Status på aktiemarket ...
-
God mandag eftermiddag 19. dec

Hermed frisk opdateret oversigt for det Svenske S30 Index.
Kort sagt ... det ser fortsat skidt ud!
Jeg holder fast i at vi skal ind i 2023, og så se hvordan de store investor-huse positionerer sig til det nye år. Og som jeg har skrevet tidligere, så mener jeg, at 2023 bliver et år, hvor man skal have størstedelen af sit fokus på value-selskaber.
Vækst-selskaber bliver først interessante, når/hvis renterne begynder at falde. Og så tror jeg at vi vil se mange Vækst-selskaber vil være tvunget til at skulle hente "frisk" kapital - altså udstede nye aktier, og derved udvande de eksisterende aktionærer.
Udover det, vil vækst-selskaber være nød til at ændre deres fokus 100% på at blive profitable, for når renterne stiger, så stiger prisen på penge, og derfor ser vi også nogle af de selskaber som Mads Christiansen har i sin portefølje, ændre deres fokus. De er simpelthen nød til at tjene penge for at kunne overleve.
PS: Jeg er ved at lave oversigten for de svenske Large Cap selskaber udenfor S30 indekset, men der er mere end 100 selskaber, så den tager lidt tid. Jeg kommer nok til at dele den op i flere bider. Men der er virkeligt mange solide kvalitets selskaber i det Svenske Large- og Mid Cap segment.

-
God tirsdag eftermiddag 20. dec

Hermed frisk opdateret oversigt for det Norske OBX 25 Index.
- Mowi er gået i KØB
- PGS er gået i KØB
- Norsk Hydro er snart klar, men vi er der IKKE helt endnu!
Efterfølgende kommer der de sædvanlige 2 grafer (regnskabs oversigt og teknisk model) for Mowi og PGS

-
Hermed den nye case for MOWI (Ticker: MOWI) ...
Først den sædvanlige regnskabs-oversigt ...
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q2 2022 med 23,5%
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q3 2022 med 21,5%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q2 2022 med 178,3%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q3 2022 med 226,3%
Og så den tekniske model: Der er stigende momentum i RSI, og et dugfriskt købs-signal i MACD



-
-
Hermed den nye case for PGS (Ticker: PGS) ...
Først den sædvanlige regnskabs-oversigt ...
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q2 2022 med 47,2%
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q3 2022 med 40,1%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q2 2022 med 171,9%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q3 2022 med 104,3%
Og så den tekniske model: Der er stigende momentum i RSI, og et dugfriskt købs-signal i MACD



-
-
God tirsdag aften 20. dec

Hermed en opdateret status oversigt for det Finske OMX H25 Index.
Ved sidste update af det Finske OMX H25 index, var Sampo, SSAB og UPM købsklare.
Nu er 24 ud af 25 aktier i H25 gået i SALG. Det er kun det meget succesfulde medico selskab Orion (Ticker: ORNBV), som er gået i "Køb", men det har en meget høj RSI, så jeg synes ikke man skal købe den endnu. Man skal snart gøre klar til at sælge den, men ikke endnu.
De 3 aktier som så gode ud den 8.dec i tråd 108542 var Sampo, SSAB og UPM, men de er nu også gået i salg, og jeg tror - desværre - at det skyldes skatteoptimering. Da folk har haft ret store tab i år, kan nogle godt være fristet til at trimme deres portefølje, hvor man sælger både aktier med tab og med gevinst, for at blive lidt mere "skatte-neutrale". Så generelt tror jeg at dagene til og med 30. dec 2022 godt kan være præget af det. De omtalte det også i MillionærKlubben forleden, at det er tid til at skatteoptimere, så det er ikke helt taget ud af den blå luft

Så lige nu er der ikke nogle selskaber der er købs-klare

Jeg mener dog, at hvis man har aktier i forsikringsselskabet Sampo (Ticker: SAMPO) så bør man beholde dem i porteføljen. Den har stigende RSI, og deres salgs-signal i MACD, ser ud til at være kortvarigt. Og så er den en af de bedste udbytte aktier i hele Europa, både når det kommer til stigningerne i udbytte over tid, samt at den yielder årligt 8-9%
Herunder er den opdaterede oversigts-graf for det finske OMX H25 index.

-
God onsdag eftermiddag 21. dec

Hermed en oversigt for det Norske Mid Cap Index.
Der er 3 aktier der ser gode ud. Det er ...
- Bouvet
- Carasent
- Höegh Autoliners
- Klaveness Combination
Efterfølgende kommer der de sædvanlige 2 grafer (regnskabs oversigt og teknisk model) for de ovenstående 4 selskaber.



-
Hermed den nye case for BOUVET (Ticker: BOUV) ...
Først den sædvanlige regnskabs-oversigt ...
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q3 2022 med 19,8%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q3 2022 med 23,2%
-
Man har i 13 år haft stigende udbytte (med undtagelse af 2014)
Og så den tekniske model: Der er stigende momentum i RSI, og der er købs-signal i MACD



-
-
Jeg har sagt det før, men jeg siger det gerne igen, du må simpelthen være forums mest gavmilde mand. Et imponerende stykke arbejde du laver, og flot, flot, flot og meget generøst, som du bare deler det.
Jeg kendte slet ikke Bouvet, men den ser spændende ud, især det at de er så trofaste mht udbytte, synes jeg er specielt interessant som tiden er. Iøvrigt, du nævner de ikke betalte udbytte i 2014, men jeg synes da 2014 er med på din dividend history?
Når man ser på Bouvet, hvor er den så på vej hen ud fra ren TÁ-teori som bestemt ikke er min stærke side?
-
Hej VærKritisk1

Mange tak for dit feedback

Ja, Bouvet betalte skam udbytte for år 2014. Det jeg skrev, var STIGENDE udbytte hvert år
Og i 2014 var det ikke stigende i forhold til året før 
-
Hermed den nye case for Klaveness Combination (Ticker: KCC) ...
Først den sædvanlige regnskabs-oversigt ...
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q3 2022 med 32,6%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q3 2022 med 262,0%
-
Man betaler et attraktivt kvartals udbytte.
Og så den tekniske model: Der er stigende momentum i RSI, og der er købs-signal i MACD



-
-
Hermed den nye case for Höegh Autoliners (Ticker: HAUTO) ...
Først den sædvanlige regnskabs-oversigt ...
-
Man har vækstet omsætningen year-on-year i Q3 2022 med 43,6%
-
Man har vækstet indtjeningen year-on-year i Q3 2022 med 1109,1%
-
Man betaler et fint kvartals udbytte.
Og så den tekniske model: Der er stigende momentum i RSI, og der er købs-signal i MACD



-
-
22 Dec 2022
Det er tid til at SÆLGE aktier i Norden (Ticker: DNORD)
Vi tager en kort gevinst på 8,6% på 2 uger. (købt i kurs 390,60, og i dag solgt i kurs 424,00)
Gider i at like denne update, så jeg ved i får solgt?

-
Kære Nordic .. En kæmpe kompliment for det gigantiske arbejde du lægger for dagen. Det er mig en gåde du ikke har et UTAL af likes. Du skal hermed ønskes en særskilt god jul og håber du nyder familiens skød.
Med stor respekt og håb om
GLÆDELIG JUL !Mvh
TheNote -
Helt enig TheNote. NordicStocks tråde har i gennemsnit op til 1000 eller flere besøg pr. dag (ikke unikke). Desværre har det med at like indlæg ofte trange kår på de sociale aktiemedier.
Denne tråd og dem fra Anavex er dem som trods alt har fået flest likes i 2022.
-
Mange tak Note
Godt at høre at du kan bruge det. Også glædelig jul til dig og dine 
Og tak til Helge for update på antal besøg

-
NordicStock, Det var så lidt.
Tusinde tak for dine fantastisk brugbare analyser. Glædelig jul og godt nytår til dig og dine.

-
God søndag 25 dec. 2022

Håber alle har fået sovet igennem på julemaden

Jeg har brugt formiddagen, for lige at lave en teknisk analyse af 2 overordnede Nordiske Index.
-
Som i sikkert ved som er det Nasdaq OMX der dækker børserne for Danmark, Sverige, Finland og Island. Nasdaq OMX har et index der hedder OMX N40 som er de 40 største aktieselskaber i de lande.
-
Og det er Oslo Børs i Norge, som har OBX 25 index'et som er det index der er sammenligneligt med de index som Nasdaq OMX bruger.
De 2 index peger lidt i hver sin retning.
-
Det norske OBX 25 har stigende momentum i RSI, men stadig et salgs-signal i MACD
-
OMX N40 har faldende momentum i RSI, og et salgs-signal i MACD
====================
Grunden til at det Norske OBX 25 index klarer sig lidt bedre, skyldes især, at der er kvalitets selskaber inden for OLIE, ENERGI og SHIPPING som er 3 sektorer der har 'vind i sejlene' i denne meget kolde vinter.
For OMX N40 (Danmark, Sverige og Finland) er det især tungt på INDUSTRI, CONSUMERS og HEALTHCARE, hvoraf de 2 førstnævnte har ret store udfordringer lige pt. Man har stigende omsætning i selskaberne year-on-year, men faldende indtjening year-on-year.
Derfor skal vi i den kommende tid, se om der er et cases på det norske aktie marked, der kunne være værd at investere i.
-
Som i kan se på grafen for det norske OBX 25 index, har vi stigende RSI, og et salgs-signal i MACD. Dog ser MACD ud til at gå i køb snart.
-
Som i kan se på grafen for OMX 40 index'et, har vi faldende RSI, og et salgs-signal i MACD. Det ser ud til at vi samlet skal ned 5-7% i det index før det bliver købs-klart.
Konklussion: Vi kigger lidt på et par norske cases, som vi kan tilføje vores portefølje i den kommende tid.
PS: Herunder er et link til en YouTube video, som jeg vil anbefale i ser. Den varer dog næsten en time, men det er en virkelig saglig gennemgang af hvad de tekniske signaler fortæller lige pt.


-
-
Tak Nordicstock. Jeg er pænt tungt investeret i norske energirelaterede aktier siden efteråret 2021. Typisk stiger RSI i disse i takt med, at olie og gaspriserne stiger - og falder, når prisen går ned.
-
Tak Helge

-
God onsdag eftermiddag 28. dec 2022
Herunder en status på aktierne i det danske C25 index.
- Demant ser snart købs-klar ud.
- DSV ser snart købs-klar ud.
- Sælg dine FLS aktier, hvis du har nogle. RSI er på 80.
- Genmab ser snart købs-klar ud. (kurs 2850-2860 skal den samles op)
- GN Store Nord ser snart købs-klar ud.
- Netcompany ser snart købs-klar ud.
- Novo Nordisk har toppet for nu. Sælg den.
- Novozymes ser snart købs-klar ud.
- Rockwool B er lige gået i køb og har stigende momentum.
- Tryg er millimeter fra at være købs-klar.
- Ørsted ser snart købs-klar ud.
Herunder kommer den nye case for Rockwool B, som jeg mener vi bør købe.
Den bliver tilføjet vores nuværende daytrader portefølje som pt. består af:
DK - H+H (Tråd: 108598 - købt 10. dec 2022)
FI - YIT (Tråd: 108621 - købt 11. dec 2022)
DK - ALK-Abelló (Tråd: 108594 - købt 10. dec 2022)
NO - Kongsberg Gruppen (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
NO - Orkla (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
NO - SalMar (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
NO - Tomra (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
DK - Carlsberg (Tråd: 108715 - købt 14. dec 2022)
DK - Ørsted (Tråd: 108716 - købt 14. dec 2022)
DK - Torm (Tråd: 108799 - købt 18. dec 2022)
NO - Mowi (Tråd: 108835 - købt 20. dec 2022)
NO - PGS (Tråd: 108836 - købt 20. dec 2022)
NO - Bouvet (Tråd: 108870 - købt 21. dec 2022)
NO - Klaveness (Tråd: 108881 - købt 22. dec 2022)
NO - Höegh Autoliners (Tråd: 108882 - købt 22. dec 2022)


Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind