bgadk og ande
-
Jeg har fundet følgende sted som finder og oversætter kilder fra russisk og ukrainsk til engelsk. Godt for os med et noget rustent russisk....
Her er en interessant analyse fra en russisk militær "tænketank" fra slutningen af juni om krigens gang og effekten af vestlige forsyninger til Ukraine.
-
Interessant interview med Pukhov. Det var forventeligt, at de gør sig den slags tanker; men det er værd at få bekræftet.
Det er også interessant, at han i forskellige sammenhænge taler om både WW1 og Korea. Begge krige havde fastlåste fronter - i hhv. 4 og 3 år. Det kan tages som en indikator for, hvor længe krigen kan vare.
Han siger endvidere, at to HIMARS missiler overgår et klassisk "full Monty" artilleri bombardement. Der skal udskiftes meget isenkram, når nu hele verden skal genoprustes.
-
"The endgame"
De er måske ikke den rette tråd, men da tag er Ukraine prøver jeg her.
værd at læse:
Det er ikke tilladt til at linke til en supportside for Ukraine her, men i kan jo selv søge.
-
Fin artikel, gode pointer både i analysen af Putins situation og den usandsynlige brug af atomvåben.
Men jeg tror ikke man skal trække analogien mellem Vietnam krigen og så Ukraine krigen for langt.
Problemet er hovedsagelig at Rusland ikke har nogen troværdighed længere.
Hvilket sammen med Ukraines fremgang på slagmarken betyder at Ukraine næppe længere vil acceptere en fredsløsning på baggrund kontrol linjen fra 24. februar.
Modsat USA i 1973, som tydeligvis ikke ville genoptage krigen efter en fredsløsning (i en sådan grad at det var Vietnam som brød aftalen og besatte Sydvietnam), så er der ingen længere som vil stole på at Putin ikke vil bruge en fredsaftale til blot at om organisere og udstyre hæren og så angribe igen om nogle år.
En sådan aftale vil kun kunne fungere med fuldt NATO medlemskab til Ukraine og amerikanske tropper og nok også atomvåben placeret i Ukraine, som garanti. Noget som USA næppe ønsker at deltage i.
Hvis Rusland er heldige, så kan de beholde Krim, men kun hvis de er hurtige inden de taber mere på slagmarken, og både USA og Europa bliver nok nødt til at acceptere at give Ukraine fuldt NATO medlemskab, hvis Ukraine skal acceptere at aflevere Krim.
Jeg tror dog at Putin er for svag, og han står i diktatorens dilemma. Nixon kunne som nyvalgt præsident trække sig tilbage (det var ikke hans krig), uden risiko for hans politiske liv.
Putin risikerer at blive væltet og slået ihjel, hvis han acceptere at han har tabt Ukraine krigen.
-
Her er et par andre, noget mere pessimistiske artikler:
Forfatteren Tatiana Stanovaya, er en af de bedre Ruslands specialister. Hun har sit eget meget dyre nyhedsbrev, men skriver også på Twitter, hvor hun også linker til gratis artikler andre steder end hendes nyhedsbrev.
-
Så er der udsynet fra Baltikum:
„Human Life Has No Value There“: Baltic Counterintelligence Officers Speak Candidly About Russian Cruelty
The Estonian weekly Eesti Ekspress interviewed the heads and several employees of Estonia’s, Latvia’s, and Lithuania’s state security agencies. This is what they had to say regarding Russia.
Eesti Ekspress (ekspress.delfi.ee)
(Bare luk cookie og donerings vinduet på estisk - det er ikke krav).
De mener ikke at det er Putins krig. Det er hele Ruslandskrig - den springer ud af den russiske kultur.
Især følgende klip giver kuldekysninger:
"To them, there are no states, only zones and territories," Peeter explains. Russia sees itself as being surrounded by vassals and ancillaries - there is no third option."They'll never come to terms with the breakup of the USSR," Mežviets says. As Russia's leaders themselves have declared: Russia ends where it is stopped.
"It's a conqueror's mindset," Jauniškis says. "Everyone around them are enemies."
-
Så er der "Krigspartiet" i Rusland:
What is the Russian party of war like? – Riddle Russia
Andrey Pertsev on the key characteristics and goals of Russian public policy hawks
Riddle Russia (ridl.io)
Hvem er de? Og hvorfor er de det?
-
Det var en del artikler.... Jeg har valgt ikke at skrive så mange krigsrelaterede indlæg i den seneste tid, da jeg ikke vil vil overbelaste Helges forum....
I øvrigt er der noget i gære. Diverse Open Source analytikere har været ualmindeligt stille de sidste par dage, og de russiske milbloggere er enten sendt til fronten (Girkin) eller de har fået besked om at holde kæft.
Milbloggerne var for krigen og for Putin, og så blev det tolereret at de kritiserede hvordan krigen blev ført og at de rapporterede også lidet flatterende ting fra fronten.No more....
Jeg tror at Rusland i de nærmeste døgn vil trække sig fra Kherson By og vestbredden af Dniper floden.
Den nye øverst kommanderende for krigen, Surovikin, har været ude med en blanding af anerkendelse af at situationen er svær, og at man må være klar til nye "skuffelser". Medens kan slet skjult truer med at sprænge dæmningen og oversvømme Kherson by (men vil så også tørlægge atomkraftværket i Enerhodar - så det bliver ubrugeligt).
Det giver kun mening hvis han tænker på at trække sig tilbage vest fra floden og Kherson by. Ellers vil han kun afskære sine egne tropper.
Lokal administrationen beder alle civile om at flytte til Rusland, og Putin har lige erklæret undtagelsestilstand i de besatte områder.Noget er i gang ....
-
Hvis man ønsker at blive klogere på Putin er der her måske to muligheder:
Leadership lessons from Zelenskyy and Putin (Transcript)
TED is a nonprofit devoted to Ideas Worth Spreading - through TED.com, our annual conferences, the annual TED Prize and local TEDx events.
(www.ted.com)
-
To rigtig gode artikler om hovedpersonerne i krigen. I den anden artikel så henviser han til den tidligere forsvars minister Perry, når han omtaler det mulige amerikanske svar på russisk brug af atomvåben.
Jeg tror det kommer fra følgende artikel:
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/06/russia-ukraine-nuclear-weapon-us-response/661315/ -
Der er noget om tilbagetrækningen. Det viser sig at Rusland siden 8. oktober har transporteret udstyr og soldater fra vest mod øst over floden.
Altså er evakueringen af Kherson By og den vestlige side af floden allerede godt i gang.Derfor panikken blandt de russiske civile besættelsesmyndigheder.... tid til at rejse hjem til Rusland.
-
Farvel til endnu en konservativ statsminister. Det er, velfortjent, ved at være slut for de konservative i England. Heldigt for dem at der er nogle år til at de SKAL udskrive valg.
Inkompetence ikke bare politisk, men også mange steder i centraladministrationen.
Måske ender de som Italien, hvor befolkningen var EU positive, fordi det var en mulighed for at minimere de italienske politikere og embedsmænds indflydelse?
-
Endnu en artikel om FSB's forberedelser og fejl til invasionen:
https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2022/russia-fsb-intelligence-ukraine-war/En rigtig god retrospektiv artikel om krigens baggrund.
-
En af fejlene hænger sammen med, at Putin er uddannet som KGB-agent - ikke som politiker. Hvis man vil overtage et andet land, er det ikke nok at hyre agenter. Man skal også bruge partimedlemmer i et parti, hvis hovedmål er genforening med Rusland.
Det var sådan, Hitler gjorde med Østrig og Sudeterlandet. Men Putin gør bare det, han har lært. Det rækker heldigvis ikke.
-
Her er endnu en artikel om Ruslands krig.
'Russia ends nowhere,' they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next
‘Russia ends nowhere,’ they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next — Meduza
Interview by Margarita Liutova. Abridged translation by Emily Laskin.
Meduza (meduza.io)
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind