Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Inflationstal/Bulltrap

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
38 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    VærKritisk
    wrote on sidst redigeret af
    #22

    Du må sidde med andre lister end jeg, for omsætningen i mange af de aktier, jeg følger, ligger væsentligt under hvad den gjorde, da det hele buldrede derudaf.

    1 Reply Last reply
    2
    • D Offline
      D Offline
      deleted-user
      wrote on sidst redigeret af
      #23

      Der kan vel også være likviditet uden for markedet, som står klar til entry, eller har jeg overset, at allokering allerede er 100 % i markedet?

      1 Reply Last reply
      3
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #24

        Investorer er mennesker, eller i hvert tilfælde en slags mennesker. På den konto sjovt at du tager forbehold for følelser, frygt og andre psykologiske forhold.

        Jeg synes også du er ude i at konkludere, at selv irrationel adfærd er effektiv. Hvis selv irrationel adfærd er effektivt, så kan markedet, ifølge dig, end ikke i teorien være ineffektivt.

        Og er markedet ikke effektivt pga det der sker i markedet, så er den det åbenbart pga forhold (likviditet) udenfor markedet. Sjovt argument, for taler vi ikke om markedet??? Jeg vilnu mene at prisdannelsen er afledt af den handel der faktisk finder sted, mens de penge der står passivt på min konto eller andre steder ikke påvirker.

        Aftensmaden er på bordet. Du får ret og jeg får fred - og mad

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          PMPirate2
          wrote on sidst redigeret af
          #25

          Selv ser jeg mere og mere desperation og ineffektivitet i især aktiemarkederne men også til dels i obligationsmarkederne.

          Vi må ikke glemme at skelne mellem pris og værdi. Pris er objektivt og direkte målbart, mens værdi er subjektivt. En handel sker kun, hvis der er uenighed mellem køber og sælger om værdien af det handlede.

          Når vi til tider ser store forskelle mellem pris og værdi er markederne ikke effektive. Men så er der plads til de smarte markedsaktører der køber det undervurderede og sælger det overvurderede, og denne process gør i sig selv markederne mere effektive.

          I en række råvaremarkeder er jeg selv en af den slags markedsaktører der hele tiden handler, køber det undervurderede og sælger det overvurderede, og det tjener jeg godt på. Men det kan jeg kun fordi jeg har udviklet en solid model til at anslå værdien, og bruger algoritmisk handel så jeg hele tiden på få millisekunder kan reagere på ændringer i markederne.

          Der kunne være tilsvarende muligheder på aktiemarkederne, men her holder jeg mig fra aktiv handel, da aktiemarkederne i øjeblikket er alt for kaotiske for min smag.

          Det er efter min mening indlysende, at et fald på 0,2 procentpoint i inflationsraten på ingen måde kan begrunde at værdien af Nasdaq stiger omkring 9 procent på et par dage. Men så meget er kurserne steget. Så der er altså (eller har været) et alvorligt misforhold mellem værdi og pris, hvilket efter min mening indikerer ineffektiv prisdannelse.

          LLi forklarer på en god måde hvordan ineffektiv prisdannelse kan opstå, og her ser jeg forklaringen: Helge har påpeget, at shortere der har været tvunget til at gå ud af deres positioner har forstærket prisstigningen. Prisstigningerne har nok også givet mange margin-calls til andre, som har spekuleret i faldende priser, og så med kort varsel bliver tvunget ud af deres positioner. Og endeligt må vi ikke glemme, at alle de større aktører på de tilhørende futures- og options-markeder har strenge politikker for risikostyring. De har derfor også været tvunget til at handle for ikke at løbe en for stor risiko.

          Så vi var i en situation hvor mange var gået kontant i frygt for yderligere fald i aktiekurserne. Så kommer der en god (men ikke overvældende god) nyhed, og mange vælger at gå ind i aktiemarkedet igen, hvad der får priserne til at stige. Men prisstigningerne har så tvunget rigtigt mange andre markedsaktører til at reagere på måder, som kraftigt har forøget prisstigningerne.

          1 Reply Last reply
          4
          • P Offline
            P Offline
            ProinvestorNEWS
            wrote on sidst redigeret af
            #26

            Investorerne tyvstarter - bliver de "kaldt tilbage"?

