Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Maersk: 3rd Quarter 2022

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
34 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Mærsk/CEO: Indtjening stiger for 16. kvartal i træk

    2/11 08:13

    Mærsks resultat er i tredje kvartal steget for 16. kvartal i træk med forbedret indtjening sammenlignet med samme periode sidste år.

    Det noterer A.P. Møller - Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, i regnskabet for tredje kvartal.

    • Fragtraterne i Ocean, der har været medvirkende til de exceptionelt gode resultater gennem 2022, lå højere end i samme kvartal sidste år og andet kvartal i år. Fragtraterne har dog toppet, udtaler topchefen i regnskabet.

    • Drevet af færre flaskehalse i forsyningskæderne og faldende efterspørgsel er raterne faldet til et mere normalt niveau, og som ventet går vi ind i en periode, hvor indtjeningen i Ocean vil være på et lavere niveau. Vores strategiske momentum i logistik-forretningen er intakt og afspejler sig i stærk, profitabel vækst, fortsætter Søren Skou.

    .\˙ MarketWire

    1 Reply Last reply
    5
    • T Offline
      T Offline
      TOPspiller
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Igen et fremragende resultat. Det kan forhåbentligt ikke give alt for meget modvind på cykelstien... Nu er det stort set sikkert at de kommer til at tjene over 200 mia i år og nok også en god sjat mere.

      1 Reply Last reply
      6
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Ja, indtjening i år omkring 12.000 kr per aktie.

        Som tidligere diskuteret, så er Mr. Market ret uinteresseret i kassebeholdningen. Men hvis ikke vi får kursstigning, så kan vi i det mindste se frem til et pænt udbytte. https://www.proinvestor.com/boards/105507/

        1 Reply Last reply
        7
        • A Offline
          A Offline
          Arne_A
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Og udbytte på 30-50 %. er mellem 3.600 og 6.000 kr. jeg gætter på 4.500 kr. Egenkapitalen 31.12 vil være 27.000 kr pr. aktie svarende til 22.500 efter udbyttet.
          Aktiekursen er nu 15.200; minus udbyttet svarer det til 10.700 kr.

          Det vil sige, at aktien nu handles til under 50% af korrigeret egenkapital. Nogen må forvente en voldsom deroute i konjunkturerne og verdenshandlen.

          1 Reply Last reply
          9
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Så længe aktietilbagekøbsprogrammet kører, så må markedet da gerne prissætte aktien "latterligt billigt".

            Og "downside" er til at overskue, så det kan være farligt at være ude af aktien, hvis markedet pludselig beslutter, at fremtiden tegner en smule lysere.

            At pengekassen er ved at sprænges er ikke noget markedet tillægger større betydning, når det gælder shipping. Så prisfastsættelsen undrer mig ikke.

            1 Reply Last reply
            9
            • M Offline
              M Offline
              Manfred
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Maersk handles til PE 1,35. håber de køber Max op på den ekstrem lave kurs.

              1 Reply Last reply
              6
              • T Offline
                T Offline
                TOPspiller
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Der var så noget modvind alligevel.... Glad for de ikke skuffede idag 😄

                1 Reply Last reply
                7
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Novo Nordisk, Vestas og Mærsk har alle leveret regnskab, og Per kommer i den forbindelse med en forsmag på karakterbogen. Oktober-januar er normalt de fire bedste sammenhængende måneder, men tror investorer på det i år? Derudover kommer værterne også ind på amerikanske regnskaber og det seneste FED-møde.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • P Offline
                    P Offline
                    ProinvestorNEWS
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Mærsk sætter gang i tredje fase af aktietilbagekøbsprogram

                    3/11 07:53

                    Mærsk vil købe egne aktier til en værdi på op til 11 mia. kr.

                    Det oplyser koncernen torsdag morgen.

                    Det er tredje fase at det aktietilbagekøbskprogram, der blev besluttet den 5. maj sidste år. Her blev det besluttet, at der skulle købes egne aktier for op til 32 mia. kr.

                    Opkøbene begynder den 3. november og vil løbe frem til 3. maj 2023, oplyser Mærsk.

                    Forud for tredje fase af aktietilbagekøbsprogrammet ejer Mærsk 155.056 A-aktier og 705.699 B-aktier, svarende til 4,60 pct. af aktiekapitalen.

                    .\˙ MarketWire

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Mærsk/Goldman: Sænker kursmål til 15.300 kr. fra 17.000 kr. - GENT

                      4/11 06:34

                      Mærsk får sænket kursmålet hos den amerikanske storbank Goldman Sachs til 15.300 kr. fra 17.000 kr.

                      Anbefalingen er uændret "neutral".

                      Det fremgår af Bloomberg News.

                      Det sænkede kursmål kommer, efter at Mærsk onsdag kom med regnskab for tredje kvartal.

                      Tallene for tredje kvartal var bedre end ventet af analytikerne, men selskabet ser skyer i horisonten, hvor recession truer og kan dæmpe fragtstrømmene globalt.

                      Onsdag faldt Mærsk B-aktien med 5,8 pct. - og torsdag dykkede den yderligere 5,9 pct. til 14.325 kr.

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • B Offline
                        B Offline
                        Buffett
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Det er en skam de ikke må købe aktier hurtigere tilbage end de gør.
                        Private får rabat, når de holder sig til den billigere a-aktie.
                        Modsat de professionelle har de ingen problemer med lav likviditet.

                        Baseret på a-aktiekurs på 14.120 og dollarkurs på 7.48 og med udestående aktier (excl. tilbagekøbte) på 17,846,094 stk, bliver
                        Mcap $33,7 mia.
                        2022 resultat efter skat bliver $29mia.
                        Så jeg får PE til at blive 1,16!!!

                        I betragtning af at selskabet var bundsolidt i begyndelsen af året
                        (pga. det enorme 2021 resultat) er det heeelllt viiildt.

                        Jeg gad godt se, hvordan analytikerne (som Citibank) med kursestimater ned til 11.000 har fået skruet deres dcf-udregning sammen.
                        Det kan simpelthen ikke lade sig gøre uden regnefejl...

                        De har indtil videre lovet yderligere (12-1,5) $10,5 mia i aktietilbagekøb til og med 2025 samt 40% af $29mia i udbytte til april.

                        Ialt $22,1 mia. eller 65,6 % af mcap. Pengene står allerede på kontoen (i cash og short term deposits).

                        Hvis de ville kunne de udbetale HELE mcap til nytår og stadig være et pænt solidt selskab (50 % solidt).

                        Analytikere kan lide at bruge beta (baseret på historiske kursudsving) til at måle risiko. Det er efter min mening helt i skoven, når man har med et overkapitaliseret selskab at gøre. Der er jo INGEN risiko.

                        Det går måske først op for analytikerne, når udbyttet på ca. 5.000 kr. er udbetalt. Hvis ikke kursen stiger, ender selskabet med at have købt alle aktier op - på nær mine. Så ejer jeg hele Maersk!

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • B Offline
                          B Offline
                          Buffett
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          For at sætte overskuddet på $29mia efter skat for 2022 i perspektiv, så kan man få 2 kattegatbroer eller 36,7% af Volkswagen for beløbet.
                          (Eller 4,5% af Tesla eller 86% af Maersk).

                          Se companiesmarketcap.com.

                          VW er en af Tysklands største virksomheder og verdens andenstørste bilproducent.

                          I 2021 var Maersks overskud efter skat 'kun' $18mia.
                          De udbetalte kun 45 mia. kr. af dem i udbytte. Det meste er stadig i firmaet.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • B Offline
                            B Offline
                            Buffett
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            Mht. fragtraterne, så er det værd at bemærke at
                            de var HØJERE for Maersk i Q3 end i Q2 pga. 72 % lange kontrakter.

                            Vi må forvente, der er effekt af de lange kontrakter i hvert fald et stykke ind i 2023.

                            Historisk har fragtraterne været helt i hullet mange gange, hvor
                            Maersk har holdt hovedet over vandet. Vi er på spotraterne stadig langt fra de hårde tider under finanskrisen.
                            Går det helt galt, kan de igen sænke farten på skibene og spare brændstof - eller worst case skrotte de gamle skibe for godt cashflow.
                            Maersk har IKKE købt skibe, da markedet var i top.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • B Offline
                              B Offline
                              Buffett
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              De fleste økonomer er i dag overbeviste om, at markederne er effektive og dermed at værdien af er selskab som Maersk er sat korrekt. Det gælder særligt for store selskaber, hvor der er mange penge at hente ved fejlprissætning og som mange derfor analyserer.

                              Markedet prissætter Maersk til ca. cashpositionen pr. 1/1-2023.
                              Dermed regnes værdien af forretningen (måske 50 %solid) excl. cash med egenkapital på godt $30mia til 0.

                              Det er kurs/indre værdi excl. cash på 0.

                              (Til dem der tjekker efter i regnskabet:
                              Tilgodehavender er hovedsagligt short term deposits (=cash) se note 2. Når omsætningen normaliseres, konverteres størstedelen af receivables til cash.)

                              Markedet har altså fuldstændigt mistet tilliden til ledelsen!!!
                              De er overbeviste om, at de vil destruere værdi i en sådan grad at en omgående afvikling/skrotning af firmaet klart ville være at foretrække.

                              Scenariet hvor værdidestruktionen ikke sker (altså hvor den kraftigt voksende logisticforretning fortsætter med at være profitabel eller hvor forretningen kommer til at give overskud) har 0% sandsynlighed, hvis nobelpristager Eugene Fama har ret i, at markederne er effektive.

                              Markedet siger, at Maersks ledelsen omgående bør sendes hjem, og at forretningen hurtigst mulig bør afvikles. Det der ikke kan sælges må blive solgt til skrot.
                              (Der er vist nok stor skrotværdi i skibe i øvrigt.)

                              Men måske tager markedet fejl denne ene gang?
                              Hvad tror du?

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • T Offline
                                T Offline
                                TOPspiller
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Syntes nu ofte at man ser prissætning er helt skæv. Og mener også at det er tilfældet denne gang. At det sker for så store virksomhed er dog ikke så ofte. Men gode udbytter og er tilbagekøbsprogram skal nok hjælpe på det over tid.

                                Med de lidt usikre tider vi lever i for tiden, tror jeg det er et fint sted at have nogle af ens penge stående. Går det godt for verdensøkonomien, så kommer det også til at gå godt for Mærsk. Kommer det til at gå dårligt, så er der masser penge til udbytte og tilbagekøb af egne aktier. Når det så vender igen er der 20-30 pct mindre aktier. Til foråret er der allerede ca 9 pct mindre aktier (eller det er egen beholdningen af aktier). Det skal nok komme til at blive okay igen 🙂

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • B Offline
                                  B Offline
                                  Buffett
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Blandt små selskaber er der ofte skæve prissætninger.
                                  Specielt når markederne crasher generelt.

                                  Jeg ser da også mange endnu bedre cases end Maersk blandt de små lige nu.

                                  Der er mange store aktier der er alt for dyre (fx Tesla), men det er sjældent at finde store aktier, der er for billige.

                                  Der er måske milliarder af sikre penge at tjene for en storinvestor på Maersk.

                                  Udbytte og tilbagekøb gør, at man ikke skal vente længe på gevinsten.

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • B Offline
                                    B Offline
                                    Buffett
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #19

                                    Risikoen i enkeltaktien Maersk er efter min mening mindre end for en MSCI-indextracker.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • V Offline
                                      V Offline
                                      VærKritisk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #20

                                      At markedet er effektivt behøver vel ikke betyde at en aktie til hver en tid er korrekt prissat, især ikke når fremtiden er en del af prissætningen?? Det er vel ikke heller sådan at alle de økonomer, der mener at markedet er effektivt, aldrig tager fejl?

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • V Offline
                                        V Offline
                                        VærKritisk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #21

                                        Så langt er de nuværende rater heller ikke fra den kedelige bund. Og vel at mærke, det er gået voldsom stærkt med at nå helt derned fra himlen, og raterne falder stadig, hver uge, og ganske meget endda.

                                        Og de lange kontrakter, tjaaa, Skou siger godt nok at de ikke vil genforhandle dem. Jeg tvivler nu personlig stærkt på, at de tør sige nej overfor de store kunder som måtte kræve det. Og da jeg forleden var til en herrefrokost med nuværende og tidligere fine mærsk- titler, så var der ingen der troede på at de tør sige nej, nej, og bare nej til alle.

                                        Om genforhandling så skal man tænke på, at tidligere havde kunderne en meget svag forhandlingssituation, fordi alle skibe i markedet var fulde. Kunderne havde altså intet at true med, de kunne ikke bare sige, at får vi ikke de og de terms, så går vi et andet sted hen, for der var ikke noget andet rederi som havde plads at tilbyde. Den forhandlingssituation er fuldstændig vendt på hovedet nu. Nu er mærsk ikke længere den stærke, lige nu er det kunden der har alle trumfer. De kan få al den plads de vil have andre steder. Så igen, mit bud er at de kommer til at genforhandle en del af de lange kontrakter.

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • V Offline
                                          V Offline
                                          VærKritisk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #22

                                          Jeg vil dog lige skynde mig at tilføje, at jeg på ingen måde er nervøs for Mærsks næste regnskab.

                                          Som vi også kunne se på gårsdagens kongetal, så er der stadig meget tryk på økonomierne og med det masser at sejle med. Som en supertanker, så er der åbenbart så meget inerti i økonomien, at der skal mere end lidt rentestigninger, inflation og alm. usikkerhed for at bremse den. Men mon ikke the FED vil lykkes med deres forehavende??

                                          Men tiden går jo, og fra den tid hvor de fede kontrakter blev indgået, og især jo fordi aktiemarkedet skuer fremad, så rykker vi konstant tættere og tættere på udsigten som lyder på: lavere volumen, lavere rater både i spot og på kontrakter - og jeg tænker bare at det på et tidspunkt vil påvirke investorerne.

                                          Fortsat god weekend

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger