Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hyst
    wrote on sidst redigeret af
    #176

    En gang imellem er er Oleg underholdning dog ikke den samme)

    reuters.com

    favicon

    (www.reuters.com)

    favicon

    (www.seattletimes.com)

    1 Reply Last reply
    1
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #177

      Ja, da Ruslands parlament ikke har reel magt, så er det gratis at komme med alle mulige syrede bemærkninger, så længe at man ikke taler Putin imod...

      Under alle omstændigheder så er kommentarerne en del af de samlede russiske narativ: De har ikke tabt mange styrker i Ukraine på grund af Ukraine, men derimod på grund af "NATO". Den anden del er også typisk: Rusland er stærkt nok til at true USA....

      Problemet er lidt, at hele Ruslands magtelite lever i en alternativ verden af deres egen skabelse: Nemlig at man stadig tror på russisk sejr og at Rusland i længden godt kan være en stormagt på trods af sanktionerne.
      De tror stadig på at Europa vil vilje til at fortsætte sanktionerne vil kollapse og vesten og Ukraine vil blive nødt til at acceptere Ruslands diktat.

      Det kommer bare ikke til at ske...

      1 Reply Last reply
      1
      • H Offline
        H Offline
        Hyst
        wrote on sidst redigeret af
        #178

        Den politiske trætheden breder sig:

        https://www.brookings.edu/blog/order-from-
        chaos/2022/06/10/is-time-on-ukraines-side/

        Hvad mon der sker hvis Trump skulle blive den næste US Præsident? Det ville være et skrækscenarie for Ukraine.

        Link Preview Image
        Latest Developments in Ukraine: June 12

        The latest developments in the conflict between Russia and Ukraine

        favicon

        Voice of America (www.voanews.com)

        1 Reply Last reply
        2
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #179

          Jeg tror Trump sidder i fængsel ved næste præsident valg. Men ja, det ville være et skrækscenarie for alle andre end Putin. Den næste præsident er nok Republikaner, men det er ikke nødvendigvis en fordel for Rusland.

          Som det ser ud nu, så balancerer det på et knivsæg, med en sandsynlig fordel til Rusland på den lange bane. Det ser også ud til at Putin er enig i den vurdering, da det ser ud som om han tror Rusland vinder på den lange bane. (6-18 måneder).

          Der er man nok for optimistisk i Vesten hvis man tror sanktionerne kommer til at få nogen som helst militær betydning, hverken nu eller fremover.

          Tilgengæld ville en massiv vestlig støtte nok kunne vinde slagets gang uden direkte Vestlig indgriben, men som det er nu så er Tyskland, Frankrig og Italien mere interesseret i at forsøge at få Ukraine til at overgive sig så dette mareridt kan stoppe. Fat chance....

          USA virker også meget lunkne i deres støtte. Det vil kræve væsentligt mere tungt isenkræm at vende slagets gang.

          1 Reply Last reply
          2
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #180

            5 ting som Vesten tager fejl af, når det kommer til Putin:

            Link Preview Image
            What the West (Still) Gets Wrong About Putin

            Asking whether to appease or not appease him is completely beside the point.

            favicon

            Foreign Policy (foreignpolicy.com)

            1 Reply Last reply
            1
            • H Offline
              H Offline
              Hyst
              wrote on sidst redigeret af
              #181

              En interessant artikel

              Link Preview Image
              Long Read: Russian Youth against War

              favicon

              Wilson Center (www.wilsoncenter.org)

              1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #182

                Man må sige at Putin har det russiske folks opbakning. I hvert fald indtil videre. Den eneste demografiske gruppe som er klare krigsmodstandere er:

                "Russians under 30 years old who live in large cities, have higher education, and do not watch TV, the proportion of those who are against the war exceeds 80 percent".

                Det er dem som nok bliver nødt til at indordne sig eller emigrere til vesten, hvis de ikke kan/vil.
                En god gruppe som sagtens skal blive til gavn i USA eller i mindre grad i Europa.

                Modsat så er de unge som er villige til at gå i krig i Ukraine:
                "live in rural areas and have inadequate opportunities to earn a living.".

                Sålænge at Putin ikke laver generel mobilisering og i stedet lader sig nøje med frivillige/lejesoldater, så går det nok med opbakningen internt.

                1 Reply Last reply
                2
                • H Offline
                  H Offline
                  Hyst
                  wrote on sidst redigeret af
                  #183

                  I lyset af hvem der har lavet undersøgelserne og hvordan spørgsmålene er stillet kommer jeg faktisk til den omvendte konklusion.

                  Trods den høje grad af indoktrinering findes der en udbredt skjult modstand mod krigen.

                  De ikke kaukasiske befolkningensgruppen har efter sigende dannet foreninger i protest mod deres overrepræsentation i de dræbte soldater.

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #184

                    Jeg savner lidt "inside Russia" info, men dette er tankevækkende:
                    https://www.eng.kavkaz-uzel.eu/articles/60863/

                    "The deaths of at least 378 residents of the NCFD have been officially confirmed, of which 188 casualties were natives of Dagestan, which is 34% of the total death toll in Ukraine."

                    Источник: https://www.eng.kavkaz-uzel.eu/articles/60863/
                    © Кавказский Узел

                    Hvis bare det russiske folk historisk ikke havde været så vandt til at lide, hade de forlængst gjort oprør.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #185

                      Jeg synes som sådan at spørgsmålene er udmærkede og klare. Problemet er nok nærmere, at nogen kan være nervøse for om deres svar bliver registret og om der senere kan kommer personlige konsekvenser.

                      Sådan er det i et ufrit diktatur.

                      Variationen mellem aldersgrupper og mellem land og by, giver dog en indikation af, at angsten trods alt er begrænset og at resultaterne nogenlunde giver et korrekt billede af stemningen i den russiske befolkning.

                      Og der er det ganske klart: Kun de unge og veluddannede byboere er mod krigen. Resten er klart for krigen eller mere vægelsindede.

                      Det passer også meget godt til den russiske politiske elite, hvor "højrefløjen" er klart stærkere end dem som kritiske og vil have krigen stoppet. Dør Putin eller væltes han under de nuværende omstændigheder, så er det mest sandsynlige at Rusland vil eskalere krigen yderligere, fremfor at at forsøge at afslutte krigen.

                      Den folkelige stemning kan dog vende hurtigt, hvis de unge bliver tvangsindkalt til kampservice.
                      Det virker Putin meget bevidst om, så uanset hvor meget Rusland mangler soldater, så klarer han sig med alle de frivilige han kan få (inkl straffefanger og mænd op til 60 år!).

                      Omvendt så har han lovet at almindelige værnepligtige ikke vil blive sendt i kamp i Ukraine (også selvom det skete i starten af krigen).
                      Resultatet har været at der ikke har været væsentlig undvigelse mod værnepligten. Stort set alle er mødt op, og antallet af værnepligtige er ikke faldet.
                      Det viser at de fleste har tillid nok til Putins forsikring om at de ikke bliver sendt i krig, til at de ikke vil risikere at skulle gemme sig for sessionen.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #186

                        Jo, mere jeg læser fra Rusland, jo værre ser det ud. Hardline nationalisterne har overtaget ledelsen af butikken, og jeg tror vi skal håbe på at Putin har et jernhelbred. Han er nok den som holder den totale krig tilbage.

                        Senest en kommentar fra den tidligere præsident Dmitry Medvedev. Selvom det blev slettet hurtigt (sandsynligvis fordi det klart truer resten af de ex-sovietiske stater), så er det meget dækkende fra hvad der siges og skrives fra mange russiske politikkere, kommentatorer og regeringsmedlemmer.
                        Her er det bare meget mere direkte skrevet, og ikke af Hr. hvem som helst.

                        Her en hurtig oversættelse fra troværdig kilde:

                        https://mobile.twitter.com/ichbinilya/status/1554382049972293632?cxt=HHwWgMC83aWPo5IrAAAA

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • OccamO Offline
                          OccamO Offline
                          Occam
                          wrote on sidst redigeret af
                          #187

                          Citatet udtrykker en slem omgang imperie-romantisk ævl. Det tager overhovedet ikke hensyn til, at de mennesker, som lever i landene i dag, ønsker noget andet.

                          Det er overraskende, fordi det er så forskelligt fra, hvordan vi andre tænker. Men det er nærliggende, at KGB-officerer, som blev skolet i sovjettiden, tænker sådan. Og der må nødvendigvis ligge sådan en tankegang bag iværksættelsen og opretholdelsen af noget så tåbeligt og grusomt som Ukrainekrigen.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • H Offline
                            H Offline
                            Hyst
                            wrote on sidst redigeret af
                            #188

                            Medvedev har hele vejen igennem været mere ekstrem, så det er skræmmende at Putin er den "moderate".

                            Fuldemandssnak? Sådan virkede Medvedev ikke!

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #189

                              Hvis man er ligeglad med hvad ens egen befolkning mener (definitionen på et autoritært styre), så er det nemmere også at være ligeglad med folks holdninger i nabolandene og bare se deres befolkning som kvæg som kan erobres eller slagtes efter forgodtbefindende.

                              Og det er lige netop det som sker for tiden.

                              Problemet er lidt, at det er svært at forhandle på det grundlag som Medeved og de russiske nationalister opstiller, for hvis målet er at genetablere det russiske tsarrige eller Sovietunionen (den russiske hær bruger ofte Sovietflaget når de rykker frem), så står vi overfor en lang række krige i nabolaget fremover, samt en potentiel konflikt mellem Rusland og NATO når det kommer til Baltikum og østeuropa.

                              Så vil fredsaftaler kun være en pause (på russiske betingelser) indtil næste erobring.

                              På den baggrund står vi i en gunstig situation, nemlig at Rusland ser ud til at have gabt over for meget, i og med at Ukraine er et af Europas største lande med en af de største og velforsynede hære. Det er noget nemmere at hjælpe dem, end mindre lande i Kaukasus, Baltikum eller centralasien.

                              Men vi skal til at komme på krigsfod og i gang med at nedkæmpe den russiske hær for alvor, så der ikke længere er tvivl om hvem som tabte krigen. Det går ikke længere med lidt våben og økonomisk hjælp, og så i øvrigt prøve at dække sig og håbe at det hele snart går over.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #190

                                Næh, fuld var Medvedev næppe. Men han fik nok et vink med en vognstang om at hans snak om Georgien og Kazakhstan, som russiske opfindelser som bør indlemmes i Storrusland igen, næppe er klog tale på nuværende tidsspunkt.

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #191

                                  Jeg har fundet følgende sted som finder og oversætter kilder fra russisk og ukrainsk til engelsk. Godt for os med et noget rustent russisk....

                                  https://wartranslated.com/

                                  Her er en interessant analyse fra en russisk militær "tænketank" fra slutningen af juni om krigens gang og effekten af vestlige forsyninger til Ukraine.

                                  301 Moved Permanently

                                  favicon

                                  (wartranslated.com)

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • OccamO Offline
                                    OccamO Offline
                                    Occam
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #192

                                    Interessant interview med Pukhov. Det var forventeligt, at de gør sig den slags tanker; men det er værd at få bekræftet.

                                    Det er også interessant, at han i forskellige sammenhænge taler om både WW1 og Korea. Begge krige havde fastlåste fronter - i hhv. 4 og 3 år. Det kan tages som en indikator for, hvor længe krigen kan vare.

                                    Han siger endvidere, at to HIMARS missiler overgår et klassisk "full Monty" artilleri bombardement. Der skal udskiftes meget isenkram, når nu hele verden skal genoprustes.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • H Offline
                                      H Offline
                                      Hyst
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #193

                                      "The endgame"

                                      De er måske ikke den rette tråd, men da tag er Ukraine prøver jeg her.

                                      værd at læse:

                                      Just a moment...

                                      favicon

                                      (www.foreignaffairs.com)

                                      Det er ikke tilladt til at linke til en supportside for Ukraine her, men i kan jo selv søge.

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #194

                                        Fin artikel, gode pointer både i analysen af Putins situation og den usandsynlige brug af atomvåben.

                                        Men jeg tror ikke man skal trække analogien mellem Vietnam krigen og så Ukraine krigen for langt.

                                        Problemet er hovedsagelig at Rusland ikke har nogen troværdighed længere.

                                        Hvilket sammen med Ukraines fremgang på slagmarken betyder at Ukraine næppe længere vil acceptere en fredsløsning på baggrund kontrol linjen fra 24. februar.

                                        Modsat USA i 1973, som tydeligvis ikke ville genoptage krigen efter en fredsløsning (i en sådan grad at det var Vietnam som brød aftalen og besatte Sydvietnam), så er der ingen længere som vil stole på at Putin ikke vil bruge en fredsaftale til blot at om organisere og udstyre hæren og så angribe igen om nogle år.

                                        En sådan aftale vil kun kunne fungere med fuldt NATO medlemskab til Ukraine og amerikanske tropper og nok også atomvåben placeret i Ukraine, som garanti. Noget som USA næppe ønsker at deltage i.

                                        Hvis Rusland er heldige, så kan de beholde Krim, men kun hvis de er hurtige inden de taber mere på slagmarken, og både USA og Europa bliver nok nødt til at acceptere at give Ukraine fuldt NATO medlemskab, hvis Ukraine skal acceptere at aflevere Krim.

                                        Jeg tror dog at Putin er for svag, og han står i diktatorens dilemma. Nixon kunne som nyvalgt præsident trække sig tilbage (det var ikke hans krig), uden risiko for hans politiske liv.

                                        Putin risikerer at blive væltet og slået ihjel, hvis han acceptere at han har tabt Ukraine krigen.

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #195

                                          Her er et par andre, noget mere pessimistiske artikler:

                                          Just a moment...

                                          favicon

                                          (www.foreignaffairs.com)

                                          Forfatteren Tatiana Stanovaya, er en af de bedre Ruslands specialister. Hun har sit eget meget dyre nyhedsbrev, men skriver også på Twitter, hvor hun også linker til gratis artikler andre steder end hendes nyhedsbrev.

                                          https://twitter.com/@r__politik

                                          1 Reply Last reply
                                          0

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger