Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af
    #185

    Jeg synes som sådan at spørgsmålene er udmærkede og klare. Problemet er nok nærmere, at nogen kan være nervøse for om deres svar bliver registret og om der senere kan kommer personlige konsekvenser.

    Sådan er det i et ufrit diktatur.

    Variationen mellem aldersgrupper og mellem land og by, giver dog en indikation af, at angsten trods alt er begrænset og at resultaterne nogenlunde giver et korrekt billede af stemningen i den russiske befolkning.

    Og der er det ganske klart: Kun de unge og veluddannede byboere er mod krigen. Resten er klart for krigen eller mere vægelsindede.

    Det passer også meget godt til den russiske politiske elite, hvor "højrefløjen" er klart stærkere end dem som kritiske og vil have krigen stoppet. Dør Putin eller væltes han under de nuværende omstændigheder, så er det mest sandsynlige at Rusland vil eskalere krigen yderligere, fremfor at at forsøge at afslutte krigen.

    Den folkelige stemning kan dog vende hurtigt, hvis de unge bliver tvangsindkalt til kampservice.
    Det virker Putin meget bevidst om, så uanset hvor meget Rusland mangler soldater, så klarer han sig med alle de frivilige han kan få (inkl straffefanger og mænd op til 60 år!).

    Omvendt så har han lovet at almindelige værnepligtige ikke vil blive sendt i kamp i Ukraine (også selvom det skete i starten af krigen).
    Resultatet har været at der ikke har været væsentlig undvigelse mod værnepligten. Stort set alle er mødt op, og antallet af værnepligtige er ikke faldet.
    Det viser at de fleste har tillid nok til Putins forsikring om at de ikke bliver sendt i krig, til at de ikke vil risikere at skulle gemme sig for sessionen.

    1 Reply Last reply
    1
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #186

      Jo, mere jeg læser fra Rusland, jo værre ser det ud. Hardline nationalisterne har overtaget ledelsen af butikken, og jeg tror vi skal håbe på at Putin har et jernhelbred. Han er nok den som holder den totale krig tilbage.

      Senest en kommentar fra den tidligere præsident Dmitry Medvedev. Selvom det blev slettet hurtigt (sandsynligvis fordi det klart truer resten af de ex-sovietiske stater), så er det meget dækkende fra hvad der siges og skrives fra mange russiske politikkere, kommentatorer og regeringsmedlemmer.
      Her er det bare meget mere direkte skrevet, og ikke af Hr. hvem som helst.

      Her en hurtig oversættelse fra troværdig kilde:

      https://mobile.twitter.com/ichbinilya/status/1554382049972293632?cxt=HHwWgMC83aWPo5IrAAAA

      1 Reply Last reply
      3
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #187

        Citatet udtrykker en slem omgang imperie-romantisk ævl. Det tager overhovedet ikke hensyn til, at de mennesker, som lever i landene i dag, ønsker noget andet.

        Det er overraskende, fordi det er så forskelligt fra, hvordan vi andre tænker. Men det er nærliggende, at KGB-officerer, som blev skolet i sovjettiden, tænker sådan. Og der må nødvendigvis ligge sådan en tankegang bag iværksættelsen og opretholdelsen af noget så tåbeligt og grusomt som Ukrainekrigen.

        1 Reply Last reply
        3
        • H Offline
          H Offline
          Hyst
          wrote on sidst redigeret af
          #188

          Medvedev har hele vejen igennem været mere ekstrem, så det er skræmmende at Putin er den "moderate".

          Fuldemandssnak? Sådan virkede Medvedev ikke!

          1 Reply Last reply
          2
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #189

            Hvis man er ligeglad med hvad ens egen befolkning mener (definitionen på et autoritært styre), så er det nemmere også at være ligeglad med folks holdninger i nabolandene og bare se deres befolkning som kvæg som kan erobres eller slagtes efter forgodtbefindende.

            Og det er lige netop det som sker for tiden.

            Problemet er lidt, at det er svært at forhandle på det grundlag som Medeved og de russiske nationalister opstiller, for hvis målet er at genetablere det russiske tsarrige eller Sovietunionen (den russiske hær bruger ofte Sovietflaget når de rykker frem), så står vi overfor en lang række krige i nabolaget fremover, samt en potentiel konflikt mellem Rusland og NATO når det kommer til Baltikum og østeuropa.

            Så vil fredsaftaler kun være en pause (på russiske betingelser) indtil næste erobring.

            På den baggrund står vi i en gunstig situation, nemlig at Rusland ser ud til at have gabt over for meget, i og med at Ukraine er et af Europas største lande med en af de største og velforsynede hære. Det er noget nemmere at hjælpe dem, end mindre lande i Kaukasus, Baltikum eller centralasien.

            Men vi skal til at komme på krigsfod og i gang med at nedkæmpe den russiske hær for alvor, så der ikke længere er tvivl om hvem som tabte krigen. Det går ikke længere med lidt våben og økonomisk hjælp, og så i øvrigt prøve at dække sig og håbe at det hele snart går over.

            1 Reply Last reply
            3
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #190

              Næh, fuld var Medvedev næppe. Men han fik nok et vink med en vognstang om at hans snak om Georgien og Kazakhstan, som russiske opfindelser som bør indlemmes i Storrusland igen, næppe er klog tale på nuværende tidsspunkt.

              1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #191

                Jeg har fundet følgende sted som finder og oversætter kilder fra russisk og ukrainsk til engelsk. Godt for os med et noget rustent russisk....

                https://wartranslated.com/

                Her er en interessant analyse fra en russisk militær "tænketank" fra slutningen af juni om krigens gang og effekten af vestlige forsyninger til Ukraine.

                301 Moved Permanently

                favicon

                (wartranslated.com)

                1 Reply Last reply
                2
                • OccamO Offline
                  OccamO Offline
                  Occam
                  wrote on sidst redigeret af
                  #192

                  Interessant interview med Pukhov. Det var forventeligt, at de gør sig den slags tanker; men det er værd at få bekræftet.

                  Det er også interessant, at han i forskellige sammenhænge taler om både WW1 og Korea. Begge krige havde fastlåste fronter - i hhv. 4 og 3 år. Det kan tages som en indikator for, hvor længe krigen kan vare.

                  Han siger endvidere, at to HIMARS missiler overgår et klassisk "full Monty" artilleri bombardement. Der skal udskiftes meget isenkram, når nu hele verden skal genoprustes.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #193

                    "The endgame"

                    De er måske ikke den rette tråd, men da tag er Ukraine prøver jeg her.

                    værd at læse:

                    Just a moment...

                    favicon

                    (www.foreignaffairs.com)

                    Det er ikke tilladt til at linke til en supportside for Ukraine her, men i kan jo selv søge.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #194

                      Fin artikel, gode pointer både i analysen af Putins situation og den usandsynlige brug af atomvåben.

                      Men jeg tror ikke man skal trække analogien mellem Vietnam krigen og så Ukraine krigen for langt.

                      Problemet er hovedsagelig at Rusland ikke har nogen troværdighed længere.

                      Hvilket sammen med Ukraines fremgang på slagmarken betyder at Ukraine næppe længere vil acceptere en fredsløsning på baggrund kontrol linjen fra 24. februar.

                      Modsat USA i 1973, som tydeligvis ikke ville genoptage krigen efter en fredsløsning (i en sådan grad at det var Vietnam som brød aftalen og besatte Sydvietnam), så er der ingen længere som vil stole på at Putin ikke vil bruge en fredsaftale til blot at om organisere og udstyre hæren og så angribe igen om nogle år.

                      En sådan aftale vil kun kunne fungere med fuldt NATO medlemskab til Ukraine og amerikanske tropper og nok også atomvåben placeret i Ukraine, som garanti. Noget som USA næppe ønsker at deltage i.

                      Hvis Rusland er heldige, så kan de beholde Krim, men kun hvis de er hurtige inden de taber mere på slagmarken, og både USA og Europa bliver nok nødt til at acceptere at give Ukraine fuldt NATO medlemskab, hvis Ukraine skal acceptere at aflevere Krim.

                      Jeg tror dog at Putin er for svag, og han står i diktatorens dilemma. Nixon kunne som nyvalgt præsident trække sig tilbage (det var ikke hans krig), uden risiko for hans politiske liv.

                      Putin risikerer at blive væltet og slået ihjel, hvis han acceptere at han har tabt Ukraine krigen.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #195

                        Her er et par andre, noget mere pessimistiske artikler:

                        Just a moment...

                        favicon

                        (www.foreignaffairs.com)

                        Forfatteren Tatiana Stanovaya, er en af de bedre Ruslands specialister. Hun har sit eget meget dyre nyhedsbrev, men skriver også på Twitter, hvor hun også linker til gratis artikler andre steder end hendes nyhedsbrev.

                        https://twitter.com/@r__politik

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #196

                          Så er der udsynet fra Baltikum:

                          Link Preview Image
                          „Human Life Has No Value There“: Baltic Counterintelligence Officers Speak Candidly About Russian Cruelty

                          The Estonian weekly Eesti Ekspress interviewed the heads and several employees of Estonia’s, Latvia’s, and Lithuania’s state security agencies. This is what they had to say regarding Russia.

                          favicon

                          Eesti Ekspress (ekspress.delfi.ee)

                          (Bare luk cookie og donerings vinduet på estisk - det er ikke krav).