            Just a moment...

            favicon

            (www.proinvestor.com)

            1 Reply Last reply
            0
            • D Offline
              D Offline
              deleted-user
              wrote on sidst redigeret af
              #27

              @VærKritisk

              Jeg fik åbenbart både ret, fred og mad, alt imens du forfattede det indlæg. Håber ikke din skuffelse tager overhånd.

              Jeg tager ikke forbehold for følelser, frygt og andre psykologiske forhold, som du skriver. Men ved, at det hersker udbredt og påvirker prisdannelsen. Så her er du totalt på afveje. Hvad har du fået galt i halsen, med sådan et postulat? Det virker som om, du bevidste forsøger, at skabe en fiktiv modpol til mit indlæg?

              Jeg konkluderer ikke, at irrationel adfærd er effektiv. Det er min vurdering af andres opførelse. Jeg kalder det irrationelt. Personen jeg anskuer, kan sagtens være ration i egne øjne og handle på reel frygt. Ofte er det dog ikke tilfældet og frygt er derfor ofte et pseudo problem. Her kan jeg som modpart, tage ekstra risiko, når andre flygter. Prisdannelsen er effektiv og begge parter, kan købe/sælge på stort set identiske vilkår og pris.

              Likviditet uden for markedet, bliver jo netop til likviditet i markedet, når pengene vandrer fra bankebogen over i aktierne. Eksempelvis når investor får en indikation af, at markedet og renten er ved, at falde på plads og ny retning er lagt. Man undres over din måde, at måle likviditet. Den er meget snæver.

              En god måde, at måle effektivitet på, hvis du vil lære lidt.... Så kig på faktiske købs og salgspriser. Aktiemarkedet ligger med en forskel maks. 1 %, mens eks. guld/ejendomsmarkedet snupper ca. 10 % ved spothandel. Så har du lidt til sammenligningsgrundlaget, når du vurderer effektivitet. Transaktionsomkostninger er et vigtigt parameter 🙂

              1 Reply Last reply
              3
              • D Offline
                D Offline
                deleted-user
                wrote on sidst redigeret af
                #28

                PM | 91,1 / -0,2%Pirate2 tak for ros. Eller det er jo min beskrivelse og ikke mig, der får ros. Men tak.

                Den desperation og ineffektivitet du ser, ser jeg som værende helt normal. Ingen desperation, men blot en forsat jagt efter afkast. En effektiv prisdannelse, hvor køber og sælger kan handle spotpriser med ubetydeligt spread, Er det for billig, så køber man. Er det for dyrt kan man sælge. Til nærmeste samme spotpriser, køber som sælger. Det er da effektivt 🙂

                Mon VærKritisk fik læst sidste afsnit i dette indlæg fra PM | 91,1 / -0,2%Pirate2, før der blev liket?

                Jeg er i 100 % enig i sidste afsnit fra PM | 91,1 / -0,2%, om reaktionen når likvider (likviditeten) vandrer fra sidelinjen og ind i markedet. Når pengene vandrer i samme retning, ved et stemningsskifte, så kommer der store udsving og det accelererer yderligere udsving fra eks. short reaktioner.

                1 Reply Last reply
                3
                • D Offline
                  D Offline
                  DjengisCash
                  wrote on sidst redigeret af
                  #29

                  Transaktionsomkostninger ?

                  Enten har du misforstået trådens tema eller også smider du en "stråmand".

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #30

                    Du konkluderer at irrationel adfærd ikke leder til ineffektivitet. Det er det samme som at skrive at irrationel adfærd er effektivt, medmindre vi er ude i mere ordkløveri som er en diciplin du tydeligvis behersker.

                    Hvis du har brug for at medregne de penge der står parkeret passivt på min konto for at få din argumentation til at passe, så må det være fordi dit marked ikke er effektiv inden de penge kommer med....hvis de altså kommer med, hvilket du aldrig kan vide.

                    Markedet sætter prisen. Og den pris kan ikke diskuteres. Sådan er det. Det er prisen, hvis du vil købe eller sælge. Det er sådan set den eneste konklusion du kan lave.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • D Offline
                      D Offline
                      deleted-user
                      wrote on sidst redigeret af
                      #31

                      Ok. Du mener ikke, at transaktionsomkostninger er relevant for en effektiv prisdannelse. Det mener jeg 🙂

                      Held og lykke med din "stråmand" og forsat god dag.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • D Offline
                        D Offline
                        deleted-user
                        wrote on sidst redigeret af
                        #32

                        Jamen for pokker da. Du tolker i øst og vest

                        Så må vi se om jeg får frokost, ret og fred igen;-)

                        Forsat god dag

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • V Offline
                          V Offline
                          VærKritisk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #33

                          Når du skriver....."Der vil altid være irrationel adfærd i markedet, grundet psykologiske faktorer, hvor primært frygt hersker i top. Det er forsat ikke ensbetydende med, at der er ineffektivitet i markedet"..så synes jeg du endog meget klart siger at irrationel adfærd ikke er ineffektivt. Det behøver ikke at blive fortolket, det står meget klart.

                          Jeg synes du skal finde ud af hvad du mener, og så skrive det, istedet for at skrive noget andet.

                          God dag også til dig

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user
                            wrote on sidst redigeret af
                            #34

                            Du vil gerne have lighedstegn mellem irrationel adfærd og ineffektiv prisdannelse og der er jeg ikke. Håber man godt kan acceptere forskellige meninger og vurderinger, selvom man er kritisk.

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • V Offline
                              V Offline
                              VærKritisk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #35

                              Når du finder ud af det med dig selv, så håber jeg du vil dele det med os andre, hvad det er du egentlig mener.

                              Men iøvrigt, jeg har det forbløffende godt med at mene noget andet end det du skriver, for hvad du mener, det står stadig hen i det uvisse.

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • D Offline
                                D Offline
                                deleted-user
                                wrote on sidst redigeret af
                                #36

                                Lad mig slutte med lidt ros til dig. Al den stund, at du ikke ved, hvad jeg egentlig mener, men alligevel finder, at du er af en anden overbevisning end jeg.

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • V Offline
                                  V Offline
                                  VærKritisk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #37

                                  Vi har jo indimellem set hvordan markedet med lige dele irrationel adfærd, lemminge effekt, overdreven optimisme og andre psykologiske faktorer og følelser meget effektivt har pustet nogle enorme bobler op, som efterfølgende og meget effektivt har udrettet stor skade, da de eksploderede. Alt sammen meget effektiv må man sige.

                                  Jeg tror egentlig du er mest uenig med dig selv, du ved det bare ikke. Ikke endnu.

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    PMPirate2
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #38

                                    Jeg tror meget af uenigheden i denne tråd kan koges ned til, om man mener de seneste bevægelser i aktiemarkederne er udtryk for desperation og ineffektivitet i markederne. Her har vi set en del forskellige holdninger.

                                    Men det er netop når vi er uenige og argumenterer på en god og konstruktiv måde, at vi bliver klogere. Det får os til at tænke lidt mere over, om det vi selv tror er rigtigt, eller om tingene måske kunne ses på en anden måde.

                                    Og det er særligt vigtigt når man er investor. Ser man kun tingene fra den ene side overser man let noget der ender med at koste dyrt.

                                    Derfor synes jeg debatten her på Proinvestor, hvor forskellige holdninger debatteres på en god måde er guld værd for mig.

                                    Så jeg vil gerne give en stor tak til alle her i debatten. Især dem jeg er uenige med.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      deleted-user
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #39

                                      Sådan cirka helt helt enig. Uden forskellige synspunkter, så blev det en fattig diskussion. Heldigvis var det blot ėn person der fandt min argumentation svag. Håber andre har, som mig selv, fået øje på andres synspunkter og ikke den dårlige argumentation fra min hånd.

                                      Det var jo netop ordet desperat, som indledningsvis skabte min opmærksomhed og interesse, og ikke lysten til, at få andre til, at kalde mig ordkløver.

                                      God dag derude til alle parter, også de der ikke liker mine indlæg.

                                      1 Reply Last reply
                                      0

                                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                      With your input, this post could be even better 💗

                                      Tilmeld Log ind

                                      • Log ind

                                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                      • Login or register to search.
                                      • First post
                                        Last post
                                      0
                                      • Debatforum
                                      • Seneste
                                      • Populære
                                      • Bruger