Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af
    #191

    Jeg har fundet følgende sted som finder og oversætter kilder fra russisk og ukrainsk til engelsk. Godt for os med et noget rustent russisk....

    https://wartranslated.com/

    Her er en interessant analyse fra en russisk militær "tænketank" fra slutningen af juni om krigens gang og effekten af vestlige forsyninger til Ukraine.

    301 Moved Permanently

    favicon

    (wartranslated.com)

    1 Reply Last reply
    2
    • OccamO Offline
      OccamO Offline
      Occam
      wrote on sidst redigeret af
      #192

      Interessant interview med Pukhov. Det var forventeligt, at de gør sig den slags tanker; men det er værd at få bekræftet.

      Det er også interessant, at han i forskellige sammenhænge taler om både WW1 og Korea. Begge krige havde fastlåste fronter - i hhv. 4 og 3 år. Det kan tages som en indikator for, hvor længe krigen kan vare.

      Han siger endvidere, at to HIMARS missiler overgår et klassisk "full Monty" artilleri bombardement. Der skal udskiftes meget isenkram, når nu hele verden skal genoprustes.

      1 Reply Last reply
      2
      • H Offline
        H Offline
        Hyst
        wrote on sidst redigeret af
        #193

        "The endgame"

        De er måske ikke den rette tråd, men da tag er Ukraine prøver jeg her.

        værd at læse:

        Just a moment...

        favicon

        (www.foreignaffairs.com)

        Det er ikke tilladt til at linke til en supportside for Ukraine her, men i kan jo selv søge.

        1 Reply Last reply
        2
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #194

          Fin artikel, gode pointer både i analysen af Putins situation og den usandsynlige brug af atomvåben.

          Men jeg tror ikke man skal trække analogien mellem Vietnam krigen og så Ukraine krigen for langt.

          Problemet er hovedsagelig at Rusland ikke har nogen troværdighed længere.

          Hvilket sammen med Ukraines fremgang på slagmarken betyder at Ukraine næppe længere vil acceptere en fredsløsning på baggrund kontrol linjen fra 24. februar.

          Modsat USA i 1973, som tydeligvis ikke ville genoptage krigen efter en fredsløsning (i en sådan grad at det var Vietnam som brød aftalen og besatte Sydvietnam), så er der ingen længere som vil stole på at Putin ikke vil bruge en fredsaftale til blot at om organisere og udstyre hæren og så angribe igen om nogle år.

          En sådan aftale vil kun kunne fungere med fuldt NATO medlemskab til Ukraine og amerikanske tropper og nok også atomvåben placeret i Ukraine, som garanti. Noget som USA næppe ønsker at deltage i.

          Hvis Rusland er heldige, så kan de beholde Krim, men kun hvis de er hurtige inden de taber mere på slagmarken, og både USA og Europa bliver nok nødt til at acceptere at give Ukraine fuldt NATO medlemskab, hvis Ukraine skal acceptere at aflevere Krim.

          Jeg tror dog at Putin er for svag, og han står i diktatorens dilemma. Nixon kunne som nyvalgt præsident trække sig tilbage (det var ikke hans krig), uden risiko for hans politiske liv.

          Putin risikerer at blive væltet og slået ihjel, hvis han acceptere at han har tabt Ukraine krigen.

          1 Reply Last reply
          2
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #195

            Her er et par andre, noget mere pessimistiske artikler:

            Just a moment...

            favicon

            (www.foreignaffairs.com)

            Forfatteren Tatiana Stanovaya, er en af de bedre Ruslands specialister. Hun har sit eget meget dyre nyhedsbrev, men skriver også på Twitter, hvor hun også linker til gratis artikler andre steder end hendes nyhedsbrev.

            https://twitter.com/@r__politik

            1 Reply Last reply
            0
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #196

              Så er der udsynet fra Baltikum:

              Link Preview Image
              „Human Life Has No Value There“: Baltic Counterintelligence Officers Speak Candidly About Russian Cruelty

              The Estonian weekly Eesti Ekspress interviewed the heads and several employees of Estonia’s, Latvia’s, and Lithuania’s state security agencies. This is what they had to say regarding Russia.

              favicon

              Eesti Ekspress (ekspress.delfi.ee)

              (Bare luk cookie og donerings vinduet på estisk - det er ikke krav).

              De mener ikke at det er Putins krig. Det er hele Ruslandskrig - den springer ud af den russiske kultur.

              Især følgende klip giver kuldekysninger:
              "To them, there are no states, only zones and territories," Peeter explains. Russia sees itself as being surrounded by vassals and ancillaries - there is no third option.

              "They'll never come to terms with the breakup of the USSR," Mežviets says. As Russia's leaders themselves have declared: Russia ends where it is stopped.

              "It's a conqueror's mindset," Jauniškis says. "Everyone around them are enemies."

              1 Reply Last reply
              0
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #197

                Så er der "Krigspartiet" i Rusland:

                Link Preview Image
                What is the Russian party of war like? – Riddle Russia

                Andrey Pertsev on the key characteristics and goals of Russian public policy hawks

                favicon

                Riddle Russia (ridl.io)

                Hvem er de? Og hvorfor er de det?

                1 Reply Last reply
                0
                • SolsenS Offline
                  SolsenS Offline
                  Solsen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #198

                  Undtagelsestilstand i de annekterede regioner, samt tilsyneladende sammenbrud på den militære front.

                  Nu får vi at se hvor langt de vil køre vildskaben.

                  Kunne god være man skulle reducere lidt i aktiebeholdningen ?

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #199

                    Det var en del artikler.... Jeg har valgt ikke at skrive så mange krigsrelaterede indlæg i den seneste tid, da jeg ikke vil vil overbelaste Helges forum....

                    I øvrigt er der noget i gære. Diverse Open Source analytikere har været ualmindeligt stille de sidste par dage, og de russiske milbloggere er enten sendt til fronten (Girkin) eller de har fået besked om at holde kæft.
                    Milbloggerne var for krigen og for Putin, og så blev det tolereret at de kritiserede hvordan krigen blev ført og at de rapporterede også lidet flatterende ting fra fronten.

                    No more....

                    Jeg tror at Rusland i de nærmeste døgn vil trække sig fra Kherson By og vestbredden af Dniper floden.
                    Den nye øverst kommanderende for krigen, Surovikin, har været ude med en blanding af anerkendelse af at situationen er svær, og at man må være klar til nye "skuffelser". Medens kan slet skjult truer med at sprænge dæmningen og oversvømme Kherson by (men vil så også tørlægge atomkraftværket i Enerhodar - så det bliver ubrugeligt).
                    Det giver kun mening hvis han tænker på at trække sig tilbage vest fra floden og Kherson by. Ellers vil han kun afskære sine egne tropper.
                    Lokal administrationen beder alle civile om at flytte til Rusland, og Putin har lige erklæret undtagelsestilstand i de besatte områder.

                    Noget er i gang ....

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • H Offline
                      H Offline
                      Hyst
                      wrote on sidst redigeret af
                      #200

                      Yes, just like the English Impire - but times change now there is England.- not even GB.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • H Offline
                        H Offline
                        Hyst
                        wrote on sidst redigeret af
                        #201

                        Hvis man ønsker at blive klogere på Putin er der her måske to muligheder:

                        Link Preview Image
                        Leadership lessons from Zelenskyy and Putin (Transcript)

                        TED is a nonprofit devoted to Ideas Worth Spreading - through TED.com, our annual conferences, the annual TED Prize and local TEDx events.

                        favicon

                        (www.ted.com)

                        Just a moment...

                        favicon

                        (www.justsecurity.org)

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #202

                          To rigtig gode artikler om hovedpersonerne i krigen. I den anden artikel så henviser han til den tidligere forsvars minister Perry, når han omtaler det mulige amerikanske svar på russisk brug af atomvåben.

                          Jeg tror det kommer fra følgende artikel:
                          https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/06/russia-ukraine-nuclear-weapon-us-response/661315/

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #203

                            Der er noget om tilbagetrækningen. Det viser sig at Rusland siden 8. oktober har transporteret udstyr og soldater fra vest mod øst over floden.
                            Altså er evakueringen af Kherson By og den vestlige side af floden allerede godt i gang.

                            Derfor panikken blandt de russiske civile besættelsesmyndigheder.... tid til at rejse hjem til Rusland.

                            https://twitter.com/kromark

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #204

                              Farvel til endnu en konservativ statsminister. Det er, velfortjent, ved at være slut for de konservative i England. Heldigt for dem at der er nogle år til at de SKAL udskrive valg.

                              Inkompetence ikke bare politisk, men også mange steder i centraladministrationen.

                              Måske ender de som Italien, hvor befolkningen var EU positive, fordi det var en mulighed for at minimere de italienske politikere og embedsmænds indflydelse?

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #205

                                Åhh nej, Boris Johnson vil stille op igen til posten....

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #206

                                  Endnu en artikel om FSB's forberedelser og fejl til invasionen:
                                  https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2022/russia-fsb-intelligence-ukraine-war/

                                  En rigtig god retrospektiv artikel om krigens baggrund.

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • H Offline
                                    H Offline
                                    Hyst
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #207

                                    En lang god artikel - fra august - før Kerson var befriet.
                                    Mange tak.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • OccamO Offline
                                      OccamO Offline
                                      Occam
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #208

                                      En af fejlene hænger sammen med, at Putin er uddannet som KGB-agent - ikke som politiker. Hvis man vil overtage et andet land, er det ikke nok at hyre agenter. Man skal også bruge partimedlemmer i et parti, hvis hovedmål er genforening med Rusland.

                                      Det var sådan, Hitler gjorde med Østrig og Sudeterlandet. Men Putin gør bare det, han har lært. Det rækker heldigvis ikke.

                                      1 Reply Last reply
                                      1
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #209

                                        Her er endnu en artikel om Ruslands krig.

                                        'Russia ends nowhere,' they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next

                                        Link Preview Image
                                        ‘Russia ends nowhere,’ they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next — Meduza

                                        Interview by Margarita Liutova. Abridged translation by Emily Laskin.

                                        favicon

                                        Meduza (meduza.io)

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #210

                                          Putin troede at de pro russiske partier i Ukraine havde folkelig opbakning, og at regeringen var betalt af USA og stod i modsætning til befolkningen. Og det mindretal som støttede Ukraines selvstændighed blot skulle "genuddannes"/slås ihjel....

                                          Putin havde hele to regeringer klar baseret på forskellige pro-russiske fraktioner/partier...

                                          Men i KGB tankegang så er partier bare noget man opfinder og financierer - folkelig opbakning er irrelevant, på samme måde som "folkeafstemninger" bare kan foretages med et allerede forudbestemt resultat.

                                          1 Reply Last reply
                                          0

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger