Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Rederiet Norden fik rekordresultat

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Norden OVERBLIK FY: Skabte rekordresultat i volatile markeder

    10/2 09:19

    Rederiet Norden her fredag morgen afleveret regnskab for 2022 med det bedste finansielle resultat nogensinde.

    • Overskuddet blev mere end tredoblet i 2022 til 744 mio. dollar fra 205 mio. dollar i 2021.

    • Resultatet forrenter egenkapitalen med 64 pct. mod 22 pct. i 2021.

    • Foreslår endeligt udbytte på 30 kr. per aktie, efter at rederiet tidligere i 2022 har udbetalt 60 kr. per aktie.

    • Udbyttet suppleres med et nyt aktietilbagekøbsprogram på om til 50 mio. dollar.

    • Norden spille ud med en forventning til 2023 om et resultat før skat på 330-430 mio. dollar.

    • Nordens topchef Jan Rindbo udtaler: "I 2023 forventer vi endnu et stærkt resultat, da vi allerede har sikret stor værdi for året, og er solidt positioneret til at kunne udnytte de muligheder, som opstår på tværs af vores to markeder."

    Tabel for rederiet Nordens regnskab for fjerde kvartal af 2022:
    Mio. dollar
    Q4 2022
    Q4 2021
    FY 2022
    FY 2021
    Omsætning
    1307,7
    1152,3
    5312,4
    3551,8
    EBITDA
    286,2
    220,5
    1159,1
    532,2
    EBIT
    210,9
    134,7
    791,6
    245,5
    Nettoresultat
    204,6
    122,6
    743,5
    204,5

    • Assets & Logistics*
      73,2
      2,5
      193,1
      5,1
    • Freight Services & Trading*
      131,4
      120,1
      550,4
      199,4

    *Sammenligningstal for Assets & Logistics baseret på den tidligere division Asset Management. Sammenligningstal for Freight Services & Trading baseret på Dry Operator plus Tanker Operator. Skyldes ny virksomhedsstruktur fra 2022.

    Nordens forventninger til 2023:

    Mio. dollar
    Ved FY '22
    Nettoresultat
    330-430

    .\˙ MarketWire

    110348_72660653_10221516161039283_7391391837400858624_n.jpg

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Norden vil udbetale udbytte på 30 kr. og sætter gang i aktietilbagekøb
      10.2.2023 09.03 • MarketWire •
      Norden foreslår at udbetale et udbytte på 30 kr. per aktie for 2022. Det fortæller rederiet i forbindelse med regnskabet for fjerde kvartal og dermed hele 2022, der er offentliggjort fredag morgen.

      Oveni skyder Norden gang i tilbagekøb af aktier for op til samlet 50 mio. dollar svarende til 345 mio. kr.

      • Aktietilbagekøbsprogrammet iværksættes i medfør af bestyrelsens bemyndigelse til at lade Norden erhverve egne aktier med en pålydende værdi på indtil 15 pct. af aktiekapitalen til den på købstidspunktet gældende børskurs med en afvigelse på indtil 10 pct., skriver Norden.

      Bemyndigelsen blev givet allerede på generalforsamlingen den 24. marts sidste år.

      Tilbagekøbsprogrammet løber fra 13. februar 2023 til og med senest 28. april 2023.

      .\˙ MarketWire

      1 Reply Last reply
      6
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        I de kommentarer jeg har set indtil videre, så interessant at når de ser fremad, så henviser de stadig til et stærkt tankmarked. Altså fortsat ingen umiddelbar tro at spore mht bulk, selv om BDI efterhånden er nået meget langt ned?

        1 Reply Last reply
        6
        • MatchM Offline
          MatchM Offline
          Match
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          I årsregnskabet kan man læse, at "Freight Services and Trading business expects a result that is significant lower." Mens der forventes "slightly improved earnings compared to 2022..." i Assets and Logistics.

          Ved en aktuel kurs på 405,80 kr. ser jeg stadig DS Norden som en god investering. Formue på 10,0 mia. kr. Forventet nettoindtægt i 2023 på mellem ca. 2,5 og 3,2 mia. kr.
          Børsværdi ved den aktuelle kurs er 13,6 mia. kr.

          Såfremt selskabet havde været en af de større industrivirksomheder i Danmark, vil jeg gætte på, at kursen havde ligget mellem 600 og 800 kr. Men rederivirksomhed er i sagens natur volatil.

          Jeg har en del aktier i DS Norden.

          1 Reply Last reply
          8
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Behold du bare.

            Jeg har solgt mine DS Norden-aktier oven på dagens regnskab i kurs 411. Afkastet har været helt vildt, men med rederier er det vigtigt at vide, at udviklingen hurtigt kan vende.

            Er åben på genkøb, når og hvis kursen sætter sig, som den ofte gør uden specifikke nyheder.

            1 Reply Last reply
            7
            • A Offline
              A Offline
              Aps_invest
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Godt nok voldsomme udsving 🙂 først udsalg fra morgenstunden helt ned til 375 og derefter rebound til 430....lidt skørt 🙂

              1 Reply Last reply
              3
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Store udsving med 6-8% stigninger den ene dag efterfulgt af store fald de næste synes jeg har præget hele markedet længe. Ikke et sundhedstegn, hvis du spørger mig.

                1 Reply Last reply
                3
                • A Offline
                  A Offline
                  Aps_invest
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Ihverfald skørt at vurdere en aktie til kurs 375 om morgenen for derefter at sende den op i 438? Der har vel ikke været kurs påvirkende meddelelser, eller overser jeg noget?

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Jeg synes vi har set masser af den slags udsving, i mange aktier, i mange forskellige brancher. Markedet har været langt nede og gerne komme tilbage. Samtidig raser der stadig en voldsom krig i Europe, ligesom der fortsat er stor usikkerhed på nær sagt alle fronter både mht til inflation, recession, energisikkerhed etc etc tilsat tiltagende spændinger med ikke Rusland men også med Kina. Nogle gange er det optimismen der har overtaget, andre gange er det pessimismen. Og så får vi de uforklarlige(?) udsving.

                    Et godt marked at swingtrade i. Længe siden jeg har handlet så aktivt som nu. Jeg tøver ikke med at høste gevinst, når jeg et sted har hentet5-7%, for kun et spørgsmål om lidt tålmodighed, så er der en anden aktie som dykker, og som man så kan købe...og ret hurtigt hente andre 5-7%.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • A Offline
                      A Offline
                      Aps_invest
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Sikkert en stor trader der smider en bunke for at skabe nervøsitet og udløse stoploss....derefter bliver der samlet billige aktier....vel fuldt lovligt, selvom det er kursmanipulation.
                      Men bare lidt gætværk, på de mærkværdige udsving i Norden.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Jeg er ikke så meget til konspirationsteorier og den evige snak om manipulation.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                          Helge_LarsenPI-redaktør
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Jeg har investeret i rederier gennem næsten 20 år.

                          Volatiliteten i sektoren har altid været meget høj. En rederiaktie kan sagtens falde 10% morgen og gå i et pænt plus ved luk.

                          Tradingen er vildest i USA efterfulgt af Norge.

                          For de danske rederiers vedkommende har vi historisk også haft stor volatilitet i perioder - både intraday og på kort- og mellemlang sigt.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • A Offline
                            A Offline
                            Aps_invest
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Enig, det var bare et forsøg på at forstå hvad der sker 🙂 Uanset hvad, så kan man vel ikke ændre så meget mening på en enkelt handelsdag 🙂

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • V Offline
                              V Offline
                              VærKritisk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Enig. Og den vanlige (strukturelle) volatilitet bliver yderligere forstærket i en tid, hvor vi den ene dag taler optimistisk om snarlig vækst og rentenedsættelser, og den næste om, åh nej, mere inflation, flere rentestigninger og recession.

                              Ikke kun shipping men nærmest hele børsen skifter i denne tid konstant mellem sort og hvid.

                              1 Reply Last reply
                              3

                              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                              With your input, this post could be even better 💗

                              Tilmeld Log ind

                              • Log ind

                              • Har du ikke en konto? Tilmeld

                              • Login or register to search.
                              • First post
                                Last post
                              0
                              • Debatforum
                              • Seneste
                              • Populære
                              • Bruger