                          De mener ikke at det er Putins krig. Det er hele Ruslandskrig - den springer ud af den russiske kultur.

                          Især følgende klip giver kuldekysninger:
                          "To them, there are no states, only zones and territories," Peeter explains. Russia sees itself as being surrounded by vassals and ancillaries - there is no third option.

                          "They'll never come to terms with the breakup of the USSR," Mežviets says. As Russia's leaders themselves have declared: Russia ends where it is stopped.

                          "It's a conqueror's mindset," Jauniškis says. "Everyone around them are enemies."

                          1 Reply Last reply
                          0
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #197

                            Så er der "Krigspartiet" i Rusland:

                            Link Preview Image
                            What is the Russian party of war like? – Riddle Russia

                            Andrey Pertsev on the key characteristics and goals of Russian public policy hawks

                            favicon

                            Riddle Russia (ridl.io)

                            Hvem er de? Og hvorfor er de det?

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • SolsenS Offline
                              SolsenS Offline
                              Solsen
                              wrote on sidst redigeret af
                              #198

                              Undtagelsestilstand i de annekterede regioner, samt tilsyneladende sammenbrud på den militære front.

                              Nu får vi at se hvor langt de vil køre vildskaben.

                              Kunne god være man skulle reducere lidt i aktiebeholdningen ?

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #199

                                Det var en del artikler.... Jeg har valgt ikke at skrive så mange krigsrelaterede indlæg i den seneste tid, da jeg ikke vil vil overbelaste Helges forum....

                                I øvrigt er der noget i gære. Diverse Open Source analytikere har været ualmindeligt stille de sidste par dage, og de russiske milbloggere er enten sendt til fronten (Girkin) eller de har fået besked om at holde kæft.
                                Milbloggerne var for krigen og for Putin, og så blev det tolereret at de kritiserede hvordan krigen blev ført og at de rapporterede også lidet flatterende ting fra fronten.

                                No more....

                                Jeg tror at Rusland i de nærmeste døgn vil trække sig fra Kherson By og vestbredden af Dniper floden.
                                Den nye øverst kommanderende for krigen, Surovikin, har været ude med en blanding af anerkendelse af at situationen er svær, og at man må være klar til nye "skuffelser". Medens kan slet skjult truer med at sprænge dæmningen og oversvømme Kherson by (men vil så også tørlægge atomkraftværket i Enerhodar - så det bliver ubrugeligt).
                                Det giver kun mening hvis han tænker på at trække sig tilbage vest fra floden og Kherson by. Ellers vil han kun afskære sine egne tropper.
                                Lokal administrationen beder alle civile om at flytte til Rusland, og Putin har lige erklæret undtagelsestilstand i de besatte områder.

                                Noget er i gang ....

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • H Offline
                                  H Offline
                                  Hyst
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #200

                                  Yes, just like the English Impire - but times change now there is England.- not even GB.

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • H Offline
                                    H Offline
                                    Hyst
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #201

                                    Hvis man ønsker at blive klogere på Putin er der her måske to muligheder:

                                    Link Preview Image
                                    Leadership lessons from Zelenskyy and Putin (Transcript)

                                    TED is a nonprofit devoted to Ideas Worth Spreading - through TED.com, our annual conferences, the annual TED Prize and local TEDx events.

                                    favicon

                                    (www.ted.com)

                                    Just a moment...

                                    favicon

                                    (www.justsecurity.org)

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #202

                                      To rigtig gode artikler om hovedpersonerne i krigen. I den anden artikel så henviser han til den tidligere forsvars minister Perry, når han omtaler det mulige amerikanske svar på russisk brug af atomvåben.

                                      Jeg tror det kommer fra følgende artikel:
                                      https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/06/russia-ukraine-nuclear-weapon-us-response/661315/

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #203

                                        Der er noget om tilbagetrækningen. Det viser sig at Rusland siden 8. oktober har transporteret udstyr og soldater fra vest mod øst over floden.
                                        Altså er evakueringen af Kherson By og den vestlige side af floden allerede godt i gang.

                                        Derfor panikken blandt de russiske civile besættelsesmyndigheder.... tid til at rejse hjem til Rusland.

                                        https://twitter.com/kromark

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #204

                                          Farvel til endnu en konservativ statsminister. Det er, velfortjent, ved at være slut for de konservative i England. Heldigt for dem at der er nogle år til at de SKAL udskrive valg.

                                          Inkompetence ikke bare politisk, men også mange steder i centraladministrationen.

                                          Måske ender de som Italien, hvor befolkningen var EU positive, fordi det var en mulighed for at minimere de italienske politikere og embedsmænds indflydelse?

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger