor den største er uanset hvordan de selv shorter, kommer de i klemme med fondene, som helt sikkert arbejder sammen. Jeg tror at mere end 50% af alle børsnoterede aktier i verden, er shortet. En shorters eneste mål er jo at trykke aktien ned under gulvbrædderne, hvor han så kan genkøbe og skumme fortjenesten. Så når man taler for shorting, taler man for noget i bund og grund forkert.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • CupcakeC Offline
                            CupcakeC Offline
                            Cupcake
                            wrote on sidst redigeret af
                            #19

                            Du kender sikkert vedhæftede notat "Short selling i Danmark" på 16 sider fra Finanstilsynet dateret 10. april 2018.

                            Short selling er et markedsvilkår.

                            110510_Finanstilsynes___Short_selling_i_Danmark_pdf.pdf

                            1 Reply Last reply
                            6
                            • A Offline
                              A Offline
                              AWIN
                              wrote on sidst redigeret af
                              #20

                              Markedsvilkår ja, indtil de bliver ændret, læs forbudt.
                              For 4-5 år siden blev der uro omkring en tysk finansinstitution, for at redde dem blev shorting forbudt i en periode. Husk også, at shorting overfor banker er lig nul. Den ene finanshånd vasker den anden.
                              Det her er noget fanden har skabt, som de siger i religion. Hedgefondene shorter kun yderst sunde selskaber, risikoen er stor for dem, og ved konkurs i en shortet virksomhed, kan shorteren miste alt.
                              Hvorfor spiller så mange danske investorer Hedgefondenes spil? Hedgefondene vinder stort set hver gang, og det uden direkte kapitalindskud, da aktierne er lånt.

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • V Offline
                                V Offline
                                VærKritisk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #21

                                Et pænt sammensurium af myter, fejlslutninger, misforståelser og udokumenterede påstande. En løgn der er blevet gentaget så tit, at den for nogen er blevet til en sandhed.

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  deleted-user
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #22

                                  Wirecard (den tyske "finansinstitution") hvor staten forbød shorts - endte med, at sprænge i luften, da det viste sig, at shorterne havde 100% ret og det var et luftkastel bygget på falske regnskaber og fusk.

                                  Så hvem havde ret i deres investeringsstrategi, analyser og gå kort i aktien, indtil staten gik i baglås over, at nogle var klogere end andre, mens nogen var totalt tonedøve?

                                  Der var så mange rygter i markedet om fusk og de lange investorer lyttede ikke og det kunne de med fordel have gjort - men i stedet glemte de, deres risikovurdering og sunde fornuft.

                                  Så ender investor ret ofte med, at tabe penge på sin investering - short eller ej.

                                  De lange investorer tabte desuagtet shorts.

                                  1 Reply Last reply
                                  8
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    AWIN
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #23

                                    LLI, yes, men det ændrer jo ikke på, at shortsalg blev forbudt i nogle måneder af det tyske Finanstilsyn. Det skete, og det sker aldrig overfor erhvervsvirksomheder. Finansverdenen arbejder sammen.
                                    Man kan gå lidt videre, og måske udlede at de gjorde det for at "hjælpe" hedgefondene ud.
                                    Under alle omstændigheder går hedgefondene udelukkende efter solide virksomheder, fordi de ellers kommer til at stå i situationer med kollaps, og aktierne SKAL altid leveres tilbage til udlånerne, som jo også i det store spil er finansselskaber læs: din bank, dit kreditforeningsselskab o.s.v. I sidste ende kan det meget vel være dine egne aktier, som udlånes af din egen bank, velbekomme for noget råddentskab.
                                    God dag.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      deleted-user
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #24

                                      Der kan jeg altså ikke følge dig.

                                      Jeg vurderer short blev forbudt for, at beskytte selskabet og dens kunder (mening mand) og hverken investorer og shortere.

                                      Det var i øvrigt en "erhvervsvirksomhed" som faciliterede betalinger og ikke en reel bankvirksomhed.

                                      Går et selskab konkurs, er det shorterens drøm og problemer med "aflevering" af aktier er lig nul - da kursen er tæt på eller lig nul.

                                      Så nej, shortere går ikke "udelukkende" efter solide virksomheder. De vælger foretager der vakler og hvor de i stort omfang kan påvirke usikre investorer - her hjælper det naturligvis, hvis de finansielle resultater er vigende og usikre.

                                      1 Reply Last reply
                                      6
                                      • U Offline
                                        U Offline
                                        Urban
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #25

                                        Short selling har da også til tider medført store tab for private investorer. F.eks. i aktier som Tsakos Energy og Hansa Biopharma etc., hvor logikken for short selling langt fra var i overensstemmelse med de private investorers store fremtidige forventninger til stigninger i kursudviklingen etc.

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • D Offline
                                          D Offline
                                          deleted-user
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #26

                                          ja, sådan er det med investering urban. der kommer aldrig nogen garantier og skulle du få en garanti, er den intet værd 🙂

                                          1 Reply Last reply
                                          5

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger