Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Store udsving. Er der en centralbanknødbremse et sted

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Det har været en "travl" uge med store udsving på aktiemarkedet. Andre steder er der mere roligt

    Et tilbageblik på ugens udsving viser, at det har været en travl uge på aktiemarkedet

    Onsdagens renteannoncering med stigning på 0,5 % var som ventet. Federal Reserve skruer ned for tempoet, men rentetoppen ligger stadig omkring +/- 5 %

    I Europa hævede ECB ligeledes med 0,5 % og varsler også flere rentestigninger

    Udviklingen har haft en betydelig effekt på aktierne. I nedenstående figur 1 er afbildet 1 uges kursudvikling for Nasdaq Composite

    Først steg aktierne massivt efter tirsdagens CPI tal

    Så blev markedet let skuffet onsdag efter FED annoncering

    Torsdag kom reaktionen på det hele med meget store kursnedgange

    I alt har der været bevægelser på 7-8 % på indeksniveau fra top til bund og netto slutter ugen, formentlig lavere end hvor vi startede.

    Den kortsigtede fremtid byder stadig på flere rentestigninger og risiko for recession.

    For investorerne er det ikke kun de to RR - rentestigning og recession, som er en udfordring. Det er i høj grad også den usikkerhed der følger med

    Udmeldingen fra den amerikanske centralbank har ikke haft så stor effekt på renten

    I nedenstående figur 2 er vist den aktuelle rentestruktur

    Investorerne indpriser fortsat muligheden for højere FED Funds + en recession

    Sidstnævnte ses af rentekurven, aktuelt per 15/12

    Set over en længere periode er udviklingen meget bemærkelsesværdig. Forskellen mellem 2 årige og 10 årige obligationsrenter er vist i figur 3

    Den forskel har ikke været større, længe. Forskellen trækkes først og fremmest op af at de korte renter er høje, sekundært at de lange renter er lavere. Der trækkes altså i begge ender

    Så længe rentekurven er så inverteret som tilfældet er, er det på den ene side med at bremse større kursfald. Investorerne håber der er en centralbanknødbremse et eller andet sted ude i horisonten.

    På den anden side er risikoen for at stigende renter trækker økonomien i recession med negative indtjeningsrevisioner som konsekvens ganske store

    Høj risiko på overtid er problematisk

    Investorerne forbliver i risikomæssigt alarmberedskab. Det viser denne uges udvikling ganske klart. Rentestigninger og recession går hånd i hånd og det er fortsat en problematisk cocktail for investorerne at tage stilling til

    Figur 1: 1 uges kursudvikling, Nasdaq Composite

    Kilde: Nordnet

    108756_image001_34_.png

    1 Reply Last reply
    4
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: USA statsrentekurve, per 15/12 2022

      Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

      108757_image002_8_.png

      1 Reply Last reply
      4
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 3: Udviklingen i 2 årige minus 10 årige renter

        Kilde. https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y

        108758_image005_5_.png

        1 Reply Last reply
        5
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Jeg vil blot tilføje at der også kom dårlige tal for "Retail sales" i USA her sidst på ugen, hvilket selvfølgelig puster til angsten for recession.

          1 Reply Last reply
          3
          • S Offline
            S Offline
            stocktiger
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Har FED tænkt sig at ruinere os alle sammen? FED vil bekæmpe inflation med hastigt stigende renter, men får det ikke en voldsom slagside når energipriserne måske ikke lige vil falde på kort sigt og dermed forbrugerpriser? Fyringer af firmaansatte kan stige voldsomt når virksomheder med gæld skal betale for dette rentechok.

            1 Reply Last reply
            0
            • V Offline
              V Offline
              vilja
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Jeg tror ikke Fed vil ruinere os alle sammen, de vil bare gerne have styr på inflationen, får den lov til at løbe løbsk, så bliver problemerne meget større.

              Det er lidt af en balancegang for dem, og ser man på det historisk, så er en recession uundgåelig.

              I inflationære miljøer er det typisk 3 minicykler, vi er nu på vej ud af den første.

              Fed kan håndtere cyklisk inflation, det er de i gang med, men den strukturelle inflation kan de ikke gøre noget ved - de kan ikke trykke energi, fødevarer og metaller.

              Verden er endnu ikke gået i gang med at løse den strukturelle inflation, og når man går i gang, så går der mindst 5 år før der er en chance for at den vender.

              Det vi gennemlever nu er ret normalt i historisk sammenhæng - det gode er at det gør det relativt forudsigeligt hvad der sker, men som sædvanligt er det mere svært med timingen.

              1 Reply Last reply
              2

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger