Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af
    #196

    Så er der udsynet fra Baltikum:

    Link Preview Image
    „Human Life Has No Value There“: Baltic Counterintelligence Officers Speak Candidly About Russian Cruelty

    The Estonian weekly Eesti Ekspress interviewed the heads and several employees of Estonia’s, Latvia’s, and Lithuania’s state security agencies. This is what they had to say regarding Russia.

    favicon

    Eesti Ekspress (ekspress.delfi.ee)

    (Bare luk cookie og donerings vinduet på estisk - det er ikke krav).

    De mener ikke at det er Putins krig. Det er hele Ruslandskrig - den springer ud af den russiske kultur.

    Især følgende klip giver kuldekysninger:
    "To them, there are no states, only zones and territories," Peeter explains. Russia sees itself as being surrounded by vassals and ancillaries - there is no third option.

    "They'll never come to terms with the breakup of the USSR," Mežviets says. As Russia's leaders themselves have declared: Russia ends where it is stopped.

    "It's a conqueror's mindset," Jauniškis says. "Everyone around them are enemies."

    1 Reply Last reply
    0
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #197

      Så er der "Krigspartiet" i Rusland:

      Link Preview Image
      What is the Russian party of war like? – Riddle Russia

      Andrey Pertsev on the key characteristics and goals of Russian public policy hawks

      favicon

      Riddle Russia (ridl.io)

      Hvem er de? Og hvorfor er de det?

      1 Reply Last reply
      0
      • SolsenS Offline
        SolsenS Offline
        Solsen
        wrote on sidst redigeret af
        #198

        Undtagelsestilstand i de annekterede regioner, samt tilsyneladende sammenbrud på den militære front.

        Nu får vi at se hvor langt de vil køre vildskaben.

        Kunne god være man skulle reducere lidt i aktiebeholdningen ?

        1 Reply Last reply
        1
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #199

          Det var en del artikler.... Jeg har valgt ikke at skrive så mange krigsrelaterede indlæg i den seneste tid, da jeg ikke vil vil overbelaste Helges forum....

          I øvrigt er der noget i gære. Diverse Open Source analytikere har været ualmindeligt stille de sidste par dage, og de russiske milbloggere er enten sendt til fronten (Girkin) eller de har fået besked om at holde kæft.
          Milbloggerne var for krigen og for Putin, og så blev det tolereret at de kritiserede hvordan krigen blev ført og at de rapporterede også lidet flatterende ting fra fronten.

          No more....

          Jeg tror at Rusland i de nærmeste døgn vil trække sig fra Kherson By og vestbredden af Dniper floden.
          Den nye øverst kommanderende for krigen, Surovikin, har været ude med en blanding af anerkendelse af at situationen er svær, og at man må være klar til nye "skuffelser". Medens kan slet skjult truer med at sprænge dæmningen og oversvømme Kherson by (men vil så også tørlægge atomkraftværket i Enerhodar - så det bliver ubrugeligt).
          Det giver kun mening hvis han tænker på at trække sig tilbage vest fra floden og Kherson by. Ellers vil han kun afskære sine egne tropper.
          Lokal administrationen beder alle civile om at flytte til Rusland, og Putin har lige erklæret undtagelsestilstand i de besatte områder.

          Noget er i gang ....

          1 Reply Last reply
          3
          • H Offline
            H Offline
            Hyst
            wrote on sidst redigeret af
            #200

            Yes, just like the English Impire - but times change now there is England.- not even GB.

            1 Reply Last reply
            1
            • H Offline
              H Offline
              Hyst
              wrote on sidst redigeret af
              #201

              Hvis man ønsker at blive klogere på Putin er der her måske to muligheder:

              Link Preview Image
              Leadership lessons from Zelenskyy and Putin (Transcript)

              TED is a nonprofit devoted to Ideas Worth Spreading - through TED.com, our annual conferences, the annual TED Prize and local TEDx events.

              favicon

              (www.ted.com)

              Just a moment...

              favicon

              (www.justsecurity.org)

              1 Reply Last reply
              1
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #202

                To rigtig gode artikler om hovedpersonerne i krigen. I den anden artikel så henviser han til den tidligere forsvars minister Perry, når han omtaler det mulige amerikanske svar på russisk brug af atomvåben.

                Jeg tror det kommer fra følgende artikel:
                https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/06/russia-ukraine-nuclear-weapon-us-response/661315/

                1 Reply Last reply
                2
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #203

                  Der er noget om tilbagetrækningen. Det viser sig at Rusland siden 8. oktober har transporteret udstyr og soldater fra vest mod øst over floden.
                  Altså er evakueringen af Kherson By og den vestlige side af floden allerede godt i gang.

                  Derfor panikken blandt de russiske civile besættelsesmyndigheder.... tid til at rejse hjem til Rusland.

                  https://twitter.com/kromark

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #204

                    Farvel til endnu en konservativ statsminister. Det er, velfortjent, ved at være slut for de konservative i England. Heldigt for dem at der er nogle år til at de SKAL udskrive valg.

                    Inkompetence ikke bare politisk, men også mange steder i centraladministrationen.

                    Måske ender de som Italien, hvor befolkningen var EU positive, fordi det var en mulighed for at minimere de italienske politikere og embedsmænds indflydelse?

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #205

                      Åhh nej, Boris Johnson vil stille op igen til posten....

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #206

                        Endnu en artikel om FSB's forberedelser og fejl til invasionen:
                        https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2022/russia-fsb-intelligence-ukraine-war/

                        En rigtig god retrospektiv artikel om krigens baggrund.

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • H Offline
                          H Offline
                          Hyst
                          wrote on sidst redigeret af
                          #207

                          En lang god artikel - fra august - før Kerson var befriet.
                          Mange tak.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • OccamO Offline
                            OccamO Offline
                            Occam
                            wrote on sidst redigeret af
                            #208

                            En af fejlene hænger sammen med, at Putin er uddannet som KGB-agent - ikke som politiker. Hvis man vil overtage et andet land, er det ikke nok at hyre agenter. Man skal også bruge partimedlemmer i et parti, hvis hovedmål er genforening med Rusland.

                            Det var sådan, Hitler gjorde med Østrig og Sudeterlandet. Men Putin gør bare det, han har lært. Det rækker heldigvis ikke.

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #209

                              Her er endnu en artikel om Ruslands krig.

                              'Russia ends nowhere,' they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next

                              Link Preview Image
                              ‘Russia ends nowhere,’ they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next — Meduza

                              Interview by Margarita Liutova. Abridged translation by Emily Laskin.

                              favicon

                              Meduza (meduza.io)

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #210

                                Putin troede at de pro russiske partier i Ukraine havde folkelig opbakning, og at regeringen var betalt af USA og stod i modsætning til befolkningen. Og det mindretal som støttede Ukraines selvstændighed blot skulle "genuddannes"/slås ihjel....

                                Putin havde hele to regeringer klar baseret på forskellige pro-russiske fraktioner/partier...

                                Men i KGB tankegang så er partier bare noget man opfinder og financierer - folkelig opbakning er irrelevant, på samme måde som "folkeafstemninger" bare kan foretages med et allerede forudbestemt resultat.

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #211

                                  En længere meningsmåling om Ukraine krigen. Overraskelsen er nok at folk i Indien føler sig mere forbundet med Rusland end med Vesten.

                                  Link Preview Image
                                  United West, divided from the rest: Global public opinion one year into Russia’s war on Ukraine – European Council on Foreign Relations

                                  New polling for ECFR reveals the West is consolidating – while facing an increasingly post-Western world, in which powers such as India and Turkiye are readier

                                  favicon

                                  ECFR (ecfr.eu)

                                  Interessant læsning.

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • bgadkB Offline
                                    bgadkB Offline
                                    bgadk
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #212

                                    Henry Kissinger er 100 år og "still going strong"...

                                    For nyligt er "realisten over alle realister" blevet interviewet af The Economist.

                                    Just a moment...

                                    favicon

                                    (www.economist.com)

                                    Nøgle punkter:
                                    -Der er behov for nedskalering af retorikken omkring Taiwan, men derimod ikke for den militære oprustning.
                                    -Ukraine bør blive medlem af NATO efter fredsslutning.
                                    -Hvis Kina er dem som laver fredsslutningen, så bliver det uden NATO medlemsskab til Ukraine.
                                    -Kissinger tror stadig på 24. februar 2022 våbenstilstandslinjen som ny grænse.
                                    -Kineserne foragter russerne. Det er en midlertidig alliance de har. Han sagde at Macron fik en bedre modtagelse i Beijing end Putin, og at Deng i sin tid sagde at hele det østlige Rusland grundlæggende tilhørte Kina....

                                    Jeg er generelt normalt ikke særlig enig med Kissinger, men man kan ikke andet end være imponeret at han som 100 årig stadig kæmper for at være relevant.
                                    Og en del punkter kan man da godt være enig i, og hans observationer fra et langt liv helt inde i magtens centrum, er unikke.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • H Offline
                                      H Offline
                                      Hyst
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #213

                                      Han er dog blevet verbal vanskelig at forstå!

                                      Og jeg synes han har sagt ganske fornuftige ting igennem sit liv - så nok mere enig med ham.

                                      Taktisk er det vel ikke så klog at gå efter Kina lige nu, da man ønsker Kinas hjælp til at lægge pres på Rusland.

                                      Og ja, Kina er begyndt at bruge kinesiske navne få russiske byer.
                                      https://gaodawei.wordpress.com/2023/02/23/2023-rfi-china-changes-china-russia-border-place-names/

                                      1 Reply Last reply
                                      1
                                      • H Offline
                                        H Offline
                                        Hyst
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #214

                                        Som jeg skrev andensteds, da jeg så dette.

                                        One can say Russia/Sovjet/Russia has never left the feudal system where power and privileges get inherited.

                                        1 Reply Last reply
                                        1

                                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                        With your input, this post could be even better 💗

                                        Tilmeld Log ind

                                        • Log ind

                                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                        • Login or register to search.
                                        • First post
                                          Last post
                                        0
                                        • Debatforum
                                        • Seneste
                                        • Populære
                                        • Bruger