bgadk og ande
-
Ja, det virkelig svære punkt mangler: Donbas...som jeg ikke tror Ukraine vil give slip på, sådan som tingene står på slagmarken.
Krim skal Rusland nok få.Jeg tror Rusland snart er så presset at de kommer til at æde den, men måske vælger Putin en sidste risikabel eskalering.
-
Nye intelligente missiler på vej til Ukraine fra USA. Kendte ikke engang switchblade systemet - det er ret nyt. Lige sådan noget Ukraine kan bruge.
Biden admin will provide Ukraine killer drones called Switchblades
The Biden admin is providing Ukraine with U.S.-made killer drones, guided missiles called Switchblades that can hit tanks and artillery from miles away.
NBC News (www.nbcnews.com)
Og det er det som er Putins problem. Han sidder fast, og USA kan skrue op for "varmen" når og hvis de har lyst.
Den russiske hær sidder i saksen. -
Tak for svar.
Selv om vi er uenige, må jeg også anerkende at du har stor viden, specielt omkring krigsførelse/militære kapaciter mv. så tak for at give dit besyv med.
Men jeg tror du tager fejl mht. taktikken fra Russernes side - jeg tror netop deres taktik mht. at omkredse de vigtige byer (Kiev, Mariupol mm.) er at lukke for forsyninger og tvinge dem i knæ, uden at gå i bykampe, men beskyde udefra. Her vil Ukrainerne ikke have ubegrænsede forsyninger.Derudover ser vi netop Russerne sende missiler i vest Ukraine den seneste tid, som jeg gætter på er for at stoppe nye våben/ammo leveringer (ødelægge lufthavne mv.).
Dit sidste scenarie har jeg svært ved at se for mig, pga. en presset Putin kan måske finde på at trykke på knappen, som Sun Tzu "Do not press a desperate foe too hard". -
Det er "standard operating procedure" for russerne, at prøve at komme ind i byerne. Lykkedes det ikke, så trækker man sig tilbage og bomber løs. Så prøver man igen. Lykkedes? Hvis nej ellers gentag.
Sådan gjorde man i Grosny, og sådan har man gjort i Syrien. Og sådan gør man i Mariupol. Kiev er de endnu ikke langt nok fremme til at forsøge at komme ind i.
Rusland har altid været en artilleri tung hær.
Problemet for dem nu, er at de ikke har uendelig tid, og for hver dag som går så står de svagere. Når foråret kommer så bliver alt til pløre, og det bliver endnu sværere at få forsyninger (herunder mad og benzin) frem.
Ruslands militær er(var) stort, men deres militær industri er ikke længere særlig stor, og nu er den tilmed underlagt sanktioner.
De kan ikke producere nye våben og ny ammunition i samme takt som de bruger den.
Ukraine derimod kan få forsyninger fra Vesten, så har verdens største militær industrieller kompleks.
Da USA gik ind i anden verdenskrig, så sagde Churchill at nu var det største problem for England, hvordan man skulle udnytte al det materiel som ville komme sejlende. Det samme gælder nu for Rusland og Ukraine.Tilmed så er Ruslands forsyningslinjer især omkring Kiev lange og meget sårbare for Ukrainske modangreb. Selv i syd omkring Kherson, kan Rusland ikke undgå at Ukraine på en eller anden måde fik rykket tungt artilleri uset frem og begynder at bombe Khersons lufthavn, som russerne brugte som operationsbase. Der røg rigtig mange helikoptere der.
Russiske tropper er allerede henvist til at få mad, ved at plyndre erobrede supermarkeder. Hvis de ikke kommer videre frem så kommer de til at sulte, og deres tanks kommer til at løbe tør for benzin, medens de sårbare forsyningskonvojer rammes af antitank missiler.
Og moralen i hæren var i forvejen ikke for høj.Det er med den baggrund at Rusland har problemer. Ja, Rusland viste med deres langdistance bombning af forsyningsbaser tæt på den polske grænse, at de også kan prøve at stoppe ukrainske forsyninger. Men så mange krydser missiler har russerne altså heller ikke, og Ukraine er stort. Det er slet ikke muligt for russerne at lukke forsyningsvejene ind til Kiev. I hvert fald ikke sålænge at 3 østeuropæiske statsministre, bare kan købe en togbillet og tage ind og hilse på Zelensky i Kiev.
Russerne er ved at løbe tør for forsyninger og soldater som kan og vil slås. Men allervigtigst: De er ved at løbe tør for tid. Og uret tikker ubønhørligt mod dem.
I den situation skal Vesten bare lade Ukrainerne kæmpe og så sende forsyninger ind efter behov. Hele eskalerings stigen er nu på Vestlige hænder efter forgodtbefindende.
Skal kniven længere ind? Så sender vi østeurpæiske S300 og Hawk mellem distance anti luft systemer ind. Skal vi bare ridse lidt med spidsen? Så bliver det mobile Slamramm antiluftmissiler.
Skal dem russiske sortehavs flåde sænkes? Så giver vi lastvogns baserede Harpoon missiler eller AGM-158C (længere rækkende).
Skal det russiske artilleri som bomber byerne smadres? Så bliver det artilleri radarer og HIMARS og Switchblade, samt flere bevæbnede droner.Putin kan kun tigge Kina om forsyninger og så i øvrigt vælge at sende resten af den russiske hær ind. Problemet er der, at det vil tømme resten af grænserne for soldater, og de bedste er allerede i Ukraine, så det bliver 2. sorteringen uden godt udstyr som kommer ind. Det samme med krydsermissilerne. Ja, Rusland har flere, men der sidder atomvåben på mange af dem. Så skal man pille atomvåbene af, erstatte med konventionelle sprængladninger. Men det svækker også Rusland.
Og udover alt dette, så kan NATO/USA vælge at træde aktivt ind i krigen. Også der har de hele paletten at vælge fra, hvorimod Putin kun har lidt af en enkelt farve tilbage.
Og Nej - Putin kommer ingen vegne med a-bomber. De er helt ubrugelige i den her krig.
USA, Frankrig og England har dem også, og stigmaet ved at være de første efter anden verdenskrig som bruger dem er alt for stort.
Og på slagmarken ændrer de intet.
Til gengæld vil det amerikanske modsvar på russisk første brug af atomvåben, være ødelæggende. A-våben er Putins forsikring mod at USA kører til Moskva og fanger ham. Derudover kan de ikke ret meget. -
Hej Mccarthy, ja det var til dig. Men jeg er åbenbart blevet misforstået.
Det jeg mente med te i Københavns havn, var amerikanernes slogan i uafhængigheds krigen:
"No taxation without representation" og derfor smed de toldbelagt te ud i Boston havn som protest. De ville ikke betale tolden...Resten er gætteri. Jeg mener at huske at du bor i Spanien, og der er vist noget med at Danmark opsagde dobbeltbeskatningsaftalen. Jeg er ikke skatteekspert, og det har heldigvis ikke været nødvendig at sætte mig ind i området.
Hvordan dine skatteforhold er, er grundlæggende ikke noget som jeg skal blande mig i. Jeg tillod bare at spekulere lidt overfor Hyst, om hvordan man kunne være skattepligtig og samtidig ikke have ret til velfærdsydelser eller have stemmeret.
Du har min fulde sympati hvis du sidder i saksen og skal betale fuld skat, men ikke har nogen rettigheder. Jeg ville i hvert fald blive meget kreativ for at slippe fri. Derfor mine lidt "sjove" forslag.
-
I parentes skal jeg nævne at jeg er bosat i Mexico, og der HAR Danmark en dobbeltbeskatningsaftale.
Så efter den så er jeg skattepligtig i det land jeg bor mest, uanset hvor indtægterne kommer fra.
Jeg er effektivt dansk skattefri, men skal betale Mexicansk indkomst og kapitalvindingsskat af mine indtægter, uanset om de kommer fra Danmark eller Mexico. -
jamen, jow!!! Det var ikke det svar, jeg ventede, og det efterlader myriader af spørgsmål. Men jeg forstår, at det er en svær kommunikation at gennemføre på et delvist offentligt forum.
Der ER givetvis områder, der er behæftet med så mange kontra-regulerende regler, at det hele bliver obskurt og ulogisk. Det er en af de danske skattesystemers største fejl. Vi laver love, der skal imødegå love, som har vist sig inkomplette, hvorfor vi laver nogle undtagelser, der viser sig svære at håndhæve; men så laver vi lidt nye regler bla.bla.
Det lyder, som om du er landet midt i det ragnarock. -
USA ikke vil have fred :).... Det han siger er, vi vil have lov at bombe dem uden modstand. Jo hurtigere Ukraine Kapitulere jo hurtigere kommer der fred...
Det er også en måde at se på det

Men ja håber heller ikke Putin føler at Ruslands eksistens er truet. For så har han/de lov at bruge atomvåben.
-
Ruslands eksistens kan aldrig være i truet, så længe kampene foregår på fremmed jord...
Hvis han gerne vil undgå at russiske soldater dør, så skal han bare trække dem tilbage. Inden for Ruslands grænser er der ingen som skyder på dem...
Derfor er hans trusler om atomvåben også fuldstændig tomme.
-
Begge har ret til deres hukommelse. Under alle omstændigheder så er alle enige om at der ikke eksisterer nogen traktat. Den eneste traktat som eksisterer, er den hvor Rusland garanterer Ukraines territoriale integritet....
Hvad der bliver sagt mundligt under en forhandling kan man ikke regne med bagefter i al fremtid.
Det er derfor lange traktater eksisterer, og at de underskrives og ratificeres.Det ved Rusland også godt, men derfor kan de jo prøve at bruge nogle personlige noter til propaganda formål.
Det samme gælder med den danske melding efter 2. verdenskrig, at Danmark nu godt selv kunne overtage ansvaret for Bornholm.
Det mener russerne at det betyder at Danmark traktatmæssigt til evig tid er forpligtet til ikke at stationere udenlandske soldater på øen.
Det er altså også noget sludder. -
Ja, stolen vakler under Putin. Denne slags historier viser hans problemer:
Russia's state TV hit by stream of resignations
Marina Ovsyannikova's protest highlighted a growing number of journalists leaving their jobs at Kremlin-run TV channels.
(www.bbc.com)
Olga Smirnova: Ballerina leaves Russia for Netherlands after denouncing war
Olga Smirnova defects after saying she was "against this war with every fibre of my soul".
(www.bbc.com)
Istanbul er fyldt af russerne som flygter fra Putins Rusland. Det er et de få ikke russisk allierede lande (som dermed kunne tænkes at ville udlevere russere til Rusland) som ikke kræver visa af russerne og som samtidig stadig har flyforbindelser.
Slagordet er der "Putin vandt - vi tabte. Derfor rejser vi".Det i sig selv kommer ikke til at vælte ham. Diaspora er sjældent særlig magtfulde, hvilket er derfor Navalny foretrækker en fangekoloni i Sibirien til at sidde frit i Tyskland eller USA.
Den slags langsom udsivning af Ruslands talentmasse, og demoraliseringen af dem som bliver tilbage, er på lang sigt et større problem.
-
Med USA's historiske aktiviteter på de område er reaktionen fra en der er opvokset i Sovjet tiden ikke så mærkelig.
Og landsforædere dræbes jo i krig - Ukraine gjorde det vist ved deres egne forhandlere - men det har jeg ikke helt styr på.
I Danmark dræbte man også landsforrædere både i krigen men også efter krigen.
-
Et tweet om de unges flugt fra Rusland før krigen:
https://www.linkedin.com/posts/lars-christensen-422793_løber-rusland-snart-tør-for-unge-mænd-det-activity-6907572779240046592-TL-G -
Verdensbanken erkender nu, at mad og energi bliver knap.
Nu må Venezuela se at komme ind på markedet.
-
Følgende er en interessant diskussion på forskellen mellem de strategiske koncepter: "Flexible response" i forhold "Escalation dominance". Diskussionen er fokuseret på USA's atomare strategi, men gælder også for andre konflikter uden atomvåben.
Escalation Dominance in America's Oldest New Nuclear Strategy
There actually is some kind of Escalation Control Cabinet in the underground spaces beneath the Pentagon, but no one in the building thinks it holds the
War on the Rocks (warontherocks.com)
I den nuværende konflikt mener jeg at med den russiske hærs stadig større problemer i Ukraine, og de stadig færre muligheder for Putin for at eskalere krigen til et højere niveau, at USA/Vesten nu har opnået fuld ikke atomar "escalation dominance" i konflikten.
Endnu et eksempel: At Biden nu kalder Putin for en krigsforbryder, er en trussel om at stille ham for en dommer i Haag. Endnu en ting som Putin skal forhandle væk, hvis han vil have fred.
Et ikke-militært trin til som lægger yderligere pres på Putin. Hvilke skridt har Putin som kan lægge retur tryk på Biden? Ingenting...
Escalation dominance in action.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind