bgadk og ande
-
Her er et par andre, noget mere pessimistiske artikler:
Forfatteren Tatiana Stanovaya, er en af de bedre Ruslands specialister. Hun har sit eget meget dyre nyhedsbrev, men skriver også på Twitter, hvor hun også linker til gratis artikler andre steder end hendes nyhedsbrev.
-
Så er der udsynet fra Baltikum:
„Human Life Has No Value There“: Baltic Counterintelligence Officers Speak Candidly About Russian Cruelty
The Estonian weekly Eesti Ekspress interviewed the heads and several employees of Estonia’s, Latvia’s, and Lithuania’s state security agencies. This is what they had to say regarding Russia.
Eesti Ekspress (ekspress.delfi.ee)
(Bare luk cookie og donerings vinduet på estisk - det er ikke krav).
De mener ikke at det er Putins krig. Det er hele Ruslandskrig - den springer ud af den russiske kultur.
Især følgende klip giver kuldekysninger:
"To them, there are no states, only zones and territories," Peeter explains. Russia sees itself as being surrounded by vassals and ancillaries - there is no third option."They'll never come to terms with the breakup of the USSR," Mežviets says. As Russia's leaders themselves have declared: Russia ends where it is stopped.
"It's a conqueror's mindset," Jauniškis says. "Everyone around them are enemies."
-
Så er der "Krigspartiet" i Rusland:
What is the Russian party of war like? – Riddle Russia
Andrey Pertsev on the key characteristics and goals of Russian public policy hawks
Riddle Russia (ridl.io)
Hvem er de? Og hvorfor er de det?
-
Det var en del artikler.... Jeg har valgt ikke at skrive så mange krigsrelaterede indlæg i den seneste tid, da jeg ikke vil vil overbelaste Helges forum....
I øvrigt er der noget i gære. Diverse Open Source analytikere har været ualmindeligt stille de sidste par dage, og de russiske milbloggere er enten sendt til fronten (Girkin) eller de har fået besked om at holde kæft.
Milbloggerne var for krigen og for Putin, og så blev det tolereret at de kritiserede hvordan krigen blev ført og at de rapporterede også lidet flatterende ting fra fronten.No more....
Jeg tror at Rusland i de nærmeste døgn vil trække sig fra Kherson By og vestbredden af Dniper floden.
Den nye øverst kommanderende for krigen, Surovikin, har været ude med en blanding af anerkendelse af at situationen er svær, og at man må være klar til nye "skuffelser". Medens kan slet skjult truer med at sprænge dæmningen og oversvømme Kherson by (men vil så også tørlægge atomkraftværket i Enerhodar - så det bliver ubrugeligt).
Det giver kun mening hvis han tænker på at trække sig tilbage vest fra floden og Kherson by. Ellers vil han kun afskære sine egne tropper.
Lokal administrationen beder alle civile om at flytte til Rusland, og Putin har lige erklæret undtagelsestilstand i de besatte områder.Noget er i gang ....
-
Hvis man ønsker at blive klogere på Putin er der her måske to muligheder:
Leadership lessons from Zelenskyy and Putin (Transcript)
TED is a nonprofit devoted to Ideas Worth Spreading - through TED.com, our annual conferences, the annual TED Prize and local TEDx events.
(www.ted.com)
-
To rigtig gode artikler om hovedpersonerne i krigen. I den anden artikel så henviser han til den tidligere forsvars minister Perry, når han omtaler det mulige amerikanske svar på russisk brug af atomvåben.
Jeg tror det kommer fra følgende artikel:
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/06/russia-ukraine-nuclear-weapon-us-response/661315/ -
Der er noget om tilbagetrækningen. Det viser sig at Rusland siden 8. oktober har transporteret udstyr og soldater fra vest mod øst over floden.
Altså er evakueringen af Kherson By og den vestlige side af floden allerede godt i gang.Derfor panikken blandt de russiske civile besættelsesmyndigheder.... tid til at rejse hjem til Rusland.
-
Farvel til endnu en konservativ statsminister. Det er, velfortjent, ved at være slut for de konservative i England. Heldigt for dem at der er nogle år til at de SKAL udskrive valg.
Inkompetence ikke bare politisk, men også mange steder i centraladministrationen.
Måske ender de som Italien, hvor befolkningen var EU positive, fordi det var en mulighed for at minimere de italienske politikere og embedsmænds indflydelse?
-
Endnu en artikel om FSB's forberedelser og fejl til invasionen:
https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2022/russia-fsb-intelligence-ukraine-war/En rigtig god retrospektiv artikel om krigens baggrund.
-
En af fejlene hænger sammen med, at Putin er uddannet som KGB-agent - ikke som politiker. Hvis man vil overtage et andet land, er det ikke nok at hyre agenter. Man skal også bruge partimedlemmer i et parti, hvis hovedmål er genforening med Rusland.
Det var sådan, Hitler gjorde med Østrig og Sudeterlandet. Men Putin gør bare det, han har lært. Det rækker heldigvis ikke.
-
Her er endnu en artikel om Ruslands krig.
'Russia ends nowhere,' they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next
‘Russia ends nowhere,’ they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next — Meduza
Interview by Margarita Liutova. Abridged translation by Emily Laskin.
Meduza (meduza.io)
-
Putin troede at de pro russiske partier i Ukraine havde folkelig opbakning, og at regeringen var betalt af USA og stod i modsætning til befolkningen. Og det mindretal som støttede Ukraines selvstændighed blot skulle "genuddannes"/slås ihjel....
Putin havde hele to regeringer klar baseret på forskellige pro-russiske fraktioner/partier...
Men i KGB tankegang så er partier bare noget man opfinder og financierer - folkelig opbakning er irrelevant, på samme måde som "folkeafstemninger" bare kan foretages med et allerede forudbestemt resultat.
-
En længere meningsmåling om Ukraine krigen. Overraskelsen er nok at folk i Indien føler sig mere forbundet med Rusland end med Vesten.
United West, divided from the rest: Global public opinion one year into Russia’s war on Ukraine – European Council on Foreign Relations
New polling for ECFR reveals the West is consolidating – while facing an increasingly post-Western world, in which powers such as India and Turkiye are readier
ECFR (ecfr.eu)
Interessant læsning.
-
Henry Kissinger er 100 år og "still going strong"...
For nyligt er "realisten over alle realister" blevet interviewet af The Economist.
Nøgle punkter:
-Der er behov for nedskalering af retorikken omkring Taiwan, men derimod ikke for den militære oprustning.
-Ukraine bør blive medlem af NATO efter fredsslutning.
-Hvis Kina er dem som laver fredsslutningen, så bliver det uden NATO medlemsskab til Ukraine.
-Kissinger tror stadig på 24. februar 2022 våbenstilstandslinjen som ny grænse.
-Kineserne foragter russerne. Det er en midlertidig alliance de har. Han sagde at Macron fik en bedre modtagelse i Beijing end Putin, og at Deng i sin tid sagde at hele det østlige Rusland grundlæggende tilhørte Kina....Jeg er generelt normalt ikke særlig enig med Kissinger, men man kan ikke andet end være imponeret at han som 100 årig stadig kæmper for at være relevant.
Og en del punkter kan man da godt være enig i, og hans observationer fra et langt liv helt inde i magtens centrum, er unikke. -
Han er dog blevet verbal vanskelig at forstå!
Og jeg synes han har sagt ganske fornuftige ting igennem sit liv - så nok mere enig med ham.
Taktisk er det vel ikke så klog at gå efter Kina lige nu, da man ønsker Kinas hjælp til at lægge pres på Rusland.
Og ja, Kina er begyndt at bruge kinesiske navne få russiske byer.
https://gaodawei.wordpress.com/2023/02/23/2023-rfi-china-changes-china-russia-border-place-names/
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind